• Gemma

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.

• Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
  • Izunia

Gemma det är helt klart dags för en playdate!! Jag kommer jättegärna hem till er en söndag. Jag är inte säker på om jag kan nästa söndag men vi kan höras om det.
    Nu är jag helt slut efter en heldags arbete och jag jag ska jobba igen imorgon för att direkt från jobbet åka på 1 och 4 års kalas. I uniform. Känns fräscht!

• Dewi Sri

Det var länge sedan jag var aktiv på tråden, men jag har kikat in då och då för att se hur det är med er alla. Det är verkligen trevligt att läsa raderna om livets goda, mitt i höstrusk och jobbstress. Bröllopsplanerna fortskrider, har precis kokat kaffe i mina brudskor (officiellt för att gå in dem lite, men egentligen för att jag tycker de är så snygga och jag vill känna mig lite glamorös trots att jag hemmajobbar vid datorn en söndag). Går och klurar på morgongåva till blivande mannen. Har flera olika idéer och lite svårt att bestämma mig. Ni visa, gifta kvinnor: vad gav ni era män i morgongåva?

• Izunia

Dewi klart att du ska koka kaffe i dina brudskor! De passar säkert bra att dammsuga i också!
    Jag har tyvärr dåliga idéer för morgongåva. Min man fick ingen.

• Gemma

Varför är det svårare att komma upp på morgnarna nu, när det borde vara tvärtom? Monstret har varit supergrinig de senaste mognarna och fäktat bort mig och sagt "mamma, nej! Inte mamma!" och liknande. Vid åtta fick jag mer eller mindre släpa upp henne ur sängen, och av vår mysiga morgon blev det ingenting, bara en kamp om strumpor och ansiktstvätt. Nu är hon i alla fall avlämnad på dagis (under protester) och jag sitter här och lyssnar på smäktande hawaiimusik; det blir nog det närmaste jag kommer någon sorts sol på mycket länge.

Helgen hos föräldrarna var exakt som den brukar och ska, fylld av soffsittande, DVD-tittande, skogspromenerande, en hel del shopping (bland annat klassiska herrkläder till mannen, ett smycke till monstret, klassiskt guldhalsband med hjärta, och min blivande "push present" - ett maffigt äpple i guld och diamant från favoriten Ole Lynggaard, för väl förrättat värv, att det blir väl förrättat utgår jag från, liksom, vem skulle anklaga en barnaföderska för att ha gjort ett DÅLIGT jobb ;) ?) och en massa, massa god mat. En bonus var att jag lyckades sälja mina Hunter gummistövlar för halva inköpspriset, men de genererade ändå 700 spänn vilket är bättre använda pengar än om de sitter på hyllan och glor på mig, surt och klumpigt. Jag har ju pyttevader och små klena fötter och det är väldigt vanskligt med stövlar över huvud taget. Att man aldrig lär sig.

Igår var vi och simmade alla tre, sen gjorde jag fläskfilé med grillade grönsaker och banancurrycrème fraiche, åttiotal - moi?

Nu är mannen åter ute och flyger, kommer inte förrän på onsdag så nu sliter man åter på med jobb och tvätt av tusen små strumpor och några stora.

Hur var era helger?

Dewi Sri: Kul att du är tillbaka! Och du håller stilen hör jag. När det gäller morgongåva köpte jag ett armbandsur till min man, men jag hade inte råd med något av de nya som han drömde om så jag gick in på Kaplans på Biblioteksgatan och köpte en urcool Svalan Sportsman från 1956; för 500 spänn! Dessförinnan hade jag bjudit 9000:- för en Breitling från tidigt 30-tal på deras klockauktion, men den halkade orimligt högt i pris. Sedan dess har det blivit en Zenit och en gammal Omega för mannens del, från samma ställe. Du kan se alla klockorna på deras hemsida. Bra priser och service, rekommenderas om han gillar sådant.

Kramar, G

• Gemma

...men om jag inte minns fel så gav Lapinette sin make en oerhört cool morgongåva..?

• förhoppningsis

Dewi Sri
    Min man fick ingen morgongåva, i det fallet förvånade han mig genom att stenhårt vilja hålla på traditionerna.

Min helg var rätt lugn för att vara en av mina helger. I fredags var jag hemma efter lunch eftersom vi hade varit på konferens to-fre. Lyckades få tid i tvättstugan så när mannen kom hem var all tvätt klar och sorterad, mina garderober bytta från sommarkläder till höst/vinter och maten stod på bordet osv. Kände att "hemmafru poängen" haglade. Vädret var tråkigt och plötsligt drababdes jag av en enorm längtan efter jul, så jag tjuvlyssnade lite på en julskiva, är det jätte hemskt när det fortfarande är oktober?

I lördags hade mannen lyckats dubbelboka sig något otroligt, han skulle eg ha jagat men var tvungen att tacka nej då han skulle jobba. Dessutom hade han lovat att åka på en liten roadtrip till Vingåker med mig, min bror och hans sambo. Utöver detta hade han i ett glatt ögonblick sagt att familjen kunde ha födelsedagsfika i vår lägenhet för hans mormor som fyllde 95. Vi har hiss och inga trösklar eller trappor och så har hans mormor aldrig sett hur vi bor. Det slutade med att jag åkte till Vingåker och mannen var hemma och jobbade lite och sen hade familjen på fika. På kvällen var det 30 årsfest för en av mina kompisar och samma kväll firade en tjejkompis till mannen 35år dagen. Hennes fest var av det mer udda slaget med 1 timme meditation i början och sen dans med gruppen Urkraft. Jag stannade som tänkt kvar på min kompis fest men mannen efter några timmar smet till den andra.

I söndags var vädret supertråkigt (igen) och dagen gick i sakta mak med lång frukost, dvder, promenad när regnet äntligen pausade och så lite vänner på fika med deras 2 åriga son. Barn är verkligen gulliga och så, men de kan verkligen krångla till de normala umgängesformerna avsevärt... Detta barn rusade runt runt runt i lägenheten hela tiden, jag blev aldeles matt. Till saken hör att vår lägenhet inte är barnsäkrad, det står massa antika och ärvda saker överallt och möbler vi är rädda om.

• Lapinette

Som morgongåva gav jag maken en Secret Box dvs bilder tagna på mig i vackra underkläder ute på ett slott utanför Stockholm. En liten "ego" grej då det var himla skoj att bli fotograferad av ett proffs. Maken har den lilla lådan med fotona liggande i sitt sängbord.

65.23.142.180/html/secretkBox.htm

Morgongåva existerar inte i Frankrike (åtminstone enligt maken) så det var jag som propsade på att vi skulle ge varandra en gåva. Själv fick jag diamantörhängen som hör till min förlovningsring. Har faktiskt inte tagit av mig dem sedan dess ... på 3,5 år!

• Gemma

Just det Lapinette, så var det! Den var superfin den där boxen.

Var det kanske Mlle M som gav en tavla målad av en favoritkonstnär då? Usch vad jag snurrar till det.

• Gemma

...och min man gav ju ingen morgongåva till mig, han hade missat att det existerade.
    Sedan dess har jag givit igen genom att glömma exakt varenda bröllopsdag (på riktigt) och han har kommit hem med blommor och champagne... Bad wifey.

• Mlle M

Hej på er;

kastar mig direkt in i morgon-gåve diskussionerna, jo, Gemma Du minns riktigt, dock hann inte tavlan bli klar i tid så det blev en födelsedagspresent istället till mannen som fyllde år 7 dagar efter vårt bröllop. Istället blev det manchett-knappar från Bvlgari istället, inte alls lika personligt!

Helgen har inte bjudit på några större överraskningar; i fredags gick vi ut och åt på en italiensk restaurang som tidigare tillhört en av favoriterna, nu blev allt verkligen bara fel, maten blev fel, vinet var inte gott, vi fick vänta, ja, behöver jag säga mer? Det är verkligen så trist när man har förväntningar....hmmm..

I lördags blev det en riktig slappar-dag, vi inspekterade den nya mini-marknadshallen som öppnat i vår stad och den var helt ok...handlade lite oxfilé som sedan tillreddes på kvällen. Efter vårt botten-napp i matväg på fredagen tog jag det säkra för det osäkra och tog saken i egna händer. Till förrätt åt vi Gåslever med fikonsylt och till det lite Sauternes, till varmrätt helstekt Oxfilé med balsamico klyftpotatis och en ljuvligt god sås. Det hela avslutades med en creme caramel, mmmm. Jag är verkligen barnsligt förtjust i Creme Caramel, skall för övrigt önska mig en gasbrännare i julklapp så att dom blir ännu finare!

Igår begav vi oss på söndagsutflykt till en stad där min man studerade sina första universitetsår, jättemysigt att bara flanera omkring och till och med solen tittade fram under några timmar. Kvällen fördrevs med gymbesök och en DVD som jag redan glömt namnet på, men den var gullig och lättsam; - en sådan film man bara behöver ibland en söndag kväll på soffan

Izunia: Stackars lilla Miss J, krupp låter inte roligt! Mellan vilka datum kommer Ni att vara i St Anton??

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)