• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • lillabruden

jag kan tycka dem flesta namn är fina, men inte nödvändigtvis vilja döpa mina barn till det. Har 2flicknamn jag och min blivande tycker mycket om, men inga pojknamn.
    Gjorde det där testet som länkades i början, fick Filippa till flicka och Germund (!!) till pojke. Inte en chans att dem namnen passar in i vår smak för namn att döpa våra barn, men dem är inte fula för det.
    Skrev in mitt namn på pappans och hans på mammans och fick Justus till en pojke och Jennifer till en flicka....lite bättre

• harthurs

Har inte last hela traden (orkar inte..) men min man ar kanadensare och vill sa himla garna har ett svenskt namn.. Jag vill dopa mina barn med namn som kan uttalas av mina morforaldrar (som inte kan ett ord engelska) men som samtidigt mannens foraldrar (som inte kan ett ord svenska) kan uttala men de anda later lika for barnet.. om ni forstar vad jag menar..

• anne på grönkulla

Intressant perspektiv!

Jag tror dock inte det där i sig blir ett problem på riktigt, har en väninna som är gift med en utländsk man där det var väldigt viktigt för honom att äldste sonen fick ett släktnamn. Sen har han ett vanligt svenskt namn också och vilket han svarar med/lystrar till beror på vilket språk du talar med honom. Han har järnkoll och har haft från början, för honom är det inget konstigt att ha 2 olika namn på olika språk.

Men samtidigt finns det ju många namn som är lika, men uttalet eller främst betoningen kan ju skifta lite mellan språken.

harthurs skrev 2009-07-01 04:45:12 följande:
    Har inte last hela traden (orkar inte..) men min man ar kanadensare och vill sa himla garna har ett svenskt namn.. Jag vill dopa mina barn med namn som kan uttalas av mina morforaldrar (som inte kan ett ord engelska) men som samtidigt mannens foraldrar (som inte kan ett ord svenska) kan uttala men de anda later lika for barnet.. om ni forstar vad jag menar..
  • Aleta

Finns dessa verkligen i verkligheten?

Panzerfaust skrev 2009-06-30 23:35:55 följande:
    Vad innebär då WT egentligen?Min definition av termen är som följer.Talar vi om kvinnor ser stereotypen ut ungefär så här:* Röker, helst billigt skit som luktar fotogen* Mamma mycket tidigt* Glider runt i träningsbrallor det står "Sexy" i röven på* Färgar håret men inte tillräckligt ofta* Piercings, placering egal dock gärna i tungan så att hon läspar.* Ungarna är totalt oregerliga och beter sig som små apor* Hon tar ingen notis om att barnen bryter mot alla gällande regler och normer oavsett plats* Tatueringar, gärna i svanken, gärna tribals* Tycker att "Dennis-korv" och pulvermos är bra mat för barnen* Pratar i mobilen jämt helst i kombination med första punkten* Är oartig* Sminkar sig med en roller* Har Linda Rosing eller någon annan husgud som Britney på sig det har hon det inom en vecka* Rör sig i flock med sina gelikar och deras terränggående barnvagnar (inte för att de någonsin är ute i skogen utan för att däcken ser fräna ut)* Det allt för sällan färgade håret klipps lika sällan och ser ut som en golvmopp* Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden* Okunniga och outbildade med noll och inga ambitionerMännen:* Röker, helst billigt skit som luktar fotogen* Tatuerad, gärna tribals som löper nedför armarna* Har brallorna i knävecken* Köper tröjor med tribalmönster och dödskallar på* Tror att hög musik är bra musik* Försöker kopiera apors gång* Linne och keps* Snusar, helst en halv dosa åt gången* Om han mot förmodan jobbar så är det inte ett jobb som kräver någon större utbildning* Har gärna stora halskedjor ofta i stål, Torshammare är ett troligt inslag liksom tumring i silver.* Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden* Okunniga och outbildade med noll och inga ambitioner* Tycker bilstereon är viktigare än bilen, fälgarna likaså* Baslådan är större än lägenheten* Flammor och skit utefter bilens sida (gärna en 740)* Oartiga och gapiga* Sannolika namnändelser är y eller ie* Är inte ostraffade Det jag orkade komma på just nu...
  • Sonja68
    harthurs skrev 2009-07-01 04:45:12 följande:
    Jo, det där är också en inte allför oviktig aspekt. Vi ville också att våra barns namn skulle passa in i båda språken (i detta fall svenska och ryska) så att det inte skulle vara några problem för mor- och farföräldrar att uttala eller "böja" namnen på sitt språk. På ryska så slutar alla tjejnamn på A och de flesta feminina substantiv på A, medans maskulina substantiv och även killnamn slutar på konsonant.
    I ryskan böjer man orden i slutet, även personnamn, beroende på om man menar TILL Anna eller FRÅN Anna eller ÅT Anna osv.
    Ändelserna är olika för maskulina och feminina ord. Därför blir det helt galet om man har namn som inte följer "systemet". Ett tjejnamn som slutar på konsonant kan därmed inte böjas och då faller meningen ibland bort, språket blir mindre nyanserat.
    Därför blir jag ytterst förvånad när flera av mina RYSKA vänner, som är väl medvetna om detta, väljer att ge sina barn såna namn som inte alls passar in i ryskans språksystem och som mor- eller farföräldrar inte ens kan uttala, än mindre SKRIVA på ryska med kyrilliska bokstäver. För mig som är svensk var detta faktiskt jätteviktigt. Men vi är alla olika, det är uppenbart. Jag fick själv kommentaren flera gånger av mina ryska vänner "men varför har ni valt ryska namn?!" Som om det vore sämre på något vis. Men av svenska vänner har jag bara fått positiva kommentarer att det är fina namn som inte är alltför vanliga men ändå inte utflippade eller så. De finns ju faktiskt i almanackan och i många andra länder.
  • Bambi76

skönt att se att du inte har några som helst fördommar .....

Panzerfaust skrev 2009-06-30 22:08:55 följande:
    Personer med låg social status och lågutbildade tenderar att använda just dessa namn. Unga mödrar med svanktatuering och cigg i munngipan, semiutväxt hårfärgning och mobiltelefonen limmad vid örat, där har du en genomsnittlig white trash-morsa, hennes barn lystrar säkerligen till något av de namn som redovisats tidigare i tråden.
  • Heloise

Ja då, ser dem på jobbet dagligen.

Aleta skrev 2009-07-01 07:53:31 följande:
    Finns dessa verkligen i verkligheten?
  • Aleta

Där ser man.

Heloise skrev 2009-07-01 09:43:35 följande:
    Ja då, ser dem på jobbet dagligen.
  • Kajsalisan

Panzerfaust, Så om man har taskig klädsmak och en son som heter Kevin är man per automatik dålig förälder??
    Intressant teori.
    Har inom 7år i skola och förskola inte riktigt den bilden. FInns föräldrar som inte kan vara föräldrar inom alla samhällsklasser. Och de finns de mammor och pappor som dålig klädsmak och enligt dej WT namn på sina barn som är jävligt artiga, med rena och välartade barn som minsann vet att säga TACK när de får något! Till skillnad från vissa yuppieföräldrars barn som tycker de har rätt till allting.

Håller helt med VAlkyriana- den människosynen känns oerhört inskränkt.

En fråga bara, var hamnar konstnärliga och estetiska föräldrar som har barn som heter Frank, Manne, Charlie, Leo(nardo), Elton och fått inspiration till namnen från Sinatra, Da vinci, Chaplin osv. I vilket fack placerar du dom? Är de bra eller dåliga föräldrar i förhållande till barnens namn?

Om man ger barnet namn utifrån en fotbollsspelare tillexempel är pappan per automatik fotbollshuligan??

Om man nu ska dra din teori ytterligare ett snäpp menar jag

• Bambi76

Shit, kom just på en sak.. Jag var nog en WT (om man ska tro Panzerfaust´s beskrivning på en WT, allt stämmer ju inte in men vissa av sakerna)
    jag fick barn när jag var 16 år, döpte honom till Olvier, hade en ring i naveln och rökte(inte medans jag var gravid eller ammade så klart),hade mjukisbyxor på mig(dock inte men någon text), ville ha en svanktatuering redan då... (har en nu iofs så nästa gång jag får barn och stämmer det in på beskrivningen av WT oxå.. och den dagen då jag och min MB får barn så har vi sagt att vi ska döpa vår dotter (om vi får npågon) till Stella,Estella eller Jouline, får vi en son så har vi inte kommit på nåt bra än..

Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?