• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • passionsblomman

Hej hej! Här äré skallebank big time idag, kanske var jag en aning spänd igår vid allt grävande med sprutorna och allt funderande.

Jag tänker iallafall inte gå och deppa ifrörväg över de där hormonvrdena, för hon ville ju faktiskt bara få en mer utförlig analys, så det behöver ju inte alls vara katastrof. Däremot tar det nästan en månad att få svar. Så, alltså tar vi och firar jul här efter provsvaren och bestämmer hur vi gör i den vevan nån gång.

• fru AM

PB: det här hormonet som man utsöndrar lite mindre av ju sämre man ägglossar - är det något som man kan tillföra utifrån möjligen? (hoppas) Kram!

• start september

Som jag fattade var det risken för äggallergi några landsting tagit fasta på, men de flesta ettåringar har väl provat ägg?

• passionsblomman

Nä, det är tvärtom, ju högre hormonvärde av just det hormonet, desto mer får kroppen "piska på" som läkaren uttryckte det, för att man ska ägglossa. Dvs högt värde är ett bevis på att något med ägglossningen inte riktigt flyter på som det ska.
    Mitt värde som fanns i mina tidigare provsvar låg alltså lite i överkant tyckte hon så hon vill kolla det mer.

Det är förövrigt bara hon som komennterat den siffran alls, och jag har ju ändå varit hostvå andra läkare också som inte tyckte det var något anmärkningsvärt.
    Därför väljer jag att just nu hoppas att hon bara är extra noggrann för vår skull.

fru AM skrev 2009-11-17 12:38:32 följande:

PB: det här hormonet som man utsöndrar lite mindre av ju sämre man ägglossar - är det något som man kan tillföra utifrån möjligen? (hoppas) Kram!
  • Lapinette

Halloj!

Har inte varit inne idag då det istället har varit massage och jobb på mitt morgonschema.

Telis ? har inte läst allt men förstått att det var ett bra samtal du hade idag. Vad skönt!

Kängu ? låter jobbigt med din pappa men visst ska man bara ha kontakt om man tycker att en relation ger något ? blod är inte tjockare än vatten.

Passionsblomman ? troligen är det ditt FSH värde = follikelstyrande hormon som är högt. Man brukar säga att det ska ligga mellan 0-15 där 15 är i överkant, alltså lite för mycket. Har man rejält förhöjda FSH värden är äggen antingen slut eller i mycket dåligt skick. FSH värdet blir högre ju äldre man blir.

Ego ? hade en superbra kurs igår som handlade om anknytning. Bra då vi bl a fick titta på film om andra par som har adopterat och vilka anknytningsproblem de råkat ut för samt hur de löste dem. Sen input från vår lärarinna och diskussioner efter varje familj vi såg för att prata om vad vi reagerade på, vad som var bra, dåligt och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Det hela blev och kändes helt plötsligt så verkligt!

Förresten var är det för impregneringsspray till soffor ni pratat om? Tar tacksamt emot tips till vår tygsoffa.

• fru AM

Sorry - fattade fel ... kan man inte reglera hormonet medicinskt?

passionsblomman skrev 2009-11-17 12:58:09 följande:
    Nä, det är tvärtom, ju högre hormonvärde av just det hormonet, desto mer får kroppen "piska på" som läkaren uttryckte det, för att man ska ägglossa. Dvs högt värde är ett bevis på att något med ägglossningen inte riktigt flyter på som det ska.Mitt värde som fanns i mina tidigare provsvar låg alltså lite i överkant tyckte hon så hon vill kolla det mer.Det är förövrigt bara hon som komennterat den siffran alls, och jag har ju ändå varit hostvå andra läkare också som inte tyckte det var något anmärkningsvärt.Därför väljer jag att just nu hoppas att hon bara är extra noggrann för vår skull.fru AM skrev 2009-11-17 12:38:32 följande:
  • Lapinette

AM - det går inte att få någon medicin men vissa påstår att ändrade levnadsvanor kan förbättra värdena dvs sluta dricka, ät enbart nyttig mat, sluta röka, dricka kaffe etc. etc.

• fru AM

Hittar inte exakt vilket impregneringsmedel de säljer på Mio men däremot bra info om fläckbortttagning:
    www.mio.se/upload/Probleml%C3%B6sare/Probleml%C3%B6sare_textil.pdf

• Lapinette

Har för mig att både gosnosen, Telis och Frejis låg lite i överkant. Rätta mig om jag har fel?!

• fru AM

Aha!

Lapinette skrev 2009-11-17 13:07:58 följande:
    AM - det går inte att få någon medicin men vissa påstår att ändrade levnadsvanor kan förbättra värdena dvs sluta dricka, ät enbart nyttig mat, sluta röka, dricka kaffe etc. etc.
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter