Skumboll skrev 2011-02-05 12:24:06 följande:
Du är ju fenomenal alltså!
Ska definitivt fråga om de kan göra den i vanlig satin. Fråga kan man ju alltid göra. Jag tycker bella är bra på så vis, hon kommer med motfrågor vilket jag märkt att många andra inte gör.... de säger bara ja oavsett hur det skulle se ut i verkligheten.
Toppen, då vet jag att jag kan ända längden på släpet sedan. Jag förstår ju att de inte gör om kjoldelen på testklänningen och släpet är ju så pass enkelt att det är ju inget jag behöver se om jag väljer att lägga på ett par decimeter.
Och jag tror jag följer ditt råd att inte ha kjolen i spets. Jag vill ju att den ska börja så högt upp och jag vill INTE se ut som en gardin!

Eftersom jag är så himla kort så försvinner jag ju totalt i marängbakelser så klänningen får absolut inte bli för vid utan måste ha en smal siluett.
Det var ju en idé, att ha spets nertill på kjolen istället. Syr de då på det på chiffongen? Det blir inte konstigt då eftersom chiffongen är så tunn?
Sen måste jag fråga - jag får ju så bra råd i all min förvirring - jag sa att jag ville ha chiffong direkt under spetsen på ovandelen för att jag tycker satinet är lite för glansigt. Dvs det blir ju satin chiffong och spets ovanpå det. Hiss eller diss? Bella sa att det var okej men jag vill ju inte att det ska se lattjo ut.
Kul att hjälpa... *rodnar lite men suger åt mig som en svamp*
Nu har jag dragit på mig mitt åbäke till klänning för första ggn sen jag har sytt dit alla blommor osv. Gäller att passa på när sambon inte är hemma. Har provsnörat den ganska hårt (inte lätt att göra ensam, tur jag har gott om träning

) och ska testa att ha den några timmar för att se om mina lungor klarar det...

Så nu sitter jag omgiven av ett BERG av taft och skriver om andra brudklänningar - finns det ett bättre sätt att spendera en regnig lördag?!

Hehe...
Hursom, nu har jag funderat lite med dina bilder och tygprover i bakhuvudet och tycker du gör helt rätt som kör på chiffong till kjolen samt spets nr 1 till överdelen. Dessutom tror chiffong kommer bli otroligt vackert som kontrast och brytning till den romantiska spetsen. Hela klänningen kommer få en romantisk känsla och det är ju perfekt om du löööövar romantik!
Funderade även på bandet under bysten. Ska du ha det i avvikande färg? Hade jag varit du så hade jag plockat upp en mörkare champagnenyans i bandet. Kanske de dem göra några extra tygblommor i samma färg som bandet att ha i håret? Eller sätta på nån av de närmaste kvinnliga gästerna...

Tror du kommer bli jättefin, i vilket fall som helst!
Ja, de syr på spetsen på tyget (vilket tyg det än är). Fast de får ju då hitta en som liknar spetsen upptill på din klänning. Det var så det var på min första klänning (det jag sprättade bort, fast det var på överdelen) samt på den nya jag har beställt. På den nya är det bara spets allra längst ner på det understa lagret som "tittar ut". Den spets som är upptill på denna är oxå små mörkare lösa spetsbitar (alltså inte ett spetstyg, precis som på fröken söts närbild) som är påsydda på taften (men de har jag valt bort, spetsen nedtill ska jag dock ha kvar). Men spets både upptill och nedtill (men inte i "mitten") är ju en vanligt och bra sätt att knyta ihop säcken, liksom (om spetsen är lik uppe och nere förstås):

Det som du får ha med i åtanke med att ha spets längst ner på chiffongen är ju att det inte blir samma "lätta" och luftiga "schvung" i chiffongen. Chiffong väger ju absolut noll och påsydd lös spets (särskilt om den dessutom är broderad med pärlor som på min) är jättetungt. Så den där "svängiga" och svajiga rörelsen som är på din bild med chiffongkjolen kommer försvinna då och klänningen hänger tyngre rakt ner. Om du fattar...

Gud vad jag kan trassla in mig i förklaringar!

Jag skulle nog skippa spets på nederdelen om du inte känner att du bara älskar och MÅSTE ha mer spets än det på överdelen. Särskilt som du skulle ha slöja med spets. Precis så har jag det ju oxå. En gigantisk 3,2 m lång mantillaslöja med bred spets. Då blev det aaaalledes för mkt med en massa spets och bling-bling på klänningen oxå. Snötäckt julgran, verkligen...
Ang om chiffong under spetsen för att få bort glansen... Det behövs bara om det är lösa bitar som sys på. Tar du spetstyg nr 1 så är den ju redan gjord av tunn tunn tyll som har precis samma effekt mot glansen som ett lager chiffong skulle ha.

Spetstyget kommer ju ha samma effekt på satinet under som det har på det mörka trägolvet på bilden. Kan alltså blir lite tårta på tårta.
Skumboll skrev 2011-02-05 12:28:27 följande:
Har har ju även beställt en låg slöja med spetskant, så jag kanske får hejda mig lite vad gäller spetsen...

Låg eller lång? Är den golvlång? Eller menar du låg, som i kort? Hur ser den ut då, har du bild? Nicke Nyfiken...