• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • fru AM

JAg har hittat det bästa alternativet! En LITEN tablett som barn över tio kilo kan få (och som är så liten att den kan sväljas hel): http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19860131000090&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Mer om det intressanta ämnet Kåvepenin här: http://www.infektionsguiden.se/vaardpersonal/laekemedel/fraagorsvar/kaavepenintikacillin/ 

Nu ska jag sluta älta!

Hej Frullan! Njut av de sista skälvande stunderna av ledigheten! Kram

• Tinga

FruLlan - vad skönt med lite egentid. Här får man inte lov att ha sina barn på dagis om man själv är ledig från jobbet.

• fru AM
    Tinga skrev 2010-09-27 13:32:49 följande:
    FruLlan - vad skönt med lite egentid. Här får man inte lov att ha sina barn på dagis om man själv är ledig från jobbet.
    Det tror jag inte man får någonstans faktiskt. Egentligen?
  • Fru FruLLan

Vad, får man inte ???
    Shit det visste inte jag.
    Men jag menar, jag tar ju inte ens ut semester från jobbet så hur ska dagis egentligen veta att jag är hemma. Tom enligt jobbet så är jag officiellt där fast ändå inte.

men jag tycker det är konstigt. Visst måste man vel få vara hemma utan att barnen är hemma. Man kan ju ha tagit ledigt från jobebt för att sköta vissa ärenden osv. Och jag har en kompis som jobbar en del helger och är då ledig mitt i veckan och då har hennes barn alltid varit på dagis. Så jag trodde helt klart att man fick det.
    Varför får man inte det?
    Intressant!

japp det är GRYMT skönt med egen tid.
    Synd bara att jag är sån liten "fröken duktig" så jag hela tiden måste göra något. jag önskar att jag bara kunde ligga i soffan och läsa böcker men jag måste hela tiden göra nåt vettigt typ städa sotera grejer osv. men i morgon SKA jag lata .

• Tinga

Egentligen är ju barnomsorgen till för att ta hand om barnen när föräldrarna jobbar, inte för att de ska kunna "göra vad de vill", så jag antar att det är därför regeln finns. Att man betalar för att ha dem där tycks inte spela någon roll.

• Parnassia

Här får man två eller tre dagar per termin när barnen får vara på dagis även om man inte jobbar. 

AM - hoppas det löser sig med medicinen! Jag såg att det fanns en variant med kakaosmak, det kanske kan vara nåt om han gillar choklad?

Här tänkte jag göra Stora lycklig och rädda eftermiddagen genom att gå ner i källaren och ta fram mitt gamla My Little Pony slott från 1988 typ.

• Parnassia

Usch vad kort och hårt det lät, det var inte meningen FruLLan! Ville bara flika in...

Inlägget skrevs med ett finger och en skrikande Lilla i famnen.

• Piggelin1

Tinga/Mugglan - alldeles rätt, det var min fröken som gick vilse när hon var tre. Tydligen väldigt dramatiskt då det begav sig i mitten av 50-talet, brandkåren tömde en damm, medans hon i själva verket låg hon & sov på ett annat ställe.

Ang det där med att man inte får vara ledig & ha barnen på dagis samtidigt så tror jag att det också har att göra med att det i Sverige är staten som går in & subventionerar all barnomsorg & då är det precis som Tinga säger att man har rätt till barnomsorg när föräldrarna jobbar, men inte annars.
    Brorsan i Holland betalar ju betydligt mkt mer för dagis till sina två barn, men då är det ju också privat (som de flesta är där) & då får man göra vad man vill, bara man betalar liksom. Typ, ingen annan (läs staten) går in & subventionerar & då har de heller inget att göra med vad man använder timmarna till då barnen är där. Ingen har ngnsin några invändningar om man tränar, handlar eller är ledig & de har heller aldrig stängt, mer än några dgr mellan jul & nyår varje år, eftersom lokalerna alltid renoveras då.

Just detta dilemma har jag nämligen funderat på nu när jag går hem om några veckor. Jag vet att from nya bebisen är två veckor gammal, då reduceras antalet timmar till de där stipulerade 15h i veckan, men hur gör man från det att jag går hem tills bebisen föds? Måste jag ha A hemma mera då? Eller ligger man bara lågt & "låtsas som ingenting" tills dessa att nya bebisen är född & de två veckorna gått, då det blir 15 timmar?

Hur har ni andra som väntat tvåan gjort? Jag kan ju absolut tänka mig att hämta A lite tidigare än fyra när jag gått på föräldraledighet, men vill/behöver ju ta det rätt lugnt & samla krafter innan förslossningen drar igång... Att då ha Amanda hemma är ju ganska tungt liksom?

• Piggelin1

Kanske inte ens ska ställa frågan Typ, frågar jag inte, så kan jag ju låtsas att jag inte vet/fattat ngt, om ngn ifrågasätter det?

• muggles

Piggelin: jag har faktiskt också funderat på hur folk gör där med sina ettor när tvåan är på gång. Eg tycker jag att man behöver ha det lite lugnt och skönt för att ladda. Samtidigt som jag undrar om det inte är roligare för Amanda att vara kvar hos dagmamman bland kompisarna, hon skulle väl bli uttråkad efter några dagar hemma(?). Om det inte är så att ni kan umgås med andra f-lediga förstås... Samtidigt så är det ju en tid man kan använda till att bonda lite extra med Amanda innan nr 2 kommer... Men jag har ingen aning om vad som är "rätt".

Frullan: tack för svordomar, det värmde! Skönt med ledigheten!

Svar på tråden Livets toppar och dalar