De två övre inläggen om testklänningar kan nog jag svara på.. Iaf utifrån Milly Bridal..
Om man beställer en klänning precis som den är ur deras sortiment görs ingen testklänning. Då görs klänningen på ca 20-25 dagar och skickas sen direkt.
Om man specialbeställer (skickar bilder, beskriver, sätter ihop flera modeller osv), då görs en testklänning och sen ska man konfirmera även stegen med veckning, broderier och spetsar även på den faktiska klänningen.
Så här har processen varit med min klänning (specialbeställd, finns alltså inte i deras sortiment):
1. Skickade in bilder och förklaringar, fick pris, sa ja tack.
2. Testklänning gjordes (tog några veckor) och de skickade 6 bilder på den (vänster) och jag skickade tillbaka samma bilder med ändringar (höger):

3. Sen skickade de bild på den faktiska/riktiga överdelen där jag skulle bekräfta veckningen. Det här är alltså första bilderna på den "riktiga" klänningen men inga sömmar är gjorda än, bara nålad. Bakstycket till vänster och framstycket till höger. Framstycket kommenterade jag att jag ville ha mer veck över bysten. Svaret på det blev att de avrådda fler veck pga de omfattande spetsbroderierna och pärlbroderierna som ska vara över, det skulle inte bli snyggt då. Jag svarade då att jag litade på deras omdöme och bad dem fortsätta med klänningen. Och ps, detta är alltså milly bridals ivory!:

4. Då kom bild på nästa steg inom en vecka. Den är de fastnålade spetsbroderierna. Vid det här laget hade jag hunnit bli rätt otålig och svarade bara "proceeeeed!"
:

5. Snart damp nästa bild ner med prov på de handsydda pärlorna. Här måste jag säga att där jag bad dem särskilt om att få se prov på pärlorna menade jag inte hur de är fastsydda utan färgprov! De har valt silverfärgade pyttesmå pärlor till min vilket jag inte hade tänkt. Jag hade velat ha åt champagnehållet, lite åt det beiga hållet... Nu återigen, jag har nu fått nog av denna j'''a långa väntan (vilket förstås är mitt fel eftersom jag ber dem ändra på allt hela tiden) - "proceeed, pleeeease!
:

Så här står jag nu och trampar... Jag inväntar för närvarande bild på slöjans spetsbroderier....
Förövrigt måste jag säga att det dröjer längre och längre innan jag får svar av dem och de är inte lika tillmötesgående som när jag var "ny" kund, vilket irriterar mig. Jag beställde alltså min klänning första veckan i oktober och jag skulle gissa att jag får den i slutet av januari! Tur man inte har bråttom..
Och till farmall - ja, det ÄR svårt att få dem att förstå. När jag läste om affärsförbindelser med Kina läste jag om deras värderingar. T ex att det "fult" och "dåligt" i den kinesiska kulturen att inte förstå instruktioner. Det innebär att en kines ALDRIG dubbelkollar saker (som att erkänna att man är dum i huvudet för en kines). Om de inte förstår hur du vill ha klänningen kommer de aldrig att skicka tillbaka en följdfråga typ "hur menar du?". Samma sak om de inte förstår ett engelskt ord du använder. De gör istället så gott de kan. Och då kan det bli pannkaka! Ska jag vara helt ärlig så vete 17 om jag skulle göra om det igen. Men billigt blir det ju. Framför allt kan man bestämma detaljer själv.