Skumboll skrev 2011-02-05 16:47:19 följande:
DET tycker jag låter betryggande, att din kina-klänning känns bättre i kvalitén än lillys klänningar!
Ja, eller hur! Blev faktiskt jättesnopen. Alltså, jag har ju bara provat 15000 krsklänningar i butiker och DE är väldigt tjocka och stadiga i överdelen. Och tjockt underbart tyg... Men dessa "mellanprisklass-klänning" som lilly och nixa har jag aldrig sett eller provat. Så därför gick jag till deras monter och klämde och kände, lyfte (på kjolar!), drog i släpen och pillade på snörningen.

Och min klänning är mycket rejälare och bättre kvalité.
La novia skrev 2011-02-05 17:06:47 följande:
1700-tal: ah, vad bra att du sett den "in real life"! Jag har bara sett den i katalogen och på nätet...jag har ringt i princip alla återförsäljare men ingen har tagit hem just den modellen så jag kan inte prova den...och inte heller känna på tyget...vad bra att få veta att den inte kändes lika "rejäl" som din kinaklänning...
Är det någon här i tråden som köpt en kinaklänning med mycket tyll? Eller är det kanske något som "inte kan bli fel"? Jag kan ju ingenting om material men det känns som att tyll är tyll...eller? Dum fråga kanske...det kanske finns 20 varianter av tyll...

Njaa, tyll är inte bara tyll...

Det finns ju tyll som är så stel så att den står rakt ut (som i underkjolar och tutus, alltså balettkjolar) och så finns det tyll som är så tunn och finmaskad att man knappt kan se hålen. Jag har inte köpt en tyllklänning från Kina (men är sugen, får väl bli nästa projekt!) men skulle inte tveka att göra det. I den klänning du nämnde från Lillys var det jättefin och fjäderlätt tyll, underbar! Vilken skillnad på tyllen som är i min underkjol. Min slöja däremot har den tunna, flor-lika tyllen.