Miu skrev 2011-01-19 12:52:50 följande:
Dom hade superfina slöjor. Men jag skickade in en egen bild. En svanklång utan något kantband eller liknande. Eftersom klänningen kommer vara i spets så ville jag ha den enklaste möjliga slöjan till.
Är nog smart att köra på enkel slöja till en klänning med mkt spets så det inte blir för mkt. Det var precis det jag kände med min kombination, det blev för mkt på en gång liksom.

Ocean Bride skrev 2011-01-19 12:35:26 följande:
Hej 1700-tal! Tack snälla för att du delar med dig av dina intryck och erfarenheter!! Du är guld värd!
Då ska jag skippa paljetter och pärlorna i min klänning. Kanske man kan "piffa" upp här hemma i Sverige efteråt om det nu mot förmodan skulle behövas, kan tänka att spetsen gör sitt ändå....
Hur ska du göra med klänningen nu? Ska du försöka hitta ngn annan?
Åh, det var så lite så... *rodnar lite*

Ja, jag har iaf bestämt att absolut inte ha spets på överdelen. På kjolen går det förstås bättre.
Jaa du, hm. Får väl börja söka med lykta på nytt...

Är faktiskt ganska trött på det här med klänningar nu. Eller roligt är det väl men det har liksom förlorat den här spännande pirrande känslan som var i början. Har fastnat för Ian Stuarts klänningar. De vore ett PERFEKT sätt att kombinera den historiska klädseln (som jag tänkte från början, därav mitt forumnamn) och få de moderna detaljer jag vill ha.. Men as if kinafabrikerna klarar av den utmaningen! Skulle inte tro det! Om de bara använder brudsatinet och den taft som var i min klänning, då kommer vi inte långt med en sån klänning...
lovvydovvy skrev 2011-01-19 12:38:18 följande:
Undrar lite om tyger och du verkar ju ha koll :) Vad är det för skillnad mellan taft och satin i kvalitet? Har fått tygprover från milly och de kändes som helt ok kvalitet.
De här bilderna la jag in tidigare i tråden som exempel på samma fråga. Det ger ganska bra känsla för hur tygerna är.. Taft (till vänster) är mycket tunnare, styvare och prassligt. Det passar till att skapa volym och "fluff" eftersom det är ganska stelt. Brudsatin (höger) är mjukt och följsamt, tjockare och tyngre. Går att drapera men blir inte lika fluffigt. Satinet är blankt, taften är matt (fast ser glansigt ut om man fotar med blixt, i verkligeten dock är de precis så matt som på vänstra bilden). Båda tygerna är 100% polyester (och alltså statiskt). Sen finns det sidentaft och brudsiden, som är de "äkta" versionerna av taft och satin. De är i 100% siden (alltså spunnet av sidenlarver) och materialkostnaden brukar bli ca 5 ggr högre.

Milly har alla varianterna, även 5 eller 6 sidentyger att välja på men kostar som sagt myyyycket mer..

Siden är inte statiskt och är ett naturmaterial. Polyestertaft och satin är framställda av konstgjorda fibrer och är tvättbara och slittåliga (vilket kanske inte spelar nån roll i en klänning man använder 1 gång...)
Sen har milly både brudsatin och "vanlig" satin. Det är exakt samma tyg men brudsatinet är betydligt tjockare. Till alla brudklänningar används brudsatin (det ska då ha tjocklek 395) och till alla fest/balklänningar och tärnklänningar används det tunnare satinet...
De provbitar du har fått av milly är brudsatinet. Taften (åtminstone ivory) är mkt ljusare färger än satinet..

IdaPierre skrev 2011-01-19 12:56:23 följande:
1700-tal vad trist att klänningen skaver. Det vill man ju verkligen inte att den ska göra. Hoppas det löser sej på bästa sett.
jag går i väntans tider...hihi på min klänning. Börjar bli otålig...önskar att den fann här hemma nu.
Hur lång tid tog det för dej att få hem den 1700-tal?
På min klänning är det inga pärlor lr något så ja hoppas verkligen att den sitter bra o inte skaver någonstans
Vad spännande! Hoppas innerligt du blir nöjd.

Jag beställde min 1:a veckan i oktober och fick den igår...
kaffeälskaren skrev 2011-01-19 12:56:55 följande:
1700tal : Antar att det är din klänning du har i ditt galleri, otroligt vacker!
Nu är det klänningsletande på högnivå... jag har faktiskt lite panik över det då jag inte har hittat något när jag har varit ute i butik. Så jag börjar på allvar fundera på att beställa en "kina" utav en klänning som jag har sett..
Vad kan ni tjejer ge för tips som man bör fråga när det gäller att beställa en? Och vad för typ av tyg kan vara bra att beställa??
Det är bara att testa att beställa. För de flesta går det jättebra - det är bara jag som är för kinkig för mitt eget bästa!
Nja, klänningen som var i mitt galleri var testklänningen, så på sätt och vis var det den.

Men nu har jag lagt in bilder i mitt galleri på den färdiga klänningen, fotad av mig på min egen provdocka.
Läs hela tråden (om du inte redan gjort det) så får du massa tips.