• Doffsingen82

Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses

Hej hej!

Tänkte bara höra om det är något här som har erfarenhet av denna säljare på Tradera? Han kallar sig "weddingdresses" och syr upp klänningar för drygt 2000 kr. Hur är kvalitén på klänningarna? Tyget? Sömnaden?

Har beställt en klänning därifrån, som jag väntar att få vilken dag som helst....
    Spännande, men vore kul att få lite information om hur andra tycker om sina klänningar därifrån.

Snälla snälla kan någon svara....?

• Svar på tråden Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses
  • mariakarolina
    fruannastina skrev 2012-05-09 11:27:19 följande:

Vågar mej på ett litet inlägg här med risk för att det kan bli raderat.

Jag har en svensk webshop där jag säljer brud och festkläder. Jag tänker inte tala om vilken eftersom inlägget inte är för att göra reklam (jag har registrerat mej som privatperson)

Jag följer de flesta trådar då jag tycker att det är ett superbra sätt att få reda på vad blivande brudar är intresserade av osv.

Det är verkligen med förskräckelse jag läser alla inlägg om hur säljare inte sköter sej så jag har funderat ett tag och nu har jag bestämt mej för att ge en bild av hur det från mitt perspektiv fungerar att som svensk företagare importera och sälja klänningar via nätet.

De företag jag köper av säljer inte till privatpersoner men jag har testköpt från många sajter som diskuteras här för att jämföra kvalitet och jag skulle vilja summera det såhär:

Leveranstid

- Får nästan dagligen frågan om varför det är så lång leveranstider på klänningar och tidslinjen för de flesta sk kinaförsäljare ser ut så här oavsett om dom säljer till privatperson eller företag:

Sys en klänning upp från grunden dvs det är inte en lagervara så är tillverkningsprocessen under lågsäsong enligt min erfarenhet 4-6 veckor. Under högsäsong dvs vår och sommar så bör man lägga på MINST 2-3 veckor då det blir kö hos tillverkaren då det bara finns ett visst antal skräddare.

Beroende sen på hur klänningen skickas så kan frakttiden vara 3 dagar till upp emot 3-4 veckor.

Summerar man ihop detta så faller det på sin orimlighet att få en klänning levererad på så kort tid som gärna utlovas.

Dessutom verkar inte dessa oseriösa säljare agera mellanhand utan klänningen går direkt från fabrik till dej som kund vilket gör tror jag att så fort säljaren har ett besked om att klänningen är skickad räknas den som levererad från dennes sida och följs inte upp.

För min del så går alltid leveransen till mej först för att jag ska kolla kvaliten och sen skickar jag till min kund. Det lägger på leveranstiden för min del med ca 1 vecka ytterligare men jag levererar hellre rätt än fort.

Summerar man ihop detta så ger det en snittleveranstid på ca 8-10 veckor under högsäsong och 6-8 veckor under lågsäsong. Väljer man expressleverans så innebär det att man köper sej före i kön hos tillverkaren då brukar det gå att komma ner på 4-6 veckor även under högsäsong men det har även att göra med hur komplex klänningen är att sy t ex hur mycket tidskrävande detaljer det är. En enkel klänning i chiffong går av förståeliga skäl snabbare att tillverka än en maräng med massa broderier och pärlor etc

TAR LEVERANSEN LÄNGRE TID ÄN SÅ, SÅ ÄR MIN BEDÖMNING ATT SÄLJARE INTE HAR BESTÄLLT DEN I SAMBAND MED ATT DU HAR GJORT DIN BESTÄLLNING UTAN VID ETT SENARE TILLFÄLLE OCH DÄRFÖR FÖRSENAS LEVERANSEN.

Frakter och tull

Jag har aldrig fått frågan av nån kund men skulle nån undra om klänningen är skickad från fabriken så tar det max 1-2 dagar för mej att få fram ett paketnummer från min leverantör (pga tidsskillnaden). Får man inget paketnummer = klänningen är inte skickad

Finns (enligt min erfarenhet) INGEN som skickar nåt som inte är spårbart.

DHL är snabbast. Har haft leveranser från Kina som bara tar 3 dagar, oftast aldrig mer än 5.

FEDEX är bäst tycker jag. Man ser klart och tydligt när paketet skickades och även ett datum när det förväntas levereras.

TNT, UPS inga konstigheter heller.

EMS försändelser är oftast heller inga problem. Paketet är spårbart men leveranstiden kan vara 1-4 veckor på dessa, men står det fri frakt så är det oftast en EMS försändelse.

Vad det gäller tull så kan jag säga såhär. INGA PAKET "FASTNAR " I TULLEN som jag har läst här att nån säljare har ursäktat sej med. Detta har jag aldrig nånsin varit med om oavsett om paketet är feldeklarerat. Det handlar i så fall om att säljaren inte har pengar att lösa ut det. Får jag ett meddelande om att tull ska betalas så gör jag betalning samma dag och har paketet inom en dag eller två.

Blir det aldrig fel hos mej då?

Jovisst händer det! Den som påstår att han bara har nöjda kunder, ljuger.

Det klart att det händer att jag också får hem klänningar som är i fel material, fel storlek eller liknande. Dock biter jag i det sura äpplet och meddelar dej som kund detta INNAN du får den och du kan göra ett val om vi ska ta hem en ny, om du vill avboka din order eller nåt annat alternativ. Trots det finns det kunder som hur mycket man än försöker - ändå aldrig blir nöjda och av det kan man dra slutsatsen att då kanske man ska handla i en fysisk butik istället.

Vill också slutligen (blev ett långt inlägg) bara nämna lite kort om vad man kan förvänta sej för kvalitet - jo precis som med allt annat man köper så är hela tiden kvalitet i förhållande till pris dvs ju billigare klänning desto sämre kvalitet. Därmed inte sagt att det är dålig kvalitet bara för att en klänning är billig.

Om inlägget får vara kvar så svara jag gärna på lite generella frågor om det finns nån som undrar något - och som sagt detta är bara MIN erfarenhet, jag har ju inte nån aning om förutsättningarna för andra säljare...

Jag skrev i måndags och frågade "talent" om kolliinummer.. han skulle kolla men har inte skrivit tillbaka nåt än. Senast jag skrev ett argt mail så svarade han att klänningen kommer till mig i början av Maj.. 

Om han nu inte håller det han lovar tycker du att jag ska göra en polisanmälan då? (jag har väntat i 19 veckor nu.. det skulle ta 5)
  • Nea10
    mariakarolina skrev 2012-05-09 13:00:43 följande:
    Jag skrev i måndags och frågade "talent" om kolliinummer.. han skulle kolla men har inte skrivit tillbaka nåt än. Senast jag skrev ett argt mail så svarade han att klänningen kommer till mig i början av Maj.. 

Om han nu inte håller det han lovar tycker du att jag ska göra en polisanmälan då? (jag har väntat i 19 veckor nu.. det skulle ta 5)
    alltså jag har väntat i 20 veckor nu och skrev ett mail till honom idag att polisanmälan väntar om jag inte får ett vettigt svar. Detta är katastrof. Jag tycker att vi allihopa här får säga till tradera att dom stänger av idioten. Sådana som honom får inte finnas där. Jag har skrivit allt för många arga mail, har fått allt för många felaktiga löften.
    Hoppas det ordnar sig för dig med.
  • mariakarolina
    Nea10 skrev 2012-05-10 20:24:10 följande:
    alltså jag har väntat i 20 veckor nu och skrev ett mail till honom idag att polisanmälan väntar om jag inte får ett vettigt svar. Detta är katastrof. Jag tycker att vi allihopa här får säga till tradera att dom stänger av idioten. Sådana som honom får inte finnas där. Jag har skrivit allt för många arga mail, har fått allt för många felaktiga löften.
    Hoppas det ordnar sig för dig med.
    Jag skrev samma sak till honom igår.. Om jag inte får klänningen inom 2 veckor så kommer jag att göra en polisanmälan. Han skrev fort tillbaka " Den kommer" (!!!!) Sen skrev han ett till mail och frågade om mitt kontonr för att jag skulle få fraktpengarna tillbaka.. 
    Jag har skrivit förut och frågat om kollinummret.. men han skriver att han ska se om han fixar det.
    Jag försökte med att gå in på tradera men man skulle ha något nummer på varan man har köpt för att kunna skriva till dom.. tyckte att det var bökigt och glömnde bort det sen.. ska försöka igen:) 
  • Adele80

Har också beställt min klänning härifrån och väntar på den...... Lovar att höra av mig om jag får min, samt skickar bild på den..

Tänkte på det du skrev "mariakarolina" om att han ville ha ditt konto nr. för att sätta tillbaka fraktkostnaden? Är det det enda du betalat i förväg? Eller varför skulle du få tillbaka det när du är så missnöjd och inte har fått klänningen?

Han nån av er försökt avboka klänningen och be om pengarna tillbaka?

Hoppas det löser sig för oss alla :(

• mariakarolina
    Adele80 skrev 2012-05-11 15:24:31 följande:

Har också beställt min klänning härifrån och väntar på den...... Lovar att höra av mig om jag får min, samt skickar bild på den..

Tänkte på det du skrev "mariakarolina" om att han ville ha ditt konto nr. för att sätta tillbaka fraktkostnaden? Är det det enda du betalat i förväg? Eller varför skulle du få tillbaka det när du är så missnöjd och inte har fått klänningen?

Han nån av er försökt avboka klänningen och be om pengarna tillbaka?

Hoppas det löser sig för oss alla :(

Jo.. Han ger inte tillbaka pengar för själva varan.. Det enda han kan kompensera med är fraktkostnaden.. Säger han.. Jag har betalat klänningen + frakt .. Det första man gör då man handlar via Tradera :)

Det har gått så lång tid.. han skrev för lääänge sen att klänningen var färdig för att skickas.. Om man hade vetat detta hade jag absolut inte beställt av honom....  

Lycka till till dig! 
  • Beatasbrandbilar

Min polisanmälan på honom ligger här hemma och väntar. Jag bad att få den rätta adressen att skicka kopias till och då bad han mig att vänta tills jag fått klänningen som helt säkert var postad nu. Jag skiter faktiskt i vilket just nu för jag ställde kravet mina pengar eller klänningen innan den 2a maj och inget av det har jag fått. Jag hoppas hans företag går åt helvete och att tradera tar tag i detta och stänger av den idioten så han inte kan ställa till det för så mycket folk som han redan gjort. Hoppas att alla ni andra får ordning på ert och kommer fram till en bra lösning. För mig är iallafall polisanmälan det enda alternativet på en sån lurendrejare som 'Anders'.

• Lollie 120707

Såhär ser det ut för mig.
    8 feb - köper klänningen på Tradera
    13 feb - klänningen är betald
    15 feb - måtten inskickade
    24 mars - över 5 veckor har gått sen måtten skickades in och jag mailar och frågar om den är klar.
    27 mars - får svar av Anders att dom är lite sena men snart kommer den skickas. (!???)
    16 april - 9 veckor har gått, ingen klänning har kommit och jag mailar igen och frågar när jag kan förvänta mig att få den. Efter 4 minuter får jag svar att den kommer komma runt den 5 maj och att dom kommer ersätta mig för frakten.
    7 maj - 12 veckor har gått sen klänningen var betald och måtten inskickade. Jag mailar IGEN och undrar vart klänningen är och om den ens är gjord? Att jag börjar känna mig lurad och hur dom kunde utlova 5 veckors leveranstid när det nu gått 12 v. hade jag vetat det hade jag inte beställt osv. Efter 9 minuter svarar han att han ska kolla detta och ber mig skicka kontonr så ersätter dom frakten.
    10 maj - Jag mailar igen och frågar om han kollat om klänningen är skickad, om inte vill jag häva köpet och få mina pengar tillbaka då dom inte hållt avtalet. Skickar även mitt kontonr. Efter 33 minuter får jag endast svaret "Den kommer skickas vilken dag som helst."
    15 maj (idag alltså) - Jag mailar återigen och frågar om klänningen är skickad nu och hur lång tid leveransen tar. är den inte skickad vill jag som sagt häva köpet osv. Efter 3 minuter svarade han "Den är skickad nu, vi har leveransförsäkring på den." Jag skiriver tillbaka " Bra, kan jag få paketnr så jag kan spåra?"  Efter 2 minuter fick jag svar "Så fort jag får det skickar jag. Den är först nu skickad till vår slutkontroll sedan går den med dhl express därifrån." 

Är såå jäkla arg och framförallt NERVÖS för att den inte ska passa eller se ut som jag tänkt mig. Det är en ganska enkel klänning utan extra beställningar eller omgjord som jag sett andra gjort, så fattar inte varför det ska ta sån tid...

• Adele80

Lollie.. När ska du gifta dig? 120707?? ;) Jag ska också gifta mig då :)

Känns som (det är inte OK oavsett) att han har så mkt att göra så han tar klänningarna i den ordningen vi ska gifta oss.. De som gifter sig först får sina klänningar först.. Som sagt oavsett är detta inte ok men jag hoppas verkligen att man får en klänning överhuvudtaget?? Någon som hört nån som inte fått sin klänning alls??

• lillamaa

Nej men nu fick jag ont i magen! Jag har ju just beställt därifrån.... 

Men har alla fått sina klänningar i tid?  

• Lollie 120707
    Adele80 skrev 2012-05-15 16:06:12 följande:
    Lollie.. När ska du gifta dig? 120707?? ;) Jag ska också gifta mig då :)

Känns som (det är inte OK oavsett) att han har så mkt att göra så han tar klänningarna i den ordningen vi ska gifta oss.. De som gifter sig först får sina klänningar först.. Som sagt oavsett är detta inte ok men jag hoppas verkligen att man får en klänning överhuvudtaget?? Någon som hört nån som inte fått sin klänning alls??
    Japp 120707 är det dax!! Kul att du oxå har det datumet! Jo det är säkerligen så att dom som gifter sig först prioriteras. Jag var väldigt nära på att skriva ett tidigare datum i måttabellen men dum som jag är gjorde jag inte det utan tänkte att det var ju utlovad leverans INOM 5 veckor så då skulle det inte göra så mycket om den blev lite försenad med nån vecka eller två. Nu sitter jag här 13 veckor senare fortfarande utan klänning och vet bättre!! Bläää!
Svar på tråden Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses