• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Panzerfaust

Namn signalerar social status och att ge mina eventuella barn namn som bärs av samhällets bottenskrap kommer inte att hända. Inte heller namn som inte har något med mig eller min blivande frus ursprung (som Muhammed och Ali exempelvis) att göra känns aktuellt.

• MilosMamma

Jättefina namn!!!!!!!!!!!!!!!!

• shakynose
    Heloise skrev 2009-06-30 22:34:22 följande:
    Om du läser trådstarten så står det ingenting om vikten av åsikter.Fjosok trådstart / "Vad tror ni om dessa namn? Jag anser att det låter förfärligt"Ja jag tycker att många av namnen på listan låter förfärliga.Det är inte upp till dig att avgöra om min åsikt är intressant eller inte. Vidare skulle jag gärna vilja veta vem eller vad som ger dig rätten att diktera vilka åsikter som är intressanta eller vad som ska diskuteras? Speciellt i trådar som du inte startat själv.
    Jag har inte sagt att någon inte får ha en åsikt. Och jag lämnar det faktiskt upp till dig att avgöra om din åsikt är intressant om den inte går att diskutera längre än du verkar vara beredd att göra.
    Jag är uppriktigt intresserad av att diskutera VARFÖR vissa namn uppfattas som "finare" än andra. Det är liksom en naturlig utveckling på frågeställningen i TS.
  • shakynose
    Panzerfaust skrev 2009-06-30 22:37:47 följande:
    Namn signalerar social status och att ge mina eventuella barn namn som bärs av samhällets bottenskrap kommer inte att hända. Inte heller namn som inte har något med mig eller min blivande frus ursprung (som Muhammed och Ali exempelvis) att göra känns aktuellt.
    Så om det var namn som Algot, Daniel, Frida och Emma som var vanliga i dessa lägre samhällsklasser så vore det dessa namn som du skulle undvika?
  • shakynose
    Fjosok skrev 2009-06-30 21:52:03 följande:
    Sökte på mig och min ungdoms kärleks namn i den där generatorn. Vår dotter skulle heta Åse och vår son Örjan Bra att det inte blev nått mao
    Örjan var väl ingen höjdare imo, men Åse gillar jag!
  • Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-06-30 22:47:11 följande:
    Så om det var namn som Algot, Daniel, Frida och Emma som var vanliga i dessa lägre samhällsklasser så vore det dessa namn som du skulle undvika?
    Antagligen, om dessa namn lades till i skaran av namn som wt-folket döper sina barn till skulle jag undvika dem. Kan tillägga att inget av dessa namn är något jag gillat från början (håller det även för omöjligt för dessa namn att bli wt namn). Däremot skulle jag skita våldsamt i om så kronprinsessan döpte sina barn till Kevin och Amber och de blev hög status bland "fint folk", namnen är och förblir skitfula. Har ett namn en gång dragits ned i skiten så blir det svårt att ta sig upp igen.
  • shakynose

Men om ett namn ska fortsätta att fungera som klassmarkör så måste väl namnet vara ganska exklusivt för just den klassen? De namn som betraktas som neutrala är ju lika vanliga i alla samhällsskikt!

• Panzerfaust
    shakynose skrev 2009-06-30 22:58:32 följande:
    Men om ett namn ska fortsätta att fungera som klassmarkör så måste väl namnet vara ganska exklusivt för just den klassen? De namn som betraktas som neutrala är ju lika vanliga i alla samhällsskikt!
    Jag skulle våga påstå att det inte finns riktiga överklassnamn. Det finns namn och så finns det wt-namn. Att sedan en del föräldrar som kan betecknas som WT har den goda smaken att döpa sina barn som folk är ju trevligt i sig.
  • valkyriana

Snacka om att dömma folk. Tycker personligen inte att kronprinsessan är bättre än någon annan. Inte heller anser jag att "adeln" skulle vara "finare" än vad ni kallar "wt".
    Varför pratas det ens om WT? Sjuk benämning. Ruggigt trånsynt att placera folk i fack.
    Vad gillar ni "blattenamn"? är det finare än WT? Svennenamn?
    Bonnenamn?

• Panzerfaust
    valkyriana skrev 2009-06-30 23:03:07 följande:
    Snacka om att dömma folk. Tycker personligen inte att kronprinsessan är bättre än någon annan. Inte heller anser jag att "adeln" skulle vara "finare" än vad ni kallar "wt". Varför pratas det ens om WT? Sjuk benämning. Ruggigt trånsynt att placera folk i fack.Vad gillar ni "blattenamn"? är det finare än WT? Svennenamn? Bonnenamn?
    WT är helt enkelt det namn gruppen fått, jag kallar dem slödder vanligtvis. Vad är det som är så sjukt med benämningen? Det man hänvisar till är ju lågutbildade (företrädelsevis vita) personer med låg status.
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?