• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Två ska bli tre
    1700tal skrev 2011-03-10 11:48:52 följande:
    Ja, det stämmer. Taffeta är polyestertaft. Sidentaft heter silk taffeta. Bra att veta oxå är att det som kallas satin och taft alltid är 100% polyester och är väldigt prisvärt. De allra flesta brudklänningar görs i något av de två. Chiffong är knepigare, det funkar inte på alla modeller.

Jo då, har bilder på min taftklänning. Värt att veta är att taft är ganska matt när man har den i handen men fotar man med blixt blir det dunderblankt och reflekterande. Inte så snyggt tycker jag men har fotat min både med och utan blixt. Utan blixt motsvarar mest hur den ser ut med blotta ögat.

Utan blixt och med blixt (samma klänning men jag sprättade bort spetsen och sydde dig fler blommor):

Vilken fin klänning Glad
    Hade aldrig gissat att det ens var samma klänning!
    Tyget verkligen glänser när blixten är på!

Silk taffeta? Antar att det borde vara glansigare än enbart taffeta? 
  • Mix
    Två ska bli tre skrev 2011-03-10 11:49:59 följande:
    Vi hade planerat att bjuda 60 gäster men väljer nu istället att bjuda våra närmsta anhöriga på både resa och hotell i två veckor som tack för att de alltid ställer upp för oss.
    Sen firar vi bröllopsresa allihopa tillsammans.
    Tror att våra barn som då blir 3 och 5 kommer att älska idén!

Det lutar åt Kreta faktiskt.
    Det positiva med Kreta är att Svenska kyrkan hjälper till och ordnar allt som man vill ha det.
    Har hittat en underbar plats utomhus precis vid havet där en svensk präst kommer att viga oss, men vi får se vi håller på att spana lite.. Glad
     verkar som ett perfekt upplägg tycker jag! Och Kreta vid havet låter ju fantastiskt, jag tror på chiffong som böljar liet romatiskt i vinden för det!
  • Mix
    1700tal skrev 2011-03-10 11:48:52 följande:
    Utan blixt och med blixt (samma klänning men jag sprättade bort spetsen och sydde dig fler blommor):

1700 -tal: du är så pedagogisk Glad, känner mig genast mer på det klara! Så om man gifter sig utomhus (och därmed hoppas på minimalt med fotoblixtar under dagen iaf) så är taften okej även om man inte vill ha något glansigt? 
  • Två ska bli tre
    Mix skrev 2011-03-10 12:08:03 följande:
    1700 -tal: du är så pedagogisk Glad, känner mig genast mer på det klara! Så om man gifter sig utomhus (och därmed hoppas på minimalt med fotoblixtar under dagen iaf) så är taften okej även om man inte vill ha något glansigt? 
    Precis vad jag undrar också.
    Jag vill att min klänning ska se matt ut!
  • 1700tal

Två ska bli tre - Vad härliga era bröllopsplaner låter! Jag vill oxå att min klänning ska se matt ut. Vet faktiskt inte om äkta sidentaft är mattare, min sidenklänning kommer inte förrän i slutet av mars. Om du kan vänta så kan jag rapportera om tyget när den kommer. Trots att jag syr så mkt har jag aldrig sett sidentaft förut, det brukar inte finnas i vanliga tygaffärer. Men jag gissar, efter att ha sett bilder på tygproverna, att det är lite mattare. Polyester är ju liksom mkt plastigare än siden (och hemskt statiskt!)... 

Mix - Jo, så tänker jag oxå. Högsommar, fotografering utomhus, ljusa väggar inomhus och kunnig fotograf så borde det inte bli några galet glansiga bilder. Men lite riskabelt är det ju... Därför har jag frångått taft till mina klänningar och har nu beställt en i satin (som visserligen är glansigt men känns mer tungt och lyxigt och fotar bra), en i sidentaft och en med vågor i organza. Men det är jag det, jag har lite storhetsvansinne och vill ha en av varje stil att välja mellan!

• Två ska bli tre
    1700tal skrev 2011-03-10 13:18:40 följande:
    Två ska bli tre - Vad härliga era bröllopsplaner låter! Jag vill oxå att min klänning ska se matt ut. Vet faktiskt inte om äkta sidentaft är mattare, min sidenklänning kommer inte förrän i slutet av mars. Om du kan vänta så kan jag rapportera om tyget när den kommer. Trots att jag syr så mkt har jag aldrig sett sidentaft förut, det brukar inte finnas i vanliga tygaffärer. Men jag gissar, efter att ha sett bilder på tygproverna, att det är lite mattare. Polyester är ju liksom mkt plastigare än siden (och hemskt statiskt!)... 

Mix - Jo, så tänker jag oxå. Högsommar, fotografering utomhus, ljusa väggar inomhus och kunnig fotograf så borde det inte bli några galet glansiga bilder. Men lite riskabelt är det ju... Därför har jag frångått taft till mina klänningar och har nu beställt en i satin (som visserligen är glansigt men känns mer tungt och lyxigt och fotar bra), en i sidentaft och en med vågor i organza. Men det är jag det, jag har lite storhetsvansinne och vill ha en av varje stil att välja mellan!
    Låter ju kanon!
    Jag väntar gärna på info.

Tack snälla för alla tips och råd!
    Det kommer säkerligen fler frågor... Hehe
  • 1700tal
    Två ska bli tre skrev 2011-03-10 13:28:05 följande:
    Låter ju kanon!
    Jag väntar gärna på info.

Tack snälla för alla tips och råd!
    Det kommer säkerligen fler frågor... Hehe
    Bara kul att hjälpa! Vräk på bara med frågor. Hoppas att klänningen kommer om 2 veckor, är själv nyfiken så jag knappt kan hålla mig... Kommer vara massa, massa fluffigt siden i den.
  • 1700tal

Två ska bli tre - vad har du tänkt för modell då på ett ungefär? Har du några bilder på åt vilket håll du lutar? Vi är ju bildtokiga här som du kanske märkt...

• jennifaer
    1700tal skrev 2011-03-10 13:37:40 följande:
    Bara kul att hjälpa! Vräk på bara med frågor. Hoppas att klänningen kommer om 2 veckor, är själv nyfiken så jag knappt kan hålla mig... Kommer vara massa, massa fluffigt siden i den.
    Jaa herregud vad ska vi göra om du försvinner härifrån? Sitta här i vår egen okunnighet och chansa kanske?Flört Rentav tragiskt... Men jag ser verkligen fram emot att se fluffet! Var det siden i hela den klänningen eller bara i det yttersta lagret?
  • jennifaer
    1700tal skrev 2011-03-10 13:41:28 följande:
    Två ska bli tre - vad har du tänkt för modell då på ett ungefär? Har du några bilder på åt vilket håll du lutar? Vi är ju bildtokiga här som du kanske märkt...
    och jag måste hålla med här. Bilder tack! Jag sitter ju och pluggar och orkar inte riktigt med all text så det skulle vara trevligt med några fina bilder att titta påSkrattande
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden