• Gemma

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.

• Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
  • förhoppningsis

Zua
    DÅ måste du berätta hur det var sen, inte bara Lapinette som är nyfiken! Har tänkt gå dit flera gången men senast hamnade vi på Pontus istället. Vi äter ute lite då och då men det blir oftare att vi hamnar på samma ställen. Oaxen har vi tittat på och velat till men det ligger så illa till. Ja vist de har en båt man kan bo på, men enligt vad jag har hört så är det mer som vandrarhem och det känns lite avigt efter en sådan middag. Ska vist gå att åka Ribbåt till stan också på kvällen.

På fredag ska jag ut med lite kompisar på middag på hemligt ställe, är jättenyfiken men misstänker att det blir Pontus by the sea... får nog veta i morgon så att det går att välja klädsel mm.

Lapinette
    Men vad skönt att ni har kommit igång med kursen, allt sånt måste ju kännas som om det är ett steg närmare.

Ett litet inlägg i morgongåvadebatten igen, min man hade tänkt ge mig en Omega klocka om det inte hade varit för att jag var så velig med ringarna.

Nu ska jag ut och rida, klär på mig massor med varma kläder. Behöver verkligen röra lite på mig! Har haft en hemsk dag på jobbet då min dator bröt ihop så den var hos IT som visserligen snabbfixade den åt mig på 4 timmar men jag är helt bakbunden utan den. Tog en vända och sprang ärenden istället så nu har jag handlat allt som behövs till årerts julkort. Snart pysseldax!

• Gemma

Känns konstigt men inte särskilt vemodigt att bli bjuden på After Work, månad efter månad, via mail från Shanghai.

Däremot är jag allvarligt låg eftersom BÅDE kanadensiska väninnan och nu, senast Manhattanväninnan, är gravida! Detta innebär att jag ska promenera ensam, dag efter dag, eftersom mitt sociala liv efter födseln med all säkerhet kommer att bli lika med noll. De kommer i sin tur, promenera, kanske inte ensamma, men i alla fall inte dagligen med mig, långa, avgasputtrande promenader i French Concession som avslutas med lite fruktshopping på Urumuqi Lu, eller en slöfika på the Coffee Tree... ett sånt slöseri att vi inte kan dela allt detta igen. Och ett sånt slöseri att favoritbarnmorskan inte får förlösa mig, igen. Är så avundsjuk på väninnorna som får mumsa lammfilé och crème caramel och beställa omeletten exakt så som de vill ha det, där i lyxrummet på BB. Kolla DVD:er från barnmorskans privata och högst illegala samling, surfa trådlöst i biblioteket... BU BU BU för BB-brickan, säger jag. Och Pommac, eller vad det nu är man får lyxa till det med, här.

Lapinette, vad lyxigt och kul med den där kursen, och det verkar inte helt okontroversiellt heller, med de där diskussionerna. Tycker själv att det vore befriande med lite fler etiska / kulturella perspektiv även när det gäller biologiska barn, men man förväntas ju bara "ha allt sånt i generna", och så pratar man inte så mycket mer om det. Läckande bröst och blöjor är väl så kontroversiellt och spännande som det blir för oss.
    Här i byn har man f.ö. dragit in all form av föräldraträffar / nätverk, man skyller på svininfluensan men jag tvivlar, jag. Får förlita mig på kyrkans babyaktiviteter om jag i framtiden vill träffa en enda individ över två bast (läs: Någon trevlig mammaleding. Grämer mig som ni hör inför det där avbrottet, tänker skaffa barnflicka snabbt som ögat. Bara så att ni vet, och bara några timmar om dagen precis som med monstret. Men ändå, fullkomligt livsnödvändigt! Liksom, vem fasicken vill sitta där som en jäsdeg i ett år utan att kunna TRÄNA? Eller, på lite längre sikt, jobba?).

Annars är allt riktigt bra. Hade en duktig dag fylld av träning, arbete, lite sömn mitt på dagen, tidig monsterhämtning (hon var glad idag! Igår vrålade hon nästan non-stop, jag var riktigt slut och riktigt stolt över att jag inte gjorde det jag kände för, att vråla tillbaka!), lite föga glamourös shopping på apoteket, Lindex och ICA, pusselbyggande på biblioteket och hemfärd. Sen bakade jag biscotti och lagade lax med dillsås, medan monstret slötittade på Emma. Hon är fortfarande inte tidsomställd och håller på att tuppa av varje kväll, vid sjutiden.
    Tyvärr har hennes röda utslag kommit tillbaka så nu får jag smörja och tvaga och tvätta örngott och kläder, precis hela tiden. Men är hon bara på gott humör, som idag, orkar man tre gånger mer.

I morgon kommer mannen hem. Då blir det brässerad vildand med karljohansås, med ett trevligt Côte de Rhône-vin till, och mina nybakade biscotti efteråt. På torsdag ska jag ut och äta middag med en väninna - slash - galen hästgrevinna (ni minns kanske hon som bodde på det 10.000 kvadratmeter stora slottet..?); på fredag är vi bjudna hem till trevliga paret med tokiga tvillingdöttrarna, i deras sekelskiftsvilla några kvarter bort; på lördag har jag bjudit hit min författarväninna med familj. Med andra ord får jag njuta av ensamheten... inte så länge till.

Happyasahippo: Du och tråden är ju närmast löjligt välmatchade! Vet du om att Mlle M, som även hon hänger här, också bor i Bayern? Om jag inte har fel för mig? (Mlle M, har jag rätt eller fel för mig?)

36 är en bra ålder, för att inte säga den bästa! Jo, så måste det nog vara. I alla fall om det ska vara någon mening med att det är just det jag själv fyller, om två månader.

Tusen tack för denna fina och välmatade introduktion. Och respekt till er som lyckades distansplanera bröllopet på så kort tid, mannen och jag behövde ett helt år... då bodde vi å andra sidan i varsitt land (Sverige och Kina) och planerade bröllop i ytterligare ett (Frankrike), så det hade väl i viss mån en förklaring. Men framför allt berodde det nog på vårt galna pedanteri.

Dyker gör ju förhoppningsis också och FN... är ju viktiga och bra. Där slutar mina kunskaper, pinsamt nog. Vilka länder har du jobbat i? Du måste ju ha varit hur ung som helst när du satte igång!

Bayern igen: Har ni skaffat trädgårdsdvärgar än, som man ju bör göra, där? I så fall gör det ju inte så mycket om ni saknar brasa, det blir ju mysigt så att det förslår ändå.

Vore urkul att se foton från ert bröllop, om de finns och du har lust att dela med dig.

Förhoppningsis: Hur gick ridturen? Vad är det för hästar du rider på? Är det lektion, är du medryttare eller något annat?

Jaaa, julpyssel! Vi ska självklart pyssla järnet, ska ju ha julfest för trettonde året i rad och måste ju ha åtminstone hembakta lussepenisar att bjuda på. Kanske bakar jag lite lingonbröd också, men glögg har jag ingen anledning att köpa för jag har bett typ tre personer köpa jättemånga sorter till mig, i flera års tid. Så nu sitter man vackert här med sisådär en fem liter Blossa årgångs-förpackning, Lucia choklad, Blossa blåbär, Muddus Hjortronglögg och what have you. Får nog skänka bort lite till mannens bror i Tyskland, när vi så småningom ska dit på Julmarknad.

Zua, du är så klok så klok och din man är också väldigt lyckligt lottad som har dig. Önskar att jag kom ihåg att vara tacksam och kärleksfull lite oftare... tänker jämt att jag ska vara det, och så ramlar han in mitt i middagen, efter tre dagar i Baltikum, och allt jag kan göra är att tjata och gnälla över tvätt och odiskad disk och omasserat ryggslut. Måste bättra mig. Ska börja redan i morgon, med den brässerade vildanden och uteblivet tjat i välkomstpresent.

Kram på er, G

• Gemma

Sitter som bäst och funderar på om jag ska beställa en tomteklänning till monstret. Kan inte bestämma mig för om det är gulligt, eller bara förnedrande.

Synpunkter och åsikter mottagas tacksamt.

• Lapinette

Happyasahippo - säger som Gemma du passar in här som handsken. Hur går det med kulturkrockarna i München? När vi var i Berlin förra helgen så tillbringade vi den helgen med bl a ett par som bor utanför München. Hon fransyska och han är ursprungligen från Kroatien men har bott i Tyskland i många år.

Gemma - förstår att du längtar tillbaka till dina vänner och livet i Shanghai. Och vilken synk det hade varit att lulla omkring höggravida tillsammans.

förhoppning - ribbåt från Oaxen, undrar hur lång tid det tar? Och kan man sitta där i högklackat och finklänning?

Annars blev jag lite nyfiken på en restaurang nere i Småland som fick jättebra kritik i DI. Tänkte att det kunde vara en bra helgutflykt med ett besök där samt i Glasriket. www.pmrestauranger.se/

• förhoppningsis

HappysaHippo
    kul med en dykare till på tråden, vad har du för favorit dykresmål?

Gemma
    Klart du kan köpa en tomteklänning till Monstret, om inte annat så är det ett klassiskt svenskt julkortsmotiv, barn i tomte/pepparkakskläder.

FÖrstår att det måste vara en enorm omställning för dig att förbereda dig mentalt för att föda på ett svenskt sjukhus till skillnad från den Kines/amerikanska varianten du hade turen att få prova förra gången. Jag tror dock att om det är några som kan öka glamourfaktorn på ett svenskt BB så är det du och din man. Ni får packa champagne och en kylare i er BBväska.

Jag rider på ridskola en gång per vecka, sen har jag en väninna som har häst i privatstall, i stallet står även hennes systers häst. Systern jobbar konstiga tider så då och då rider jag den när hon inte hinner.

Lapinette
    Ut kan ni kanske åka på ett mer glamouröst sätt och njuta av utresan lite, man får en varm dräkt att ha över sina kläder. Vet inte hur det är med skor men i värsta fall får du väl ha skorna i en påse under båtturen hem.

Idag har jag jobbat massor med timmar, min kollega har blivit utbränd eller liknande, hon har försökt gå ner i tid men har inte kunnat släppa jobbet. Nu jobbar jag för oss båda istället.
    Ser fram emot helgen, blir en lång helg fullspäckad med middagar och museibesök. Vad ska ni göra?

• Happyasahippo

Känner sig varmt välkommen och inser snabbt att jag nu skaffat mig ytterligare ett 'maste' genom att läsa och skriva här...Precis vad jag behövde. Faktum är att detta dock är ett nöje till skillnad fran manga andra masten i mitt liv just nu...

Förhopnningsis: Wow; det later som vi verkligen är en match om du dessutom rider! Själv uppvuxen med hästar och övervägade under ett par ar att göra detta till mitt yrke da jag var i Tyskland som beridare...Tog mig till sinnes och packade väskorna dock och akte Lund för att bli jurist istället och har väl egentligen inte angrat det beslutet, även om hästlivet fortfarande star mig varmt om hjärtat. Hade tills mycket nyligen hade jag även den otroliga lyxen att mor & far hade hästar pa sin gard vilket alltid kändes sa härligt att fa komma dit och bara vara hästtjej liksom. Njöt tom av att mocka stundtals...Se där vad abstinens kan ställa till med!
    Nu är det dock slut med den saken och jag överväger att göra som du dvs rida pa ridskola, men är sa rädd att det ska kännas fel. Hade vanvettig tur i Geneve for 8 ar sen med världens bästa ridlärare och suverän grupp, men vagar knappast hoppas pa san tur igen...

Favoritdykställe är Östtimor, följt av Sipadan och Australien just nu. Hoppas pa en spektakulär dykupplevelse över jul pa Hawaii dock... Själv da?

Det later jobbigt att vara utan kollega men även som upplagt för dubbelutbränning (heter det sa?) om du nu ensam ska skuldra bördan av tva...Var försiktig.

Ahh... Oaxen har jag ocksa länge velat besöka men pa nagot vis blir det aldrig av da det känns meckigt att ta sig dit/hem när vi ända alltid är i Stockholm sa kort tid. Min bror var dock där pa lunch med sin flickvän och gav 'raving reviews' i somras om jag inte missminner mig.

Lapinette:
    Vad tyckte ni om Berlin? Fick intrycket längre back i traden att det inte var nagon riktig 'hit', vilket är synd för Berlin är verkligen mysigt. Var där i somras senast pa U2 konserten (vilken i sig var otrolig) och gillade att Berlin jämfört med München är sa pass kosmopolitiskt och internationellt. Tyckte mig känna igen en del av det gamla New York ocksa i sättet folk umgas men även manga av de sma avstickarställena blandat med schyssta restauranger och trendiga barer.

Mlle M: Sa du är ocksa i Bayern exil Var det möjligtvis vi som pratade brudskor i München nagon gang i somras??

Gemma: Först och främst; självklart kan du chansen att utsätta det "stackars monstret" för tomteklänning . Jag hoppas dock att hennes dumma röda fläckar försvinner tills dess sa hon inte maste matcha klänningen. Vad är det för utslag hon har stackarn?

Det där med att föda barn i Sverige vs utomlands är nagot som jag funderat mycket pa sa jag kan första din tveksamhet inför svenska BB. Ser själv bara skillnaden pa sjukvarden här som privatförsäkrad, vilket ju i sig ger ett skevt intryck men med tanke pa de rent ut sagt astronomiska summorna jag betalar varje manad sa känns det bra att fa service. Har dessutom spanat i nagot som liknar ett mkt fin och tämligen glammig klink här i München tills den dagen vi äntligen kommer sa langt Men som sagt: man kan göra mkt med en flaska bubbel och ett svenskt patienthotell har jag förstatt!

Oj, vad detta blev langt och ego... Är egentligen helt överhypad efter att i princip ha jobbat i streck sen i gar. Var dock sa himla roligt att ha lite flyt ett tag efter en klart seg period. Vi har ofta lite ketchup effekt här...

Ha en utomordentligt trevlig kväll och helg om vi inte hörs innan dess. Vara helgplaner innehaller champagne AW i morgon med en av vara mest glamorösa och sympatiska vänner som bara är supertrevlig (förblir en gata varför han är singel) och sen outlet shopping (kläder) alternativt city shopping (möbler) samt titta pa nya lägenhetsalternativ. Inte sa rafflande precis men jag ser mest fram emot kvalitetstid med maken och fa ga ut och springa med honom vilket alltid är superkul!

• Izunia

Hej tjejer!

Det låter som om ni har liv i tråden. Själv sitter jag på ett hotellrum i Norge och ska passa på att njuta av att vara ensam och sova riktigt gott. Även om väckarklockan ska ringa kl 04..

Gemma, jag tror inte jag hinner en playdate denna söndag.. Kan vi boka om?? Sorry..

• Lapinette

Hippyasahippo - visst det stämmer gällande Berlin dock har vi sagt att vi måste ge staden en andra chans för dels var jag superförkyld och så regnade det hela helgen. Vilken stad blir inte trist i sånt tillstånd?

Izunia - njut av godiset och att få sova till 04.00 ... !!!!

Själv ska jag jobba hemifrån imorgon och tänkte ta en sväng till Melanders på lunchen och köpa lite färska skaldjur till champagnen som maken har lagt på kylning. Jag slog nämligen försäljningsrekord idag så vi tänkte fira lite imorgon men först blir det den obligatoriska fredagsspinningen.

• Amelle

Hej i tråden,

Hippo - välkommen hit, du tycks som sagt som klippt och skuren för sällskapet! Kul med ytterligare en hästtjej tycker jag med.

Lapinette - grattis till slaget rekord, wow, det är verkligen en bedrift i dessa tider. Gött!

Izunia - fyra, gulp! Men en ensamnatt på hotell gör det kanske lite lättare att masa sig upp.

förhopping, lyllos dig som har en kompis med häst. INGEN av mina har samma intresse så det är skralt med gratishästar att rida. Men på lördag blir det tävling modell mindre, så nu måste jag plugga in dressyrprogrammet. Var länge sen sist då jag inte haft någon rolig häst att rida på ett tag.

Är dödstrött, sover superdåligt om nätterna på grund av stress, men nu har mannen kommit tillbaka från veckans utlandsresa så nu blir det en tidig kväll. I morgon födelsedagsfirande hos vänner, lördag tävling som sagt och söndag - nada! Skönt att bara gå och träna och eventuellt ta en långpromenad om vädret tillåter.

Gemma - klart tjejen ska ha en tomteklänning! Förnedring är okej när de är för små för att protestera.

Kram på er, vad har ni för helgplaner?

• Amelle

Jaha, nu ska visst mannen pyssla om sina nya skor som fick följa med från Paris...han är barnsligt förtjust.

På mitt eget shoppingkonto ekar det nu tomt sedan jag förra lördagen köpte två par skor inom loppet av 30 minuter. Har letat i tre år efter de ultimata jodphursen: bra sula (inte läder), randsydda, fint skinn och skön passform. Hittade äntligen ett par helt perfekta från brittiska Loakes, men attans vad det sved i plånboken. Men man är aldrig så nöjd som när man letat länge efter en viss pryl.

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)