• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Fjällbruttan

Tack för sången

Nu har jag kollat höns
    Jag har haft dvärhöns (dvärgkochin, små dunbollar som knallaar runt i moonboots ser de ut som) och de värper ungefär hälften så stora ägg.. men ffa blir de lätt sura, dvs de vill ruva... men vill man ha fram egna kycklignar kan man lägga dit ägg från större raser för dvärgisarna brukar vara underbara mammor!

Sen har jag prövat faverolle, kochin (älskar dem men värper inte så bra) leghorn(no more!!) lite blandisar och så två sorter soom jag ska leta rätt på namnet på för jag minns det såklart inte nu
    Men storfavorit alla kategorier blir Orpington, lugna coola hönor som värper bra och är trygga..

• Fjällbruttan

Sådärja, hjärnan har fått jobba lite och även sökmotorn på datorn...
    Och jag hade glömt fler höns än jag trodde

Maran, vi har en sån tupp nu, jättesnäll! Hönorna är bra värpare,
    Brahma, tung lugn ras och så Isbar som värper gröna ägg

• Fjällbruttan

passionsblomman skrev 2010-04-05 15:29:46 följande:
    Bruttan, det är svårare än man kan tro att hålla alla höns hemma...

???? Nu förstår jag inte riktigt???

Har bara en höna sen rovdjursbesök i höstas så hon och tuppen har ganska stort

För övrigt är vårat hönshus en ombyggd busskur... maken är händig ibland.. fast jag vill ha ett större hönshus, men vi har så mycket att göra ändå så det är svårt att motivera det bygget... Nu rymmer vi max 6 hönor, mitt gamla hade jag 25 som max,  och ett jättehägn, fast det har vi nu med

• MittiPrickBrud

Fin låt passion!
    TaCK

Och som de andra säger, ös på bara med det du känner och är i nu. Det är ju det vi är till för, lyssna, dela och stötta. Stödstrumpor har jag för mig att vi pratat om förut!

• passionsblomman

Ja visst är den fin!

MittiPrickBrud skrev 2010-04-05 15:37:58 följande:
    Fin låt passion!TaCKOch som de andra säger, ös på bara med det du känner och är i nu. Det är ju det vi är till för, lyssna, dela och stötta. Stödstrumpor har jag för mig att vi pratat om förut!
  • Aleta

Tar du gammalsvenska dvärghönor så gör du ju en insats för bevarandet av rasen, jag skulle också gärna ha dem, men jag är rädd att katten äter upp dem...
    Det är så himla synd när gamla lantraser dör ut. Ölandshästen t ex, den sista slaktades 1925.
    Definitivt lantras för min del, jag skulle gärna ha ankor också, blå eller gul. Blekingeankan är mest hotad, men den ser ju nästan ut som vanliga änder, så då kanske man tappar bort dem?

Maken och mamma tycker att vi har nog mycket som det är, de är helt enkelt inte intresserade av djur. Om jag hade haft fria händer så hade det säkert gått en liten ko av någon hotad lantras i hagen också.

• passionsblomman

Aleta, vi borde bott ihop... Eller åtminstone en aning närmre varandera. Då kunde vi haft djurhållning ihop.

Här är så mycket både mink och rovfåglar så jag tror det rä lite svårt att ha hönorna lösa i nåon större utsträckning. Dessutom är det mycket trafik runt huset, så isåfall måste vi stängsla i hela tomten. Jag får göra fler än en rastgård istället tror jag . och någon som är flyttbar...

• Aleta

Vi skulle aldrig sluta! Det skulle svämma över av djur!
    Flyttbar rastgård är en bra idé.

passionsblomman skrev 2010-04-05 19:15:19 följande:
    Aleta, vi borde bott ihop... Eller åtminstone en aning närmre varandera. Då kunde vi haft djurhållning ihop.Här är så mycket både mink och rovfåglar så jag tror det rä lite svårt att ha hönorna lösa i nåon större utsträckning. Dessutom är det mycket trafik runt huset, så isåfall måste vi stängsla i hela tomten. Jag får göra fler än en rastgård istället tror jag . och någon som är flyttbar...
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången