• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Wintercandles

Beställt min klänning från Milly nu :)  Ush vad nervöst om den blir lik bilden & om den kommer sitta fint.
  • Evig lycka

Hej!

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan taft och satin?!
    Hittat en klänning på www.ubrides.com som är i satin. Är detta fint? Kan man lita på att tyget är fint och att det verkligen är satin? Jag har inte tid att beställa tygprover, eftersom jag gifter mig första helgen i juli. Kan tänka mig att man behöver fixa till en del saker på klänningen hos skräddaren när den väl kommer, så tänkte beställa nu de närmsta dagarna.

Är tacksam för er hjälp!!

• Darling Daisy

Okej, nu har jag surfat lite på dhgate.com och kollat brudklänningarna. Det finns ju hur mycket som helst!
    Och är väldigt billiga klänningar... Undrar om det verkligen är okej kvalitet?

• Ocean Bride
    Evig lycka skrev 2011-02-01 20:47:57 följande:
    Hej!

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan taft och satin?!
    Hittat en klänning på www.ubrides.com som är i satin. Är detta fint? Kan man lita på att tyget är fint och att det verkligen är satin? Jag har inte tid att beställa tygprover, eftersom jag gifter mig första helgen i juli. Kan tänka mig att man behöver fixa till en del saker på klänningen hos skräddaren när den väl kommer, så tänkte beställa nu de närmsta dagarna.

Är tacksam för er hjälp!!
    1700-tal allas vår guru Skrattande inom området svarade såhär tidigare i tråden (draget rakt av):

De här bilderna la jag in tidigare i tråden som exempel på samma fråga. Det ger ganska bra känsla för hur tygerna är.. Taft (till vänster) är mycket tunnare, styvare och prassligt. Det passar till att skapa volym och "fluff" eftersom det är ganska stelt. Brudsatin (höger) är mjukt och följsamt, tjockare och tyngre. Går att drapera men blir inte lika fluffigt. Satinet är blankt, taften är matt (fast ser glansigt ut om man fotar med blixt, i verkligeten dock är de precis så matt som på vänstra bilden). Båda tygerna är 100% polyester (och alltså statiskt). Sen finns det sidentaft och brudsiden, som är de "äkta" versionerna av taft och satin. De är i 100% siden (alltså spunnet av sidenlarver) och materialkostnaden brukar bli ca 5 ggr högre.  Milly har alla varianterna, även 5 eller 6 sidentyger att välja på men kostar som sagt myyyycket mer..  Siden är inte statiskt och är ett naturmaterial. Polyestertaft och satin är framställda av konstgjorda fibrer och är tvättbara och slittåliga (vilket kanske inte spelar nån roll i en klänning man använder 1 gång...)

Sen har milly både brudsatin och "vanlig" satin. Det är exakt samma tyg men brudsatinet är betydligt tjockare. Till alla brudklänningar används brudsatin (det ska då ha tjocklek 395) och till alla fest/balklänningar och tärnklänningar används det tunnare satinet...

De här bilderna la jag in tidigare i tråden som exempel på samma fråga. Det ger ganska bra känsla för hur tygerna är.. Taft (till vänster) är mycket tunnare, styvare och prassligt. Det passar till att skapa volym och "fluff" eftersom det är ganska stelt. Brudsatin (höger) är mjukt och följsamt, tjockare och tyngre. Går att drapera men blir inte lika fluffigt. Satinet är blankt, taften är matt (fast ser glansigt ut om man fotar med blixt, i verkligeten dock är de precis så matt som på vänstra bilden). Båda tygerna är 100% polyester (och alltså statiskt). Sen finns det sidentaft och brudsiden, som är de "äkta" versionerna av taft och satin. De är i 100% siden (alltså spunnet av sidenlarver) och materialkostnaden brukar bli ca 5 ggr högre.  Milly har alla varianterna, även 5 eller 6 sidentyger att välja på men kostar som sagt myyyycket mer..  Siden är inte statiskt och är ett naturmaterial. Polyestertaft och satin är framställda av konstgjorda fibrer och är tvättbara och slittåliga (vilket kanske inte spelar nån roll i en klänning man använder 1 gång...)

Sen har milly både brudsatin och "vanlig" satin. Det är exakt samma tyg men brudsatinet är betydligt tjockare. Till alla brudklänningar används brudsatin (det ska då ha tjocklek 395) och till alla fest/balklänningar och tärnklänningar används det tunnare satinet...

De provbitar du har fått av milly är brudsatinet. Taften (åtminstone ivory) är mkt ljusare färger än satinet..

Taften (åtminstone ivory) är mkt ljusare färger än satinet..

Hoppas detta var till ngn hjälp, be annars 1700-tal vidare utveckla detta för dig =) Lycka till!
  • Ocean Bride

Oj då, ursäkta, det blev visst inkopierat 2 ggr... Sorry!!

• 1700tal
    TheD skrev 2011-02-01 17:14:46 följande:
    Jag gick in på den sidan och såg att man kan chatta men någon.... alltså till svar fick jag, ok, en smilegubbesomrodnar och sen hello, hi IGEN!!!! Blev så irriterad att jag lämnade sidan :)
    Que? Fattar inte hur du menar... Obestämd Menar du att du försökte chatta med dem och fick ett konstigt svar? Eller att du fick smilys till svar?
    Aylas skrev 2011-02-01 19:33:30 följande:

Håller på att skriva mailet till Milly men stötte på ett problem; vad heter spets på engelska?

Trodde att det var lace men det verkar snarare vara hål i tyget än den knypplade varianten. jag vill ju inte ha fel

Som de andra redan sagt så heter det lace. Men alla varianter är ju fortfarande spets/lace, den skira genomskinliga sorter, den knypplade sorten, den handvirkade sorten, den handbroderade sorten... Alla heter lace på engelska oxå. Leta upp bilder på den spets du vill ha och skicka till milly istället för att försöka beskriva det med ord för dem. De är jätteduktiga på att göra individuell spets efter bilder. De har ett enormt utbud från sina leverantörer, spetsen anpassat sedan till din klänning - sys om, sys till och kompletteras med vid behov med pärlor, paljetter och annat (och det vet ni alla vad jag tycker om det bling-blinget! )
    Wintercandles skrev 2011-02-01 20:27:24 följande:

Beställt min klänning från Milly nu :)  Ush vad nervöst om den blir lik bilden & om den kommer sitta fint.
    Men oj, vilken spektakulär klänning! Wow! Är det shiffong eller tunn tyll som ytterlager, vet du det? Gillar verkligen färgen, ska du ha den färgen som på bilden? Är det puderrosa eller nån champagnenyans?
    Darling Daisy skrev 2011-02-01 20:57:37 följande:
    Okej, nu har jag surfat lite på dhgate.com och kollat brudklänningarna. Det finns ju hur mycket som helst!
    Och är väldigt billiga klänningar... Undrar om det verkligen är okej kvalitet?

Ja, visst fanns det massor! Kvalitén kan man ju aldrig så noga veta innan men tror många kinatillverkare ligger ganska lika. Men med de priserna har man ju råd att gå på en nit...
    Ocean Bride skrev 2011-02-01 21:04:41 följande:
    1700-tal allas vår guru Skrattande inom området svarade såhär tidigare i tråden (draget rakt av):

Hoppas detta var till ngn hjälp, be annars 1700-tal vidare utveckla detta för dig =) Lycka till!
    Tssss, kära nån då vilket fint omnämnande... *rodnar lite*
  • Evig lycka

Tusen tack för hjälpen både Ocean Bride och 1700tal!! Väldigt hjälpsamt! Glad

Jag vill ha en draperad klänning, men ganska rak där fram ner till, alltså inte så fluffig. Tycker det verkar som jag gillar satin bättre än taft. Tror ni en draperad klänning kan bli bra i satin med?

1700tal, vet du vad tjockleken 395 är angett i gällande brudsatinet? Hittar inte min klänning på millys så tänkte maila www.ubrides.com och höra om de använder samma tjocklek på brudsatinen. Tror du de fattar om jag bara anger tjockleken som 395?

• FrökenLynn

Hej på er i tråden!

Startade en tråd med en förfrågan angående en klänning jag hittade här på sajten. Klänningen fanns bland mängder av andra bilder och ingen information tillkom.

Fick ett svar om att det troligtvis var en "kinaklänning".
    En annan skrev att det var från designern Jim Hjelm (??)

Kollade in sidan som tjejen länkade till och hittade en del underbara klänningar som föll mig i smaken.
    Jag undrar dock, det här med kinaklänningarna? Hur funkar det? Jag har aldrig varit här inne förut.
    Finns det sidor med "samma" klänningar på men som är från Kina?

Dum?

Hoppas ni förstår mina frågor och orkar svara!

Här är klänningen som känns helt rätt för mig.
    Någon av er som vet mer om den? Vilket kollektionsår osv? 

Tack på förhand!
    /FrökenLynn

• Darling Daisy

FrökenLynn:

Det är en underbart vacker klänning du hittat! Jag har inte så bra koll på modellerna, men kollade lite snabbt på ebay efter Jim Hjelm. Tycker mig känna igen både tjejen och stilen på klänningar bland träffarna där.

På det stora hela funkar Kina-klänningarna som så att du skickar in bilder på klänningen du vill ha till det företag du vill köpa av, betalar och skickar in dina mått.
    Företaget gör sedan en kopia av klänningen. Hos vissa får du se en testklänning i billigt tyg som du får godkänna innan de börjar sy på den riktiga klänningen, hos vissa syr de den riktiga direkt. När klänningen är klar, kommer den hem till dig i brevlådan/poststället eller med bud.
    Det brukar kosta en bråkdel av vad originalklänningarna kostar. De flesta här inne verkar mycket nöjda, men självklart kan man också bli missnöjd pga att klänningen inte motsvarar bilden/ens egna förväntningar tillräckligt bra. 

Här i tråden finns många experter på Kina-klänningar. Du kommer säkert att få bra svar som kan hjälpa dig vidare (själv är jag ny, så jag kan inte på långa vägar så mycket som de erfarna "rävarna")  

Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden