• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • IdaPierre

Fick mejl från Landybridal idag. Allt ordande sej med de ordrar som blev fel o de tog bort dom. Skönt. Nu har jag bekräftat den rätta orden o dom skulle fixa den o sen skicka! Åh detta är så spännande!!!! Längtar så mycket nu! kan det inte bara bli sommar!!

• Mariabridetobe

Jag har som tidigare i tråden beställt en klänning från Millybridal och fått den.. De var väldigt tillmötesgående och det gick fort, 26 dagar från beställning till leverans ända till dörren. Beställde en klänning från bilder av 2 olika klänningar, fick se testbilder genom hela processen (och de syntes att det var testbilder) valde tyget det sista, och valde Taft och är super nöjd. Det tyget såg glansigare ut på bilderna men var jätte fint i verkligheten.  Det som kan vara bra att veta är att de ligger 7 timmar före oss i tid så vill man ha snabba svar måste man skicka tidigt på morgonen, vid 06-07 ca. Var tydlig och kortfattad i hur ni vill ha det, hellre fler korta mail en ett långt, då svarade de bara på hälften! Lycka till allihopa!! Jag är jätte nöjd med min klänning!!

• MiaSKPG

aaah bara två dagar till klänningen kommer! är så nervös att den inte ska vara bra!! Obestämd

• MiaSKPG

idag kom min klänning (skickades på julafton så det gick fort) och denvar helt UNDEBAR! Även min tärnas klänning var fantastisk! Vilket suveränt arbete dem gjort!
    Men det var en grej jag funderade på, de skickade med en kedja med en krok i varje ende, nån som vet vad detta ska vara till?
    annars får jag maila dom å fråga

• KhiraLii
    MiaSKPG skrev 2011-01-05 15:17:32 följande:
    idag kom min klänning (skickades på julafton så det gick fort) och denvar helt UNDEBAR! Även min tärnas klänning var fantastisk! Vilket suveränt arbete dem gjort!
    Men det var en grej jag funderade på, de skickade med en kedja med en krok i varje ende, nån som vet vad detta ska vara till?
    Rent spontant skulle jag gissa på att den här till för att samla ihop släpet efter kyrkan. Om din klänning nu har släp förstås.

www.projectwedding.com/wedding-ideas/bustles-for-your-gown
  • MiaSKPG

jag gissade också på nåt sånt men jag fattar inte hur den ska kunna hålla upp släpet och hur den ska fästas. den är typ 1 meter lång med en slags karbinhake på varje sida. :-/

• IdaPierre
    MiaSKPG skrev 2011-01-05 15:17:32 följande:
    Åh vad roligt att du blev nöjd. Jag väntar på min klänning o jag e så nervös att den ska vara i så dålig kvalité. så det är bra att läsa att du blev nöjd..då får ja lite hopp om att min är fin..hihi..
    Vart ifrån beställde du??
  • 1700tal
    Farmall skrev 2010-12-31 13:17:54 följande:
    Vad är taffeta?
    Jag tycker många klänningar ser så blanka och billiga ut, men en del inte. Beror det på hur korten är tagna eller på tyget?
    Blir det i slutändan det priset ni fått från början? Har nog bestämt mig för milly. Skiljer alldeles för mycket mot om jag beställer den från någon i sverige. Får man diskutera pris förresten? Skriver inte vad de ska ha ifall att.
    Såg att de skulle fira nyår i kina nu i januari. Tror ni att jag hinner få min klänning i tid om jag beställer nu och gifter mig 11 Juni? Kan ju behöva tid till ändringar också.
    Taffeta (det som heter taft på svenska) är ett prassligare, mattare (fast det glänser i vissa vinklar) och styvare tyg (inte tjockare dock utan lite mer "spretigt" liksom, inte så mjukt och lent) och används mkt till festkläder. Jag upplever det som lite "tuffare" och det är lättare att få till volym och draperingar. Det är en smaksak men framför allt helt och hållet beroende på modell. Har dock ändrat min åsikt om att min klänning borde gjorts i satin, har fått nya bilder och klart den ska vara i taffeta!

Den till vänster är taft/taffeta - den högra brudsatin/bridal satin

Jättesvårt att avgöra på vissa kort och kinasidor om det är bildkvalitén eller tyget som är dåligt/billigt. Begär färg/tygprov!! Men skriver de att de använder bridal satin 395, då är det iaf riktigt tjockt satin och likt den högra bilden. Till tärnklänningar används nämligen exakt samma tyg men mkt tunnare (=billigare) och jag kan tänka mig att vissa riktigt billiga klänningar har det tunna satinet. Inte nödvändigtvis nåt fel i det, finns säkert många brudar som inte tycker det spelar nån roll när man bara har den en dag. Men eftersom jag syr och jobbar mycket med tyger så är jag petig med hela processen (och driver därmed kineserna till vansinne!).

Men på de flesta kinatillverkarnas klänningsmodeller står det vilka tyger som används, iaf både hos milly bridal och landybridal.

Och Farmall - den bild du la in, kjolen är helt klart i taffeta, inte satin men de kan säkert göra den i satin om du skulle vilja.
    Jenkan81 skrev 2010-12-31 15:27:34 följande:
    Jag tar för givet att de ska sy dit tyllen. Annars får de göra om. De lovade mig att den ska se ut exakt som på bilden.
    Jag vet inte vilket steg dem gör det men jag hoppas att de gör det nu :)

Ajdå! Va tråkigt att du inte är nöjd! Hur ska du göra nu?
    Men hör av dig till dem redan nu och fråga om tyllen! Om du inte redan gjort det... Ju tidigare de får börja göra om desto bättre. Hoppas du inte får strul med dem, de är nog ganska hårda på att om man har "confirmed" en sak så är det kört att ändra. Och det tycker de säkert att du har...
    Lyckliga Tettan skrev 2011-01-01 12:49:01 följande:
    Usch vad nervöst. Har följt hela tråden noggrant och ska snart skicka iväg min beställning till Milly. Håller tummarna att det ska bli bra. Men det allra mesta man läst har varit positivt,  men man blir lite stirrig när man läser om dig 1700-talet. Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt.
    Det ska nog bli bra med min klänning oxå! De har nu skickat bilder på den (nästan) färdiga klänningen med den korrekta vida krinolinen/underkjolen och då såg det mkt bättre ut. Nypningarna som jag kritiserade ändrade de och skickade nya bilder på som var ännu värre! Jag bad dem då ändra tillbaka, nu skiter jag snart i detaljerna. Misstänker att jag blivit lite av en bridezilla med min klänning!
  • 1700tal
    IdaPierre skrev 2011-01-01 14:48:31 följande:
    Åh nu är ja nervös. Beställde min klänning idag men vad det har krånglat. Gick iväg tre odrar som ja inte ens skulle ha innan vi fick iväg den riktiga. har mejlat till dom att ta bort de andra ordrarna så ja hoppas dom gör det. Men ja har inte betalat dom så jag fattar inte riktigt varför dom gick iväg..ojojoj...bara krångel. men nu är en ordentlig riktig orer iväg dkickad och betald. Hoppas verkligen inte att vi blir lurade nu..åh va nerös jag är. Jag hoppas verkligen dom svarar på mitt mejl fort så allt blir tills sin rätt igen.

Gott nytt år allihopa!
    Vad kul! Blev det den (Maggio Sottero) i ditt galleri?  Den är så somrig och söt - säkert jätteskön när det är varmt.
    Farmall skrev 2011-01-02 10:13:12 följande:
    Hur beställer man en egenkombinerad klänning på millybridal?
    Många frågor från mig nu ja vet, men det är bara för att jag nu ska beställa min klänning och jag är så nervös att det ska gå snett. Har skrivit till dem men inte fått något svar...konstigt nog.
    Fråga på bara, det är det tråden är till för ju! Att du inte fått svar beror nog på att det är kinesiska nyåret där nu. De svarar snart ska du se, men de svarar inte varje dag. Tror de är på kontoret ungefär var 3:e dag just nu.

Antingen kan du sätta ihop detaljer från deras egna klänningar. Det är nog det mest säkra kortet för att det blir som du vill. Men du kan förstås blanda detaljer hejvilt bara du har bilder eller kan beskriva det bra med ord. Ju mer beskrivningar och bilder du skickar desto bättre för de kommer INTE fråga dig senare (det är "fult" i den kinesiska kulturen att inte förstå instruktioner). Överdriv tydligheten så det nästan blir pinsamt. Men skriv kortfattat och stolpa dina önskemål så inget glöms bort!  Korta, enkla meningar och upprepa det som är viktigt flera ggr. Har du frågor, numrera dem och skriv varje fråga på varsin rad. Låter jättefånigt men det är enda sättet att få dem att svara på allt...

Du skickar ett mail till dem och ber att få en "quotation" (=prisoffert) med samtliga bilder och beskrivningar. Då skickar de tillbaka en förklaring (tex om något inte är genomförbart) och pris. Det priset är med frakt och det gäller. Däremot får du räkna in risken med tullkostnad (12%) men det har inte milly med att göra. Quotation i sig är inte bindande. I mailet du får tillbaka finns en länk för att komma till betalningssystemet och därmed  accepterar du köpet. Du betalar med paypalkonto, kreditkort via paypal (det gjorde jag, som att betala på vilket svensk internetsajt som helst) eller banköverföring (vilket nästan känns lite förlegat i dagens samhälle... ) med western union.
    Jenkan81 skrev 2011-01-03 10:53:17 följande:

Har fått mail från Milly Bridal idag och alla klänningar är klara!! De skickar dem imorgon!! Wiiiiii!!! Det är huuur spännande som helst!

Oj, vad spännande!! Berätta hur de blev när du får dem!
    Mariabridetobe skrev 2011-01-03 12:45:18 följande:
    och valde Taft och är super nöjd. Det tyget såg glansigare ut på bilderna men var jätte fint i verkligheten. 
    Vad bra att det blir bättre i verkligheten, min klänning ser onekligen väldigt glansig ut på bilderna... :-S Taft ska ju vara mattare så jag blev lite förskräckt när det skimrade hej vilt om det..
    MiaSKPG skrev 2011-01-05 16:53:13 följande:
    jag gissade också på nåt sånt men jag fattar inte hur den ska kunna hålla upp släpet och hur den ska fästas. den är typ 1 meter lång med en slags karbinhake på varje sida. :-/
    Jag tror inte det är för att hänga upp släpet när den hänger på galjen, inte när man har den på sig. Därav att den är så lång. Så är det ju på alla klänningar i brudbutikerna, för att det inte ska hänga i backen och bli smutsigt eller att tyget knycklas ihop när man har den i fodralet. Nånstans under kjolmängderna långt ut på släpet finns nog en tyghank, den ena karbinhaken fästes i den och den andra krogar du i galgens hållare. Då stämmer det med ungefär en meter för att släpet ska hänga slätt och fint utmed klänningen.

Och vad kul att du fått klänningarna och att de blev bra!!
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden