• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Bambi76

Ehhhhhhhh så du tycker att mina föräldrar döpte mig till Bambi för att verka "coola" och att dom skulle vara slödder ???

Panzerfaust skrev 2009-06-30 15:14:41 följande:
    Ja man undrar hur en del tänker när de döper sina barn..."Nej men jag ska nog staka ut min dotters blivande karriär åt henne genom att döpa henne till Savannah, September, Amber eller Tiffany, porrbranschen here she comes!".Det verkar som folk döper sina barn till vad som faller dem in för att de som föräldrar ska verka lite "coola", personligen drar jag direkt likamedtecken mellan kufiska barnnamn och slödder.
  • Panzerfaust
    Bambi76 skrev 2009-06-30 15:20:06 följande:
    Ehhhhhhhh så du tycker att mina föräldrar döpte mig till Bambi för att verka "coola" och att dom skulle vara slödder ???
    Har jag sagt det?

Du skrev i ett tidigare inlägg att du hade flyttat till Sverige det gör dig till ett undantag från regeln om white trash namn.

Men visst är man svensk och döper sina barn till Bambi, Kevin, Nikki och dylikt så är slöddertendenserna mer än lite påtagliga.
  • Bambi76

Nej, men det var så jag tolkade det..

Håller verkligen inte med dig om "slöddertendenserna " om man väljer att tex döpa sitt barn till ett ovanligt namn.
    Och min syster har döpt sin son till Kevin och hon är inget slödder eller har försökt verka cool.
    Och min andra syster har en tjej som heter Tova och det är ju inte heller ett jätte vanligt namn så hon passar också in på din beskrivning........

Panzerfaust skrev 2009-06-30 15:26:04 följande:
    Har jag sagt det?Du skrev i ett tidigare inlägg att du hade flyttat till Sverige det gör dig till ett undantag från regeln om white trash namn.Men visst är man svensk och döper sina barn till Bambi, Kevin, Nikki och dylikt så är slöddertendenserna mer än lite påtagliga.
  • Panzerfaust

Tova är ett svenskt/skandinaviskt namn.

Kevin är det inte och är väldigt synonymt med WT.

• Bambi76

Tur att alla inte tycker lika säger jag bara...

Panzerfaust skrev 2009-06-30 15:35:32 följande:
    Tova är ett svenskt/skandinaviskt namn.Kevin är det inte och är väldigt synonymt med WT.
  • Fjosok

När jag hör eran diskus här är jag glad att jag inte fick egna barn, slipper jag oroa mig för att ha valt "WT" eller andra namn ...

• J D

Ja man undrar hur en del tänker när de döper sina barn..."Nej men jag ska nog staka ut min dotters blivande karriär åt henne genom att döpa henne till Savannah, September, Amber eller Tiffany, porrbranschen here she comes!".Det verkar som folk döper sina barn till vad som faller dem in för att de som föräldrar ska verka lite "coola", personligen drar jag direkt likamedtecken mellan kufiska barnnamn och slödder.

Ja, det är ju inte direkt OK att säga så men jag tror att många håller med om det. Det är ju dock skillnad på ovanliga och ovanliga namn. Finns ju en massa fina gamla ovanliga namn som inte andas WT överhuvudtaget. Alternativet till Savannah behöver ju inte vara Emma, utan det kan vara typ Siri istället.

• Tess80

Det var svårt när vi skulle ge vår son ett namn! Åh vad vi tänkte och tänkte...först Oliver, men nä det döpte många redan sina barn till...sedan tänkte jag på Love, men nej inte det heller. Man ville inte ha något som var jättevanligt och inte heller något konstigt.

Men tillslut så kom vi på det! Casper var det ju! Det var knappt några som döpte sina barn till det då...året efter blev det mer populärt.

Och om vi skulle få en tjej någon gång så gillar jag Madicken, men det får man ju se när och OM det händer att man får en dotter ;)

• Sonja68

Det fanns endel fina namn på listan, men en del... mindre fina i mina öron.
    Jag tycker mig också märka att i jakten på att hitta ovanliga och coola namn så blir resultatet nästan lite löjligt.
    Personligen gillar jag inte den allmänna amerikaniseringen av namn, om man nu inte har amerikanskt påbrå t.ex. då är det väl okej. Men det finns ju faktiskt fina OVANLIGA svenska namn också.
    Jag har själv två flickor, deras far är rysk, så vi valde två ryska namn till dem, däremot diminumformerna eftersom de även finns i den svenska almanackan.
    Katja, kommer från det ryska namnet Ekaterina
    Tanja, kommer från det ryska namnet Tatjana
    Att det blev ryska och inte svenska namn beror på att min man ville gärna hedra minnet av sin älskade mor Tatjana som rycktes bort vid 47 års ålder. Därför blev det Tanja.
    När vår andra dotter även hon fick ett ryskklingande namn beror på att jag tyckte det lät konstigt med kombinationen Tanja och Anna-Karin. Deras efternamn är dessutom ryskt.
    Men som sagt, båda namnen finns i svenska almanackan.

Endel av namnen på listan verkar vara egenpåhittade ihopsnickrade namn och endel var faktiskt ganska fina, men Dakota...? Nä.

• Bella Notte
    Oh, my god....hur du utrycker dig
    Fast personligen har jag slutat bry mig om dina- i din egna smak kanske- vältaliga utlägg....
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?