• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • shakynose
    valkyriana skrev 2009-07-01 00:20:56 följande:
    Kan så vara att namnet markerar en gruppering i sammhället- Det var inte det jag syftade på. Det är den nedvärderande tonen och att det verkar vara helt ok att dömma folk efter ett namn som jag upplever extremt inskränkt. Nu har jag ingen son som heter Kevin exempelvis. Men om jag hade döpt min son till Kevin, eller min dotter till Tindra så hade jag med det trångsynta perspektiv jag läser om här vara en extremt dålig mor? Dessutom dras paralleller från högutbildad - bra människa. Lågutbildat - dålig människa.Enligt mitt synsätt har en sådan person huvudet så långt upp i sin egen röv att han knappast kan se klart.
    Jag håller verkligen med dig om att det snarare är ett tecken på okunnighet än god smak att uttala sig så nedvärderande om både namn och hela samhällsgrupper. Inte särskilt classy helt enkelt!
  • feministbrud

Men det finns ju undersöknignar på vilka perosner som ger vissa namn till sina barn. En person i överklassen skulle aldrig ge sitt barn namnet Kevin. Det handlar inte om att namnet gör dig till något, utan att namn är väldigt bundet till klass.

shakynose skrev 2009-07-01 14:01:21 följande:
    Jag håller verkligen med dig om att det snarare är ett tecken på okunnighet än god smak att uttala sig så nedvärderande om både namn och hela samhällsgrupper. Inte särskilt classy helt enkelt!
  • Bambi76

Ehhhhh.. och alla undersökningar är ju fullt pålitliga och sanna... har en kompis som man skulle kunna placera in i facket överklass och hon kommer att döpa sin son till just Kevin..
    I vilken klass skulle du sätta in Estella, Stella,Joulie då ??
    (om du inte läst mitt tidigare inlägg, så är just dessa namn jag och min blivande man kommer att ge ha som namn den dagen vi skaffar barn och vi får en dotter)

feministbrud skrev 2009-07-01 14:36:04 följande:
    Men det finns ju undersöknignar på vilka perosner som ger vissa namn till sina barn. En person i överklassen skulle aldrig ge sitt barn namnet Kevin. Det handlar inte om att namnet gör dig till något, utan att namn är väldigt bundet till klass.
  • feministbrud

Nej, det är klart att alltid inte stämmer. Men det finns anmn som är klart överepsresenterade bland ungdomar som "hamnat snett" tex (däribland Kevin och Cassandra). Jag känner också en person med annan bakgrund som har döpt sin son till kevin, men det är ovanligare. Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det inte är namnet som gör dig tilld en du är, utan föräldrarna (så klart) och att föräldrar i vissa socialgrupper tenderar att namnge sina barn på ett liknande sätt. Kevin och Melissa är vanligare bland sk wt och är tydliga klassmarkörer.

Bambi76 skrev 2009-07-01 14:43:05 följande:
    Ehhhhh.. och alla undersökningar är ju fullt pålitliga och sanna... har en kompis som man skulle kunna placera in i facket överklass och hon kommer att döpa sin son till just Kevin..I vilken klass skulle du sätta in Estella, Stella,Joulie då ??(om du inte läst mitt tidigare inlägg, så är just dessa namn jag och min blivande man kommer att ge ha som namn den dagen vi skaffar barn och vi får en dotter)
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-07-01 14:01:21 följande:
    Sedan när blev white trash en samhällsgrupp?

Det är inte så att jag säger att exempelvis all arbetarklass är pack och slödder men det är dock främst inom arbetarklass och och till viss del medelklassen du finner de som kan komma att kallas WT.

Sedan är det bara så att namn som Kevin Svensson, Texas Andersson, Amber Eriksson osv. är namn som fullkomligt skriker WT och det är inget som enbart jag sitter och säger, ni kan ju prova att googla "white trash namn" så får ni se. Inte heller har jag sagt att alla WT föräldrar är dåliga föräldrar men som vanligt finns det folk som drabbas av akut selektivt läsande så fort det är ett inlägg som stör dem.

Och nej Denniskorvar och pulvermos är inte bra mat.
  • Panzerfaust
    agtiwi skrev 2009-07-01 12:13:52 följande:
    mitt ena barn stämmer väl enligt din mening in på vad du kallar oregerlig och som en apa. Vet du vad det beror på? Han har adhd samt aspergers syndrom.
    Nu är du ju bara löjlig...

Du har ett barn som har en diagnos det är en ganska väsentlig skillnad på det och de oupfostrade skitungar som en del släpar runt på.
  • Bambi76

Ja, just namnen och föräldrarna gör så klart att barnen "hamnar snett"....
    Jag undrar vad som hände med min syrra som vid 20 års ålder knarkade ihjäl sig och våra föräldrar är inte WT eller har varit dåliga på att uppfostra oss och syrran hette Nene..

Är fortfarande nyfiken på i vilket "fack" du sätter dom namnen jag tog upp i mitt förra inlägg.. (inte för att bråka eller hugga på dig vad nu än ditt svar blir.. är bara nyfiken)

feministbrud skrev 2009-07-01 14:58:33 följande:
    Nej, det är klart att alltid inte stämmer. Men det finns anmn som är klart överepsresenterade bland ungdomar som "hamnat snett" tex (däribland Kevin och Cassandra). Jag känner också en person med annan bakgrund som har döpt sin son till kevin, men det är ovanligare. Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det inte är namnet som gör dig tilld en du är, utan föräldrarna (så klart) och att föräldrar i vissa socialgrupper tenderar att namnge sina barn på ett liknande sätt. Kevin och Melissa är vanligare bland sk wt och är tydliga klassmarkörer.
  • Bambi76

nej, kanske inte om man ger det till barnen VARJE dag men för guds skull, det tror jag inte att någon gör och om barnen får det någon gång ibland så dör dom inte...
    (blev lite OT nu men men ...)

Panzerfaust skrev 2009-07-01 15:01:28 följande:
    Och nej Denniskorvar och pulvermos är inte bra mat.
  • agtiwi

Panzerfaust: Nej, löjlig är jag då rakt inte. Det är faktiskt så att många människor med just fördomar som dessutom råkar se mina tatueringar eller min tända cigg i munnen samtidigt som min son spårar ur drar slutsatsen att jag som morsa inte är riktigt klok. I bland bör man ta reda på bakomliggande fakta innan man sparkar på de som redan ligger.. Bara en tanke!

• MilosMamma

Seriöst diskuteras sånt här? finns det inte värre problem att placera folk i fack beroende på vad deras barn heter?

Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?