• JuliaAmalia

Fler unga blivande brudar?

Jag tänkte höra om det finns fler lite yngre blivande brudar här på forumet? Jag kommer själv vara 22,5 år när jag gifter mig i juli 2011 (är alltså 20,5 nu). Vore kul om det fanns fler lite yngre kommande brudar! :)

• Svar på tråden Fler unga blivande brudar?
  • Zia 20090618

Nej visst inte..klart man förändras. Men att lära känna varandra först efter bröllopet klingar ändå knasigt i mina öron.. Hur länge har man varit tillsammans då? Vad vet man om den andre om man inte känner den personen? Varför gifter man sig då om man inte känner personen väldigt väldigt väl?

• nano86

Zia 20090618 skrev 2009-10-09 22:38:55 följande:

Nej visst inte..klart man förändras. Men att lära känna varandra först efter bröllopet klingar ändå knasigt i mina öron.. Hur länge har man varit tillsammans då? Vad vet man om den andre om man inte känner den personen? Varför gifter man sig då om man inte känner personen väldigt väldigt väl?
    Antagligen gifter man sig då för att man verkligen vill sattsa på förhollandet. Ibland ligger religion i botten. Själv skulle jag aldrig gifta mig av den anledningen men jag träffade en som gjorde det (typ) och vi pratade lite om och hon förklarade det ung så.
  • Jag och frugan

Tycker egentligen inte att ålder har något att göra med om det är'ok' att gifta sig. Mer hur länge man har varit tillsammans och hur stabilt förhållandet är. Folk som planerar giftemål efter 10 månader gör mig... jag vet inte, jag bara skrattar.

Visst det funkar kanske för endel men jag är ytterst tveksam om det gäller majoriteten. Man har ju knappt lärt känna varandra då, man är fortfarande nykär och allt är underbart, vänta bara några år när man känner varandra utantill och man har hunnit se ALLA sidor av sin andra hälft. Det är först efter några år som man, enligt mig, VERKLIGEN älskar och respekterar sin partner, trots fel, ovanor och saker man stör sig på. Vet att detta kommer missuppfattas, men någon kanske förstår hur jag menar.

Lycka till alla med era giftemål, önskar er all lycka.

• yatzy86

Jag tycker det är rätt kul med de människor som säger att skaffa barn tillsammans är helt okej. Men när man vill gifta sig och man inte varit tillsammans 5 år eller mer då blir det kalabalik. Hmm är inte att skaffa barn det största man kan göra med en annan människa? Men skaffa 3-4 barn med olika pappor är helt okej. Men att gifta sig efter några år nej nej fy.

Men det är väl tur vi alla är olika kanske. Men man blir lite trött ibland.

• Zia 20090618

Jag och Frugan: Precis vad jag menar.. Bara att hålla med

• MASS

Vi kommer båda vara 24 när vi gifter oss nu i december. Jag tycker dock inte att det är så ungt, och vi har varit tillsammans i 8 år den dagen. Så finns inget att tvivla på iaf. Håller också med föregående om att det att skaffa barn är större än att gifta sig. Då är man ju verkligen fast till sin partner för alltid. Men har ju en familj ihop! Det verkar dock som om många tycker tvärt om, att det är större att gifta sig.

• Jag och frugan

Barn är ju framförallt större. Som föregående talare säger, barn då är man knutna till varandra för alltid genom sitt barn. Barn kan man ju inte ångra, stoppa tillbaka liksom. Ett äktenskap kan man ju relativt snabbt avsluta.

• MASS

Precis. Bröllop ser jag mer som en kul fest, och jag har vetat i många år att det är honom jag vill leva med. Så jag tror inte det kommer bli någon större skillnad i vårt förhållande efter bröllopet. Efter ett barn däremot kan jag tänka mig att det blir en del skillnad!? Har inga egna barn men jag antar att det är en stor omställning att få barn.

• mefageret

Jag och frugan:

Du menar att majoriteten inte skulle klara sig igenom ett aktenskap baserat pa endast 10 manaders forlovning, nu ar det ju sa att majoriteten av alla aktenskap i sverige inte haller oavsett hur lange man har varit forlovad.

Bara en sa skrattretande paradox att man i sverige, landet med bland de hogsta antalet skilsmassor i varlden, maste kanna sig tabustamplad for att man gifter sig tidigt, vare sig i alder eller i forhallandet. Medan i andra lander dar unga giftermal ar vanligare och antalet skilsmassor inte ar det.

• Niini

Anser som många andra här att åldern inte har nån skillnad, därför blev jag väldigt stött när min kusin som inte ens varit tillsammans med sin sambo hälften av tiden vi varit tillsammans tyckte att vi har ju två år kvar på oss... (när jag påpekade skämtsamt att tusan att dom hinner före trots att vi varit förlovade i tre år och dom förlovade sig i somras. Hon är två år äldre än mig..)

Svar på tråden Fler unga blivande brudar?