• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • FruCicci

Parnassia, ja du får nog beklaga, hade varit skönt att slippa ett tag framöver, hade inte jag velat ha en 3a så hade jag gärna sluppit skiten för evigt!

• viktualia

Parnassia - fniss fniss.. har starkt för mig att Nenne och FruLlan var i farten när de tyska förhudsmockasinerna diskuterades.. hihihi

• Parnassia

Cicci. Jag förstår fullständigt, beklagar och håller med!

• muggles

Cicci: ahaa, men jag har läst att det där kan hända, att vissa barn tycker det är äckligt. Kanske finns ngt bra tips på growingpeople?? Moa har bajsat några ggr på pottan men hon blev lite förskräckt vilket tydligen också är vanligt. Jag tänkte att det kanske är pga bajskorven ligger där i pottan fullt synlig medan man när man byter bajsblöja bara tar bort bajset och blöjan utan att de behöver se "skiten" Så för att vänja henne vid hur bajs ser ut började jag visa henne hur det ser ut i blöjan och tänkte att hon kanske börja bajsa oftare på pottan sedan. Det har hon inte gjort - men däremot vill hon alltid "se på bajset" nu när man byter blöja Undrar om hon ber om det på dagis också?!

Iaf, Cicci du kanske skulle avdramatisera det hela lite? Typ ni tittar på bajset tillsammans och pratar om hur äckligt det luktar, att man inte äter det osv. Tja, inte vet jag. Det kanske bara gör det hela värre...

• Parnassia

E ville också alltid se bajset i blöjan, hon blev väldigt medveten om både att det var på väg och att det till slut hamnade där. Konstiga unge. Till slut lockade vi med det, typ "om du vill se bajset får du bajsa i pottan". Jag vet inte om det var det som gjorde det, men hon blev efterhand mer och mer intresserad av pottan/toan.
    Skönt att höra att det finns fler ungar som intresseras av samma ämnen Muggles!

• Parnassia

Nu blir det sängen här tror jag.
    Imorgon ska jag till BM på "rutinbesök". Det ska bli spännande att få se magmåttet, jag tycker den blivit mycket större sedan sist (4 v sedan) plus att jag är nyfiken på hjärtljudsfrekvensen igen.

På em ska E till frissan för första gången typ. Hon var där för ett år sedan, men det minns hon inte. Vi får se hur det går och vilken dom den hemmaklippta luggen får. Tanken är att frissan ska klippa rätt, rakt och ta lagom mycket hår till lugg för att jag sedan ska ha något att gå efter igen. Jag är lite för "ekonomisk" för att gå regelbundet med min treåring till frissan...

God natt!

• muggles

Cicci: jag trodde nog inte att Victor åt "dålig kost" - mer förstod jag det som att du var orolig över att han inte fick i sig tillräckligt med grönsaker - därav mina "tips" (du får ta det för vad det är - jag är inte mer expert än du snarare mindre då du har två barn).

• Vännerfan

Stort grattis och många hurra-rop till Televinken!!
    Ska bli jättekul att få höra om allt sen!

Tyckte också att Astrid var söt och lik Iris som nyfödd! Så mycket hår som de tjejerna hade vid födseln har inte Prinsen än idag! Men det börjar bli dags för första klippningen snart. Cicci, var var det som du fick Victor klippt för en hundring? Maken tycker jag ska klippa själv, men jag vågar verkligen inte och Prinsen märker det så efter att först sagt att det var ok när jag kom med saxen så vill han inte längre.

• FruCicci

Mugglan, tog det absolut inte negativt på något sätt. Jag är supertacksam för alla tips!
    Jag pratade med vårdguiden innan jag fick läkartid och där tjatade de om vad jag skulle ge honom för mat, och det var mycket snack om grönsaker, men jag får inte i honom det. Tanten där gav sig inte o tjabblade på om alla satans grönsaker prexis om och om igen som om det var där skon klämde
    Jag vet att det är bra för magen med banan, men han äter INTE det liksom. Viss är lite tröga, men jag tror mest tantan var förvånad att han inte som andra barn tex äter frukt.
    Nåväl, jag visste inte själv att man kan bli äcklad av bajs o så förrän jag kom till läkaren!
    Sen är Victor även rädd för att bajsa, då han har hållt sig så länge, så gör det ju ont när det ska ut det hårda och då spricker det runt analöppningen osv osv, himla cirkus detta!
    Nåväl, det ska nog blir bra snart.

Fiberrik kost ska man ju absolut äta när man har varot förstoppad, så alla tips om vad man kan ha i olika maträtter som inte syns, är jag jätte glad för.

Puss o kram o tack

Vickan, jag har inte ens kollat efter kläderna än, men jag vet att jag har dem i en låda under sängen!
    Blir det av i helgen så blir det, ingen stress.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter