Vågar mej på ett litet inlägg här med risk för att det kan bli raderat.
Jag har en svensk webshop där jag säljer brud och festkläder. Jag tänker inte tala om vilken eftersom inlägget inte är för att göra reklam (jag har registrerat mej som privatperson)
Jag följer de flesta trådar då jag tycker att det är ett superbra sätt att få reda på vad blivande brudar är intresserade av osv.
Det är verkligen med förskräckelse jag läser alla inlägg om hur säljare inte sköter sej så jag har funderat ett tag och nu har jag bestämt mej för att ge en bild av hur det från mitt perspektiv fungerar att som svensk företagare importera och sälja klänningar via nätet.
De företag jag köper av säljer inte till privatpersoner men jag har testköpt från många sajter som diskuteras här för att jämföra kvalitet och jag skulle vilja summera det såhär:
Leveranstid
- Får nästan dagligen frågan om varför det är så lång leveranstider på klänningar och tidslinjen för de flesta sk kinaförsäljare ser ut så här oavsett om dom säljer till privatperson eller företag:
Sys en klänning upp från grunden dvs det är inte en lagervara så är tillverkningsprocessen under lågsäsong enligt min erfarenhet 4-6 veckor. Under högsäsong dvs vår och sommar så bör man lägga på MINST 2-3 veckor då det blir kö hos tillverkaren då det bara finns ett visst antal skräddare.
Beroende sen på hur klänningen skickas så kan frakttiden vara 3 dagar till upp emot 3-4 veckor.
Summerar man ihop detta så faller det på sin orimlighet att få en klänning levererad på så kort tid som gärna utlovas.
Dessutom verkar inte dessa oseriösa säljare agera mellanhand utan klänningen går direkt från fabrik till dej som kund vilket gör tror jag att så fort säljaren har ett besked om att klänningen är skickad räknas den som levererad från dennes sida och följs inte upp.
För min del så går alltid leveransen till mej först för att jag ska kolla kvaliten och sen skickar jag till min kund. Det lägger på leveranstiden för min del med ca 1 vecka ytterligare men jag levererar hellre rätt än fort.
Summerar man ihop detta så ger det en snittleveranstid på ca 8-10 veckor under högsäsong och 6-8 veckor under lågsäsong. Väljer man expressleverans så innebär det att man köper sej före i kön hos tillverkaren då brukar det gå att komma ner på 4-6 veckor även under högsäsong men det har även att göra med hur komplex klänningen är att sy t ex hur mycket tidskrävande detaljer det är. En enkel klänning i chiffong går av förståeliga skäl snabbare att tillverka än en maräng med massa broderier och pärlor etc
TAR LEVERANSEN LÄNGRE TID ÄN SÅ, SÅ ÄR MIN BEDÖMNING ATT SÄLJARE INTE HAR BESTÄLLT DEN I SAMBAND MED ATT DU HAR GJORT DIN BESTÄLLNING UTAN VID ETT SENARE TILLFÄLLE OCH DÄRFÖR FÖRSENAS LEVERANSEN.
Frakter och tull
Jag har aldrig fått frågan av nån kund men skulle nån undra om klänningen är skickad från fabriken så tar det max 1-2 dagar för mej att få fram ett paketnummer från min leverantör (pga tidsskillnaden). Får man inget paketnummer = klänningen är inte skickad
Finns (enligt min erfarenhet) INGEN som skickar nåt som inte är spårbart.
DHL är snabbast. Har haft leveranser från Kina som bara tar 3 dagar, oftast aldrig mer än 5.
FEDEX är bäst tycker jag. Man ser klart och tydligt när paketet skickades och även ett datum när det förväntas levereras.
TNT, UPS inga konstigheter heller.
EMS försändelser är oftast heller inga problem. Paketet är spårbart men leveranstiden kan vara 1-4 veckor på dessa, men står det fri frakt så är det oftast en EMS försändelse.
Vad det gäller tull så kan jag säga såhär. INGA PAKET "FASTNAR " I TULLEN som jag har läst här att nån säljare har ursäktat sej med. Detta har jag aldrig nånsin varit med om oavsett om paketet är feldeklarerat. Det handlar i så fall om att säljaren inte har pengar att lösa ut det. Får jag ett meddelande om att tull ska betalas så gör jag betalning samma dag och har paketet inom en dag eller två.
Blir det aldrig fel hos mej då?
Jovisst händer det! Den som påstår att han bara har nöjda kunder, ljuger.
Det klart att det händer att jag också får hem klänningar som är i fel material, fel storlek eller liknande. Dock biter jag i det sura äpplet och meddelar dej som kund detta INNAN du får den och du kan göra ett val om vi ska ta hem en ny, om du vill avboka din order eller nåt annat alternativ. Trots det finns det kunder som hur mycket man än försöker - ändå aldrig blir nöjda och av det kan man dra slutsatsen att då kanske man ska handla i en fysisk butik istället.
Vill också slutligen (blev ett långt inlägg) bara nämna lite kort om vad man kan förvänta sej för kvalitet - jo precis som med allt annat man köper så är hela tiden kvalitet i förhållande till pris dvs ju billigare klänning desto sämre kvalitet. Därmed inte sagt att det är dålig kvalitet bara för att en klänning är billig.
Om inlägget får vara kvar så svara jag gärna på lite generella frågor om det finns nån som undrar något - och som sagt detta är bara MIN erfarenhet, jag har ju inte nån aning om förutsättningarna för andra säljare...