• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Evig lycka skrev 2011-02-01 21:56:08 följande:
    Tusen tack för hjälpen både Ocean Bride och 1700tal!! Väldigt hjälpsamt! Glad

Jag vill ha en draperad klänning, men ganska rak där fram ner till, alltså inte så fluffig. Tycker det verkar som jag gillar satin bättre än taft. Tror ni en draperad klänning kan bli bra i satin med?

1700tal, vet du vad tjockleken 395 är angett i gällande brudsatinet? Hittar inte min klänning på millys så tänkte maila www.ubrides.com och höra om de använder samma tjocklek på brudsatinen. Tror du de fattar om jag bara anger tjockleken som 395?
    Bara kul att kunna hjälpa till!

Jadå, alla tillverkare fattar vad satin 395 är. Och om de inte gör det, eller inte svarar på på frågan ordentligt - då kan du räkna med att de INTE använder 395 utan ett tunnare satin. Så funkar kineserna, de svarar bara rakt på tilltal om de har positiva svar. Numret är en angivelse för antal gram fibrer per yta och används för att mäta tjockleken.

Satin är fint, vackert och tungt fall. Egentligen gillar jag oxå satinet bäst även om det är taft i båda mina klänningar. Allra bäst gillar jag bäst äkta siden duchess som den här:

Det är lite mattare (inte den där konstgjorda glansen) och har ett helt annat djup i lystern än vanlig brudsatin... Om man bara hade råd... Maybe next time!
    FrökenLynn skrev 2011-02-01 22:01:57 följande:
    Hej på er i tråden!

Startade en tråd med en förfrågan angående en klänning jag hittade här på sajten. Klänningen fanns bland mängder av andra bilder och ingen information tillkom.

Fick ett svar om att det troligtvis var en "kinaklänning".
    En annan skrev att det var från designern Jim Hjelm (??)

Kollade in sidan som tjejen länkade till och hittade en del underbara klänningar som föll mig i smaken.
    Jag undrar dock, det här med kinaklänningarna? Hur funkar det? Jag har aldrig varit här inne förut.
    Finns det sidor med "samma" klänningar på men som är från Kina?

Dum?

Hoppas ni förstår mina frågor och orkar svara!

Här är klänningen som känns helt rätt för mig.
    Någon av er som vet mer om den? Vilket kollektionsår osv? 

Tack på förhand!
    /FrökenLynn

Inte är du dum inte! Inte så lätt. Om det är en Jim Hjelm vet jag inte.. Men om kinatillverkarna kan du iaf få veta lite om i den här tråden. Och vi hjälper dig så gärna!

Alla stora märkestillverkares modeller (som nästan alltid sys i Kina även om de kostar 20 000 kr...) kopieras av kinatillverkarna och säljs utan märke (without label brukar det stå). Samma klänningsmodeller (särskilt från de "stora" som Maggie Sottero, Pronovias osv) sys och säljs av 1000-tals fabriker som alla gör sin tolkning av samma klänning, mer eller mindre exakt kopia till inspirerad av...

En del kinaföretag har snott märkesföretagens egna bilder (och då är det inte säkert klänningen motsvarar bilden), en del syr upp sin version och fotar på en docka eller egen modell (de är svårare att lokalisera vilket märke de kommer ifrån).

I Kina är inte det här olagligt, bör tilläggas. De är i princip det enda landet som vägrar skriva på alla världens samarbetsavtal om upphovsrätt och copyright. Här är det däremot värre. Men det viktiga är att klänningen inte har en märkeslapp i sig. Sen kan man tycka vad man vill om dessa "mönsterstölder".

Hela Kina har samma förutsättningar, det som avgör skillnaden i pris mellan samma klänning hos olika fabriker kan alltså bara bero på två faktorer.

1. Billigare tyg, mindre tygmängd och färre tyglager (foder, underlagret i kjojen osv, alltså det där "stadiga" som inte syns).
    2. Lägre produktionskostnad = lägre löner för sömmerskorna (och sämre villkor, arbetstider m.m.).

Med dessa förutsättningar får man alltså crusa runt på kinasidorna och göra ett etiskt och ekonomiskt ställningstagande... Väljer du en lite dyrare kinaklänning får du antingen lite mer och bättre tyg eller betalar "din" sömmerska lite högre timlön. Så enkelt är det.

Vad gäller din modell.. Eftersom du vet vilken modell du vill ha, har valt en enkel modell samt har bra bilder både fram och bak, skulle jag maila bilderna till några av företagen i trådstarten och be om prisuppgift. Klänningen är iaf piece of cake för kinaföretagen, inte mkt som kan gå fel med den om du väljer landy eller milly (de andra har jag inte haft kontakt med, därmed inte sagt att de inte är bra)...
  • 1700tal
    Darling Daisy skrev 2011-02-01 22:29:20 följande:
    FrökenLynn:

Det är en underbart vacker klänning du hittat! Jag har inte så bra koll på modellerna, men kollade lite snabbt på ebay efter Jim Hjelm. Tycker mig känna igen både tjejen och stilen på klänningar bland träffarna där.

På det stora hela funkar Kina-klänningarna som så att du skickar in bilder på klänningen du vill ha till det företag du vill köpa av, betalar och skickar in dina mått.
    Företaget gör sedan en kopia av klänningen. Hos vissa får du se en testklänning i billigt tyg som du får godkänna innan de börjar sy på den riktiga klänningen, hos vissa syr de den riktiga direkt. När klänningen är klar, kommer den hem till dig i brevlådan/poststället eller med bud.
    Det brukar kosta en bråkdel av vad originalklänningarna kostar. De flesta här inne verkar mycket nöjda, men självklart kan man också bli missnöjd pga att klänningen inte motsvarar bilden/ens egna förväntningar tillräckligt bra. 

Här i tråden finns många experter på Kina-klänningar. Du kommer säkert att få bra svar som kan hjälpa dig vidare (själv är jag ny, så jag kan inte på långa vägar så mycket som de erfarna "rävarna")  
    Men de "erfarna rävarna" har uppenbarligen en tendens att sväva ut och komplicera saker och till. Det där var ju mkt bättre och kortfattat förklarat än det jag skrev!
  • Evig lycka

Tack igen 1700tal för ditt snabba och utförliga svar! Glad

• TheD
    1700tal skrev 2011-02-01 21:42:06 följande:
    Que? Fattar inte hur du menar... Obestämd Menar du att du försökte chatta med dem och fick ett konstigt svar? Eller att du fick smilys till svar?
    Aylas skrev 2011-02-01 19:33:30 följande:

Håller på att skriva mailet till Milly men stötte på ett problem; vad heter spets på engelska?

Trodde att det var lace men det verkar snarare vara hål i tyget än den knypplade varianten. jag vill ju inte ha fel

Som de andra redan sagt så heter det lace. Men alla varianter är ju fortfarande spets/lace, den skira genomskinliga sorter, den knypplade sorten, den handvirkade sorten, den handbroderade sorten... Alla heter lace på engelska oxå. Leta upp bilder på den spets du vill ha och skicka till milly istället för att försöka beskriva det med ord för dem. De är jätteduktiga på att göra individuell spets efter bilder. De har ett enormt utbud från sina leverantörer, spetsen anpassat sedan till din klänning - sys om, sys till och kompletteras med vid behov med pärlor, paljetter och annat (och det vet ni alla vad jag tycker om det bling-blinget! )Men oj, vilken spektakulär klänning! Wow! Är det shiffong eller tunn tyll som ytterlager, vet du det? Gillar verkligen färgen, ska du ha den färgen som på bilden? Är det puderrosa eller nån champagnenyans?
    Darling Daisy skrev 2011-02-01 20:57:37 följande:
    Okej, nu har jag surfat lite på dhgate.com och kollat brudklänningarna. Det finns ju hur mycket som helst!
    Och är väldigt billiga klänningar... Undrar om det verkligen är okej kvalitet?
    Ja, visst fanns det massor! Kvalitén kan man ju aldrig så noga veta innan men tror många kinatillverkare ligger ganska lika. Men med de priserna har man ju råd att gå på en nit...Tssss, kära nån då vilket fint omnämnande... *rodnar lite*
    Det jag fick till svar var: Hi... hello.... smileys... inget, ja vi kan fixa det på klänning eller. om du kollar på den sidan bla bla bla...
  • Helena Mikael
    IdaPierre skrev 2011-02-01 15:30:52 följande:
    köpte du en måttbeställd?? jag betällde ju en utav storlekarna som fanns i tabellen..åh ja hoppas verkligen att den kommer passa...tur den va så billig ifall den inte skulle passa :)
    Ja jag gjorde ju det, dock ligger jag ju i hårdträning nu så jag drog bort ett par cm lite här och var.... Så vi får väl se hur det blir. Bättre att den blir lite för stor så man kan sy in den i så fall än för liten :)
  • IdaPierre
    Helena Mikael skrev 2011-02-02 07:09:17 följande:
    Ja jag gjorde ju det, dock ligger jag ju i hårdträning nu så jag drog bort ett par cm lite här och var.... Så vi får väl se hur det blir. Bättre att den blir lite för stor så man kan sy in den i så fall än för liten :)
    ja de är ju bättre att den är förstor än förliten...

jag mejlade till landybridal igår och fick svar idag. De skrev att de inte kunde skicka bilder just nu för att dom har stängt. Att de öppnar den 9 februari igen. Då skulle dom skicka bilder till mej. Åh ja börjar bli ivrig nu...fasen ja vill att de ska skicka den till mej :) Dom är så trevliga och man får svar väldigt fort :) så det känns skönt...
  • Wintercandles
    FrökenLynn skrev 2011-02-01 22:01:57 följande:
    Hej på er i tråden!

Startade en tråd med en förfrågan angående en klänning jag hittade här på sajten. Klänningen fanns bland mängder av andra bilder och ingen information tillkom.

Fick ett svar om att det troligtvis var en "kinaklänning".
    En annan skrev att det var från designern Jim Hjelm (??)

Kollade in sidan som tjejen länkade till och hittade en del underbara klänningar som föll mig i smaken.
    Jag undrar dock, det här med kinaklänningarna? Hur funkar det? Jag har aldrig varit här inne förut.
    Finns det sidor med "samma" klänningar på men som är från Kina?

Dum?

Hoppas ni förstår mina frågor och orkar svara!

Här är klänningen som känns helt rätt för mig.
    Någon av er som vet mer om den? Vilket kollektionsår osv? 

Tack på förhand!
    /FrökenLynn

Jag är 99 på att det är Jim hjelm, kan dock inte hjälpa dig med från vilken kollektion. Inte 2011 i alla fall. Jättefin :)
  • Wintercandles
    1700tal skrev 2011-02-01 21:42:06 följande:
    Wintercandles skrev 2011-02-01 20:27:24 följande:

Beställt min klänning från Milly nu :)  Ush vad nervöst om den blir lik bilden & om den kommer sitta fint.
    Men oj, vilken spektakulär klänning! Wow! Är det shiffong eller tunn tyll som ytterlager, vet du det? Gillar verkligen färgen, ska du ha den färgen som på bilden? Är det puderrosa eller nån champagnenyans?
    Jag tror det är chiffong. Mailade med Bella på Milly bridal om en liknande klänning och då hade de valt chiffong. Men nu är hon på semester, så jag vänta lite.

Tänkte ha den precis som bilden. Grunden i light champagne och brodyren i ljust puder rosa. Klart att lite nervös är jag allt att den ska komma hem i allt för skrikrosa.
  • FrökenLynn

Tusen tack snälla ni för hjälpen!

Er tråd verkar mycket bra så här kikar jag in då och då och söker lite "professionell" hjälp! ;)

Ha en bra dag!

Kram på er!

• KhiraLii
    FrökenLynn skrev 2011-02-02 10:31:48 följande:
    Tusen tack snälla ni för hjälpen!

Er tråd verkar mycket bra så här kikar jag in då och då och söker lite "professionell" hjälp! ;)

Ha en bra dag!

Kram på er!

Det är en Jim Hjelm 8763
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden