• JuliaAmalia

Fler unga blivande brudar?

Jag tänkte höra om det finns fler lite yngre blivande brudar här på forumet? Jag kommer själv vara 22,5 år när jag gifter mig i juli 2011 (är alltså 20,5 nu). Vore kul om det fanns fler lite yngre kommande brudar! :)

• Svar på tråden Fler unga blivande brudar?
  • JuliaAmalia
    rowan skrev 2009-09-23 03:08:00 följande:
    Jag var 22 när jag gifte mig, och det höll inte (av olika anledningar). Jag hoppas innerligt att ni som gifter er nu, vet vad ni gör. Jag tror inte att det hänger på ålder, det hänger snarare på erfarenhet, förmåga att känna sig själv och vara sann mot sig själv. Var sann mot dig själv. Varför vill du gifta dig? För oss var det så att vi förlovade oss mycket tidigt, på grund av att min familj inte riktigt tog vår relation på allvar. Så tre år senare, när vi ville ta relationen djupare, blev steget att gifta sig. Kanske hade det räckt med att flytta ihop, om det inte varit så att jag kände pressen från familjen att bli ett 'riktigt par'. Återigen: Var Sann mot Dig SJälv.
    Jag tror inte heller att det faktiskt hänger så mycket på åldern egentligen. Trots att jag "bara" är 21 så känner jag mig hur redo som helst (är dock 1 år och 10 mån kvar till bröllopet) och detta trots att jag och min blivande bara varit tillsammans i, håll i er nu alla ev moraltanter, 11 månader. Men vi VET att det är vi, det är så självklart. Vi fick kämpa ganska mycket innan vi kunde bli tillsammans (hade då känt varandra i 1,5 år) och när det väl blev vi så kändes allt så RÄTT. Vi flyttade ihop efter 3 månader och förlovade oss efter 8 månader, och vi är lyckligare än någonsin.

Däremot finn det måånga i min ålder, nästan de allra flesta, som jag verkligen inte kan se som gifta, som inte alls är i närheten av den mognad som krävs för att ta steget in i ett äktenskap. Många av mina kompisar lever fortfarande kvar i ungdomslivet med festande på krogen, one night stands, ströjobb osv. Klart att man då inte är redo för ett bröllop! Men jag har alltid känt mig äldre och mognare än vad jag är, så för mig känns det helt naturligt. Jag blir så ledsen på alla som har fördomar och inte kan glädjas åt ungas giftermål bara för att de är av den åsikten att man ska vänta. Däremot säger ingen någonting när en 18-åring går och skaffar barn, vilket jag tycker är ett otroligt mycket större steg i livet.

Så alla unga brudar, stå på er och lita på er känsla, det kommer bli underbart!
  • wiicky
    JuliaAmalia skrev 2009-09-23 11:41:46 följande:
    Jag tror inte heller att det faktiskt hänger så mycket på åldern egentligen. Trots att jag "bara" är 21 så känner jag mig hur redo som helst (är dock 1 år och 10 mån kvar till bröllopet) och detta trots att jag och min blivande bara varit tillsammans i, håll i er nu alla ev moraltanter, 11 månader. Men vi VET att det är vi, det är så självklart. Vi fick kämpa ganska mycket innan vi kunde bli tillsammans (hade då känt varandra i 1,5 år) och när det väl blev vi så kändes allt så RÄTT. Vi flyttade ihop efter 3 månader och förlovade oss efter 8 månader, och vi är lyckligare än någonsin.Däremot finn det måånga i min ålder, nästan de allra flesta, som jag verkligen inte kan se som gifta, som inte alls är i närheten av den mognad som krävs för att ta steget in i ett äktenskap. Många av mina kompisar lever fortfarande kvar i ungdomslivet med festande på krogen, one night stands, ströjobb osv. Klart att man då inte är redo för ett bröllop! Men jag har alltid känt mig äldre och mognare än vad jag är, så för mig känns det helt naturligt. Jag blir så ledsen på alla som har fördomar och inte kan glädjas åt ungas giftermål bara för att de är av den åsikten att man ska vänta. Däremot säger ingen någonting när en 18-åring går och skaffar barn, vilket jag tycker är ett otroligt mycket större steg i livet.Så alla unga brudar, stå på er och lita på er känsla, det kommer bli underbart!
    Håller med. 16-åringar som blir mammor är ju "vardagsmat" nu, men att gifta sig ung är något "hemskt" och ibland "naivt". Som OM man kan vara ihop ett helt liv. Det tror jag att man kan!!
  • Malten

Jag är 24 och ska gifta mig på lördag! Min fästman är snart 27

• LyckligaVi

Jag blir 22 i oktober och gifter mig den 7 november. Sambon är 26 år. Vi har den 4 november varit tillsammans i 8 år, så det blir en STOR hyllning av vår årsdag. :)

• dandelionkid

jag gifter mig 5:e december. Jag är 23 och min blivande 22 (fast han fyller 23 år 30:e december ^^) Vissa tycker att vi ska vänta eftersom vi är unga, andra tycker att det är ett naturligt steg för oss. Och vi, ja vi bryr oss inte vad folk tycker. Vi vet att vi vill leva med varandra resten av livet och båda är fast beslutna om att se till att det blir så. Jag känner mig mogen för det och han med. Båda vill gärna vara gifta innan vi ens funderar på att skaffa barn och dessutom vill vi gärna ha några år på oss som man och hustru innan vi startar babyfabriken :P

• dandelionkid

FÖRÖVRIGT gifte sig min mormor och morfar när dom var 23/24 år och midsommarafton 2010 firar dom 60 år som gifta :D

• jeami174

Jag kommer vara 25 och sambon 28 känns ganska "normalt" tills man började hänga på bt, här var medelåldern högre Känner mig inte så ung med färdig universitetsutbildning, fast jobb och villa

• Stefan09

Jag kommer vara 26 och Sara 20 år, inte så jätte unga men ändå relativt. Jag skulle säga att man gifter sig ung om man är under 20 år.

• JollyO
    Stefan09 skrev 2009-09-23 23:35:47 följande:
    Jag kommer vara 26 och Sara 20 år, inte så jätte unga men ändå relativt. Jag skulle säga att man gifter sig ung om man är under 20 år.
    Isåfall är man bara ung i två år då eller?
Svar på tråden Fler unga blivande brudar?