• Doffsingen82

    Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses

    Hej hej!

    Tänkte bara höra om det är något här som har erfarenhet av denna säljare på Tradera? Han kallar sig "weddingdresses" och syr upp klänningar för drygt 2000 kr. Hur är kvalitén på klänningarna? Tyget? Sömnaden?

    Har beställt en klänning därifrån, som jag väntar att få vilken dag som helst....
    Spännande, men vore kul att få lite information om hur andra tycker om sina klänningar därifrån.

    Snälla snälla kan någon svara....?

  • Svar på tråden Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses
  • madler

    Gud vad skönt att se att det iallafall blir bra resultat!! Min ska då vara färdig om 2,5v..... Hmm skeptisk...

  • Nea10

    Inget svar, ingen klänning, bara en enda tomhet full av ovisshet....
    Mariss. du är supersnygg ju!! Är så glad för att du fått din klänning

  • Beatasbrandbilar

    Jag hoppas verkligen att alla som tänkt köpa av Anders tänker om. Oavsett hur fina klänningar som lagts upp här så sköter han sin kundkontakt extremt dåligt och såhär sköter man inte ett seriöst företag. Jag har fortfarande inte sett röken av min klänning som skulle varit klar i början på mars. Han borde bli spärrad från tradera.

  • Magdalena86

    Min klänning skulle ha varit klar för 2 månader sen!!!!!! Jag har fortfarande inte sätt den, han skriver att den är i produktion och att den snart är klar. Men vafan!!!!! 2 MÅNADER försenad e fan inte okej!!!! Varför lämnas inga dåliga omdömmen om honom på tradera för? Det står ju bara att han är toppen bra och supersnabb men det kan fan inte stämma!
    Är det nån som har mer kontakt uppgifter till honom?

  • Beatasbrandbilar

    Varför det inte lämnas några negativa omdömmen är för att chansen att lämna omdömme försvinner efter 10 veckor vilket är svindumt.
    Så alla som inte fått sin klänning än borde höra av sig till tradera så att de ser att han inte sköter det han ska.
    På så vis kan tradera varna honom eller eventuelt stänga av honom. Men om ingen hör av sig så kommer fler drabbas eftersom tradera tror att han levererar det han ska.

    Det värsta tycker jag är att han fortfarande har många autioner igång trots att han är så försenad i sin produktion.

    Kontaktuppgifterna som står på tradera stämmer inte.
    Han heter troligtvis inte ens Anders utan Per. Eller så är det namnet ochså påhittat men jag fick en kopia av ett mail som tradera skickade till honom där de namngav honom som Per.

  • minitoker

    Nu har jag mailat till tradera och bifogat länk till denna tråd så att de själva kan läsa och få en egen uppfattning. Hoppas det går bra för alla.

  • mariakarolina
    Beatasbrandbilar skrev 2012-05-04 06:36:22 följande:
    Mariakarolina: hur gick det? Bilder?
    haha jaadu.. jag väntar än :P
  • Beatasbrandbilar

    Bra där minitoker. :)

    Jag mailade till honom nu och frågade vart jag ska skicka kopian på polisanmälan för nu orkar jag inte hålla på med detta mer.
    Jag har gett honom en chans att betala tillbaka pengarna men detta vill han inte göra längre. Så nu blir det polisen nästa.

  • papriken

    Hehe ja nu ska jag fylla i lite här. Jag fick min klänning i måndags. Jag har bröllop i augusti men har skrivit maj för säkerhets skll då jag beställde klänningen. Beställde klänning och jaquette i januari och mailet och frågat sedan det gått ca 6 veckor vilket han sagt var den normala leverandstiden. Så efter 3,5 månad fick jag paket från dhl. Öppnar paketet och det ät fel modell på klänningen!!! Den klänning jag fått är visserligen fin och välsydd men inte den jag beställde.. Hörde av mig och ville få kompensation, han erbjöd mig 600 kr som plåster på såren.. Jag försökte få upp beloppet så jag skulle kunna köpa en ny klänning för men vid 1200 sparkade han bakut och jag erbjöd mig självklart skicka tillbaka o få pengar tiillbaka men då var hans sista bud 2350 kr tillbaka och att jag skulle skicka tillbaka klänningen??! Helt galet... Han har strulat och kunderna får betala... Vad gör man??

  • fruannastina

    Vågar mej på ett litet inlägg här med risk för att det kan bli raderat.


    Jag har en svensk webshop där jag säljer brud och festkläder. Jag tänker inte tala om vilken eftersom inlägget inte är för att göra reklam (jag har registrerat mej som privatperson)


    Jag följer de flesta trådar då jag tycker att det är ett superbra sätt att få reda på vad blivande brudar är intresserade av osv.


    Det är verkligen med förskräckelse jag läser alla inlägg om hur säljare inte sköter sej så jag har funderat ett tag och nu har jag bestämt mej för att ge en bild av hur det från mitt perspektiv fungerar att som svensk företagare importera och sälja klänningar via nätet.


    De företag jag köper av säljer inte till privatpersoner men jag har testköpt från många sajter som diskuteras här för att jämföra kvalitet och jag skulle vilja summera det såhär:


    Leveranstid


    - Får nästan dagligen frågan om varför det är så lång leveranstider på klänningar och tidslinjen för de flesta sk kinaförsäljare ser ut så här oavsett om dom säljer till privatperson eller företag:


    Sys en klänning upp från grunden dvs det är inte en lagervara så är tillverkningsprocessen under lågsäsong enligt min erfarenhet 4-6 veckor. Under högsäsong dvs vår och sommar så bör man lägga på MINST 2-3 veckor då det blir kö hos tillverkaren då det bara finns ett visst antal skräddare.


    Beroende sen på hur klänningen skickas så kan frakttiden vara 3 dagar till upp emot 3-4 veckor.


    Summerar man ihop detta så faller det på sin orimlighet att få en klänning levererad på så kort tid som gärna utlovas.


    Dessutom verkar inte dessa oseriösa säljare agera mellanhand utan klänningen går direkt från fabrik till dej som kund vilket gör tror jag att så fort säljaren har ett besked om att klänningen är skickad räknas den som levererad från dennes sida och följs inte upp.


    För min del så går alltid leveransen till mej först för att jag ska kolla kvaliten och sen skickar jag till min kund. Det lägger på leveranstiden för min del med ca 1 vecka ytterligare men jag levererar hellre rätt än fort.


    Summerar man ihop detta så ger det en snittleveranstid på ca 8-10 veckor under högsäsong och 6-8 veckor under lågsäsong. Väljer man expressleverans så innebär det att man köper sej före i kön hos tillverkaren då brukar det gå att komma ner på 4-6 veckor även under högsäsong men det har även att göra med hur komplex klänningen är att sy t ex hur mycket tidskrävande detaljer det är. En enkel klänning i chiffong går av förståeliga skäl snabbare att tillverka än en maräng med massa broderier och pärlor etc


    TAR LEVERANSEN LÄNGRE TID ÄN SÅ, SÅ ÄR MIN BEDÖMNING ATT SÄLJARE INTE HAR BESTÄLLT DEN I SAMBAND MED ATT DU HAR GJORT DIN BESTÄLLNING UTAN VID ETT SENARE TILLFÄLLE OCH DÄRFÖR FÖRSENAS LEVERANSEN.


    Frakter och tull


    Jag har aldrig fått frågan av nån kund men skulle nån undra om klänningen är skickad från fabriken så tar det max 1-2 dagar för mej att få fram ett paketnummer från min leverantör (pga tidsskillnaden). Får man inget paketnummer = klänningen är inte skickad


    Finns (enligt min erfarenhet) INGEN som skickar nåt som inte är spårbart.


    DHL är snabbast. Har haft leveranser från Kina som bara tar 3 dagar, oftast aldrig mer än 5.


    FEDEX är bäst tycker jag. Man ser klart och tydligt när paketet skickades och även ett datum när det förväntas levereras.


    TNT, UPS inga konstigheter heller.


    EMS försändelser är oftast heller inga problem. Paketet är spårbart men leveranstiden kan vara 1-4 veckor på dessa, men står det fri frakt så är det oftast en EMS försändelse.


    Vad det gäller tull så kan jag säga såhär. INGA PAKET "FASTNAR " I TULLEN som jag har läst här att nån säljare har ursäktat sej med. Detta har jag aldrig nånsin varit med om oavsett om paketet är feldeklarerat. Det handlar i så fall om att säljaren inte har pengar att lösa ut det. Får jag ett meddelande om att tull ska betalas så gör jag betalning samma dag och har paketet inom en dag eller två.


    Blir det aldrig fel hos mej då?


    Jovisst händer det! Den som påstår att han bara har nöjda kunder, ljuger.


    Det klart att det händer att jag också får hem klänningar som är i fel material, fel storlek eller liknande. Dock biter jag i det sura äpplet och meddelar dej som kund detta INNAN du får den och du kan göra ett val om vi ska ta hem en ny, om du vill avboka din order eller nåt annat alternativ. Trots det finns det kunder som hur mycket man än försöker - ändå aldrig blir nöjda och av det kan man dra slutsatsen att då kanske man ska handla i en fysisk butik istället.


    Vill också slutligen (blev ett långt inlägg) bara nämna lite kort om vad man kan förvänta sej för kvalitet - jo precis som med allt annat man köper så är hela tiden kvalitet i förhållande till pris dvs ju billigare klänning desto sämre kvalitet. Därmed inte sagt att det är dålig kvalitet bara för att en klänning är billig.


    Om inlägget får vara kvar så svara jag gärna på lite generella frågor om det finns nån som undrar något - och som sagt detta är bara MIN erfarenhet, jag har ju inte nån aning om förutsättningarna för andra säljare...

Svar på tråden Erfarenhet av Tradera-klänningar? Luxury Dresses/weddingdresses