• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Panzerfaust

Jag och "Heloise" testade våra namn i namngeneratorn på www.svenskanamn.se/namn/namngenerator och fick Julius till svar om/när vi får en pojke, det vore ju något det. Pappa historielärare som döpt barnet till Julius, snacka om karateskola som 5åring.

• Heloise

Mkt möjligt och det står ju alla fritt att namnge sina barn efter eget huvud. Men jag personligen tycker att det låter illa, och det är bara min personliga åsikt som jag har rätt till. Precis som det står andra fritt att tycka att Daniel är ett tråkigt namn.
    Dessutom så är väl Ali och Fatima vanliga namn med lång tradition? Fanns en Fatima Ekman på -60 talet i Sverige så jag der inget konstigt i den kombinationen.
    Alabama är förövrigt ett WT namn även i USA.

shakynose skrev 2009-06-30 21:38:37 följande:
    De flesta namn är ju utländska, "Anita" var t.ex. mycket exotiskt när det kom på början av 1900-talet, men nu skulle väl ingen reagera på kombon "Anita Johansson"?Det finns dessutom många barn som har föräldrar med olika bakgrund så det kommer antagligen bara att bli vanligare med sådana kombinationer som "Ali Granbom" eller "Fatima Persson".
  • Fjosok

Sökte på mig och min ungdoms kärleks namn i den där generatorn. Vår dotter skulle heta Åse och vår son Örjan

Bra att det inte blev nått mao

• shakynose
    Heloise skrev 2009-06-30 21:50:04 följande:
    Mkt möjligt och det står ju alla fritt att namnge sina barn efter eget huvud. Men jag personligen tycker att det låter illa, och det är bara min personliga åsikt som jag har rätt till. Precis som det står andra fritt att tycka att Daniel är ett tråkigt namn.Dessutom så är väl Ali och Fatima vanliga namn med lång tradition? Fanns en Fatima Ekman på -60 talet i Sverige så jag der inget konstigt i den kombinationen.Alabama är förövrigt ett WT namn även i USA.
    Men det intressanta är inte att du har rätt till en åsikt utan VARFÖR du inte gillar dessa namn, och vad det kan få för konsekvenser, eventuellt.
  • Heloise

Tja mina och Panzers barn kommer itne at heta Alabama, det är väl ungefär den konsekvensen som det får.

shakynose skrev 2009-06-30 21:53:32 följande:
    Men det intressanta är inte att du har rätt till en åsikt utan VARFÖR du inte gillar dessa namn, och vad det kan få för konsekvenser, eventuellt.
  • shakynose
    Heloise skrev 2009-06-30 21:54:34 följande:
    Tja mina och Panzers barn kommer itne at heta Alabama, det är väl ungefär den konsekvensen som det får.
    Det må jag säga är en hyfsat ointressant effekt. Varför skulle då din åsikt vara värdefull?
    Som sagt, vad är orsaken till att vissa namn är WT för dig och panzer?
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-06-30 22:00:09 följande:
    Det må jag säga är en hyfsat ointressant effekt. Varför skulle då din åsikt vara värdefull?Som sagt, vad är orsaken till att vissa namn är WT för dig och panzer?
    Nu är det ju så att det inte bara är jag och H som avgjort vilka namn som är WT utan det är ett ganska välkänt fenomen precis som Y-faktorn. Personer med låg social status och lågutbildade tenderar att använda just dessa namn. Unga mödrar med svanktatuering och cigg i munngipan, semiutväxt hårfärgning och mobiltelefonen limmad vid örat, där har du en genomsnittlig white trash-morsa, hennes barn lystrar säkerligen till något av de namn som redovisats tidigare i tråden.

Huruvida H:s åsikt skulle vara värdefull eller inte är väl upp till var och en att bedöma precis som man värderar åsikter i verkliga livet beroende på från vem de kommer.
  • shakynose

Frågan är hur viktig åsikten är för H själv, om det nu inte är intressant att diskutera VARFÖR vissa namn klingar illa i hennes öron, utan bara ATT de är fula.

Att du har en tendens att vara fördömande vet jag redan och jag har svårt att ta lejonparten dina utläggningar på allvar pga detta.

Säg mig du då: Tycker du att namnen är fula av estetiska skäl eller är det för att du är rädd att folk ska tro att din fru har svanktatuering och att du själv har suttit i fängelse?

Panzerfaust skrev 2009-06-30 22:08:55 följande:
    Nu är det ju så att det inte bara är jag och H som avgjort vilka namn som är WT utan det är ett ganska välkänt fenomen precis som Y-faktorn. Personer med låg social status och lågutbildade tenderar att använda just dessa namn. Unga mödrar med svanktatuering och cigg i munngipan, semiutväxt hårfärgning och mobiltelefonen limmad vid örat, där har du en genomsnittlig white trash-morsa, hennes barn lystrar säkerligen till något av de namn som redovisats tidigare i tråden.Huruvida H:s åsikt skulle vara värdefull eller inte är väl upp till var och en att bedöma precis som man värderar åsikter i verkliga livet beroende på från vem de kommer.
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-06-30 22:23:32 följande:
    Tycker du att namnen är fula av estetiska skäl eller är det för att du är rädd att folk ska tro att din fru har svanktatuering och att du själv har suttit i fängelse?
    Jag tycker att namnen som de är groteskt fula i många fall och tar jag mig friheten att distansera mig från de som har Linda Rosing som husgud.

Vad folk tror/tycker om mig har aldrig varit något som rör mig i ryggen.
  • Heloise

Om du läser trådstarten så står det ingenting om vikten av åsikter.
    Fjosok trådstart / "Vad tror ni om dessa namn? Jag anser att det låter förfärligt"

Ja jag tycker att många av namnen på listan låter förfärliga.
    Det är inte upp till dig att avgöra om min åsikt är intressant eller inte. Vidare skulle jag gärna vilja veta vem eller vad som ger dig rätten att diktera vilka åsikter som är intressanta eller vad som ska diskuteras? Speciellt i trådar som du inte startat själv.

shakynose skrev 2009-06-30 22:23:32 följande:
    Frågan är hur viktig åsikten är för H själv, om det nu inte är intressant att diskutera VARFÖR vissa namn klingar illa i hennes öron, utan bara ATT de är fula.
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?