Evig lycka skrev 2011-02-01 21:56:08 följande:
Tusen tack för hjälpen både Ocean Bride och 1700tal!! Väldigt hjälpsamt!
Jag vill ha en draperad klänning, men ganska rak där fram ner till, alltså inte så fluffig. Tycker det verkar som jag gillar satin bättre än taft. Tror ni en draperad klänning kan bli bra i satin med?
1700tal, vet du vad tjockleken 395 är angett i gällande brudsatinet? Hittar inte min klänning på millys så tänkte maila
www.ubrides.com och höra om de använder samma tjocklek på brudsatinen. Tror du de fattar om jag bara anger tjockleken som 395?
Bara kul att kunna hjälpa till!
Jadå, alla tillverkare fattar vad satin 395 är. Och om de inte gör det, eller inte svarar på på frågan ordentligt - då kan du räkna med att de INTE använder 395 utan ett tunnare satin. Så funkar kineserna, de svarar bara rakt på tilltal om de har positiva svar. Numret är en angivelse för antal gram fibrer per yta och används för att mäta tjockleken.
Satin är fint, vackert och tungt fall. Egentligen gillar jag oxå satinet bäst även om det är taft i båda mina klänningar. Allra bäst gillar jag bäst äkta siden duchess som den här:
Det är lite mattare (inte den där konstgjorda glansen) och har ett helt annat djup i lystern än vanlig brudsatin... Om man bara hade råd... Maybe next time!

FrökenLynn skrev 2011-02-01 22:01:57 följande:
Hej på er i tråden!
Startade en tråd med en förfrågan angående en klänning jag hittade här på sajten. Klänningen fanns bland mängder av andra bilder och ingen information tillkom.
Fick ett svar om att det troligtvis var en "kinaklänning".
En annan skrev att det var från designern Jim Hjelm (??)
Kollade in sidan som tjejen länkade till och hittade en del underbara klänningar som föll mig i smaken.
Jag undrar dock, det här med kinaklänningarna? Hur funkar det? Jag har aldrig varit här inne förut.
Finns det sidor med "samma" klänningar på men som är från Kina?
Dum?
Hoppas ni förstår mina frågor och orkar svara!
Här är klänningen som känns helt rätt för mig.
Någon av er som vet mer om den? Vilket kollektionsår osv?
Tack på förhand!
/FrökenLynn

Inte är du dum inte!

Inte så lätt. Om det är en Jim Hjelm vet jag inte.. Men om kinatillverkarna kan du iaf få veta lite om i den här tråden. Och vi hjälper dig så gärna!
Alla stora märkestillverkares modeller (som nästan alltid sys i Kina även om de kostar 20 000 kr...) kopieras av kinatillverkarna och säljs utan märke (without label brukar det stå). Samma klänningsmodeller (särskilt från de "stora" som Maggie Sottero, Pronovias osv) sys och säljs av 1000-tals fabriker som alla gör sin tolkning av samma klänning, mer eller mindre exakt kopia till inspirerad av...
En del kinaföretag har snott märkesföretagens egna bilder (och då är det inte säkert klänningen motsvarar bilden), en del syr upp sin version och fotar på en docka eller egen modell (de är svårare att lokalisera vilket märke de kommer ifrån).
I Kina är inte det här olagligt, bör tilläggas. De är i princip det enda landet som vägrar skriva på alla världens samarbetsavtal om upphovsrätt och copyright. Här är det däremot värre. Men det viktiga är att klänningen inte har en märkeslapp i sig. Sen kan man tycka vad man vill om dessa "mönsterstölder".
Hela Kina har samma förutsättningar, det som avgör skillnaden i pris mellan samma klänning hos olika fabriker kan alltså bara bero på två faktorer.
1. Billigare tyg, mindre tygmängd och färre tyglager (foder, underlagret i kjojen osv, alltså det där "stadiga" som inte syns).
2. Lägre produktionskostnad = lägre löner för sömmerskorna (och sämre villkor, arbetstider m.m.).
Med dessa förutsättningar får man alltså crusa runt på kinasidorna och göra ett etiskt och ekonomiskt ställningstagande... Väljer du en lite dyrare kinaklänning får du antingen lite mer och bättre tyg eller betalar "din" sömmerska lite högre timlön. Så enkelt är det.
Vad gäller din modell.. Eftersom du vet vilken modell du vill ha, har valt en enkel modell samt har bra bilder både fram och bak, skulle jag maila bilderna till några av företagen i trådstarten och be om prisuppgift. Klänningen är iaf piece of cake för kinaföretagen, inte mkt som kan gå fel med den om du väljer landy eller milly (de andra har jag inte haft kontakt med, därmed inte sagt att de inte är bra)...