Jag var dopt till Heidi for att min pappa tycker att det ar det vackraste flicknamnet som finns. Han visste redan som barn vad han ville dopa sin dotter till.
Pa grund av detta ar jag valdigt...beskyddande over mitt namn. Det ska uttalas pa finska, och under hela min uppvaxt i Sverige blev jag kallad "Haidi." Om nagon vikarie i skolan undrade om "Haidi" var har idag svarade jag alltid nej.
Jag bor i USA nufortiden. Forsok att fa amerikaner att uttala mitt namn korrekt. Not a chance. De fa som vet hur stolt jag ar over mitt namn kallar mig Heidi, och familjen, givetvis, som uttalat det ratt fran borjan... Men de flesta har kanner mig vid ett mellannamn som jag lade till nar jag var 18, just for att jag visste att jag en dag skulle flytta utomlands.
Sa for att jag alskar mitt namn och inte vill hora pappas favoritnamn misshandlas varje dag har jag valt att inte lata hela varlden veta vad jag heter... Det ar ett H i korkortet som bara jag och de som fortjanar det kanner till. :)
Mitt kompletta namn ar 5 namn och 31 bokstaver langt.
Sjalv ska jag aldrig ha barn, men jag bryr mig inte om vad folk doper sina barn till. Antingen tycker de att det ar ett vackert eller betydelsefullt namn, eller sa kanske de inte kunde komma pa nagot battre. Who cares - Namnet forstor inte manniskan, utan manniskan namnet.