• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Sommarbrud

1700tal: Visst var det su som skrev om axlar, om de är raka eller ej? Varje gång jag går förbi en spegel nu så tittar jag, raka eller inte raka. Hmm svårt men de känns lite mitt i :/

• 1700tal
    Sommarbrud skrev 2011-03-10 10:39:14 följande:
    1700tal: Visst var det su som skrev om axlar, om de är raka eller ej? Varje gång jag går förbi en spegel nu så tittar jag, raka eller inte raka. Hmm svårt men de känns lite mitt i :/
    Haha, jo det var jag som skrev det men expediten i butiken som sa det!

Om du tycker de är mittimellan gär du nog under ganska raka. Har du sluttande så syns det iaf, tro mig! Jag har ärvt mina axlar av min far... Men det är inget jag hakar upp mig på heller men känner mig iaf uppmuntrad till att använda halterneck (och har fått förklaringen på varför jag tycker jag klär i det)...

Eller så är du det gyllene medeltinget som passar i ALLT, så är det nog!!
  • Två ska bli tre

Har en liten fråga bara..
    Man kan ju beställa sin kina-klänning i oilka tyger.

Vi ska gifta oss utomlands och utomhus och då tror jag att tyget Bridal Satin blir för varmt och att det kommer att se lite för "tjockt" och maffigt ut.

Vilket tyg bör jag välja om jag vill att klänningen ska se lite "lättare" ut.

Vill inte att klänningen ska ha spets eller att den ska bli genomskinlig dock.

Någon som  har någon idé?

• 1700tal
    Två ska bli tre skrev 2011-03-10 10:52:06 följande:

Vi ska gifta oss utomlands och utomhus och då tror jag att tyget Bridal Satin blir för varmt och att det kommer att se lite för "tjockt" och maffigt ut.

Skulle absolut ta polyestertaft då. Eller sidentaft eller dupionsiden om ekonomin tillåter. Jag har beställt min ena kommande klänning i sidentaft just för att underlätta i värmen. Siden är ju varmt när det är kallt och svalt när det är varmt, oavsett hur mkt tyg och hur många lager.
  • 1700tal

Och oavsett material så blir det inte genomskinligt. Brudklänningar har oftast 3-4 lager på överdelen och minst 2 lager i underdelen, även de lite enklare modellerna. Så det behöver du inte oroa dig för.

• 1700tal
    1700tal skrev 2011-03-10 10:57:58 följande:
    Skulle absolut ta polyestertaft då. Eller sidentaft eller dupionsiden om ekonomin tillåter. Jag har beställt min ena kommande klänning i sidentaft just för att underlätta i värmen. Siden är ju varmt när det är kallt och svalt när det är varmt, oavsett hur mkt tyg och hur många lager.
    Eller chiffong! Finns sidenchiffong oxå...
  • Två ska bli tre
    1700tal skrev 2011-03-10 10:57:58 följande:
    Är det det materialet som är "taffeta"
    Finns det någon bild som du skulle kunna länka upp på en klänning som har sådant material?
  • Mix
    Två ska bli tre skrev 2011-03-10 10:52:06 följande:

Oh, bra fråga! Det undrar jag också, gärna bilder för textilokunniga som jag själv  Skrattande.

Tvåskablitre: får man fråga vart ni ska gifta er?
  • 1700tal
    Två ska bli tre skrev 2011-03-10 11:06:08 följande:
    Är det det materialet som är "taffeta"
    Finns det någon bild som du skulle kunna länka upp på en klänning som har sådant material?
    Ja, det stämmer. Taffeta är polyestertaft. Sidentaft heter silk taffeta. Bra att veta oxå är att det som kallas satin och taft alltid är 100% polyester och är väldigt prisvärt. De allra flesta brudklänningar görs i något av de två. Chiffong är knepigare, det funkar inte på alla modeller.

Jo då, har bilder på min taftklänning. Värt att veta är att taft är ganska matt när man har den i handen men fotar man med blixt blir det dunderblankt och reflekterande. Inte så snyggt tycker jag men har fotat min både med och utan blixt. Utan blixt motsvarar mest hur den ser ut med blotta ögat.

Utan blixt och med blixt (samma klänning men jag sprättade bort spetsen och sydde dig fler blommor):

• Två ska bli tre
    Mix skrev 2011-03-10 11:30:24 följande:
    Oh, bra fråga! Det undrar jag också, gärna bilder för textilokunniga som jag själv  Skrattande.

Tvåskablitre: får man fråga vart ni ska gifta er?
    Vi har hela tiden varit inställda på att gifta oss hemma i Sverige men när min blivande och jag satte oss ner och gick igenom alla bestyr så insåg vi att vi faktiskt inte kommer att orka ordna med allting.
    Så vi tänkte om.

Vi hade planerat att bjuda 60 gäster men väljer nu istället att bjuda våra närmsta anhöriga på både resa och hotell i två veckor som tack för att de alltid ställer upp för oss.
    Sen firar vi bröllopsresa allihopa tillsammans.
    Tror att våra barn som då blir 3 och 5 kommer att älska idén!

Det lutar åt Kreta faktiskt.
    Det positiva med Kreta är att Svenska kyrkan hjälper till och ordnar allt som man vill ha det.
    Har hittat en underbar plats utomhus precis vid havet där en svensk präst kommer att viga oss, men vi får se vi håller på att spana lite.. Glad
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden