• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • fru AM

En av få fördelar med att frilansa hemifrån - ingen kan veta om jag är "ledig" eller "på väg till kundmöte". Knappt ens jag själv.

• viktualia

AM - sen verkar Sthlms kommun vara den mest generösa... där får väl föräldrarlediga ha det äldre syskonet på dagis 30 h per vecka - om jag inte missuppfattat info....

• fru AM

Vickan: precis så är det. Det är generöst om man jämför med andra kommuner men sedan tycker jag att man kanske själv skulle kunna få bestämma HUR man lade upp de där 30 timmarna. Det får inte vi. Eller fick snarare. Nu är det problemet ur världen för mig.

• FruCicci

Hallå...

Variit på intervju idag igen Gick helt ok. I morgon ska jag till samma företag igen som dagt och gå på en mer avgörande intervju

AM, Victor fick Kåvepenin som var i tablettform som stora riskorn. Jag kunde dela dem och rulla in dem i leverpastej som han älskar, sen fick han skölja ner med vatten/saft. Funkade jätte bra! Men han är ju lite större.
    Louise fick kåvepenin i flytande form, men de gav mig en superstark och äcklig variannt som jag sprutade ner i munnen, men jag fick i och med den starka sorten ett läge där hon inte behövde lika mycket som hon annars skulle ha, bara 1ml. Sen fick hon ngt sött efter det som skulle ta bort ev hemsk smak i munnen, det funkade jätte bra med.
    Lycka till!

Frullan, vad skönt att du är ledig!
    Måste ses!

Nu hinner jag inte mer, ville bara in och säga hej!

Någon som vet hur det funkar när man har sjuka barn och är föräldrarledig? Hur anmäler man det, jag menar man är ju liksom ändå hemma?!!

Laga mat till barnen var det

• fru AM

Cicci: precis såna små tabletter är det vi ska ringa och be att få imorgon ... 1 ml flytande ... det måste ha varit när hon var riktigt liten då? Hektor ska ha 10 ml, 2 ggr om dagen.

• FruCicci

AM; nej hon var över 1 år, det var då jag råkade köra toppsen för långt in i örat nu efter sommaren, de ville att jag skulle ge Kåvepenin för att utesluta infektion.
    Jag fick ge henne 3 ggr per dag i 5 dagar. Husläkarmottagningen skrev ut. Det var verkligen att rekommendera, eftersom det var så lite!

• smint

det där med semester när barnet är på förskolan verkar vara väldigt olika. Vi har föräldrar som åker på mini weekends eller en veckas semester och låter mormor/farmor osv hämta.. Men hos oss är det inga problem. Men vi är iofs en privat förskola men det borde ju inte spela ngn roll. Men vem skall ta reda på om barnet är på fsk eller inte?  Vi säger ju inte att den och den är på semester men barnet är här.. Jag bryr mig inte, så länge barnet går sina timmar och inte mera..

och i sthlm så har du en månad full tid efter syskonet är fött. och sedan 30 timmar. det är nog ocksp upp till varje förskola att se hur man får lägga sina timmar. här i nacka är det 25 timmar och min granne har sin son där 8-14 4 dagar i veckan och ledig 1 så pappan kan lämna.. Vi är ganska flexibla där jag jobbar men det normala är 9-15 alla dagar eller 9-16.30 och ledig en dag.. 

• Parnassia

Cicci - menar du att du vill vabba fast du är föräldraledig? Det har jag aldrig funderat på. Kan man det?

Man kan ju bryta föräldraledigheten om man själv blir sjuk och istället sjukskriva sig, men då måste väl den andra föräldern vabba istället?

Men återigen, vem kan kontrollera detta? Om förälder nr vabbar alltså? Och återigen igen, vågar man chansa? Då kanske SGI ryker eller nåt annat hemskt.

• Snorkfröken77

Hej!

Tack för alla lyckönskningar! Det gick ganska bra idag fast det var ju såklart jobbigt. Började gråta efter 17 min (jodå, jag tittade på klockan för att se hur lång tid det hade tagit, knasigt!) när min handledare/mentor/mysfarbror som jag sitter vägg i vägg med kom och kramade om mig och sa att det varit så tomt och att jag lyste upp inne i hans rum också. Sedan frågade han hur det var att vara tillbaka och då var det ju kört...
    Sen kom min fantastiska chef och var med mig hela tiden jag var där, superskönt för eftersom hon hade en viss avskräckande effekt så då var det bara några som sa att jag var välkommen tillbaka och att de saknade mig. Som mest var vi fyra personer inne på mitt rum, men då styrde min chef upp det genom att säga att vi hade saker att prata om. Tack gode gud för det. Jag kände att det lätt kunde blivit någont slags kösystem där folk stod på rad för att säga något och det orkade jag inte med.

Efter det åkte jag och handlade, när jag gick i affären slogs jag av att jag inte känner att jag är med i världen längre. Jag lever liksom i en egen verklighet. Allt är så genomfel, jag skulle ju vara hemma och ta hand om Sigrid. Jag skulle ju komma till jobbet och stolt visat upp vilket underbart fin dotter vi fått. Istället går jag till jobbet i mina mammabyxor och har en grav att gå till. Fy fan vad livet är orättvist!

Läste ett bra inlägg igår i änglarum på FL där en mamma råkat ut för samma sak som jag med sitt första barn. Hon skrev om den identitetskrisen man får, är man mamma fast ens barn är dött? Räknas man som förälder? Vad svarar man på frågan hur många barn man har? För mig är svaren självklara, ja, jag är mamma och jag har ett barn, men jag undrar så hur omgivningen ställer sig till det här? På något vis har det blivit så otroligt viktigt att Sigrid räknas som mitt barn och att jag även räknas som mamma. Svårt att förklara, kanske någon förstår?

Svar på tråden Livets toppar och dalar