• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • JustMeAndMyLove

förstår inte, såg inte så konstiga namn i den där listan? Siri för mig är ett hundnamn dock men väldigt fint...
    Var nått där jag inte vet hur det utalas. Vilka namn är det ni tycker är så hemska?
    Själv skulle jag älska att döpa en eventuell son till maximilian, men tror det är ett svårt namn att bära så det blir väl nån katt eller så som får det namnet, hehe

Annars har jag grymt svårt att komma på flicknamn själv!

• lillabruden

Jag ignorerar debatten om white trash....och berättar istället hur jag o brorsan fick våra namn!
    Min pappa vill att min bror (först födde) skulle ha ett starkt och kraftigt namn..han ville ha Cesar! Min mamma vägrade för hon tyckte han skulle bli mobbad för det, och föreslog Rickard som betyder stark. Det gick hem så det blev en Rickard.
    Min mormor dog när min mamma var 15 och mormor har tydligen, sen hon kom till Sverige varit förälskad i namnet Jenny, så där var liksom ingen debatt om det. Jag blev en Jenny
    Det är ju också relevant att min pappa är från Italien och mamma från Portugal, Rickard finns ju i båda länderna, men Jenny var svårt för portugiserna och jag har ännu en illa-låtande version som brorsan gärna retas med att kalla mig!

När jag får barn ska dem ha namn som passar vårt blodsarv och inte rimma på något hemskt jobbigt.... (Ida är ju ett vackert namn men bli kallad slida hela uppväxten är väl inte så vackert....)

Vad heter era barn?/Vad ska ni döpa era ev. barn till?

• SpookyandKira

Jag var dopt till Heidi for att min pappa tycker att det ar det vackraste flicknamnet som finns. Han visste redan som barn vad han ville dopa sin dotter till.
    Pa grund av detta ar jag valdigt...beskyddande over mitt namn. Det ska uttalas pa finska, och under hela min uppvaxt i Sverige blev jag kallad "Haidi." Om nagon vikarie i skolan undrade om "Haidi" var har idag svarade jag alltid nej.

Jag bor i USA nufortiden. Forsok att fa amerikaner att uttala mitt namn korrekt. Not a chance. De fa som vet hur stolt jag ar over mitt namn kallar mig Heidi, och familjen, givetvis, som uttalat det ratt fran borjan... Men de flesta har kanner mig vid ett mellannamn som jag lade till nar jag var 18, just for att jag visste att jag en dag skulle flytta utomlands.

Sa for att jag alskar mitt namn och inte vill hora pappas favoritnamn misshandlas varje dag har jag valt att inte lata hela varlden veta vad jag heter... Det ar ett H i korkortet som bara jag och de som fortjanar det kanner till. :)

Mitt kompletta namn ar 5 namn och 31 bokstaver langt.

Sjalv ska jag aldrig ha barn, men jag bryr mig inte om vad folk doper sina barn till. Antingen tycker de att det ar ett vackert eller betydelsefullt namn, eller sa kanske de inte kunde komma pa nagot battre. Who cares - Namnet forstor inte manniskan, utan manniskan namnet.

• Bella Notte
    SpookyandKira skrev 2009-07-02 05:20:16 följande:
    Mitt kompletta namn ar 5 namn och 31 bokstaver langt.
    OT men jag har också fem namn och det blir 37 bokstäver...
    Dessutom är våra barns namn- enligt en del här i tråden- WT utan att vi för den sakens skull kvalar in på en endaste punkt av vissas "Topplistor för epitetet White Trash"...
  • agtiwi

lillabruden: Mina barn heter William, Tindra och Agnes!

• feministbrud

Jo, det är ju självklart så att de flesta funderar både en och två gånger innan de namnger sina barn. Det är ju dock ett faktum att det går mode i namn. Idag heter få 30-åringar Lars-Erik och Marianne, men dessa namn kommer förmodligen vara populära när våra barn, Siri, Elsa och Vilgot, ska namnge sina barn.

En teori jag har om namn är att det kan ha med åldern att göra. När jag var runt 15-16 tyckte jag att anglosaxiska namn var jättefina. (Dock förstod jag att Alison skulle låta för jäkligt på västgötska, så därför tänkte jag att det var kört för mitt barn, men mågna ser det nog inte så.) Så som passionsblomman säger så kan det handla om förebilder och när vi blir äldre är det snarare våra morföräldrar som är det än kändisar (våra föräldrar i alla ära, men där är nog namnen för nära i tiden för att vi ska tycka att de är vackra).

• feministbrud

Jag är också trångsynt och fördömande när det passar mig

Panzerfaust skrev 2009-07-01 23:07:27 följande:
    Det gör dig nästan unik i den här tråden men vi som är trångsynta och fördömmande lyfter på hatten.
  • Bella Notte

...undrar om det finns några arrangemang eller förfaranden vid ett bröllop, med efterföljande fest, som kvalar in i epitetet WHITE TRASH?

Vad tycker eller tror ni?

• nennesjuttioåtta

Bella Notte skrev 2009-07-02 10:49:22 följande:

...undrar om det finns några arrangemang eller förfaranden vid ett bröllop, med efterföljande fest, som kvalar in i epitetet WHITE TRASH?Vad tycker eller tror ni?
    Brudöverlämning

*duckar*
  • Bambi76

tur att du duckar för annars hade jag nog kunnat gå igång lite på just den komentaren...

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-02 10:50:59 följande:
    Bella Notte skrev 2009-07-02 10:49:22 följande:
    Brudöverlämning*duckar*
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?