Bröllop på Mallorca 2011
Tog mig friheten att starta en ny tråd. Några är nygifta och andra planerar för fullt inför sommaren 2011. Välkoma gamla som nya !!!
Tog mig friheten att starta en ny tråd. Några är nygifta och andra planerar för fullt inför sommaren 2011. Välkoma gamla som nya !!!
stort grattis till dig eva!! :) jag ska oxå gifta mig i alcanada är de ett ställe du kan rekommendera? hur lång tid tog de att prata med prästen innan?har små barn som gärna inte sitter still därför jag undrar?
du får gärna berätta mer om du vill*nyfiken på allt* :) o bilder!!!
Hej Kristin!
Såg att flygen nu gick som dom ska! Stort lycka till och grattis i förskott! Njut!
kram Jessica
Hej
Helt klart resfeber! Åker på fredag. Alla kläder nedpackade, idag har jag fixat naglarna. Ringarna putsade och hämtade. Jag skriver och berättar när vi kommer hem.
Grattis Eva!
Kram Kristin
Lycka till Kristin! Ska bli jättekul att få en rapport när ni kommer hem!
//Claudia
Hej på er!
Först vill jag säga lycka till Kristin! Och grattis i förskott...! Hade lite problem när jag försökte skriva på forumet med mobilen, postade förra inlägget ofrivilligt så att säga och skrev ett lååångt till som givetvis aldrig kom upp men här kommer fortsättningen...
Nu ska jag försöka ge tips, råd och min uppfattning av olika delar. Ställ gärna frågor om ni vill om jag missat något.
Restaurangen La Terassa - helt fantastisk!!! Otrolig vy, gasolvärmare så inte behövde man frysa (trots det något kalla vädret på vår bröllopsdag), suverän service och en FANTASTISK mat! De är omnämda i Guide Michelin eller om dom har någon stjärna så det är verkligen klass på maten till mycket rimliga priser. Jag kan inte säga mer än att en mer perfekt middag kunde jag inte ha önskat mig. Tydligen har Alcanada Golf samma ägare och det ska vara samma mat där och enligt uppgift helt fantastiskt vackert som en golfbana brukar vara. Där brukar det också tydligen vara en hel del bröllop (och enligt vår receptionist väldigt dyrt) men också väldigt uppbokat.
Prästen - svensk, jättetrevlig, lätt att prata med. Samtalet innan tog inte lång tid. Vi pratade mest om ditt och datt och sen bara några praktiska detaljer. Vi träffade honom en timme innan vigseln. Mycket bra helt enkelt! Vigseln tog inte lång stund, kanske 10 minuter? Av någon konstig anledning minns jag inte riktigt...
Alcanada var som sagt mycket vackert men inte (enligt mig) den rätta platsen om ni är ute efter den perfekta vita sandstranden med det turkosa vattnet och vajande palmerna. Det var dock inte viktigt för oss utan tyckte utsikten var underbar med en fyr i bakgrunden, de böljande träden utöver vattnet, den lilla stranden bredvid där vi också tog bilder. Alcanada är naturskönt enligt min uppfattning och jättemysigt att promenera igenom. Däremot skulle jag inte heller ha något emot att vigas i Palma! Jag förälskade mig i staden och det finns nog en hel del byggnader och annat att ta fantastiska bilder vid, men vi var inte sugna på resan där emellan på vår bröllopsdag (knappt en timme med bil eller 1.5 timmar med lokalbussen).
Vår fotograf Simon Navarro var vi jättenöjda med! Han fotade oss vid själva vigseln och sedan efteråt vilket tog ca 45 minuter. Han ordnade en hel massa olika typer av bilder, bad oss göra si och så och har gjort detta förut så att säga... I slutet frågade han om det var några typ av bilder som vi ville ha som vi inte tagit redan vilket han sedan försökte ordna. Vi betalade honom på plats efteråt (225 EUR tror jag det var) och fick sedan tillgång till bilderna redan nästa dag via nätet. När vi kom hem igår hade bilderna på en dvd redan kommit med kontaktbilder, det var ca 300 bilder tagna. Han "ordnar" ljustet på bilderna osv men beskär dem inte på något sätt för att de ska vara i originalform så man själv kan göra vad man vill av dom. Jättebra helt enkelt!
Brudbuketten! Vi fick kontakt med en florist via hotellet i gamla alcudia som heter nånting Flor... Den ligger nog på "Av del principe de Espana" tror jag, ett stenkast från där bussarna stannar. Jag var dit kvällen innan, förklarade lite snabbt hur jag ville buketten skulle se ut (rosa rosor, något grönt som slingrade sig, hade med mig ett vitt sidenband till handtaget) och visade ett par bilder. Hon var inte bäst på engelska så det var bra att visa henne bilderna. Hon kunde inte heller visa mig rosorna, för dom fick hon dagen efter på morgonen men jag beställde ändå. Hon levererade buketten till hotellet och jag var jättenöjd med den! Det jag inte räknade med var att hon inte använde en sån här kopp till handtaget utan stjälkarna var rena så att säga, menbuketten var vacker. 55 EUR kostade den mig levererad och klar, då skickade hon med en bukett min min man (som vi givetvis glömde på hotellet...).
Linda från Mallorca makeup fixade hår och make till mig. Hon var duktig och lyhörd, vi jobbade fram looken under resans gång. Man får väl inte räkna med en mirakelmakeover, men jag blev slutligen jättenöjd med både hår och make och skulle anlita henne igen under omständigheterna. Hon är tydligen utbildad makeupartist och hårstylare och var supertrevlig! Jordnära...
Slutligen kan jag berätta att det finns en hel del butiker med vita kläder/klänningar, brudklänningar från några tusen till sisådär 40-50 tusen och en drös av butiker med smycken. Om ni är ute efter pärlor så har ni kommit till rätt ställe, sen är frågan vad som är äkta/fake en annan femma. Skobutiker finns i vartenda hörn...
Ja nu vet jag inte vad jag mer ska berätta om så det får räcka Hoppas det går bra för alla i planeringarna och jag hoppas ni får en lika fin bröllopsdag som vi hade, det är jag i och för sig övertygad om! Huvudsaken är ju att man båda är där och svara ja på den stora frågan... Det var helt underbart att gifta sig på Mallis, skulle aldrig gjort det annorlunda!!!!!!!!
Kram från mig!
/ Eva (eller Camilla som jag heter i tilltalsnamn, har varit lite kapten hemlig...)
Grattis Eva ( eller Camilla hihi ) Vad roligt att läsa om er dag!!!
Jag har oxå bokat make-up med Linda, skönt att höra att hon var bra!
Bokade ni bord på La Terassa? Var ligger det? Vad åt ni för något?
Kan du inte lägga upp en bild på din brudbukett, jag skall oxå ha rosa rosor nämligen!!!!!!
Jag vill så gärna ha en bröllopstårta, såg du något bra bageri där nere?
/ Anna
Hej allihop!
Nu är vi oxå hemkomna från en härlig och omvälvande vecka på Mallorca. Vi har haft några riktigt mysiga och sköna dagar, dock blev jag och lillkillen sjuka sista dagen och är fortfarande lite snoriga och febriga men det vänder nog snart.
Kul att läsa hur du hade det Camilla. Måste nog säga att jag upplevde Alcanada så som du, inte något ställe med palmer och sandstrand men en mycket vacker plats. Lite karg med knotiga tallar (vår stora pojk ägnade tiden för vigseln med att hänga upp och ner i en men då var han och andra sidan lugn:)). Sen var det fundament efter gamla kajer och trappor vid stranden och där tog vi endel kort, tror att det kan bli rätt effektfullt på korten. Utsikten var väldigt vackert. Alcanada upplevde vi som en väldig kontrast till Alcudia, en helt annan natur och ett lugnt ställe utan massa folk till skillnad från Alcudia då. Det passade oss. Fotografen Johanna berättade om att hon varit med om vigsel nere på stranden i Alcudia bara en gång men det hade varit rätt bökigt. Jättevarmt och svettigt, massor av folk, bland annat hade hon fått retuchera (hur stavas det??) en tjock tant i bikini som envisades med att hålla sig framme, från nästan varje bild. Ska man gifta sig där får man nog söka sig till en lugnare del av stranden. Vi bodde rätt nära hamnen (norrut) och var gick ett par km söder ut men tyckte inte själv att det var något ställe där som var lugnare. Kanske än mer söderut i så fall.
Jag fixa oxå blommorna på plats, Flor Cata tror jag det hette - måste varit samma ställe Camilla. Det låg en gata ovanför taxisamlingsplatsen nere vid hamnen i Alcudia. Som du skriver så pratade hon inte någon vidare bra engelska men jag hade med en bild och jag tycker att det blev rätt bra. Jag valde gerbera i olika mörk och ljusrosa nyanser med grönt runtikring. Möjligtvis lite mycket grönt men den var fin tycker jag (25euro!) Hämtade blommorna själv på bröllopsdagen och då var det en annan kvinna där - hon pratade inte någon engelska alls och det var lite svårare men då var ju redan buketten klar.
Vi kom ner på fre kvällen och hade sedan soliga och fina dagar fram till måndagen, vi vigdes vid 18 på kvällen och fram på eftermiddagen drog det ihop till lite regn, det började regna när vi hade bröllopssamtalet. Vi satt på en resturang ovanför La Terazza, kommer faktiskt inte ihåg varför. Prästen kom och hämtade oss vid taxin, och sa att de satt där uppe istället han och fotografen Johanna, om det var för att de hade skydd över den uteterassen eller jag vet inte..
Han var enkel att prata med och frågade lite vad som lett oss fram till beslutet om att gifta oss och varför det blev just där, vad vi arbetade med och lite sånt. Regnet bekom mig inte nämnvärt faktiskt, lite typiskt dock eftersom fotografen berättade att hon fotat där vid vigslar i två år och det bara regnat en gång. Jag kände dock på mig att det skulle avta och det gjorde det oxå. Vid själva vigseln stod vi under ett par träd för då droppade det fortfarande lite men sen när vi skulle fota så upphörde det, våra killar var jättelugna under vigseln och nog tagna av stundens allvar.
Ljuset för fotografering var jättebra enligt Johanna. I efterhand känns det som att jag var ett enda stort leende på alla korten, kanske skulle behärskat mig lite men det var så jag kände. Vi gick runt på lite olika platser och fotade kanske i 45 min efter själva vigseln. Vid det här laget började våra killar bli lite rastlösa (1 och 4 år), så fotografen fick lite extra att bita i - två småtjuriga barn och en tokleendes brud. Lagom tills vi avslutade kom regnet igen. Vi hade om vädret varit bra tänk äta på La Terazza men nu blev det inte så (synd eftersom du upplevde den som så bra Camilla). Det hade nog inte funkat med killarna heller. Vi hade laddat hemma i lgh istället med vin, baguetter, kex, frukt och ostar - jättemysigt det med.
Sammanfattningsvis ett underbart minne och jag längtar tills vi får korten (skulle ta ett par veckor). Vi har redan bestämt oss för att återvända på vår 5-åriga bröllopsdag - då får vi passa på att äta på La Terazza:)
Anna - jag kan inte komma ihåg att jag såg något bageri därnere, men det finns säkert. kan du inte maila hotellet och kolla nu innan?
Hur gör man nu när man ändrat efternamn - är det någon som vet, ändras det per automatik hos myndigheter och liknande som när man adressändrar?! Sen måste man ändra mailadresser och körkort etc - bökigt men mysigt oxå hihi!!
/Kristin
Vad roligt att läsa om din dag Kristin! Snälla kan du inte visa oss en bild på din brudbukett? Jag hade bestämt mig för rosa rosor men tror jag ändrat mig och vill ha gerbera ( min favorit blomma )
Vi har oxå bokat Johanna
Dum fråga kanske men är det lätt att ta sig till Alcanada? Hjälper hotellet til lmed taxi? Är det något speciel adress?
/ Anna
Åh! Du har inspirerat mig till en Gerberabukett! Det är min favvobloma. Ska också köra på rosa. =)
Vad kul att höra om era bröllop! Längtar massor! Ni skrev att det inte är en "jämn" mark där. Innebär det att ens klackar "borrar ner" sig i jorden? Ska nog satsa på kilklack iofs.
Claudia