• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 16:47:19 följande:
    DET tycker jag låter betryggande, att din kina-klänning känns bättre i kvalitén än lillys klänningar!
    Ja, eller hur! Blev faktiskt jättesnopen. Alltså, jag har ju bara provat 15000 krsklänningar i butiker och DE är väldigt tjocka och stadiga i överdelen. Och tjockt underbart tyg... Men dessa "mellanprisklass-klänning" som lilly och nixa har jag aldrig sett eller provat. Så därför gick jag till deras monter och klämde och kände, lyfte (på kjolar!), drog i släpen och pillade på snörningen.  Och min klänning är mycket rejälare och bättre kvalité.
    La novia skrev 2011-02-05 17:06:47 följande:
    1700-tal: ah, vad bra att du sett den "in real life"! Jag har bara sett den i katalogen och på nätet...jag har ringt i princip alla återförsäljare men ingen har tagit hem just den modellen så jag kan inte prova den...och inte heller känna på tyget...vad bra att få veta att den inte kändes lika "rejäl" som din kinaklänning...

Är det någon här i tråden som köpt en kinaklänning med mycket tyll? Eller är det kanske något som "inte kan bli fel"? Jag kan ju ingenting om material men det känns som att tyll är tyll...eller? Dum fråga kanske...det kanske finns 20 varianter av tyll...Flört
    Njaa, tyll är inte bara tyll... Det finns ju tyll som är så stel så att den står rakt ut (som i underkjolar och tutus, alltså balettkjolar) och så finns det tyll som är så tunn och finmaskad att man knappt kan se hålen. Jag har inte köpt en tyllklänning från Kina (men är sugen, får väl bli nästa projekt!) men skulle inte tveka att göra det. I den klänning du nämnde från Lillys var det jättefin och fjäderlätt tyll, underbar! Vilken skillnad på tyllen som är i min underkjol. Min slöja däremot har den tunna, flor-lika tyllen.
  • Darling Daisy

Oh, jag som är en sucker på spets gillade den första Alfred Angelo skarpt (modell 2020)!

• 1700tal
    Darling Daisy skrev 2011-02-05 21:23:33 följande:
    Oh, jag som är en sucker på spets gillade den första Alfred Angelo skarpt (modell 2020)!
    Gillade Maggie Sottero, båda modellerna, mkt oxå. Skulle inte kunna ha så mkt spets själv, skulle bli blodig på undersidan av armarna, men de är jättevackra. 

Och Maggie Sottero-klänningar är ju kinatillverkarna favoritdesigner att kopiera och inspireras av så skulle du La Novia välja en sån så har du iaf inga problem. De finns överallt i överflöd på varenda kinasida!
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 21:12:22 följande:
    Ja, eller hur! Blev faktiskt jättesnopen. Alltså, jag har ju bara provat 15000 krsklänningar i butiker och DE är väldigt tjocka och stadiga i överdelen. Och tjockt underbart tyg... Men dessa "mellanprisklass-klänning" som lilly och nixa har jag aldrig sett eller provat. Så därför gick jag till deras monter och klämde och kände, lyfte (på kjolar!), drog i släpen och pillade på snörningen.  Och min klänning är mycket rejälare och bättre kvalité.
    Jag provade några la sposa klänningar vid ett tillfälle, men jag måste vara den enda i världen som INTE gillade dem. Kanske för att jag är så kort och proportionerna blev fel men de var så stela och hårda och rent av.... fruktansvärda att ha på sig. Haha. 
    Finns väl en anledning till att nixa och lilly kan hålla lägre priser också, något måste de ju tumma på!
  • Darling Daisy
    1700tal skrev 2011-02-05 21:31:13 följande:
    Gillade Maggie Sottero, båda modellerna, mkt oxå. Skulle inte kunna ha så mkt spets själv, skulle bli blodig på undersidan av armarna, men de är jättevackra. 
    Ja, just det, den aspekten finns ju också när det gäller spets... Jag har ju fortfarande inte provat några klänningar, så jag vet ju ännu inte hur de känns på. Om de är obekväma går de ju bort direkt. Vi gifter oss på förmiddagen så jag måste överleva länge i min klänning.
  • Hvidbrud

*Hoppar in lite* La Novia: den första maggien var ju helt underbar! Har själv fått en Maggie kopia uppsyd i Kina och det var fantastisk kvallite och den satt som juten på kroppen. Hade spets på hela livet och den rev inte alls under armarna, så det kan vara viktigt att påpeka att man vill ha en mjuk spetts? OM man har paljetter på klänningen kan de också bl väldigt vassa under armarna och vanligtvis vänder man de dem uppochner i området under armarna. Var inne i Kph och tittade på Lilly klänningar, men vände snabbt på klacken. De saknade lyster och stabilitet och kändes "billiga" och priset var betydligt högre än min kinaklänning i äkta siden.

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 21:32:54 följande:
    Jag provade några la sposa klänningar vid ett tillfälle, men jag måste vara den enda i världen som INTE gillade dem. Kanske för att jag är så kort och proportionerna blev fel men de var så stela och hårda och rent av.... fruktansvärda att ha på sig. Haha. 
    Finns väl en anledning till att nixa och lilly kan hålla lägre priser också, något måste de ju tumma på!

Jag gillar puffpuffet i la sposa! Men visst var de stela och hårda, som en riktig korsett. Men jag tycker om såna klänningar.. De håller in ALLT!

Jo, fast lilly och nixas klänningar är förstås helt ok och jättefina de oxå. Det kanske lät som att de var sopiga men det är de naturligtvis inte. Men framförallt satinet var jättetunt. Men det hade väldigt fin lyster.

• Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 21:51:28 följande:

Jag gillar puffpuffet i la sposa! Men visst var de stela och hårda, som en riktig korsett. Men jag tycker om såna klänningar.. De håller in ALLT!

Jo, fast lilly och nixas klänningar är förstås helt ok och jättefina de oxå. Det kanske lät som att de var sopiga men det är de naturligtvis inte. Men framförallt satinet var jättetunt. Men det hade väldigt fin lyster.

Självklart är nixas och lillys fina (även om jag hört att det är riktigt riktigt dålig kvalitet i en del nixa)!
  • La novia

Guuud vad skönt att få alla era kommentarer!!! Ja, jag har nog mer eller mindre avfärdat Lillyklänningen nu...iaf om jag ska köpe en kinaklänning, för då tar jag hellre en kopia från Maggie eller Angelo!

Som sagt är jag ganska ny i klänningsdjungeln (kan tillägga att Lilly-katalogen var den allra första jag fick hem och kollade på) men ju mer jag tittar på Maggie desto mer förtjust blir jag Glad Jag är inne på den första nu...har snurrat i mitt huvud sen igårkväll då jag hittade den på nätet...

Angående Milly...jag har försökt hitta deras sida...den enda jag kommer in på som känns som en "äkta" sida är följande

http://millybridal.en.alibaba.com/

men jag vet inte om det är "den rätta"?

Själva Maggie-klänningen hittade jag på en (tror jag) USA-baserad sida som heter Tiffany Bridals

http://www.tiffanybridals.com/maggie-sottero-natasha-bridal-gowns-p-6188.html

känner ni till den? Känns som en seriör sida också och har inte heller dyra priser...men de visar bara "stulna" orginalbilder och inte foton på klänningar de faktiskt sytt upp...gissar att de sälva har kontakt med någon firma i Kina som gör deras klänningar...om nu inte den Milly-sida som ni andra beställt från börjar fungera snart så överväger jag att beställa från Tiffanys...vad tror ni om det? Glad

• Skumboll
    Hvidbrud skrev 2011-02-05 21:45:54 följande:
    *Hoppar in lite* La Novia: den första maggien var ju helt underbar! Har själv fått en Maggie kopia uppsyd i Kina och det var fantastisk kvallite och den satt som juten på kroppen. Hade spets på hela livet och den rev inte alls under armarna, så det kan vara viktigt att påpeka att man vill ha en mjuk spetts? OM man har paljetter på klänningen kan de också bl väldigt vassa under armarna och vanligtvis vänder man de dem uppochner i området under armarna. Var inne i Kph och tittade på Lilly klänningar, men vände snabbt på klacken. De saknade lyster och stabilitet och kändes "billiga" och priset var betydligt högre än min kinaklänning i äkta siden.
    Har du ingen bild på din klänning?
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden