• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    jennifaer skrev 2011-02-24 08:24:46 följande:
    Haha ja titta tur att det finns riktiga experter här eftersom jag uppenbarligen inte har kollFlört
    Haha, nej nej, ingen expert alls, nu ska vi inte överdriva... Såg inte ditt inlägg heller medan jag skrev - det var ingen tillrättavisning av dig eller nån annan heller.. Men jag jobbar ju med Milly så jag har alla deras kataloger, färgkartor och tygprover... Och läsa innantill ur dem kan jag ju bidra med här i tråden.
  • lunah
    sunsey skrev 2011-02-23 22:55:22 följande:
    Wow, vilka klänningar ni alla har beställt och vissa av er fått =)
    Nu vet jag inte om jag vågar visa min enkla spetsklänning.. Beställde den idag från Landy. Det blir spännande... Tråkigt att vänta..
    Här är den (igen)

Fast den ska vara  Ivory med några andra detaljer..Glad
    Otroligt vacker klänning! Jag är också, precis som många andra här inne, helt såld på allt vad spetsklänningar heter för tillfället! Det är så fantastiskt snyggt! Speciellt när det är i en "enkel" siluett som denna. Väldigt stilrent och tidlöst.
    Bröllop 28/5 2011
  • 1700tal
    lunah skrev 2011-02-24 08:37:38 följande:
    Otroligt vacker klänning! Jag är också, precis som många andra här inne, helt såld på allt vad spetsklänningar heter för tillfället! Det är så fantastiskt snyggt! Speciellt när det är i en "enkel" siluett som denna. Väldigt stilrent och tidlöst.
    Bröllop 28/5 2011
    Håller med - har oxå fått en soft spot för spetsklänningar på sista tiden! Problematiskt nog för det är det enda jag inte beställt!

Men den där fina siluetten är ju så svårt att få fram i nån annan variant än just i spets. Väldigt tilltalande!
  • lunah
    lovvydovvy skrev 2011-02-24 07:12:25 följande:
    Sådär, nu är mail skickade till både landy och milly för en prisförfrågan på min klänning! Wee! Känns som det börjar närma sig ett beslut om klänning nu!

Jag frågade Milly om vad den skulle kosta i bridal satin men även i duchess satin och fick till svar att de gör den i duchess satin, är det bättre kvalitet på det?

Nu funderar jag på om jag ska ha snörning eller knappar och om jag ska ha den i ivory eller light champagne? har tygprover men de är i satin så vet inte om färgerna stämmer för duchess satin (om det är ngn skillnad), någon som vet?

Vad det gäller snörning eller knappar är det verkligen bara vad du själv tycker är snyggast som spelar roll såklart!
    Jag själv har beställt med knappar, eftersom jag vet att jag inte skulle trivas med korsettrygg, men jag kan tycka att många av de snyggaste klänningar jag sett har haft just det. Det blir lite olika stilar beroende på vilket man väljer och det är väldigt fint med vilket som!
    Jag är nog bara mer av en knapp-människa! ;) Och vad det gäller anpassning för huruvida man går uppe eller ner ett par kilo eller fem så räknar jag redan med att få min klänning anpassad hos en sömmerska här hemma veckan innan bröllopet.
    Bröllop 28/5 2011
  • lunah
    1700tal skrev 2011-02-24 08:47:02 följande:
    Håller med - har oxå fått en soft spot för spetsklänningar på sista tiden! Problematiskt nog för det är det enda jag inte beställt!

Men den där fina siluetten är ju så svårt att få fram i nån annan variant än just i spets. Väldigt tilltalande!
    Haha.. Ja, jag har märkt det! Halva tråden är ju din! Flört

Jag var helt inne på helspets till mig själv först också, men sen hittade jag MIN klänning - och den såg verkligen inte ut som jag först tänkt mig!
    Sen får vi väll se vad jag tycker när den väl kommer hem, men jag håller tummarna för det bästa! 
    Bröllop 28/5 2011
  • jennifaer

Åh vad glad jag är just nu!!! Jag har varit lite snål och inte riktigt velat gå och prova brudklänningar här i stan eftersom de tar betalt för att bara prova. Inte några jättesummor men jag har tyckt att det har varit lite onödiga pengar, men nu ringde min underbara mamma och sa att hon kommer hit någon helg med min systerdotter också betalar hon utprovningen i gengäld mot att de får följa med och det är ju klart!Skrattande

• lunah
    jennifaer skrev 2011-02-24 09:03:47 följande:
    Åh vad glad jag är just nu!!! Jag har varit lite snål och inte riktigt velat gå och prova brudklänningar här i stan eftersom de tar betalt för att bara prova. Inte några jättesummor men jag har tyckt att det har varit lite onödiga pengar, men nu ringde min underbara mamma och sa att hon kommer hit någon helg med min systerdotter också betalar hon utprovningen i gengäld mot att de får följa med och det är ju klart!Skrattande
    Betala för att prova klänningar!? Va? Oj!

Men vad roligt att göra det med din mamma och systerdotter! Låter som en väldigt härlig idé! Hoppas att ni får en riktigt spännande dag!
    Bröllop 28/5 2011
  • jennifaer
    lunah skrev 2011-02-24 09:33:12 följande:
    Betala för att prova klänningar!? Va? Oj!

Men vad roligt att göra det med din mamma och systerdotter! Låter som en väldigt härlig idé! Hoppas att ni får en riktigt spännande dag!
    Bröllop 28/5 2011
    Jo så går det när det bara finns en butik i stan, då kan dom ta betalt tyvärr. Jag tycker det är lite väl med 200kr/påbörjad halvtimme också men när man slipper betala det själv är det ju en annan sakGlad
  • sunsey

Tack alla för de fina kommentarerna! Nu kanske jag kan vara lite lugn Glad

Jennifaer: Va sjukt att de tar betalt för att prova men det blir kul för dig att få göra det tillsammans med din mamma och systerdotter.

• lovvydovvy
    1700tal skrev 2011-02-24 08:21:32 följande:
    Duchess satin ÄR bridal satin. Det är samma sak. Många vet inte skillnaden (och det är ju inte så lätt) med duchess är egentligen äkta siden och kallas då duchess silk. Den "fejkade" versionen av duchess siden är vanligt tjockt satin och ibland sätter man ett "duchess" före för att det ska låta fint och förknippas med duchess siden. Heter det satin, då är det 100% polyester. Duchess silk däremot är 100% siden.

Milly bridal har följande tyger att välja mellan:

Bridal satin/duchess satin (samma sak, 100% polyester), taft (100% polyester), polyestercharmeuse (100% polyester), organza (100% polyester), chiffong (100% polyester), tyll (100% polyester), duchess silk (100% siden), silk organza (100% siden), silk chiffong (100% siden) sidendupioni (100% siden), sidencharmeuse (100% siden), sidentaft (100% siden)

De har alltså inga blandningar, antingen är det polyester eller siden.

Din klänning görs helt självklart i bridal satin/duchess satin. Däremot kan du ju be att få pris på duchess silk (100% siden) om du är nyfiken på vad den kostar då. Då får du en klänning som är jämförbar med märkesklänningar i 30 000 krs-klassen. Fördelen med äkta siden är dessutom att det är jättesvalt på sommaren, hur många lager du än har på dig!
    Tack för all info, är ovärderligt!

Försökte fråga dem vad det skulle kosta att få yttersta lagret i klänningen i finare kvalitét men fick som svar att alla deras klänningar har flera lager, suck för språkproblem!
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden