• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-04 10:50:46 följande:
    Åh, den som ändå blev solbränd..... Jag får nog köra någon fuskvariant, för oavsett hur mycket jag solar är jag lika kritvit ändå. 

Vad ska du göra med alla brudklänningar egentligen? Jag förstår dig, det vore fint att ha en i äkta siden. 

Ser ju inte ut att skilja så mycket på ivory och light champagne? Jag velar lite mellan dem som det är nu....
    Sånhär färg hade varit ultimat, men den är väl lite mörkare än millys light champagne?! Svårt...

Är du rödhårig oxå? Det är så fint tycker jag...

Jaa du, vad ska göra med alla klänningar... Sälja här på forumet.. Starta brudbutik kanske? Sortimentet lär vara komplett innan jag är gift!

Om jag vore du skulle jag iaf inte vara rädd för att ta light champagne. Här är en hel klänning i light champagne från millys (taft):

Skumboll skrev 2011-02-04 13:16:28 följande:
    Fast jag har fått svar från Bella trots att de har ledigt. Hon jobbar tydligen lite ändå men svaren kan dröja lite. 
    Hoppas jag får svar oxå då. Ställde lite frågor om de kunde göra upphängningshakar till mitt långa släp.
    Malin24 skrev 2011-02-04 13:27:05 följande:
    Är det någon som har någon erfarenhet av att sy upp en klänning därifrån bara genom att skicka en bild på klänningen, har hittat min drömklänning men tycker att den är på tok för dyr så jag hoppas att de kan sy upp den på Millys istället:)
    Japp, jag gjorde det. Om du orkar gå bakåt i tråden kan du läsa om den resan, har skrivit nonstop om processen sedan oktober då jag beställde. Har nu sytt om klänningen, slutbilder finns i galleriet.  Men nu ska du inte avskräckas, jag är löjligt petig med allt så jag tog saken i egna händer när den kom hem.
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-04 21:22:47 följande:
    Är du rödhårig oxå? Det är så fint tycker jag...

Jaa du, vad ska göra med alla klänningar... Sälja här på forumet.. Starta brudbutik kanske? Sortimentet lär vara komplett innan jag är gift!

Om jag vore du skulle jag iaf inte vara rädd för att ta light champagne. Här är en hel klänning i light champagne från millys (taft):

Skumboll skrev 2011-02-04 13:16:28 följande:
    Fast jag har fått svar från Bella trots att de har ledigt. Hon jobbar tydligen lite ändå men svaren kan dröja lite. 
    Hoppas jag får svar oxå då. Ställde lite frågor om de kunde göra upphängningshakar till mitt långa släp.
    Tyvärr inte rödhårig, bara guldig!

Haha, ja starta brudbutik vore väl något! Du lär ju ha några om du beställer i den här takten. 

Jag funderade på detta med satin/elastist satin, undra om man inte ska fråga om de kan sy i satin istället. Just för stadgans skull som du var inne på tidigare. 

Hur mycket kan man ändra på klänningen när de håller på med testklänningen? Jag har skrivit att jag vill ha ett kort släp (sweep train) men funderar på om det inte ska vara längre än så.  

Sedan måste jag få lite input - jag var inne på att göra även kjolen i spets istället för chiffong. Då pratade Bella om att spetsen inte är tillräckligt bred och man måste göra "princess seam" för att få vidden i kjolen. Vad tusan är det?
    Men iaf, nu har jag tre alternativ;
    1. Låta kjolen vara i chiffong
    2. Byta ut chiffongen mot spets
    3. Ett lager spets utanpå chiffongen

Allvarligt, jag tror jag blir galen på allt velande hit och dit! Hjälp mig!
  • TheD

Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit det här :)

Imorgon ska mamma ta mina mått och sen ska jag skicka in beställningen på brudklänning och tärnklänning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ahhhh! Hoppas allt blir bra men samtidigt känns det skönt att det ÄNTLIGEN blir av. Det är ju flera hjärtattacker innan man bestämmer sig för vart man ska skicka beställningen.PUST ;)

Ha det bra!

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-01-28 22:49:57 följande:
    Bara kjoldelen som skiljer.... 
    Nr ett föll jag för direkt, problemet är bara att jag inte är så smal som modellen. Och då tänkte jag att man skulle ha en kjol i chiffong istället så att det döljer lite. Men jag vet inte...

Är det som den vänstra du har tänkt och menar när du säger att du vill ha den helt i spets istället? I den modellen? Undrar om det är så lämpligt om du har lite mage kvar efter graviditeter och är två äpplen hög? (dina egna ord, väldigt roliga dessutom! ) Ta det inte som kritik eller så men fodralformade sjöjungfrumodeller brukar ju rekommenderas till de som är riktigt långa och har markerad/smal midja med mkt kurvor... Jag fyller de kriterierna (är 176 cm) och provade en sån som den första bilden. Höll på att skratta ihjäl mig, den trollade inte bort ett enda gram kring midjan. Snarare gav mig några extra. Gav absolut inget stöd..

Hursom, jag fortsätter skriva i ett nytt inlägg till, var bara tvungen att leta upp bilderna från tidigare i tråden. Och nu kan jag inte se eller citera ditt sista inlägg. Una momento...
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 11:51:09 följande:
    Är det som den vänstra du har tänkt och menar när du säger att du vill ha den helt i spets istället? I den modellen? Undrar om det är så lämpligt om du har lite mage kvar efter graviditeter och är två äpplen hög? (dina egna ord, väldigt roliga dessutom! ) Ta det inte som kritik eller så men fodralformade sjöjungfrumodeller brukar ju rekommenderas till de som är riktigt långa och har markerad/smal midja med mkt kurvor... Jag fyller de kriterierna (är 176 cm) och provade en sån som den första bilden. Höll på att skratta ihjäl mig, den trollade inte bort ett enda gram kring midjan. Snarare gav mig några extra. Gav absolut inget stöd..

Hursom, jag fortsätter skriva i ett nytt inlägg till, var bara tvungen att leta upp bilderna från tidigare i tråden. Och nu kan jag inte se eller citera ditt sista inlägg. Una momento...
    Nix, jag menar att den högra med vid kjol (för att trolla bort allt fläsk! ). Men istället för chiffongen då ha spets - men lika vid kjol. Problemet är väl att fallet på klänningen inte blir så bra?

Tar det definitivt inte som kritik, jag vet ju allt det som du säger.... jag bara önskar jag vore 180 lång och strl 32.
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-04 22:22:19 följande:
    Tyvärr inte rödhårig, bara guldig!

Haha, ja starta brudbutik vore väl något! Du lär ju ha några om du beställer i den här takten. 

Jag funderade på detta med satin/elastist satin, undra om man inte ska fråga om de kan sy i satin istället. Just för stadgans skull som du var inne på tidigare. 

Hur mycket kan man ändra på klänningen när de håller på med testklänningen? Jag har skrivit att jag vill ha ett kort släp (sweep train) men funderar på om det inte ska vara längre än så.  

Sedan måste jag få lite input - jag var inne på att göra även kjolen i spets istället för chiffong. Då pratade Bella om att spetsen inte är tillräckligt bred och man måste göra "princess seam" för att få vidden i kjolen. Vad tusan är det?
    Men iaf, nu har jag tre alternativ;
    1. Låta kjolen vara i chiffong
    2. Byta ut chiffongen mot spets
    3. Ett lager spets utanpå chiffongen

Allvarligt, jag tror jag blir galen på allt velande hit och dit! Hjälp mig!

Ok, så där ja..

Jag skulle nog oxå be dem göra den i vanligt satin stället. Åtminstone fråga om det går. Bella brukar ju säga ifrån om det inte är en bra idé så du behöver iaf inte vara rädd att de gör nåt helgalet bara för att du bad dem. Jag bad om ett antal ändringar som de avrådde från och då "lydde" jag experterna...

Så länge det är bara testklänningen kan man ändra på nästan allt. Sen kanske du inte kan få se ny bild med just den ändringen på testklänningen. I vissa fall skulle det ju innebära en helt ny kjol och det gör de inte. Jag bad om 20 cm längre släp än vad de hade gjort på testklänningen. Men det fick jag ju inte se förrän de var klara med klänningen annars hade de ju fått sy en ny testklänning. Såna ändringar som skärning, höjder, längder osv är lätta att ändra när testklänningen är klar. Det är ju liksom det testklänningen är till för. So please don't worry! Som Bella brukar säga...

Prinsess-skärning brukar betyda att midjan sitter i midjan. Din klänning har empir-skärning, alltså att kjolstycket börjar precis under bysten. Antar att spetsen görs på en smalare varp än vanligt tyg, kanske spetstyget bara är 1,1 eller 1,2 m istället för 1,5 m eller nåt. Helt ärligt vet jag inte varför de inte skulle påverka. Eller har du kanske tänkt att kjolen SKA vara lika vid som chiffongen?? Alltså inte sitta åt på kroppen som på första bilden? I så fall vete 17 om jag skulle göra kjolen i spets. Tror risken är ganska stor då att du kommer känna dig som en gardin! Samma sak om du har ett helt lager av massa spetstyg över chiffongen. Det är liksom bara chiffongen som fungerar att göra så med då den är så väldigt tunn. Gör man så med spets så blir det ju som att drapera en 5 meter lång spetsgardin runt midjan, prova får du se! Men om du vill ha en vid och maffing marängkjol går det förstås bra...

Det du skulle kunna göra är att låta spetsen "komma igen" bara nedtill på kjolen, kring fötterna. Det är ju ganska vanligt och de borde kunna hitta påsömnadsspets som matchar det spetstyg du har på överdelen. Hmm, svårt...

• Skumboll

Okej, nu har jag fått bilder på två spetsar till så nu har jag dessa att välja på.
    Den sista är tydligen dyr så då får jag betala extra....

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 11:57:27 följande:
    Nix, jag menar att den högra med vid kjol (för att trolla bort allt fläsk! ). Men istället för chiffongen då ha spets - men lika vid kjol. Problemet är väl att fallet på klänningen inte blir så bra?

Tar det definitivt inte som kritik, jag vet ju allt det som du säger.... jag bara önskar jag vore 180 lång och strl 32.
    Don't we all?!

Nu hann du skriva imellan så en del i mitt nya inlägg (det förra) blev lite överfödigt. Nu fick jag ju veta att du inte tänkte ett tajt fodral utan ersätta chiffongen..
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 12:11:27 följande:
    Okej, nu har jag fått bilder på två spetsar till så nu har jag dessa att välja på.
    Den sista är tydligen dyr så då får jag betala extra....

Men vad fasen lägger de inte en linjal på tyget för?? Man kan ju inte se hur stort mönstet är! Den sista (dyraste??) ser ut som mormors gardin tycker jag. Den såg inte alls dyr och exklusiv ut... Personligen gillar jag mellanspetsen bäst men både funkar nog jättebra. Fast det är klart, den första är väldigt feminin och romantisk.. Skulle vara fullkomlig underbar som vit eller ivory på en mörkare bakgrundstyg, typ champagne eller beige. Det blir en smaksak för dig.
  • 1700tal
    1700tal skrev 2011-02-05 12:09:53 följande:

Eller har du kanske tänkt att kjolen SKA vara lika vid som chiffongen?? Alltså inte sitta åt på kroppen som på första bilden? I så fall vete 17 om jag skulle göra kjolen i spets. Tror risken är ganska stor då att du kommer känna dig som en gardin! Samma sak om du har ett helt lager av massa spetstyg över chiffongen. Det är liksom bara chiffongen som fungerar att göra så med då den är så väldigt tunn. Gör man så med spets så blir det ju som att drapera en 5 meter lång spetsgardin runt midjan, prova får du se! Men om du vill ha en vid och maffing marängkjol går det förstås bra...

Det du skulle kunna göra är att låta spetsen "komma igen" bara nedtill på kjolen, kring fötterna. Det är ju ganska vanligt och de borde kunna hitta påsömnadsspets som matchar det spetstyg du har på överdelen. Hmm, svårt...

Hm, inte säkert att det skulle bli marängigt om spetstyget var riktigt tunt... När jag tänker efter. Sen insåg jag att OM du ber dem byta ut chiffongen mot spetstyg så kommer de naturligvis använda mindre spetstyg än vad de skulle ha använt chiffong. Så att det ser likadant ut och ge samma helhetsintryck. Så om de inte protesterar skulle det säkert gå bra att göra så.
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden