• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Fjosok

Me like ryskklingande namn

hade jag som sagt fått egna barn så hade dom legat nära.

• soon and very soon

vissa namn går ju såååååå bort, endel var fina. Men håller lite med om att det gått troll i namnet kevin tex...
    De gjorde en sifo undersökning om namn 2005 tror jag o kevin toppade "låginkomsttagarnas" lista även tindra var i topp där
    för "höginkomsttagare" var caspar , douglas och nått "fult" tjejnamn (typ hedvig) men vad vet jag egentligen...

• 090208

Bla for dom dar USA-namnen!!! Dakota, Alaska osv.

• Aleta

Ja, jag vet inte riktigt...
    Många namn var ju väldigt fantasirika. Det kan ju vara idé att ge dem ett vanligt namn också så att de enkelt kan byta vid behov.

Annars så hittade jag ett spännande namn långt tillbaka i släkten:
    Hindricia, det har jag aldrig hört förut. Hon levde under första hälften av 1800-talet och hennes syskon hette vanliga "rejäla" namn som: Anders, Bengt, Jacob, Lotta och Anna-Stina.
    Jag gissar att det inte alltid var så kul att heta något så ovanligt, det är nog lättare nu om var och varannan unge heter Amber, Enola och La'trasha.

Maken kommer nu med förslaget: "Skata", mycket vackert flicknamn.
    Och jag som inte fick igenom Modesty ens som tredjenamn! (Modesty Blaise!!!)

• LB5

ouch

Panzerfaust skrev 2009-06-30 15:26:04 följande:
    Har jag sagt det?Du skrev i ett tidigare inlägg att du hade flyttat till Sverige det gör dig till ett undantag från regeln om white trash namn.Men visst är man svensk och döper sina barn till Bambi, Kevin, Nikki och dylikt så är slöddertendenserna mer än lite påtagliga.
  • Kajsalisan

Äsch, jag kan känna att vissa namn är jättefina på barn upp till 7år som ex. Dexter och Tussilago. Men föräldrar bör ju ha insikten att ett namn ska passa i förskolan, högstadiet, på arbetsplatsen och på hemmet.. Det är vad jag och min karl tänker om vår lillfis i magen.. Men det är svårt. Själv gillar jag de gamla fornnodiska och skandinaviska namnen.

• Kajsalisan

För att återkomma nu när jag läste igenom namnen var det ju inte många som stack ut som WT namn.. Men vem vet det kanske e de nya namnen i Porrbranchen?? Vad vet jag, Klara betyder ju berömd trots allt :P

• shakynose

Vilket namn som "passar" en människa genom livet ska nog ställas i relation till denna persons verklighet och inget annat. När era barn börjar arbeta så kommer flera av kollegorna heta Kevin och Cornelia än Gunnar och Marianne. Men den mest avgörande faktorn är ju ens sociokulturella tillhörighet. Precis som när det gäller allt annat. Jag tror inte att namnet är på något vis avgörande för ens utveckling (om det inte är ett direkt handikapp såklart, som i "a boy named sue"), däremot är de sociala villkoren det. Och det är ju lite intressant att vissa namn är populära i vissa samhällsklasser, medan andra fnyser åt dem...
    Men lilla Tiffany som växer upp med en förälder i en husvagn skulle inte ha det lättare om mamma hade döpt henne till Hedda istället. Och en överklassunge vid namn Alabama kommer att dricka lika mycket champagne som sin bror Carl. Jag lovar!

• valkyriana
    shakynose skrev 2009-06-30 18:21:58 följande:
    Vilket namn som "passar" en människa genom livet ska nog ställas i relation till denna persons verklighet och inget annat. När era barn börjar arbeta så kommer flera av kollegorna heta Kevin och Cornelia än Gunnar och Marianne. Men den mest avgörande faktorn är ju ens sociokulturella tillhörighet. Precis som när det gäller allt annat. Jag tror inte att namnet är på något vis avgörande för ens utveckling (om det inte är ett direkt handikapp såklart, som i "a boy named sue"), däremot är de sociala villkoren det. Och det är ju lite intressant att vissa namn är populära i vissa samhällsklasser, medan andra fnyser åt dem...Men lilla Tiffany som växer upp med en förälder i en husvagn skulle inte ha det lättare om mamma hade döpt henne till Hedda istället. Och en överklassunge vid namn Alabama kommer att dricka lika mycket champagne som sin bror Carl. Jag lovar!

Skriver under.
  • valkyriana

Skata låter ju fint, lär ju bli smått mobbad för det dock...
    Drake skulle också kunna vara ett "fint" namn.
    Vissa namn funkar ju sämre i sverige än i tex USA. Kände en tjej där en gång i tiden vars namn var "Pippa"
    Eller Hondas bilmodell Fitta. Också mindre lyckat i Sverige. Vi packade fittan full och drog på utlands semester. asg

Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?