water lily skrev 2010-12-02 10:27:18 följande:
1700-tal: De bilderna som är i ditt galleri nu, det är alltså på en testklänning och sedan ska de göra en ny, "riktig" klänning? Vilken färg är det på testklänningen, ser ju kritvit ut men är kanske ivory? Jag är lite sugen på Milly men vill inte heller ha en kritvit klänning. Har inte beställt tygprover ännu men det blir ivory eller light champagne tror jag. Ser fram emot att få se bilder på den riktiga klänningen sedan, den skulle vara ivory va? Alla som har sett light champagne från Milly i verkligheten, ser den lite guldig ut?
Ja, det stämmer, de bilder som är med en ateljé i bakgrunden är testklänningen. Den är mkt riktigt kritvit och av glansigt fodertyg som alltså väger en bråkdel av duchesse sidenet (som visserligen inte heller är siden med det vanligaste brudtyget, tjockare och tyngre). Därför har min testklänning inte alls rätt utseende (hoppas jag och bedyrade de..) och draperingarna faller lite platt eftersom fodertyget är så sladdrigt. Det ska vara massa volym i min modell. Och ja, själva klänningen ska vara ivory.
IDAG fick jag mina tygprover. Beställde och betalade dem 19 okt! Vanlig postgång från Kina är uppenbarligen inte den bästa!
Och jag kan bara hålla med samtliga föregående talare om tygerna. Ivory-tyget känns något tjockare, glansigare och lyxigare än light champagnetyget som har en helt annan lyster, som är mer dämpad och matt. Men cremetygets matta yta känns oxå lyxig på sitt sätt.
Det främsta jag konstaterade med nyansen av light champagne är att den går åt det gräddgula (el guldgula) hållet och inte åt det beige (bruna) hållet. Alltså åt gult, inte brunt.. Nu är det jag som svamlar, hoppas ni fattar!
Är (ganska) nöjd och (stundtals) glad att jag tog ivory. Lite tvekar jag, önskar jag hade haft båda, gillar klänningar med flera nyanser..
Lite mer uppdatering på min klänning, här händer det grejer hela tiden:
Ännu fler bilder på det RIKTIGA klänningslivet och dess veck har skickats fram och tillbaka (pleat confirmation=jag ska godkänna överdelens slutgiltiga veck i det äkta tyget innan klänningen går vidare i produktion). Jag inser att jag är töntigt petig och jag kan riktigt höra svordomarna eka mellan väggarna i kinaateljén. Kanske beror det på att jag inte har bråttom, jag har tid att påpeka alla ändringar jag vill ha..
Så idag godkände jag den "final confirmation", nu går klänningen in i slutproduktionen och ska sys färdig utan kontakt med mig (aaaarhg, kontrollfreak eller vad??
) på ca 5 dagar. Vilken känns sjukt fort med tanke på att mönstret och testklänningen har tagit 1,5 månad.
Uppdatering av min slöja (oxå den specialbeställd från dem, bild i galleri)...
Mailade dem och frågade hur det gick med den. Fick svaret "you have not payed. When you pay, we make veil." Okeeey.. Tålamod och gott om tid rekommenderas! Skickade över kvittensnummer från paypal och kontoutdrag på att pengarna gick över för 1 vecka sen. Fick svar direkt att de ska kolla upp det, inväntar nu nervöst svar... Pengarna har iaf dragits från kontot, så det så!