• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Skumboll

1700tal: Jag kanske var otydlig, det var foton jag fick och inte faktiska tygprover. Men vad märkligt att färger och nummer inte stämmer överens med de du fått, har du alltså fått tygprover på chiffong?
    Jag har tänkt precis samma sak att den fjärde i vänstra raden är alldeles för gul och att de ovanför bör vara light champagne/vit/ivory. Då verkar jag inte vara helt färgblind i alla fall. 

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-03 08:59:44 följande:
    1700tal: Jag kanske var otydlig, det var foton jag fick och inte faktiska tygprover. Men vad märkligt att färger och nummer inte stämmer överens med de du fått, har du alltså fått tygprover på chiffong?
    Jag har tänkt precis samma sak att den fjärde i vänstra raden är alldeles för gul och att de ovanför bör vara light champagne/vit/ivory. Då verkar jag inte vara helt färgblind i alla fall. 
    Aha, det var foton på färgkarta!

Jag har inga färgprover på själva chiffongen, bara satinet. Kan vara därför de är olika, fattade inte att det var själva chiffongen kartan visade. Nu ser jag fransarna i kanterna på proverna.

Men sen är ju chiffongen genomskinlig (eller skulle det vara många lager chiffong?) och de påverkas den ju av den färg som är bakom... Om det inte är många lager förstås...
  • Ocean Bride

Kan du inte skriva till dem och fråga vilka färger som är vilka? Så att du inte beställer och den kommer hem i "fel" färg.. Det hade ju inte vart så kul.. Jag har beställt tygprover i white, ivory & light champane på satin, men det lär ju dröja innan de kommer.. =)

• Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-03 09:25:23 följande:
    Aha, det var foton på färgkarta!

Jag har inga färgprover på själva chiffongen, bara satinet. Kan vara därför de är olika, fattade inte att det var själva chiffongen kartan visade. Nu ser jag fransarna i kanterna på proverna.

Men sen är ju chiffongen genomskinlig (eller skulle det vara många lager chiffong?) och de påverkas den ju av den färg som är bakom... Om det inte är många lager förstås...
    Då är det säkert därför det är olika färger och nummer.
    Det är ju sant, att det är genomskinligt. Själva kjolen kommer ju vara i flera lager men har förstått att de använder elastic satin under. Fick färgkarta på det också men det var verkligen inte lätt att se vilken som är vit/ivory/light champange (om man nu jämför med chiffongkartan).

Vad tror du om spetsen förresten? Även om den är fin, ska man ha någon med ett mindre mönster på? Visst borde väl Milly har flera alternativ?
  • Sassabrassa

Sitter också och funderar på spets. Svårt. Fick den här bilden från Weddingdresses.

Men jag är mer inne på den här stilen... kanske.

Vad tycker ni experter här inne?

• Skumboll
    Ocean Bride skrev 2011-02-03 09:33:57 följande:
    Kan du inte skriva till dem och fråga vilka färger som är vilka? Så att du inte beställer och den kommer hem i "fel" färg.. Det hade ju inte vart så kul.. Jag har beställt tygprover i white, ivory & light champane på satin, men det lär ju dröja innan de kommer.. =)
    Tack, det var en bra idé! Slänger iväg ett mail på en gång...
  • Skumboll
    Sassabrassa skrev 2011-02-03 10:25:32 följande:

Sitter också och funderar på spets. Svårt. Fick den här bilden från Weddingdresses.

Åh vad svårt när man inte har en ordentlig närbild på den första!
  • AnnieochJacob

Hej.

Sitter och kollar klänningar och betalningsmetoder på www.lightinthebox.com

Är det någon som har använt "Wire transfer" som betalningsmetod? Hur har ni betalat annars? Har det varit något problem med det?

Tacksam för svar!:D

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-03 09:34:51 följande:
    Då är det säkert därför det är olika färger och nummer.
    Det är ju sant, att det är genomskinligt. Själva kjolen kommer ju vara i flera lager men har förstått att de använder elastic satin under. Fick färgkarta på det också men det var verkligen inte lätt att se vilken som är vit/ivory/light champange (om man nu jämför med chiffongkartan).

Vad tror du om spetsen förresten? Även om den är fin, ska man ha någon med ett mindre mönster på? Visst borde väl Milly har flera alternativ?
    Hm, skumt. Den där karten stämmer inte heller med den jag har. Min ser ut så här (har alltså fotat den själv, jag har hela kartan hemma) och där är de i nummerordning. Färgerna syntes ju jättedåligt på deras foto som de skickade till dig..  Men det här är ju på satinet förstås..

Ang spetsen, ska du ha en annan nyans på satinet under? Iså fall blir det nog snyggt med en stormönstad spets för effektens skull. Men du kan ju alltid be dem om bilder på fler spetsar. Det gjorde jag med min slöja, bad dem skicka fler exempel och det gjorde de direkt. Nu måste du väl vänta dock till den 9 feb så du har ju lite tid att fundera.

Men den där spetsen är så svår att veta HUR stor respektive blomma/ros i mönster är i cm. Kan ju va allt från 2-10 cm och det blir ju en himla skillnad..

Jättesvårt med spets, det kan gå åt båda hållen - billigt och tacky eller se dyrt och exklusivt ut. Ett generellt tips för att ge alla spetsar en exklusivare touch är att göra dem lite mörkare, gärna åt champangehållet. Jag syr mkt spetsar på mina historiska kläder men då är det bara äldre/antika spetsar och de har alltid en lite "gulnad" ton och associeras med hög kvalité och lyx (vilket alla spetsar var förr). Det var därför jag blev så förskräckt när jag såg den vita, glansiga spets som var på min klänning, den som sprättades bort omedelbums.
    Sassabrassa skrev 2011-02-03 10:25:32 följande:

Men har du inte fått hem klänningen än? Har de möjlighet att ändra spetsen på weddingdresses?

Bild nr 2 är lik den som var på min klänning (här är provet de skickade):

Den rev söner mina insidan på mina armar, fruktansvärt! Men å andra sidan har flera sagt att det inte kändes alls. Men din första bild ser ut att ha ännu mer pärlor. Så det är nog en smaksak. Gillar du inte de färgade markerade pärlorna på den första bilden eller vad är det du själv tvekar över?
  • Sassabrassa
    1700tal skrev 2011-02-03 13:21:19 följande:

Men har du inte fått hem klänningen än? Har de möjlighet att ändra spetsen på weddingdresses?

Bild nr 2 är lik den som var på min klänning (här är provet de skickade):

Den rev söner mina insidan på mina armar, fruktansvärt! Men å andra sidan har flera sagt att det inte kändes alls. Men din första bild ser ut att ha ännu mer pärlor. Så det är nog en smaksak. Gillar du inte de färgade markerade pärlorna på den första bilden eller vad är det du själv tvekar över?
    Har inte tagit mina mått än. Ska göra det på måndag så det är därför det har dröjt. Precis... det är de markerade pärlorna jag inte är så förtjust i. De ser nästan svarta ut.
    Din bild och spets är jättefin. kanske ska skicka dem den här bilden istället. :)
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden