lovvydovvy skrev 2011-02-24 07:12:25 följande:
Sådär, nu är mail skickade till både landy och milly för en prisförfrågan på min klänning! Wee! Känns som det börjar närma sig ett beslut om klänning nu!
Jag frågade Milly om vad den skulle kosta i bridal satin men även i duchess satin och fick till svar att de gör den i duchess satin, är det bättre kvalitet på det?
Nu funderar jag på om jag ska ha snörning eller knappar och om jag ska ha den i ivory eller light champagne? har tygprover men de är i satin så vet inte om färgerna stämmer för duchess satin (om det är ngn skillnad), någon som vet?

Duchess satin ÄR bridal satin. Det är samma sak. Många vet inte skillnaden (och det är ju inte så lätt) med duchess är egentligen äkta siden och kallas då duchess silk. Den "fejkade" versionen av duchess siden är vanligt tjockt satin och ibland sätter man ett "duchess" före för att det ska låta fint och förknippas med duchess siden. Heter det satin, då är det 100% polyester. Duchess silk däremot är 100% siden.
Milly bridal har följande tyger att välja mellan:
Bridal satin/duchess satin (samma sak, 100% polyester), taft (100% polyester), polyestercharmeuse (100% polyester), organza (100% polyester), chiffong (100% polyester), tyll (100% polyester), duchess silk (100% siden), silk organza (100% siden), silk chiffong (100% siden) sidendupioni (100% siden), sidencharmeuse (100% siden), sidentaft (100% siden)
De har alltså inga blandningar, antingen är det polyester eller siden.
Din klänning görs helt självklart i bridal satin/duchess satin. Däremot kan du ju be att få pris på duchess silk (100% siden) om du är nyfiken på vad den kostar då. Då får du en klänning som är jämförbar med märkesklänningar i 30 000 krs-klassen.

Fördelen med äkta siden är dessutom att det är jättesvalt på sommaren, hur många lager du än har på dig!