• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 13:44:24 följande:
    Nu vet jag inte vad bestpridalprices håller för prisnivå jämfört med "butikerna" men jag skulle räkna med att det INTE är äkta vara. Det finns en hel drös såna tillverkare och jag skulle inte välja att handla från någon som uppenbart kör en fuling. Inte bara av etiska copyright-skäl utan för att jag skulle räkna med att kör fulingar på andra plan oxå. Dvs med arbetsförhållanden, löneförhållanden, tygkvalitéer m.m. Men jag har inget belägg för det påståendet förstås, bara en "känsla" på vissa kinasidor att allt inte står "rätt" till..
    Njä, jag vet inte jag heller. De säger sig ju ha en butik i USA någonstans....

Jag jämförde priser på en klänning, i sverige skulle den kosta 8400 och köpte man från bestbridalprices skulle det gå på 5500 ungefär med frakt. 
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 14:03:43 följande:
    Sug åt dig du!  
    Jag är rätt ensam i mitt grubblande fram och tillbaka, alla runtomkring har tröttnat för länge sedan så det är roligt med någon som ger en lite nya tankar och idéer. 

Hur trivs du i klänningen nu när du rensat bort all spets och pärlor? 
    Den är verkligen superfin tycker jag!

Ja, jag hade nog tänkt att ha bandet under i en lite mörkare nyans. Ändarna på rosetten har jag bett dem göra långa så att de hänger ner. 

Jag trivs verkligen i chiffong och vill gärna ha den sådär böljande och fin! Jag tror att hela klänningen är ganska jag och jag tror det passar till den typ av bröllop vi kommer ha. Jag fick lite panik häromdagen... om den inte blir bra, vad gör jag då? Började leta lite andra klänningar att ha som back-up och ven om de är fina så är det väldigt få känns som jag. 

Jag blir helt fascinerad över de här stora puffiga kjolarna... Kan man bara bära upp dem blir de ju helt fantastiska på! 

Vad gäller chiffong under spetsen så har du ju helt rätt, hade inte tänkt så lång som att det är tunn tyll emellan och det blir ju verkligen kaka på kaka. Jag får be Bella göra den delen i satin. Fan, hon kommer ju bli tokig på mig som ändrar mig hela tiden.

En lång slöja ska det ju stå! Haha! Jag vill att den är ett par decimeter längre än själva släpet. Jag har ingen hel bild men den här bilden skickade jag till Milly;

Jaaa du, hur jag trivs... Ja, jämfört med hur den förut så kan man ju säga att den är som sänd från himlen. Men jag måste säga att jag fortf "stör" mig på nånting med den. Sen tänker jag lite så att OM jag hade provat denna (precis som den är nu) i en butik så vete 17 om jag hade köpt den. Den hade säkert hamnat blev en hög potentiella. Men hade nog inte sagt åååååh, it's the ONE! Men kanske är för insnöad för att förvänta mig en sån upplevelse...

Jag är oxå helt ensam om mitt grubblande, inte en jäkel som bryr sig faktiskt! De är nog rätt trötta på mig vid det här laget... Sambon är lite så där "klappa på axeln" och säger att det blir säääkert jättebra i slutändan. Men hallååå, det här är ju det viktigaste beslutet av ALLA! Det är min klänning vår framtida äktenskapliga lycka hänger på ju!

Tror Bella är van vid hysteriska brudar, därav standardavslutningen varje gång man uttryckt ett bekymmer av nåt slag - "so please don't worry".

Tror det blir supersnyggt med mörkare band och längre rosettband. Och jättesnygg slöja!! Där har vi helt samma smak och tycke! Vad ska du ha för frisyr till den och var ska du "placera" slöjan? Högt upp på huvudet som på bilden eller längre ner i nacken? Ska du anamma det "spanska" och ha liknade frisyr, typ knut och stora hårmängder?
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 14:06:38 följande:
    Njä, jag vet inte jag heller. De säger sig ju ha en butik i USA någonstans....

Jag jämförde priser på en klänning, i sverige skulle den kosta 8400 och köpte man från bestbridalprices skulle det gå på 5500 ungefär med frakt. 
    Ja, men då är det nog riktiga märkesklänningar. Var ju inte så stor skillnad på priset, särskilt som dollarn står nu.
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 14:29:11 följande:
    Ja, men då är det nog riktiga märkesklänningar. Var ju inte så stor skillnad på priset, särskilt som dollarn står nu.
    Dessutom är nog risken överhängande att man får betala tull och moms. 
  • Fröken Söt
    1700tal skrev 2011-02-05 14:29:11 följande:
    Klänningen jag kikade på skulle gå på ungefär halva priset, det var därför jag undrade. :) De skickar dock inte utanför USA, så den får mellanlanda hos en kompis där. Någon som vet hur det funkar med tull från privatpersoner?
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 14:44:06 följande:
    Dessutom är nog risken överhängande att man får betala tull och moms. 
    Precis...
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 14:27:19 följande:
    Jaaa du, hur jag trivs... Ja, jämfört med hur den förut så kan man ju säga att den är som sänd från himlen. Men jag måste säga att jag fortf "stör" mig på nånting med den. Sen tänker jag lite så att OM jag hade provat denna (precis som den är nu) i en butik så vete 17 om jag hade köpt den. Den hade säkert hamnat blev en hög potentiella. Men hade nog inte sagt åååååh, it's the ONE! Men kanske är för insnöad för att förvänta mig en sån upplevelse...

Jag är oxå helt ensam om mitt grubblande, inte en jäkel som bryr sig faktiskt! De är nog rätt trötta på mig vid det här laget... Sambon är lite så där "klappa på axeln" och säger att det blir säääkert jättebra i slutändan. Men hallååå, det här är ju det viktigaste beslutet av ALLA! Det är min klänning vår framtida äktenskapliga lycka hänger på ju!

Tror Bella är van vid hysteriska brudar, därav standardavslutningen varje gång man uttryckt ett bekymmer av nåt slag - "so please don't worry".

Tror det blir supersnyggt med mörkare band och längre rosettband. Och jättesnygg slöja!! Där har vi helt samma smak och tycke! Vad ska du ha för frisyr till den och var ska du "placera" slöjan? Högt upp på huvudet som på bilden eller längre ner i nacken? Ska du anamma det "spanska" och ha liknade frisyr, typ knut och stora hårmängder?
    Vette fåglarna om jag tror på det där med himmelska wow-känslan! Typiskt amerikanskt kanske, men inte fasen har jag hört så många som står där i sina blivande klänningar och storbölar. Haha!

Min gubbe är precis likadan, hur många gånger har jag inte hört att "du blir fin oavsett vilken klänning du väljer". Va fan?! Det är ju inte det man vill höra när man ber om råd... han förstår ju inte hur viktigt det är! 

Bella är säkert van! Jag hade inte pallat att jobba med sådana som mig själv. Nä, jag är nog ganska lugn (ännu) men klänningen är ett viktigt moment och det får inte bli fel. 

Jag har inte alls varit inne på att ha slöja tidigare men jag tycker det blir ett fint komplement till klänningen. I kyrkan i alla fall, till festen åker den av! 
    Knut eller någon låg uppsättning vill jag ha. Jag har inte så långt hår och dessutom jättelockigt så jag vet inte hur man får till det men det blir frissans problem. Men några extrema hårmängder - nej, det har jag inte!
    Jag gillar de här, speciellt flätorna i albas uppsättning. Hur sätter man fast slöjan förresten (det har jag inte tänkt på!)

• 1700tal
    Fröken Söt skrev 2011-02-05 14:58:05 följande:
    Klänningen jag kikade på skulle gå på ungefär halva priset, det var därför jag undrade. :) De skickar dock inte utanför USA, så den får mellanlanda hos en kompis där. Någon som vet hur det funkar med tull från privatpersoner?
    Varan beskattas i det land varan ska förbrukas/användas, dvs Sverige (om paketet stoppas i tullen vilket ju inte är säkert). Och då är det 25 %. Sen har väl aldrig USA med sin moms i priserna va? Sambon var nyss i USA och konstaterade att amerikansk moms tillkommer på alla varor där vilket är 12 % (tror jag, de har iaf lägre moms än här). Om du ska slippa moms i USA måste du förmodligen fylla i blanketter att du ska föra ut varan ur landet (och därmed skatta i land nr 2 - Sverige). Ungefär som man får göra med alkohol i danmark och tyskland som ska in i Sverige. Det är ju ett typiskt exempel där allt handlar om att undvika skatten.

Milly Bridal skriver t ex att klänningen är en "gåva" för att mottagaren ev kan slippa tullen om  paketet stoppas. Av "snällhet" för det har ju egenligen inget med milly att göra. Skriver de "purchase" (vilket det ju ÄR) så skulle tullen fiska upp det direkt.

Men det är ju i teorin. Regelboken tillämpas ju mkt sällan vid import här i tråden t ex, som du ser om läser bakåt. Det är lag på att betala moms (25%) OCH tull (12%)  i Sverige när varor förs in hit, utöver de 12% i moms som USA kanske "kräver" dig på. Sen om paketet stoppas i tullen är ju en annan sak... Som privatpeson kan man blinka lite med ögonen och säga att det hade jag ingen aaning om... Det kan man inte som företag, så får man en saftig resträkning om man inte passar sig.

Det skulle vara att kompisen räddar dig i detta fall. Om hon köper klänningen (för att användas i USA) och du betalar det extra för amerikansk moms så kan hon som privatperson skicka den som ett vanligt paket till dg som "present" (eller vad som)... Det skulle nog inte bli stoppat. Den måste ju ändå mellanlanda i USA...

Men det är ju lite skillnad med "våra" kinaklänningar. De kostar ju så lite att tull och moms fortf skulle göra den mcket billigare.

Men Sverige älskar ju moms, skatter och tull. Det är det hela vårt välfärdssamhälle lever på! Så det kan vara den enkla förklaringen till varför de är billigare i USA. Inget hokus och pokus, plockar man bort allt "extra" som ska till staten blir det faktiskt inte så mkt kvar...
  • 1700tal
    1700tal skrev 2011-02-05 15:22:54 följande:
    Ungefär som man får göra med alkohol i danmark och tyskland som ska in i Sverige. Det är ju ett typiskt exempel där allt handlar om att undvika skatten.
    Det där var ju ett urdumt exempel jag tog. De blanketter man fyller i då är ju särskilt för EU och för att SLIPPA betala skatt i det land varorna ska förbrukas i. Stupid me!
  • La novia

Hej tjejer!

Jag är helt ny här på bröllopstorget, registrerade mig häromdan :) , och den här tråden är helt fantastisk!! Jag har läst igenom den från början till slut, alla 757 inlägg (pust!), och känner mig smått yr i huvudet men jätteglad! :)

Har provat klänningar men inte hittat "min" klänning i någon butik och efter att ha läst den här tråden är jag till 99% övertygad om att våga chansa på en kinaklänning :) De klänningar jag verkligen, verkligen fallit för kostar antingen hutlöst mycket pengar eller har inte funnits att prova i butik utan endast i kataloger med medföljande köptvång om butiken ska ta hem dem så det  är nog dessvärre inget alternativ för mig...

Nu gäller det bara att bestämma mig för vilken klänning jag verkligen vill ha och börja mäta :)

Tack till alla, och framförallt 1700-talet, för alla roliga, intressanta och jättebra inlägg! Jag hade inte haft en aning om alla olika saker man bör tänka på, material och färgen osv! Tack igen!

Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden