• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Mariabridetobe
    Jenkan81 skrev 2010-12-17 13:11:49 följande:
    O va kul att du är nöjd med klänningen!!!
    Jag väntar med spänning! Jag har fått sett lite bilder nu på min klänning och jag är jättenöjd utifrån de bilder jag har sett. Ooooh det är så spännande!!
    Jag håller tummarna att jag slipper tullavgift på varorna :S
    Millybridal skickade med DHL express och skrev på förpackningen att det var en gåva, men ibland kan de fastna i tullen ändå.. Men oftast är det inte så mycket pengar det kostar i tullavgift, tror det är ca 5-10 % (men det beror ju givetvis på hur mycket klänningarna kostar.) Hoppas du slipper betala tull!! Och hoppas du blir lika nöjd med din klänning som jag blev med min Glad 
  • 1700tal
    Mariabridetobe skrev 2010-12-16 09:57:43 följande:
    Jag fick min klänning från Millybridal igår, efter att specialbeställt en klänning (av 2 klänningar) med ändringar för 26 dagar sen, så har det gått snabbt och billigt!! Jag är jätte nöjd med klänningen, måtten stämde jätte bra!! Och fick till en matchande sjal som var jätte fin. Rekomenderar  varmt Millybridal!! Bra och snabb service..  Nu är det allt annat som måste fixas... Skrattande
    Vad kul! Var det två av millybridals klänningar du kombinerade eller skickade du egna bilder? Kan du inte lägga en bild på den i ditt galleri?
  • Mariabridetobe
    1700tal skrev 2010-12-17 17:34:51 följande:
    Vad kul! Var det två av millybridals klänningar du kombinerade eller skickade du egna bilder? Kan du inte lägga en bild på den i ditt galleri?
    Jag skickade in bilder på två klänningar, den ena ville jag ha från axel till höft och den andra från höft och ner... =)
    Och den blev jätte fin.. Var lite osäker på den innan jag fick den... kommer den att passa mig och så... men när jag fick på mig den så visste jag att jag gjort rätt som special beställt en klänning som jag verkligen ville ha =)  Har inte bilderna på denna dator men ska kolla om jag kan få upp den under dagen eller kvällen.. Är inte så haj på datorer ;-P
  • Jenkan81

En sak som jag inte riktigt förstått är det här med testklänningar...
    Första bilderna jag fick på mina brudtärneklänningar var...your dresses are ready. Alltså ingen bild på en testklänning. Jag vart så paff. Det gick ju jättesnabbt! Väldigt svårt att se på foton hur kvalitén är.
    Första bilden jag fick på min brudklänning var när de nålat dit alla spetsblommor och de sa att när jag bekräftat det så blir det svårare att ändra. Så jag tror inte det är testklänningen de gör.. Det verkar som de gör själva huvudklänningen direkt.
    Det kommer säkert bli jättebra men jag är bara lite nervös.
    Hur har det fungerat för er andra? Har de talat om vilken klänning som är test och vilken som är DEN?
    :)

• Farmall
    Jenkan81 skrev 2010-12-26 20:14:57 följande:
    En sak som jag inte riktigt förstått är det här med testklänningar...
    Första bilderna jag fick på mina brudtärneklänningar var...your dresses are ready. Alltså ingen bild på en testklänning. Jag vart så paff. Det gick ju jättesnabbt! Väldigt svårt att se på foton hur kvalitén är.
    Första bilden jag fick på min brudklänning var när de nålat dit alla spetsblommor och de sa att när jag bekräftat det så blir det svårare att ändra. Så jag tror inte det är testklänningen de gör.. Det verkar som de gör själva huvudklänningen direkt.
    Det kommer säkert bli jättebra men jag är bara lite nervös.
    Hur har det fungerat för er andra? Har de talat om vilken klänning som är test och vilken som är DEN?
    :)
    Undrar jag också.

Jag funderar fram och tillbaka om jag ska beställa från något utländskt företag som millybridal eller om jag ska välja något här ifrån sverige. Jag tänker att det kanske är enklare att förklara så de förstår och även om det skulle bli trassel med något. Eller har jag fel? Finns ju någon lag i sverige om distansköp, gäller den i andra länder också?
    Någon som har någon tanke om det...?
  • 1700tal

De två övre inläggen om testklänningar kan nog jag svara på.. Iaf utifrån Milly Bridal..

Om man beställer en klänning precis som den är ur deras sortiment görs ingen testklänning. Då görs klänningen på ca 20-25 dagar och skickas sen direkt.

Om man specialbeställer (skickar bilder, beskriver, sätter ihop flera modeller osv), då görs en testklänning och sen ska man konfirmera även stegen med veckning, broderier och spetsar även på den faktiska klänningen.

Så här har processen varit med min klänning (specialbeställd, finns alltså inte i deras sortiment):

1. Skickade in bilder och förklaringar, fick pris, sa ja tack.
    2. Testklänning gjordes (tog några veckor) och de skickade 6 bilder på den (vänster) och jag skickade tillbaka samma bilder med ändringar (höger):

3. Sen skickade de bild på den faktiska/riktiga överdelen där jag skulle bekräfta veckningen. Det här är alltså första bilderna på den "riktiga" klänningen men inga sömmar är gjorda än, bara nålad. Bakstycket till vänster och framstycket till höger. Framstycket kommenterade jag att jag ville ha mer veck över bysten. Svaret på det blev att de avrådda fler veck pga de omfattande spetsbroderierna och pärlbroderierna som ska vara över, det skulle inte bli snyggt då. Jag svarade då att jag litade på deras omdöme och bad dem fortsätta med klänningen. Och ps, detta är alltså milly bridals ivory!:

4. Då kom bild på nästa steg inom en vecka. Den är de fastnålade spetsbroderierna. Vid det här laget hade jag hunnit bli rätt otålig och svarade bara "proceeeeed!" :

5. Snart damp nästa bild ner med prov på de handsydda pärlorna. Här måste jag säga att där jag bad dem särskilt om att få se prov på pärlorna menade jag inte hur de är fastsydda utan färgprov! De har valt silverfärgade pyttesmå pärlor till min vilket jag inte hade tänkt. Jag hade velat ha åt champagnehållet, lite åt det beiga hållet... Nu återigen, jag har nu fått nog av denna j'''a långa väntan (vilket förstås är mitt fel eftersom jag ber dem ändra på allt hela tiden) - "proceeed, pleeeease! :

Så här står jag nu och trampar... Jag inväntar för närvarande bild på slöjans spetsbroderier....

Förövrigt måste jag säga att det dröjer längre och längre innan jag får svar av dem och de är inte lika tillmötesgående som när jag var "ny" kund, vilket irriterar mig. Jag beställde alltså min klänning första veckan i oktober och jag skulle gissa att jag får den i slutet av januari! Tur man inte har bråttom..

Och till farmall - ja, det ÄR svårt att få dem att förstå. När jag läste om affärsförbindelser med Kina läste jag om deras värderingar. T ex att det "fult" och "dåligt" i den kinesiska kulturen att inte förstå instruktioner. Det innebär att en kines ALDRIG dubbelkollar saker (som att erkänna att man är dum i huvudet för en kines). Om de inte förstår hur du vill ha klänningen kommer de aldrig att skicka tillbaka en följdfråga typ "hur menar du?". Samma sak om de inte förstår ett engelskt ord du använder. De gör istället så gott de kan. Och då kan det bli pannkaka! Ska jag vara helt ärlig så vete 17 om jag skulle göra om det igen. Men billigt blir det ju. Framför allt kan man bestämma detaljer själv.

• 1700tal
    Farmall skrev 2010-12-29 11:34:00 följande:
     Finns ju någon lag i sverige om distansköp, gäller den i andra länder också?
    Någon som har någon tanke om det...?

Och nej, våra svenska lagar gäller bara i Sverige. I kina är du chanslös och man bör vara beredd på att förlora pengarna. Åtminstone inte lägga mer än man har råd att förlora om det går snett.

Apropå distansköp i Sverige (eller distans- och hemförsäljningslagen som den heter) omfattar inte varor som specialtillverkas eller har en tydligt personlig prägel. Måttsydda kläder har du ingen ångerrätt på i Sverige heller. Annars gäller ju lagstadgad ångerrätt på 2 veckor när du handlar på nätet.

• Farmall

Tack 1700tal. Bra beskrivningar och jättebra att höra hur du tycker att det är. Millybridal har jag dessutom skickat efter prisuppgift hos och även landybridal, men jag har hört av någon att milly skulle vara bättre. Från landy svarade de nästan direkt, men milly har jag inte hörtnågot än. Skulle även skicka till lightinthebox men det mailet kom aldrig fram. Landybridal var iaf 1500 billigare än de i sverige...

• missyJ

är det nåra av dessa butiker som säljer skor oxå? har ni nån koll på de?
    har fölle för dessa skor

men de går visst inte o få tag i nånstans+

• 1700tal
    Farmall skrev 2010-12-29 16:02:28 följande:
    Tack 1700tal. Bra beskrivningar och jättebra att höra hur du tycker att det är. Millybridal har jag dessutom skickat efter prisuppgift hos och även landybridal, men jag har hört av någon att milly skulle vara bättre. Från landy svarade de nästan direkt, men milly har jag inte hörtnågot än. Skulle även skicka till lightinthebox men det mailet kom aldrig fram. Landybridal var iaf 1500 billigare än de i sverige...
    Ja, konstigt nog har milly bridal vara jättesega att svara sista veckan. Vet inte om de har ledigt/fabriken delvis stängd över "våra" jul och nyårshelger, även om de inte firar det förstås.. Har tolkat det som att de tröttnat på mig..
    missyJ skrev 2010-12-29 16:41:48 följande:
    är det nåra av dessa butiker som säljer skor oxå? har ni nån koll på de?
    har fölle för dessa skor

men de går visst inte o få tag i nånstans+
    De där skorna säljs väl av en lågprisfirma i Sverige? Är de inte från typ Matildas Fest, eller nåt.. ? Och ganska prisvärda?
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden