• Gemma

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.

• Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
  • Gemma

Min helg har varit utmärkt, tack! Åkte in till stan igår, mannen fick en massage medan monstret och jag tömde Polarn & Pyret, sen gick vi och åt lunch på Lilla Torg. På kvällen hade vi middag som jag redan har berättat, vi har alltid så spännande diskussioner med just detta par. Hade dessutom improviserat ihop en sås som jag var särskilt nöjd med, en reduktion på rödvin, råsocker, kanel, apelsin, enebär, rosmarin, kantarellfond och lite balsamico som jag sedan förgyllde med karljohansvamp och en skvätt grädde. Till detta åt vi rådjur, rårörda lingon, råris och... nu kan jag inte komma på fler råa grejer som vi åt, men väl en härlig hallonmousse med mörk choklad till efterrät. Tände också mitt nya voluspa Winesap Apple Spice-ljus och fick riktig julfeeling. Idag tränade jag, sen åkte mannen och renoverade lite; monstret och jag åt lunch själva, sen sov hon som i koma i tre timmar medan jag passade på att jobba och ta en jättelång dusch... sen hade vi fikadejt i stan med en väninna. Mitt monster är oftast en liten dröm att fika med, hon sitter i soffan och tjattrar och sjunger och dricker äppeljuice och, ja, hon går verkligen in för hela fikaprylen. Avslutade med att hämta hem en påse sushi, den ska vi ha till förrätt innan återstoden av rådjuret.

I morgon... vill jag nästan inte tänka på. Insåg idag att jag måste befinna mig 8.00 på MVC för ett osexigt glykosbelastningstest, de ska alltså kolla om jag har diabetes, vilket jag vet att jag inte har. Men i alla fall får jag inte äta omelett, inte dricka cappuccino, inte mumsa fruktfat i TV-soffan, hur fasen ska jag överleva??? Får sitta där i flera timmar på MVC och kalasa på en citron blandad med, glukos. The things we do för att ha barn. Det är i stunder som dessa, men nästan bara dessa, som jag frågar mig om det är värt det. Får ta med mig datorn och försöka jobba lite, med öronproppar och hörlurar.

Fru Fräken är på Island nu! Låt oss enas om att hon inte ska slippa undan en saftig reseberättelse när hon kommer tillbaka. Och ni andra, hur har helgerna varit?

Förhoppningsis: Du tycks knappast ha några problem att fylla hålet när maken jobbar, wow! Själv älskar jag cardierbaren, var ju där senast i julas med monstret kröp omkring på äkta mattorna och tafsade svenska ryttareliten på låren (om ni minns..?) medan jag själv drack Kir Royal i godan ro med mina reklamkompisar.
    Och extra bonuspoäng för att du gick upp nio och städade balkongen! Du lär nog vara en smula matt i morgon, låter det som... ha en mysig middag!

• Mlle M

Hej på er,

Happy sa hippo: Javisst var det vi som "pratade" brudskor här på BT i våras och alldeles riktigt är jag i Bayern- exil Välkommen till tråden!! Vad roligt med en lokal trådkompis.

Själv är jag precis hemkommen från en underbar långhelg i London, London är ju liksom alltid något speciellt och efter 6 år i staden måste jag säga att det är lite som "hemma". Vi hade en ganska fullspäckad helg men åååh så härlig. Vi inledde fredags eftermiddagen med lunch med några svenska vänner till mig i Wimbledon; jättegod mat och fantastiskt trevligt att umgås. Tidig kväll spenderades på Selfridges då mannen handlade några tröjor och jag köpte en laxrosa klänning med små små nästan osynliga paljetter från Reiss. Efter ett snabbt klädbyte på vårt mkt strategiskt ° valda hotell av geografiska skäl på Park Lane begav vi oss till Nobu vid Berkely Square för en apero innan vi spontant valde en libanesisk restaurang i närheten för en sen middag bestående av olika Meze! - Underbart gott!!!

° Vi bodde på Mariott på Park Lane vilket var suveränt mitt i Mayfair men ok, det är ganska business-aktigt men vi hittad en bra deal; gymet i källaren var verkligen super och läget kan ju inte vara bättre!

På lördagen blev det mer shopping; lite Bond street, lite Liberty´s Fenwicks, en fanastiskt god Dim Sum lunch och sedan Post shopping drinkar på Claridges med min engelska vänninna! Vad härligt!! Mannen var också nöjd då han är ett riktigt shopping-freak, kan ju ha att göra med att han jobbar med mode Som pricken över i hade han också sprungit in i Clint Eastwood på Claridges herrtoalett, ha, ha tänka sig att även killar kan ha lite "starspotting"!

På lördag kvällen hade vi bokat bord på en restaurang i närheten och det var verkligen så lyckat att bo mitt i Mayfair, sist vi var i London var vi vid Sloane Square och således hade vi fler "aktiviteter" inbokade i det området. Restaurangen i fråga "Richard Corrigan" är en typisk brittisk restaurang med fokus på fisk och vilt, vi blev jätte nöjda, helt suverän mat och service. Tydligen har dom blivit nominerade för restaurant of the year 2010 och det är helt förståeligt. Särskilt servicen var utomordentlig; jag hade en liten bit av ben i min game-pie och vips så var såväl huvudrätt som makens efter-middagen whiskey bortplockade från notan!

På söndagen regnade det och regnade; efter en lunch på en av Gordon Ramseys gourmet-pubar i Maida Vale ( jag trodde hela tiden jag bokat brunch och såg framför mig mängder av svart kaffe och pannkakor och ägg men icke, det var lunch...hmmm...ljuvligt gott men ja, vi hade spenderat någon timme på hotellets gym utan fukost i magen så jag hade kanske lite svårt att uppskatta det kulinariska eftersom jag längtade efter typisk frukost-mat)
    Eftermiddagen spenderades på Harrods eftersom man bokstavligen blev dränkt i regn av att vara ute!! Ha, ha bra ursäkt att få krypa in i konsumtionens högborg!! Det tog mig ett par år i London att förstå Harrods storhet men ja, sedan man väl gjort det...... Jag ekiperade mig en mitt-emellan-tjock vinterkappa. Marinblå, ganska kort sak som kan passa såväl till jeans som kjol

• Mlle M

oopps...där postade sig inlägget för tidigt men bättre det än när det retliga sker och allt blir raderat av misstag!!

Nåväl; efter vi hade en ansenlig mängd gröna kassar från shopping-templet i Knightsbridge ville vi gå till Laduree och äta macarons men det verkade fler vilja, hjälp vilken kö! Efter lite planlöst irrande efter åtminstone en Starbucks hamnade vi på the blue bar på Berkely hotel och tog ett glas vin istället!! Ett annat av mina favvo-ställen!!

Igår sken solen från klarblå himmel och mannen och jag startade dagen med en jogging tur i Hyde Park för att sedan i all hast göra lite ärenden och "måsten" innan det blev dags att bege sig till flygplatsen igen. ÅÅhh, vilken toppen-weekend!!

Jag vill redan åka tillbaka, - nu! Men vi har redan bestämt att i februari åker vi igen; måste säga att jag lagt ner mycket tid på att planera denna helg för att mannen verkligen skulle få uppleva London från sin bästa sida! Han har varit i London 6-7 gånger tidigare men har inte varit något jätte-fan men tror att jag ...eeeh...fått honom mäkteliga imponerad och entusiastisk!! Hurra!!

Nej, nu skall jag läsa ifatt lite här ovan och se vad ni haft för er i höst-mörkret!

• Gemma

Nämen NÄE Mlle M, sådär får du bara inte skriva. Nu blev jag riktigt galet avundsjuk på din London-helg!

Nu är mannen i Baltikum; igår var han i Norge.

Själv började jag gårdagen med en cocktail, bestående av enorma mängder glukos och en citron klockan åtta på MVC. Den halsbrännan! Glukosen fick jag i present men citronen fick jag vackert ha med mig själv. Alla värden såg optimala ut, men... jag börjar alltmer desperat tråna efter vårt forna överdåd. Och inse att BB-väskan mer kommer att likna en BB-packlår. Liksom, man ska ha med sig EGNA LAKAN till bebissängen, och filtar, och blöjor! Tillråga på allt måste man alltså dela rum så maken får inte stanna efter klockan 20, och alla värdesaker måste man låsa in! Trygg man känner sig!

Förutom detta och det stadigt strilande regnet är allt bara bra. Köpte lite urlyxiga amningsklänningar från Boob för att kunna fokusera på det väsentliga, det vill säga att man faktiskt kan fika samt mata i stil under ett års tid. Återstår bara att hitta fikakompisar... läs: andra mammalediga. Minst lika roliga som Manhattanväninnan måste de vara. Ringde i alla fall upp en gammal kompis och det visade sig att vi nästan på pricken var i samma livsfas. Vi börjar fikandet redan i morgon, här hos oss.

Shoppade även en pepparkaksoutfit till monstret (ja, det blev en sån till slut), en jättefluffig honungsfärgad fårskinnsfäll så att lillen ska uppskatta sin vagn, samt änglavingar, de har maskerad på dagis på fredag.

Sorry girls, men jag kan liksom inte berätta så mycket mer för... typ allt utom mitt jobb just nu, är relaterat till, eh, barn Och nu när jag ändå håller på, vill jag fråga Izunia (alla andra, please close your eyes): Var ni nöjda med Swaddle Me'n? Har beställt en i bomullsflanell från England, fast maken insisterar på att han vill köra Old School à la Harvey Carp.

Sådär. I eftermiddag ska jag snaska choklad för vädret kräver det. Kanske sitta lite inne på biblioteket för vi läser ju sönder en bok om dagen monstret och jag och det blir på tok för dyrt att köpa.

Kram på er, G

• Lapinette

Insuper allas lyxliv och känner att det drar i restarmen. Inga resor inbokade alls förutom den obligatoriska till Frankrike över jul.

Om jag ska dra vår helg i korta drag så bestod fredagen av hummer och Pol Roger, lördagen av förvirring och söndagen av renovering. Förvirring bestod i att jag har gett bort min mammas nycklar till vår brf i tron om att det var våra. Märkte detta misstag när jag skulle vattna blommorna hos mamma (som är i Indien). Renoveringen består i att vi nu har börjat riva ned tapeterna i det enda rum som vi hittills inte har rört dvs renoverat - köket. Lite terapiarbete så här i höstmörkret .

I övrigt så har jag fått halsont så idag har jag avbokat mitt favoritpass men ska snart iväg på trevlig lunch som mitt företag bjuder på. Det är ägarna till Lux som öppnar en ny restaurang på Blasieholmen, B.A.R. Det ska visst vara en fisk- och skaldjursrestaurang med bl a ett stort akvarium med levande humrar i. Sounds nice !

• Izunia

Gemma den där swaddle-filten som jag köpte i new york var väldigt praktisk. Kardborrknäppningen gjorde det väldigt snabbt och smidigt. Old school funkade inte riktigt för oss då vi tyckte alla våra filtar var för korta..

Vi har precis insupit info från Harvey Karps happiest toddler.. Inte lika bra som baby boken/dvdn kan jag säga.

• Gemma

Tack Izunia! Jag tänkte att jag kanske blir tacksam över kardborreknäppningen när jag står där på nätterna, ensam med bortrest man... och undrar också, har du sett mailen från mig och Fru F om dejterna?

Lapinette: Nä, trist med halsontet, du får skölja bort den med en krämig hummercappuccino. Fick du tillbaka din mammas nycklar? Jag har ju dekorerat samtliga våra (och de som går till föräldrarna) med jättefestliga nyckelringar bara för att just inte blanda ihop dem, och det var ju en god idé. tills jag insåg att de försvinner ändå, för monstret tycker att det är leksaker.
    Vad tänkte ni göra med köket?

• Gemma

Izunia: Filtarna ÄR för korta, vi sydde upp egna på tygmarknaden. Men som sagt nu vill jag testa nåt nytt, modernt.

• Gemma

Kan ingen uppfinna en trögsmältande choklad? Så att den inte tar slut så fort.

• Lapinette

Gemma - jag måste också märka upp våra nycklar. Förut hade jag alltid mammas nycklar på min nyckelknippa men när vi inte bor grannar längre känns det lite onödigt att alltid ha dem med sig överallt.

I köket ska vi bara ta bort tapet och måla istället samt kakla bakom den andra längen av skåp/hyllor. Vi ska försöka hitta samma eller liknande kakel som vi idag redan har. Förstår inte varför ägarna innan oss har varit småsnåla och inte kaklat även där? Det är ju där man står och vispar till kaksmet och grädde dvs jättelätt att få fettfläckar på tapeten. Sen skulle jag vilja byta golv för även där var ägarna innan småsnåla och valt ett golv som man jättelätt får repor i men det orkar vi bara inte med för då kan vi lika gärna byta ut hela köket på en gång.

Annars så var lunchen på B.A.R. trevlig. Ett litet annorlunda koncept där man får beställa tillbehör och sedan gå till fiskdisken och beställa fisk. Sen kommer allt i stora portioner, om det är flera som beställt av samma sak så ligger det i samma skål samt vinet ställs på bordet (hälls inte upp av servitören). De vill ha lite "hemma känsla". Vi var där på deras första testdag på fredag öppnar dem för allmänheten.

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)