• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 12:09:53 följande:

Ok, så där ja..

Jag skulle nog oxå be dem göra den i vanligt satin stället. Åtminstone fråga om det går. Bella brukar ju säga ifrån om det inte är en bra idé så du behöver iaf inte vara rädd att de gör nåt helgalet bara för att du bad dem. Jag bad om ett antal ändringar som de avrådde från och då "lydde" jag experterna...

Så länge det är bara testklänningen kan man ändra på nästan allt. Sen kanske du inte kan få se ny bild med just den ändringen på testklänningen. I vissa fall skulle det ju innebära en helt ny kjol och det gör de inte. Jag bad om 20 cm längre släp än vad de hade gjort på testklänningen. Men det fick jag ju inte se förrän de var klara med klänningen annars hade de ju fått sy en ny testklänning. Såna ändringar som skärning, höjder, längder osv är lätta att ändra när testklänningen är klar. Det är ju liksom det testklänningen är till för. So please don't worry! Som Bella brukar säga...

Prinsess-skärning brukar betyda att midjan sitter i midjan. Din klänning har empir-skärning, alltså att kjolstycket börjar precis under bysten. Antar att spetsen görs på en smalare varp än vanligt tyg, kanske spetstyget bara är 1,1 eller 1,2 m istället för 1,5 m eller nåt. Helt ärligt vet jag inte varför de inte skulle påverka. Eller har du kanske tänkt att kjolen SKA vara lika vid som chiffongen?? Alltså inte sitta åt på kroppen som på första bilden? I så fall vete 17 om jag skulle göra kjolen i spets. Tror risken är ganska stor då att du kommer känna dig som en gardin! Samma sak om du har ett helt lager av massa spetstyg över chiffongen. Det är liksom bara chiffongen som fungerar att göra så med då den är så väldigt tunn. Gör man så med spets så blir det ju som att drapera en 5 meter lång spetsgardin runt midjan, prova får du se! Men om du vill ha en vid och maffing marängkjol går det förstås bra...

Det du skulle kunna göra är att låta spetsen "komma igen" bara nedtill på kjolen, kring fötterna. Det är ju ganska vanligt och de borde kunna hitta påsömnadsspets som matchar det spetstyg du har på överdelen. Hmm, svårt...

Du är ju fenomenal alltså!  

Ska definitivt fråga om de kan göra den i vanlig satin. Fråga kan man ju alltid göra. Jag tycker bella är bra på så vis, hon kommer med motfrågor vilket jag märkt att många andra inte gör.... de säger bara ja oavsett hur det skulle se ut i verkligheten.

Toppen, då vet jag att jag kan ända längden på släpet sedan. Jag förstår ju att de inte gör om kjoldelen på testklänningen och släpet är ju så pass enkelt att det är ju inget jag behöver se om jag väljer att lägga på ett par decimeter.  

Och jag tror jag följer ditt råd att inte ha kjolen i spets. Jag vill ju att den ska börja så högt upp och jag vill INTE se ut som en gardin! Eftersom jag är så himla kort så försvinner jag ju totalt i marängbakelser så klänningen får absolut inte bli för vid utan måste ha en smal siluett. 

Det var ju en idé, att ha spets nertill på kjolen istället. Syr de då på det på chiffongen? Det blir inte konstigt då eftersom chiffongen är så tunn?

Sen måste jag fråga - jag får ju så bra råd i all min förvirring - jag sa att jag ville ha chiffong direkt under spetsen på ovandelen för att jag tycker satinet är lite för glansigt. Dvs det blir ju satin chiffong och spets ovanpå det. Hiss eller diss? Bella sa att det var okej men jag vill ju inte att det ska se lattjo ut. 
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 12:23:26 följande:
    Hm, inte säkert att det skulle bli marängigt om spetstyget var riktigt tunt... När jag tänker efter. Sen insåg jag att OM du ber dem byta ut chiffongen mot spetstyg så kommer de naturligvis använda mindre spetstyg än vad de skulle ha använt chiffong. Så att det ser likadant ut och ge samma helhetsintryck. Så om de inte protesterar skulle det säkert gå bra att göra så.
    Då får man ju förmodligen använda en "gles" spets dvs. inte så mycket mönster på. Om man nu tar de tre bilder jag lagt in här ovan så vill jag ju att hela klänningen ska ha samma spets och de är ju väldigt mönstrade - kanske helt enkelt blir för mycket. 

Har har ju även beställt en låg slöja med spetskant, så jag kanske får hejda mig lite vad gäller spetsen...
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 12:19:11 följande:
    Men vad fasen lägger de inte en linjal på tyget för?? Man kan ju inte se hur stort mönstet är! Den sista (dyraste??) ser ut som mormors gardin tycker jag. Den såg inte alls dyr och exklusiv ut... Personligen gillar jag mellanspetsen bäst men både funkar nog jättebra. Fast det är klart, den första är väldigt feminin och romantisk.. Skulle vara fullkomlig underbar som vit eller ivory på en mörkare bakgrundstyg, typ champagne eller beige. Det blir en smaksak för dig.
    Jag vet, jag önskar också att det låg en linjal så man såg hur stort mönstret är! Helt värdelöst. Jag har frågat Bella hur stort mönstret är på nummer ett men har inte fått något svar.
    I lööööv romantiskt så det blir nog nummer ett ändå.
  • Fröken Söt

Jag hoppar in bland er experter med en fråga... Tror ni att kinaföretagen klarar av att göra en sådan här kläning? Det är en Anchorage från Blue by Enzoani. Eftersom det är en gammal kollektion verkar det som att jag måste beställa den osedd och oprovad, och då är runt 15000 kr liiite väl mycket pengar...

Förresten, någon som vet något om http://www.bestbridalprices.com? Är det äkta klänningar eller kopior där?

• Skumboll
    Fröken Söt skrev 2011-02-05 12:52:17 följande:
    Jag hoppar in bland er experter med en fråga... Tror ni att kinaföretagen klarar av att göra en sådan här kläning? Det är en Anchorage från Blue by Enzoani. Eftersom det är en gammal kollektion verkar det som att jag måste beställa den osedd och oprovad, och då är runt 15000 kr liiite väl mycket pengar...

Förresten, någon som vet något om www.bestbridalprices.com? Är det äkta klänningar eller kopior där?

Jag har varit inne och kollat på bestbridalprices forum och det verkar vara en vanlig fråga, de påstår att de bara säljer äkta klänningar och att man kan hitta dem som återförsäljare på märkenas egna hemsidor. 
  • Sörön10
    TheD skrev 2011-02-04 05:32:04 följande:
    Hahaha, nu förstår jag varför vi inte riktigt förstår varandra. Jag har kollat på brudklänningen..hrm läste inte  ordet BLOGG för att se bilder utan jag knata vidare till bildgalleri och fick inte riktigt ihop det...

Men nej, jag har ingen koll på DEN klänningen  :)
    haha då är jag med! ;) hon i galleriet är jag, och det är en kinaversion av en bonny bridal-klänning! =)
  • Sörön10
    1700tal skrev 2011-02-04 08:29:39 följande:
    Men kinatillverkarna behöver ju inte ha den i sitt sortiment för att göra den. Bara att skicka bilder på den och be om färgprover på turkos. Den blir nog jättesnygg i turkos!
    Sant. Men jag tycker det skulle kännas bättre om de "skyltade" med att de har gjort en sån och/eller har den i sitt sortiment på nåt vis. 

Men ja, hittar jag den inte så blir det nog så ändå! haha! (oavsett om gubben tycker det är mycket pengar att lägga på en examenskonsert-klänning!)  
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 12:24:06 följande:
    Du är ju fenomenal alltså!  

Ska definitivt fråga om de kan göra den i vanlig satin. Fråga kan man ju alltid göra. Jag tycker bella är bra på så vis, hon kommer med motfrågor vilket jag märkt att många andra inte gör.... de säger bara ja oavsett hur det skulle se ut i verkligheten.

Toppen, då vet jag att jag kan ända längden på släpet sedan. Jag förstår ju att de inte gör om kjoldelen på testklänningen och släpet är ju så pass enkelt att det är ju inget jag behöver se om jag väljer att lägga på ett par decimeter.  

Och jag tror jag följer ditt råd att inte ha kjolen i spets. Jag vill ju att den ska börja så högt upp och jag vill INTE se ut som en gardin! Eftersom jag är så himla kort så försvinner jag ju totalt i marängbakelser så klänningen får absolut inte bli för vid utan måste ha en smal siluett. 

Det var ju en idé, att ha spets nertill på kjolen istället. Syr de då på det på chiffongen? Det blir inte konstigt då eftersom chiffongen är så tunn?

Sen måste jag fråga - jag får ju så bra råd i all min förvirring - jag sa att jag ville ha chiffong direkt under spetsen på ovandelen för att jag tycker satinet är lite för glansigt. Dvs det blir ju satin chiffong och spets ovanpå det. Hiss eller diss? Bella sa att det var okej men jag vill ju inte att det ska se lattjo ut. 
    Kul att hjälpa... *rodnar lite men suger åt mig som en svamp*

Nu har jag dragit på mig mitt åbäke till klänning för första ggn sen jag har sytt dit alla blommor osv. Gäller att passa på när sambon inte är hemma. Har provsnörat den ganska hårt (inte lätt att göra ensam, tur jag har gott om träning ) och ska testa att ha den några timmar för att se om mina lungor klarar det... Så nu sitter jag omgiven av ett BERG av taft och skriver om andra brudklänningar - finns det ett bättre sätt att spendera en regnig lördag?! Hehe...

Hursom, nu har jag funderat lite med dina bilder och tygprover i bakhuvudet och tycker du gör helt rätt som kör på chiffong till kjolen samt spets nr 1 till överdelen. Dessutom tror chiffong kommer bli otroligt vackert som kontrast och brytning till den romantiska spetsen. Hela klänningen kommer få en romantisk känsla och det är ju perfekt om du löööövar romantik!

Funderade även på bandet under bysten. Ska du ha det i avvikande färg? Hade jag varit du så hade jag plockat upp en mörkare champagnenyans i bandet. Kanske de dem göra några extra tygblommor i samma färg som bandet att ha i håret? Eller sätta på nån av de närmaste kvinnliga gästerna... Tror du kommer bli jättefin, i vilket fall som helst!

Ja, de syr på spetsen på tyget (vilket tyg det än är). Fast de får ju då hitta en som liknar spetsen upptill på din klänning. Det var så det var på min första klänning (det jag sprättade bort, fast det var på överdelen) samt på den nya jag har beställt. På den nya är det bara spets allra längst ner på det understa lagret som "tittar ut". Den spets som är upptill på denna är oxå små mörkare lösa spetsbitar (alltså inte ett spetstyg, precis som på fröken söts närbild) som är påsydda på taften (men de har jag valt bort, spetsen nedtill ska jag dock ha kvar). Men spets både upptill och nedtill (men inte i "mitten") är ju en vanligt och bra sätt att knyta ihop säcken, liksom (om spetsen är lik uppe och nere förstås):

Det som du får ha med i åtanke med att ha spets längst ner på chiffongen är ju att det inte blir samma "lätta" och luftiga "schvung" i chiffongen. Chiffong väger ju absolut noll och påsydd lös spets (särskilt om den dessutom är broderad med pärlor som på min) är jättetungt. Så den där "svängiga" och svajiga rörelsen som är på din bild med chiffongkjolen kommer försvinna då och klänningen hänger tyngre rakt ner. Om du fattar... Gud vad jag kan trassla in mig i förklaringar! Jag skulle nog skippa spets på nederdelen om du inte känner att du bara älskar och MÅSTE ha mer spets än det på överdelen. Särskilt som du skulle ha slöja med spets. Precis så har jag det ju oxå. En gigantisk 3,2 m lång mantillaslöja med bred spets. Då blev det aaaalledes för mkt med en massa spets och bling-bling på klänningen oxå. Snötäckt julgran, verkligen...

Ang om chiffong under spetsen för att få bort glansen... Det behövs bara om det är lösa bitar som sys på. Tar du spetstyg nr 1 så är den ju redan gjord av tunn tunn tyll som har precis samma effekt mot glansen som ett lager chiffong skulle ha. Spetstyget kommer ju ha samma effekt på satinet under som det har på det mörka trägolvet på bilden. Kan alltså blir lite tårta på tårta.
    Skumboll skrev 2011-02-05 12:28:27 följande:
    Har har ju även beställt en låg slöja med spetskant, så jag kanske får hejda mig lite vad gäller spetsen...
    Låg eller lång? Är den golvlång? Eller menar du låg, som i kort? Hur ser den ut då, har du bild? Nicke Nyfiken...
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-05 12:56:30 följande:
    Jag har varit inne och kollat på bestbridalprices forum och det verkar vara en vanlig fråga, de påstår att de bara säljer äkta klänningar och att man kan hitta dem som återförsäljare på märkenas egna hemsidor. 
    Nu vet jag inte vad bestpridalprices håller för prisnivå jämfört med "butikerna" men jag skulle räkna med att det INTE är äkta vara. Det finns en hel drös såna tillverkare och jag skulle inte välja att handla från någon som uppenbart kör en fuling. Inte bara av etiska copyright-skäl utan för att jag skulle räkna med att kör fulingar på andra plan oxå. Dvs med arbetsförhållanden, löneförhållanden, tygkvalitéer m.m. Men jag har inget belägg för det påståendet förstås, bara en "känsla" på vissa kinasidor att allt inte står "rätt" till..
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-05 13:38:19 följande:
    Kul att hjälpa... *rodnar lite men suger åt mig som en svamp*

Nu har jag dragit på mig mitt åbäke till klänning för första ggn sen jag har sytt dit alla blommor osv. Gäller att passa på när sambon inte är hemma. Har provsnörat den ganska hårt (inte lätt att göra ensam, tur jag har gott om träning ) och ska testa att ha den några timmar för att se om mina lungor klarar det... Så nu sitter jag omgiven av ett BERG av taft och skriver om andra brudklänningar - finns det ett bättre sätt att spendera en regnig lördag?! Hehe...

Hursom, nu har jag funderat lite med dina bilder och tygprover i bakhuvudet och tycker du gör helt rätt som kör på chiffong till kjolen samt spets nr 1 till överdelen. Dessutom tror chiffong kommer bli otroligt vackert som kontrast och brytning till den romantiska spetsen. Hela klänningen kommer få en romantisk känsla och det är ju perfekt om du löööövar romantik!

Funderade även på bandet under bysten. Ska du ha det i avvikande färg? Hade jag varit du så hade jag plockat upp en mörkare champagnenyans i bandet. Kanske de dem göra några extra tygblommor i samma färg som bandet att ha i håret? Eller sätta på nån av de närmaste kvinnliga gästerna... Tror du kommer bli jättefin, i vilket fall som helst!

Ja, de syr på spetsen på tyget (vilket tyg det än är). Fast de får ju då hitta en som liknar spetsen upptill på din klänning. Det var så det var på min första klänning (det jag sprättade bort, fast det var på överdelen) samt på den nya jag har beställt. På den nya är det bara spets allra längst ner på det understa lagret som "tittar ut". Den spets som är upptill på denna är oxå små mörkare lösa spetsbitar (alltså inte ett spetstyg, precis som på fröken söts närbild) som är påsydda på taften (men de har jag valt bort, spetsen nedtill ska jag dock ha kvar). Men spets både upptill och nedtill (men inte i "mitten") är ju en vanligt och bra sätt att knyta ihop säcken, liksom (om spetsen är lik uppe och nere förstås):

Det som du får ha med i åtanke med att ha spets längst ner på chiffongen är ju att det inte blir samma "lätta" och luftiga "schvung" i chiffongen. Chiffong väger ju absolut noll och påsydd lös spets (särskilt om den dessutom är broderad med pärlor som på min) är jättetungt. Så den där "svängiga" och svajiga rörelsen som är på din bild med chiffongkjolen kommer försvinna då och klänningen hänger tyngre rakt ner. Om du fattar... Gud vad jag kan trassla in mig i förklaringar! Jag skulle nog skippa spets på nederdelen om du inte känner att du bara älskar och MÅSTE ha mer spets än det på överdelen. Särskilt som du skulle ha slöja med spets. Precis så har jag det ju oxå. En gigantisk 3,2 m lång mantillaslöja med bred spets. Då blev det aaaalledes för mkt med en massa spets och bling-bling på klänningen oxå. Snötäckt julgran, verkligen...

Ang om chiffong under spetsen för att få bort glansen... Det behövs bara om det är lösa bitar som sys på. Tar du spetstyg nr 1 så är den ju redan gjord av tunn tunn tyll som har precis samma effekt mot glansen som ett lager chiffong skulle ha. Spetstyget kommer ju ha samma effekt på satinet under som det har på det mörka trägolvet på bilden. Kan alltså blir lite tårta på tårta.
    Skumboll skrev 2011-02-05 12:28:27 följande:
    Låg eller lång? Är den golvlång? Eller menar du låg, som i kort? Hur ser den ut då, har du bild? Nicke Nyfiken...
    Sug åt dig du!  
    Jag är rätt ensam i mitt grubblande fram och tillbaka, alla runtomkring har tröttnat för länge sedan så det är roligt med någon som ger en lite nya tankar och idéer. 

Hur trivs du i klänningen nu när du rensat bort all spets och pärlor? 
    Den är verkligen superfin tycker jag!

Ja, jag hade nog tänkt att ha bandet under i en lite mörkare nyans. Ändarna på rosetten har jag bett dem göra långa så att de hänger ner. 

Jag trivs verkligen i chiffong och vill gärna ha den sådär böljande och fin! Jag tror att hela klänningen är ganska jag och jag tror det passar till den typ av bröllop vi kommer ha. Jag fick lite panik häromdagen... om den inte blir bra, vad gör jag då? Började leta lite andra klänningar att ha som back-up och ven om de är fina så är det väldigt få känns som jag. 

Jag blir helt fascinerad över de här stora puffiga kjolarna... Kan man bara bära upp dem blir de ju helt fantastiska på! 

Vad gäller chiffong under spetsen så har du ju helt rätt, hade inte tänkt så lång som att det är tunn tyll emellan och det blir ju verkligen kaka på kaka. Jag får be Bella göra den delen i satin. Fan, hon kommer ju bli tokig på mig som ändrar mig hela tiden.

En lång slöja ska det ju stå! Haha! Jag vill att den är ett par decimeter längre än själva släpet. Jag har ingen hel bild men den här bilden skickade jag till Milly;

Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden