Fler unga blivande brudar?
Jag tänkte höra om det finns fler lite yngre blivande brudar här på forumet? Jag kommer själv vara 22,5 år när jag gifter mig i juli 2011 (är alltså 20,5 nu). Vore kul om det fanns fler lite yngre kommande brudar! :)
Jag tänkte höra om det finns fler lite yngre blivande brudar här på forumet? Jag kommer själv vara 22,5 år när jag gifter mig i juli 2011 (är alltså 20,5 nu). Vore kul om det fanns fler lite yngre kommande brudar! :)
Mefageret
Jag personligen tror att det är bättre att lära känna varandra lite mer än i 10 månader innan man gifter sig, det är min åsikt. Ju mer man känner varandra ju mer vet man vad man ger sig in i.
Visst många skiljer sig i Sverige jämfört med övriga världen som du skriver. Men du tror inte det beror på samhället och kulturen? Klart det är så. Det har inget med att vi gifter oss senare i livet jämfört med andra länder.
Återigen, folk gör som de vill. Jag personligen skulle ALDRIG gifta mig efter 10 månader då jag vill vara säker på min sak och min blivande. Jag tänker bara gifta mig en gång i livet och tycker inte att det är en lättvindlig sak som man kan göra om och om igen.
mefageret och ni andra som är av samma åsikt:
Alltså, jag blir så trött på det här. Hur kan ni som säger att man inte ska gifta sig för snabbt veta hur andra har det i sina förhållanden?! Jag tror knappast att ni har så bra insikt att NI kan avgöra om andra är redo att gifta sig eller inte. Jag och min pojkvän har varit känt varandra i 2,5 år, varit tillsammans i 11 månader och förlovade i 5 månader och ska gifta oss 2011, och vi kunde inte ha varit säkrare på att det är rätt. Vi VET att vi kommer vara tillsammans för resten av livet, det finns inget annat. Och nu alla moraltanter, det är ingen nyförälskelse eller bara en ingivelse, det är äkta. Och tänk inte ens taken att ifrågasätta det.
Jag förstår verkligen inte hur folk har mage att tycka något om andras förhållanden och eventuella giftermål. Om man så är 18 år eller 40, om så man varit tillsammans i 10 månader eller 10 år, det spelar ingen roll, inse det! Det finns de som varit tillsammans i 10 månader och haft ett förhållanden som är så mycket bättre än vad de som varit tillsammans i 10 år någonsin har haft. De finns de som varit tillsammans i 10 månader och känner sin partner bättre än vad de som varit tillsammans i 10 år gör, det är så otroligt olika!
Jag tror nog att folk kan ta vara på sig själva utan att någon annan lägger sig i deras förhållande. Var istället glada för att det finns de som verkligen funnit den rätta och vill dela den glädjen genom andra att gifta sig.
Vi var tillsammans 3 månader innan vi flyttade ihop. Sedan ärvde min sambo ett hus som vi flyttade in i och renoverade. När vi varit tillsammans ett år ca så väntade vi barn (planerat) Vi förlovade oss i samma veva. Nu nästa år då vi varit tillsammans 3 år förlovade i 2 och har en dotter på 1½ ska vi gifta oss. När vi tänker på allt vi gjort ihop med lån köpt bilar renoverat vårt hus tillsammans så känns det som det varit vi i minst 3-5 år. Men ibland känner man ju bara att det är rätt.
Men visst reagerar även jag på de som säger de ska gifta sig efter 6 - 10 månader.
juliaamalia
Varfor motargumenterar du mig? Jag har ju samma standpunkt som dig, som du hade vetat om du brytt dig lasa mitt inlagg innan du besvarade det.
juliaamalia och jag och frugan
SPECIELLT eftersom jag sjalv lever i ett svenskenligt tabustamplat forhallande som flyttade ihop med min sambo efter bara ett halvar, och star infor att planera forlovning inom kort.
Jag tycker det ar varre med installningen "jag tycker vi vantar nagra ar och ser till att forhallandet inte gar i kras.."
Personligen (!) tycker jag det ar domt att ga fel om man har den installningen istallet for att acceptera att forandringar kommer att ske oavsett man ar beredd pa det, eller vantar med att gifta sig efter de har skett.
Efter tva ar kanner tva manniskor varandra lika bra som de skulle gora efter 4, om det inte ar nagon konstig personklyvningsmanniska vi talar om.
DESSUTOM sa forandras manniskor inte bara i forhallandet de forsta 5 aren nar man i sverige pastar att det ar sa viktigt att inte binda sig for att reservera sig for eventuella personlighetsforandringar, eller vad det nu kan vara man ar radd for.
Man ar inte samma person nar man ar 25 eller 30 som man ar nar man kommer upp i 50-60 ars aldern heller. Nasta steg i normstegen blir val att vanta tills efter medelaldern for att gifta sig om man vill vara fullt saker pa att man "kanner" sin partner.
Jag tror att det tar mer än två år att lära känna en person helt och hållet, och som någon skrev ovan så kan man ju inte vänta tills man blir 60 för den sakens skull.
Att lära sig att lösa problem som par, vare sig man är särbos, sambos eller gifta, tror jag att det kommer finnas mer att jobba på för all framtid.
Att lösa problem som uppstår när vi är gifta känns ännu mer angeläget och det är bla det jag menar när jag skrev att det skulle kännas bra att ha något år "bara för sig själva" innan vi skaffar barn. När den dagen kommer lär det bli mer än livsomvälvande i vilket fall, men jag vill försöka få en stark grund. Och förståelse för att konflikter alltid kommer att uppstå, men att vi tillsammans kan reda ut dem. Eller vad tror ni andra?
JuliaAmalia:
Jag säger inte att man inte ska gifta sig efter så kort tid. Det jag säger är att JAG aldrig skulle göra det, det är min personliga åsikt, är det ok?
Jag kommer vara nästan 23 år när jag o min fästman gifter sig, jag är föd 87 och han 84. Vi varit tillsammans i över 4 år och när vi gifter oss blir det ca 5 år. Åldern har ingen betydelse så länge man har det stabilt och känner att det är rätt. Och i vårt fall har det kännst rätt sen dag ett, även om jag nu var 18 år så är jag jätte lycklig med min älskling=)
Innan jag träffa min fästmän så sa jag alltid "först utbildning, sen jobb ,sen egen bil, egen lägenhet och sen efter det ska jag gifta mig"
Sen så träffa jag min underbara fästman och alltid ändrade sig. Jag är klar med min utbilding till jul o vi ska gifta oss till våren :D