• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • muggles

Det här är ju helt fascinerande (jag hade glömt!):

i v5: Embryot är två till fyra millimeter långt mellan huvud och stjärt. Det börjar bli lite långsmalt och man kan urskilja vad som är huvud och stjärt. Det skulle nu vara fullt möjligt att se det med blotta ögat. Man kan skönja det som skall bli ögon och öron på huvudet.

• fru AM

Mugglan: det är helt galet hur "färdiga" de är redan från början! 

• viktualia

Piggelin - jag läste igenom reglerna för din kommun.. det där med 15-timmars placering inträder efter bara två veckor i er kommun. Vad jag däremot inte blir klok på är vad som händer om du låter A vara hos dagmamman medan du själv är hemma.. men det kanske nån erfaren förälder kan svara på?!?

• Parnassia

Här fungerar det så att om man är hemma för att man är sjukskriven får man ha barnet som vanligt (förstås), eller de tider man vill/behöver. Medans om man är hemma och är föräldraledig eller har HP får man ha barnet 15 h. Och när barnet är fött gäller 15 h direkt också.

Men det är säkert olika på olika ställen.

• viktualia

Åhå! Men Parnassia - vad händer om man bryter mot reglerna? Typ tar semester men låter ungen vara på dagis (eftersom den andra föräldern jobbar)?

• Parnassia

Det får man göra 3 ggr per termin (eller är det två). Gör man det annars gäller väl samma som vid annat "fusk", hoppas ingen märker det.

Men bor man som jag är det omöjligt. För nära till dagis och för mycket känt folk överallt. Jag skulle bli påkommen direkt.

• Parnassia

Mugglan! Coolt! Och underbart att du njuter så. Jag sitter här och myser också när du skriver om att du myser i hemlighet vid fikat på jobbet. Kram!

• viktualia

Kollade just min hemkommun - här inträder 15 timmars reglen för det äldre syskonet "samma dag som mamman kommer hem från BB".. Snacka om att det är olika generöst i olika kommuner...

Parnassia - jaaa men det fattar jag.. att man hoppas att ingen märker.. men kan man bli av med dagisplatsen vid regelbrott?!?!

Svar på tråden Livets toppar och dalar