Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Tjenis penis. Sitter i morgonsolens indirekta ljus och försöker börja jobba, efter min vanliga femtiominuters morgonpromenad till och från dagis. Vi hade besök av vänner från Shanghai i helgen, åkte bland annat till Louisiana i Danmark för att titta på samtidskonst och framtidsarkitektur, samt äta härlig lunchbuffé med bland annat vildsvin och dovhjort. Nu är mannen på resa i Småland, monstret och jag får roa oss själva med utflykter till lekparker och fiskrökeriet. Det är mycket roligare att laga mat när man är två som njuter än när man är ensam, så jag har sedan länge slutat ge henne tidig middag ensam; nu sitter vi och tjattrar i uppemot en timme varje kväll. Hon berättar om vad som har hänt på dagis (i koncentrerade meningar); jag berättar saker som att jag har varit och tränat och att pappa flyger flygplan till jobbet. Blöjan har nu även åkt av på nätterna, hon håller sig precis fram tills att hon vaknar och sen brukar det hamna en liten pöl i sängen men det är ju inte hela världen. Annars är hon så, så duktig! Skönt att bli av med eländet. Mannen sätter in 300 spänn på hennes sparkonto varje månad, känns onekligen roligare än att skänka dem till Pampers.
Till helgen blir det ännu en danmarkstripp, med Fru Fräken.
Men nu till saken. Hur mår ni andra? Kram, G
Gemma: Hej, jag veeet, jag har varit vardelos pa att skriva ett enda livstecken de senaste veckorna. Kom hem igar fran Sverige efter en bilresa via Danmark dvs vi korde tva dagar fran MellanSverige till Sodra Tyskland puh ( desutom skall jag val inte ens ta at mig aran da det var min amn som var chauffor storre delen av resan) - forbereder en jobbintervju imorgon och pa torsdag bar det av till Rivieran en svang! Puh...jag hinner knappt packa upp denna sommar forran det har varit dags att vara pa resande fot igen. Jag lovar att aterkomma snart - jag saknar er alla har ocksa!!
Izunia: Forstar att du borjat jobba igen! Kul! Synd att jag nastan aldrig flyger SAS langre, blir nastan alltid Lufthansa da dom har fler avgangar - ha, ha fick mitt basic kort idag - har gatt fran Guldkortet via Silverkortet till Bas-kortet de senaste aren! Liksom Gemma vill jag flyga med Dig! Hur blir det da med St Anton i vinter?
Nej, maste aterga till mina forberedelser, kanner mig minst sagt sliten men som tur ar blir det en video-konferensintervju sa det borde val ga bra att "pimpa" upp sig med mycket make-up for att dolja de morka ringarna!!
Har precis återvänt från träning och snabb matshopping, blir mer i eftermiddag, vill ju inte beröva monstret och mig en gemensam tur på Malmborgs med den obligatoriska svängen till fiskdisken. Vi älskar att handla fisk!
Igår åkte vi in till stan och gick runt lite på gågatorna samt handlade tråkiga nödvändigheter, känns härligt att nu åter våga röra sig utan att riskera att lämna kisspölar inne i affärerna (inte från mig, vill jag understryka). Monstret var superduktig och gick två gånger på riktiga toaletten. Väldigt praktiskt när man är ute och rör sig. Däremot har jag bestämt mig för att återinföra nattblöjan, de senaste morgnarna har den lilla vaknat blöt och våt och sen har vi båda känt oss misslyckade. Säkert skulle vi kunna genomdriva även ett sådant projekt genom att väcka på nätter och lyfta upp på pottan tidiga morgnar men jag ORKAR INTE. Är sååå trött av att ha bortrest man, nästan heltidsjobb, tvätta-tvätta-tvätta nerkissade nattlakan och ha ytterligare en liten som sparkar i min mage. Vaknar 2-3 ggr per natt av detta, plus att jag ideligen måste dricka eller springa på toa. Så... sömnmässigt är mitt liv inte jättefestligt just nu. Annars är allt toppen.
Mlle M, wow vilket rörligt liv du lever! Var övernattade ni på väg till sydtyskland? Mitt rekord är att ensam ha kört från NV Skåne ner till Tours, i ett sträck. Det var meningen att vi skulle ha bott över hos mannens bror i Düsseldorf men när vi väl kom dit kändes det "lika bra att fortsätta, vi har ju bara sju timmar kvar nu". Då hade vi tillbringat väldigt lång tid i köer på Autobahn vill jag tillägga. Och inga småpluttar bak i bilen.
Spännande med jobbintervju, vad lutar det åt? Och hur gick det med webshop-projektet förresten? Vill minnas att du satte upp något fiffigt och fint förra året.
Lycka till med pimpandet! Själv gillar jag Laura Merciers secret concealers, har nog hela sortimentet vid det här laget, när jag nu någon gång sminkar mig är det definitivt för att dölja.
Kram, G
...och så undrar man såklart hur Zua och Förhoppningsis har det. Plus alla andra som jag redan efterlyst. Man har ju blivit smått beroende av att ha småkoll på era liv.
Själv ska jag mjukstarta min arbetsdag. Tittar ut på balkongen och gläds åt de små tomaterna som rödnat till, de kommer inte att överleva den här dagen.
Har redan börjat planera inför julen, pappa har bokat in hela släkten på Grand Hotel Saltsjöbaden - igen. Och de bjuder - igen. Väldigt schysst av dem, får man ju säga. Vi ska ses i början av december och äta julmiddag och övernatta. Helgen innan blir det julmarknad hos makens bror i tyskland. Och... igår träffade jag en supertrevlig mamma på lekplatsen, tillsammans med två små söner (jättevilda) och hennes franske make. De har bara bott här ett kort tag, innan var de i London i flera år. Häpnar ofta över den roliga människomixen i vår lilla, lilla stad. Känner ännu oftare att vi verkligen har hamnat rätt.
I eftermiddag bär det iväg till gympa med monstret, sen kommer mannen tidigt hem från sin resa och jag har bespetsat mig på hängmörad oxfilé med grönpepparsås och svartrötter, nåt i den stilen.
Kram, G
Hej gott folk!
Jodå, jag lever och har hälsan. Är inne i en sjukt hektisk period med massa jobb, hantverkare som härjar på hemmaplan, och fullspäckade helger. I morgon bilar vi ner till Österlen för att gå på kalas, nästa helg är det bokmässan i Göteborg, snart en weekend i Paris. Och så vidare och så vidare. Men det är ju roligt och självpåtaget så jag ska inte klaga!
Gemma ? vad härligt det låter med ert nya hus. Och julplanering allaredan! Fast när jag tänker efter så har vi också julen planerad. Vi ska åka till ett varmt land långt borta med makens familj, men själva julafton firas med min sida av släkten.
Amelle! Låter som ett riktigt drömliv. Bokmässan i Göteborg, får man fråga om du har nåt särskilt ärende dit eller är det bara ett allmänt bokintresse? Vad gör hantverkarna? Vi har ju inte ens kontaktat några, har lite ångest för det, vi ska ju liksom bygga ett helt nytt hus i anslutning till det gamla, inte lite som ska klaffa, på ett halvår dessutom... känns tight. Förhoppningsvis har arkitekten fått iväg bygglovsanmälan, men det är också allt. Kram, G
Tillbaka från en dag på Tivoli i Köpenhamn, späckad av giraffer, bergochdalbanor, glass, flygande koffertar och, eh, rulltrappa.
Vi tog tåget över och anlände strax före lunch. Hade bestämt träff med Fru Fräken och hennes man + dotter vid djurkarusellen. Mogen som man är, gjorde monstret och jag täta ruscher till giraffen. Väl man hade baxat upp monster, sig själv och tillhörande gravidmage var det riktigt rafflande faktiskt. Fru Fräken och maken var snäppet modigare och åkte värsta värsta berg och dalbanan med trippelloop, jag skyllde helt fegt på graviditeten men hade nog inte vågat ändå. Nöjde mig med de två mindre berg och dalbanorna, det kittlade bra i magen ändå. Man har helt klart mesat till sig med åldern. Favoriten för oss allihop var nog den flygande kofferten, en sagotur i HC Andersenland. Vi valde en kroatisk restaurang till lunch och var ense om att maten var urgod, i den mån buffémat kan vara det. Och allihop åt självklart för mycket. Strax därpå däckade monstret och sov tre timmar i sin vagn, så vi promenerade mest runt i solen, åkte lite vuxengrejer och njöt av den magiska atmosfär som bara kan infinna sig i ett förtätat och uråldrigt stadstivoli. Folkmyllret, de röda lyktorna, den stundtals öronbedövande musiken gjorde att maken och jag kände oss transporterade tillbaka till Kina, fast doften av popcorn och sockervadd är onekligen trevligare än den av stinky tofu.
Väntetiden på Hovedbangarden fördrev vi med att i tjugo minuter åka upp och ner i rulltrappa, det var monstrets absoluta höjdpunkt för dagen. Maken muttrade att vi hade kunnat komma betydligt billigare undan än vi gjorde. Men vi var allihop överens om att det varit jättelyckat och kul för alla. Plus att det är skamligt att inte utnyttja närheten till Köpenhamn ännu lite mer. I synnerhet som man numera blir privilegierad som fattig svensk med 40% rabatt på inträde och åkband, med mera. Tjugo minuter med tåget är helt lagom och bilen hade vi parkerat på stationen, sen var det bara tio minuter hem.
Monstret sover redan och mannen är på väg, klokt nog i buss, till centrala Malmö där han ska dricka öl med en gammal fransk kompis som är regissör. Mannen var med i ett flitigt turnerande franskt teatersällskap för 11 år sen, när vi träffades. Gruppen är sen länge splittrad men kompisarna fortsätter att träffas.
Själv ska jag lägga mig i soffan med en kopp te och säsong 2 av Dirty Sexy Money.
Men alltså. Nu vill jag höra allt om era helger.
Kram, G
Åhhh Dirty Sexy Money ... varför fick inte den serien fortsätta?!??
Tja, vad har vi gjort? I torsdags gick vi och såg Inglourious Basterds och efteråt när vi promenerade hem slank vi in på Grill. Fick vänta en liten stund på bord men vad gör det när deras drinkar är underbart goda? En blodapelsin mojito och sen blev det en rossini med ett glas rött innan maken och jag lullade nöjda och glada hemmåt i natten.
I fredags blev det som vanligt spinning och eftersom vi varit ute och ätit i fredags gick vi för en gångs skull hem och gjorde middag. Satt sedan och såg en fransk film på dvd och gick och la oss ganska så tidigt. Tänk att man blivit så pass gammal så just det där med att få sömn är otroligt betydelsefullt.
Kan säga att sömnen blev något rubbad förra helgen då vi hade min bror + famil och vår vän från San Francisco här på middag. Hade som vanligt förberett 3-rätters och de blev faktiskt försökskaniner ... alla rätterna var nya varav desserten gjordes av maken (plommonclafouti). Nå väl, vi satt här och pratade, en hel danssnack blev det då både bror och kompisen i SF är gamla avdankade tävlingsdansare och mer och mer vin öppnades och det bara senare och senare. Brorsan + familj gav sig av hemmåt vid två-tiden och vår SF kompis som blev riktigt pigg ju närmare morgongryning vi kom och gick vid fyra snåret.
Jag var helt ok i söndags och vaknade ganska tidigt för att ha gått och lagt mig så sent (åldern!). Maken kom upp och åt frukost och sen gick han och la sig igen medan jag tog hand om alla glas i köket. Det blev både champagne, vitt, rött och cognac.
Som sagt, det var förra helgen. Den här helgen har vi varit ute och njutit av det underbara vädret. Packade matsäck imorse och åkte ut till en sjö. Promenerade, hade picnic vid vattanbrynet och bara njöt. Sen åkte vi faktiskt förbi ett shoppingcenter (ett av Stockholms bästa) som låg i närheten så maken fick prova lite vinterjackor. Själv köpte jag mig en ny, klassisk, vinterkappa, 3/4 i svart, i veckan. Så nöjd då jag letat ganska länge ... har haft min i 8-9 år!!!
Ja, det är väl vad som har hänt här de senaste två helgerna. Innan dess hade jag min pappa här och det var helt UNDERBART!
Lapinette, vilken alldeles underbar helg, höll jag på att skriva, innan jag insåg att du faktiskt lever som om det vore helg typ VARJE dag! Så härligt! Sitter just och drömmer mig tillbaka över gamla sparade BT-inlägg från exakt samma period 2007 (det är kul att jämföra hur man mådde och vad som rörde sig i huvudet då), kan inte sticka under stol med att det gör mig lite, lite beklämd. Så sorglös och fri man var där i Shanghai, omgiven av söta ayier med dammvippan i högsta hugg som beordrade en att vila medan de polerade bordet lite till. Känns som om en alltför stor del av ens liv består av tvätt och pottor nuförtiden. Och ändå är jag varken missnöjd eller låg. Det är bara inte lika fabulously over the top som man har vant sig vid... och älskade. Och oj oj vad jag saknar min stora internationella vänkrets med Manhattanväninnan som cocktailbäret högst upp. Men foglossningen som gjorde att varje steg kändes som att få en spark med stålskodd känga mellan benen saknar jag inte. Fick den redan i femte månaden förra gången, har bara minikänningar nu. Slipper kanske, om jag har tur, byta bort promenaderna mot simning. Denna gång har vi ju inget marmorpalats slash lyxhotell tvärs över gatan, med 25-meterspool, heller. Bara ett sunkigt friskis och svettis.
Lapinette, hur VAR det att träffa din pappa? Pratade ni allvar eller hade ni mest trevligt? Kändes det enkelt att umgås, trots allt? Är sååå glad för din skull.
Gemma - det var verkligen underbart att träffa honom. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och en liten skvätt allvar. Mest allvar blev det när vi åkte ut till landet och besökte min mamma och sambo. Det blev en suveränt bra dag med massor av god mat, vin, bad i deras vedeldade tunna och en hel del tårar och känslor. Observera, inget som var negativt utan bara en massa varma känslor och min mor som både bad om ursäkt (don't ask me why) till min far och som sa åt honom att aldrig göra detta igen dvs försvinna från våra liv.
Pappa sa till alla som vi träffade att Sverige är paradiset så när han väl skulle åka hem kändes det hemskt att skicka tillbaka honom till "helvetet". Självfallet grät jag när vi sa adjö men har sedan dess pratat med honom var och varanna dag. Han har bl a varit med oss vid frukost och i lördags när vi hade middag här så satt brorsan och pratade med honom och vi andra vinkade i bakgrunden. Tacka vet jag Skype!
Förstår att det är jobbigt och en helt annan känsla att vara hemma i Sverige denna graviditet. Sen har du redan en liten som pockar på uppmärksamhet. Inte mycket vila för dig. Själva försöker vi njuta så mycket som möjligt för vi vet att livet kommer att bli otroligt annorlunda när vi väl är 3 i familjen.