• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-13 17:50:37 följande:
    Har inte fått pris från någon av dem ännu, men på de klänningar jag tidigare frågat pris på så är landy något billigare!
    Men testa att ta från dem då. Efter de modeller man sett hos dem så borde ju din modell gå bra att göra...
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-13 18:04:36 följande:
    Men testa att ta från dem då. Efter de modeller man sett hos dem så borde ju din modell gå bra att göra...
    Mja, vill gärna se vad priset blir och hur lång leveranstid det beräknas bli.
    Om man tar det från milly kan de skicka bägge klänningar samtidigt....
    Dessutom är jag lite orolig för att de gör ringningen framtill lite för hög, och då hade det ju varit bra om de gjort en testklänning så man får se först. 
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:09:52 följande:
    Mja, vill gärna se vad priset blir och hur lång leveranstid det beräknas bli.
    Om man tar det från milly kan de skicka bägge klänningar samtidigt....
    Dessutom är jag lite orolig för att de gör ringningen framtill lite för hög, och då hade det ju varit bra om de gjort en testklänning så man får se först. 
    Ja men då kanske det är bättre med MIlly... Men hinner de skicka båda samtidigt? Hur längesen var den du beställde den första nu igen?
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-13 18:16:31 följande:
    Ja men då kanske det är bättre med MIlly... Men hinner de skicka båda samtidigt? Hur längesen var den du beställde den första nu igen?
    Jag vet inte, kanske kan de hålla den andra klänningen någon vecka extra så de kan skicka båda samtidigt. 
    Jag beställde den precis när de hade stängt för kinesiskt nyår (och då fick jag en leveranstid på 65 dagar) så de har ju inte ens börjat med den första än...
  • Skumboll

Såndär upphängningsanordning för släpet, vad kallas det på engelska? Och finns det olika varianter? Obestämd

• 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:19:42 följande:
    Jag vet inte, kanske kan de hålla den andra klänningen någon vecka extra så de kan skicka båda samtidigt. 
    Jag beställde den precis när de hade stängt för kinesiskt nyår (och då fick jag en leveranstid på 65 dagar) så de har ju inte ens börjat med den första än...
    Aha, skumt. Jag beställde oxå innan nyåret men fick 45 dagar leveranstid. Men då var det ingen testklänning förstås... Nog därför. De verkar inte ha börjat på min heller, men hoppas de sätter fart snart.. 
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:21:24 följande:
    Såndär upphängningsanordning för släpet, vad kallas det på engelska? Och finns det olika varianter? Obestämd
    Det heter bustle. MIllys variant är tre hakar/fästpunkter (en på rumpan och två på vardera sidan lägre ner, typ i knähöjd fast lite vidare isär.).
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-13 18:35:12 följande:
    Aha, skumt. Jag beställde oxå innan nyåret men fick 45 dagar leveranstid. Men då var det ingen testklänning förstås... Nog därför. De verkar inte ha börjat på min heller, men hoppas de sätter fart snart.. 
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:21:24 följande:
    Det heter bustle. MIllys variant är tre hakar/fästpunkter (en på rumpan och två på vardera sidan lägre ner, typ i knähöjd fast lite vidare isär.).
    Säkert därför ja, om man kollar på hur många dagar de olika stegen tar lägger de ju typ 27 dagar på mönster och testklänning. 

Ah, just det, så hette det! Undrar om jag vill ha sådan variant på mina klänningar. Chiffongvarianten vill jag nog bara ha en sådan ögla, det får jag väl fixa det hemma. Men den andra vette tusan....
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:40:20 följande:
    Säkert därför ja, om man kollar på hur många dagar de olika stegen tar lägger de ju typ 27 dagar på mönster och testklänning. 

Ah, just det, så hette det! Undrar om jag vill ha sådan variant på mina klänningar. Chiffongvarianten vill jag nog bara ha en sådan ögla, det får jag väl fixa det hemma. Men den andra vette tusan....
    Tror det är väldigt lätt på de flesta klänningar med måttligt släp att fixa upphängningen själv. Men min klänning nr 2 är ju så jättelångt släp på och kändes det tryggast att låta milly göra det så det bli bra.
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-02-13 18:43:51 följande:
    Tror det är väldigt lätt på de flesta klänningar med måttligt släp att fixa upphängningen själv. Men min klänning nr 2 är ju så jättelångt släp på och kändes det tryggast att låta milly göra det så det bli bra.
    Oj, hur långt släp är det på den?

Om man kör sådan upphängningsanodning som milly har på den andra klänningen är jag rädd att det ser väldigt bylsigt ut baktill med de breda "volangerna". Eller?
  • 1700tal
    Skumboll skrev 2011-02-13 18:46:59 följande:
    Oj, hur långt släp är det på den?

Om man kör sådan upphängningsanodning som milly har på den andra klänningen är jag rädd att det ser väldigt bylsigt ut baktill med de breda "volangerna". Eller?
    Men tror du verkligen att det behövs på dina klänningar? Eller kanske det gör eftersom du inte har underkjol med ringar som håller ut släpet (och allt annat tyg) från benen. Jag testvalsade lite i vardagsrummet med min första (den har ett halvmeter långt släp från golvet om man låter den först falla ner i en rak linje till ned når golvet. Om du förstår var jag menar. Alltså inte låter släpet falla i en diagonal linje så det blir så svårt att mäta då liksom.) och det gick bra. Men ska ni dansa så att du rör dig mkt under dansgolven då? Dansar man tryckare kan jag inte se hur släpet är i vägen så mkt. Det följer ju bara med som en liten "svans" och man får låta bli att gå rakt bakåt. Den andra klänningen har ett 1,5 m långt släp (dessutom med draperingar på till skillnad från den första) så vet inte om det överhuvudtaget går att fästa upp den. Funderar på att bara hålla den i handen under valsen. Fick storhetsvansinne när jag beställde tror jag. Denna klänning nr 2 blir vräkklänningen, helt klart...

Men om du ska fästa upp den, skule det gå att fästa upp den upp mot rumpan? Är inte släpet för kort för det?
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden