Om man nu antar att människor tänker efter både en och två gånger innan de döper sina barn. Man kan ju gissa att det är en rätt stor del i graviditeten att planera det ena och andra och åtminstone när jag läser den här tråden så kan jag gissa att namn är viktigt för de flesta. Jag vet då att jag började fundera på vad mina ungar skulle heta redan när jag gick på gymnasiet och hade bestämt att jag inte skulle ha några alls. I vilket fall så är namn uppenbart viktiga.
Jag tycker ofta att människor passar rätt bra i sina namn, det är sällan nån presenterar sig och man bara tycker att det är helt fel (har hänt någon gång men med tanke på hur många människor man träffar så är det rätt ovanligt). Tänkte därför på vad jag önskade att mina barn skulle få för egenskaper/personlighet innan jag valde. När ettan kom så passade inte namnet på honom alls så då fick det bli ett annat. Han föddes i v 27 och fick ett namn som betyder krigare, kämpe eftersom han behövde vara sån. Dottern fick ett gudinnenamn som är ovanligt, vackert och starkt (båda har nordiska namn).
Kan man då tänka sig att även andra människor väljer namn som symboliserar något som är viktigt för dem? Släktnamn är ju bra exempel (dottern har även ett finskt namn efter min mormor) på något som representerar något älskat. De som döper efter kändisar tycker antagligen att kändisar är viktiga i deras liv. Kanske de önskar sina barn den sjävlkänsla eller image som artisten utstrålar?
Det finns ju nån teori som säger att vi kan hålla x antal personer i huvudet (minns inte hur många typ 100 kanske?). Detta antal motsvarar alla de personer som fanns i en genomsnittlig by under nån viss period (ja, väldigt luddigt, minnet är inte så skarpt som jag önskar alla gånger). Då var det viktigt att minnas alla personer, vem som var släkt med vem och hur man hörde ihop på olika sätt. Nu är inte det här så viktigt. Vi har små familjer, små bekantskapskretsar (om vi nu inte räknar alla miljoner "kompisar" på facebook då) och då har kändisarna tagit den platsen som bybona hade förut. Vi har koll på vem som är gift med vem, vem som har barn med vem osv. Kan man då också tänka sig att istället för att döpa barn efter byäldsten (eller kungen för den delen, hur många Erik, Oskar, Harald mm finn det inte i äldre generationer?) så döper vi barnen efter motsvarigheten: Brittney, Kevin osv...
Såååå. Vad ville jag komma fram till? Jo, att de som i denna tröd benämns som WT har andra förebilder än de som kanske är välutbildade, adel eller vad det nu kan vara. Därför kanske de som hör till ena gruppen gillar namn som folk i den andra gruppen gillar? Och om man ska diskutera vilka som har god smak eller dålig smak så kan man ju hålla på tills fingrarna blöder.
Vilket mina nu gör efter detta långa inlägg i debatten. Beklagar längden och den almänna förvirringen. Jag bara funderar högt tror jag...