• Fjosok

Fina och fräcka flicknamn?

Gick på en länk till BTs systersajt familjeliv. Länken handlade om "fina och fräcka flicknamn" och jag höll på att ta tre steg bakåt, ramla utefter ett stup och slå ihjäl mig.

www.familjeliv.se/Foralder/1.466174

Vad tror ni om dessa namn?

Jag anser att det låter förfärligt. I ren protest så lovar jag att ge eventuella barn namn i stil med Daniel, Åsa, Annika, Peter, Jonas, Anna, Linda, Cecilia, Anders, Johan eller David.

• Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?
  • Heloise

Om du hade uttryckt dig trevligare så är det mkt möjligt att jag varit intresserad av att diskutera med dig redan i inledningen.

Men eftersom det är en naturlig utveckling på tråden så ska jag försöka ge dig några anledningar till varför jag har svårt för bla "amerikaniserade" namn. Många av dessa namn har en negativ klang för mig, eftersom jag har träffat på ett antal ouppfostrade ungar som heter ngt i stil med Destiny. Det är samma sak som att jag aldrig skulle döpa ett barn till Greta, jag kände en tant när jag var liten som hette Greta och hon var en riktigt satkärring.

Förutom mina personliga upplevelser av många "amerikaniserade/påhittade" namn, så tycker jag faktiskt ärligt talat inte att de är estetiskt tilltalande, precis som jag inte bär gula kläder eller har aprikosa gardiner.

Jag är svag för ett par namn som kanske skulle kunna klassas som WT namn, men jag tycker inte att de namnen passar speciellt bra ihop med Panzers och mitt(snart) efternamn eller våra förnamn, estetiskt sätt.
    Jag kan även tillägga att jag faktiskt inte är förtjust i namn som har åä eller ö i sig och de borde ju anses vara svenska eller åtminstonde Skandinaviska.

shakynose skrev 2009-06-30 22:45:22 följande:
    Jag har inte sagt att någon inte får ha en åsikt. Och jag lämnar det faktiskt upp till dig att avgöra om din åsikt är intressant om den inte går att diskutera längre än du verkar vara beredd att göra.Jag är uppriktigt intresserad av att diskutera VARFÖR vissa namn uppfattas som "finare" än andra. Det är liksom en naturlig utveckling på frågeställningen i TS.
  • shakynose
    valkyriana skrev 2009-06-30 23:03:07 följande:
    Snacka om att dömma folk. Tycker personligen inte att kronprinsessan är bättre än någon annan. Inte heller anser jag att "adeln" skulle vara "finare" än vad ni kallar "wt". Varför pratas det ens om WT? Sjuk benämning. Ruggigt trånsynt att placera folk i fack.Vad gillar ni "blattenamn"? är det finare än WT? Svennenamn? Bonnenamn?
    Självklart markerar namnet en viss tillhörighet och ofta är det ett medvetet val föräldrarna gör.
    Min kille är blatte men hans förnamn funkar både på svenska och modersmålet, medvetet val av föräldrarna! Jag har ett "fint" namn (kreddigt i övre medelklassen) mycket medvetet av föräldrarna. Och visst får man genast en bild av en människa när man ser namnet, så nog lönar det sig att tänka till.
    Men man måste även fundera lite över varifrån fördomarna kommer, och huruvida de är till hjälp eller stjälp egentligen.
  • shakynose
    Heloise skrev 2009-06-30 23:10:19 följande:
    Om du hade uttryckt dig trevligare så är det mkt möjligt att jag varit intresserad av att diskutera med dig redan i inledningen.Men eftersom det är en naturlig utveckling på tråden så ska jag försöka ge dig några anledningar till varför jag har svårt för bla "amerikaniserade" namn. Många av dessa namn har en negativ klang för mig, eftersom jag har träffat på ett antal ouppfostrade ungar som heter ngt i stil med Destiny. Det är samma sak som att jag aldrig skulle döpa ett barn till Greta, jag kände en tant när jag var liten som hette Greta och hon var en riktigt satkärring. Förutom mina personliga upplevelser av många "amerikaniserade/påhittade" namn, så tycker jag faktiskt ärligt talat inte att de är estetiskt tilltalande, precis som jag inte bär gula kläder eller har aprikosa gardiner.Jag är svag för ett par namn som kanske skulle kunna klassas som WT namn, men jag tycker inte att de namnen passar speciellt bra ihop med Panzers och mitt(snart) efternamn eller våra förnamn, estetiskt sätt. Jag kan även tillägga att jag faktiskt inte är förtjust i namn som har åä eller ö i sig och de borde ju anses vara svenska eller åtminstonde Skandinaviska.
    Hade du inte uttryckt dig så stöddigt till en början så kanske jag hade varit trevlig. Vem vet?

Men för dig handlar det alltså inte så mycket om status, utan estetik?
  • Panzerfaust

Vad innebär då WT egentligen?

Min definition av termen är som följer.

Talar vi om kvinnor ser stereotypen ut ungefär så här:

* Röker, helst billigt skit som luktar fotogen
    * Mamma mycket tidigt
    * Glider runt i träningsbrallor det står "Sexy" i röven på
    * Färgar håret men inte tillräckligt ofta
    * Piercings, placering egal dock gärna i tungan så att hon läspar.
    * Ungarna är totalt oregerliga och beter sig som små apor
    * Hon tar ingen notis om att barnen bryter mot alla gällande regler och normer oavsett plats
    * Tatueringar, gärna i svanken, gärna tribals
    * Tycker att "Dennis-korv" och pulvermos är bra mat för barnen
    * Pratar i mobilen jämt helst i kombination med första punkten
    * Är oartig
    * Sminkar sig med en roller
    * Har Linda Rosing eller någon annan husgud som Britney på sig det har hon det inom en vecka
    * Rör sig i flock med sina gelikar och deras terränggående barnvagnar (inte för att de någonsin är ute i skogen utan för att däcken ser fräna ut)
    * Det allt för sällan färgade håret klipps lika sällan och ser ut som en golvmopp
    * Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden
    * Okunniga och outbildade med noll och inga ambitioner

Männen:
    * Röker, helst billigt skit som luktar fotogen
    * Tatuerad, gärna tribals som löper nedför armarna
    * Har brallorna i knävecken
    * Köper tröjor med tribalmönster och dödskallar på
    * Tror att hög musik är bra musik
    * Försöker kopiera apors gång
    * Linne och keps
    * Snusar, helst en halv dosa åt gången
    * Om han mot förmodan jobbar så är det inte ett jobb som kräver någon större utbildning
    * Har gärna stora halskedjor ofta i stål, Torshammare är ett troligt inslag liksom tumring i silver.
    * Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden
    * Okunniga och outbildade med noll och inga ambitioner
    * Tycker bilstereon är viktigare än bilen, fälgarna likaså
    * Baslådan är större än lägenheten
    * Flammor och skit utefter bilens sida (gärna en 740)
    * Oartiga och gapiga
    * Sannolika namnändelser är y eller ie
    * Är inte ostraffade

Det jag orkade komma på just nu...

• Heloise

Nä vem vet?

Naturligtvis spelar status in, det är som du skriver så att en del namn är neutrala och anses ha högre status än många av de mer moderna namnen. Jag tror även att det kan underlätta att heta Sara Lind jämfört mot Rayleene Lind. Rayleene är enligt mina australiensiska vänner det värsta Bogan= WT namnet i australien.
    Precis som dina föräldrar försöker jag tänka ett steg längre. Men lejonparten av mitt motstånd grundar sig i, personliga upplevelser knytna till diverse namn samt att jag faktiskt tycker att många av namnen är genuint fula, det betyder ju inte att det är ngt fel i att döpa sitt barn till det, bara att jag inte kommer göra det.

shakynose skrev 2009-06-30 23:24:06 följande:
    Hade du inte uttryckt dig så stöddigt till en början så kanske jag hade varit trevlig. Vem vet?Men för dig handlar det alltså inte så mycket om status, utan estetik?
  • Sonja68

Jag tycker det är kul om namnet visar lite av ens ursprung, tex om man har franskt påbrå och har ett franskt namn osv.
    Det är synd att man väljer bort fina, svenska namn för amerikanska namn när man inte har nån anknytning till USA, men var och en gör ju självklart som de vill.
    Precis som jag tycker det är synd att mina ryska kompisar väljer amerikanska och franska namn till sina barn när det finns så många fina ryska namn.
    Om inte mina barn hade haft ryskt påbrå så hade jag nog kollat igenom våra släktnamn, min farmor hette t.ex. Josefina som andranamn.
    Estetiken spelar även för mig en viss roll. Det ska liksom vara harmoni mellan alla namnen. ELLER finnas en klar tanke bakom namnvalet. För mig är det så.

• Heloise

Jag håller helt med dig Sonja, men att döpa sitt barn till ex Destiny när mamma heter Linda och pappa Stefan känns underligt för mig. Att däremot "hedra" ursprung är en helt annan sak. Iaf mig.

• Sonja68
    Heloise skrev 2009-06-30 23:43:17 följande:
    Jag håller helt med dig Sonja, men att döpa sitt barn till ex Destiny när mamma heter Linda och pappa Stefan känns underligt för mig. Att däremot "hedra" ursprung är en helt annan sak. Iaf mig.
    Exakt!
    Nu har både jag och min man namn som finns både i Ryssland och SVerige: Sofia och Alexander. Så praktiskt !
  • valkyriana

Ja ja, då finns det inte så många som barnanamnen antyder då med andra ord.

Panzerfaust skrev 2009-06-30 23:35:55 följande:
    Vad innebär då WT egentligen?Min definition av termen är som följer.Talar vi om kvinnor ser stereotypen ut ungefär så här:* Röker, helst billigt skit som luktar fotogen* Mamma mycket tidigt* Glider runt i träningsbrallor det står "Sexy" i röven på* Färgar håret men inte tillräckligt ofta* Piercings, placering egal dock gärna i tungan så att hon läspar.* Ungarna är totalt oregerliga och beter sig som små apor* Hon tar ingen notis om att barnen bryter mot alla gällande regler och normer oavsett plats* Tatueringar, gärna i svanken, gärna tribals* Tycker att "Dennis-korv" och pulvermos är bra mat för barnen* Pratar i mobilen jämt helst i kombination med första punkten* Är oartig* Sminkar sig med en roller* Har Linda Rosing eller någon annan husgud som Britney på sig det har hon det inom en vecka* Rör sig i flock med sina gelikar och deras terränggående barnvagnar (inte för att de någonsin är ute i skogen utan för att däcken ser fräna ut)* Det allt för sällan färgade håret klipps lika sällan och ser ut som en golvmopp* Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden* Okunniga och outbildade med noll och inga ambitionerMännen:* Röker, helst billigt skit som luktar fotogen* Tatuerad, gärna tribals som löper nedför armarna* Har brallorna i knävecken* Köper tröjor med tribalmönster och dödskallar på* Tror att hög musik är bra musik* Försöker kopiera apors gång* Linne och keps* Snusar, helst en halv dosa åt gången* Om han mot förmodan jobbar så är det inte ett jobb som kräver någon större utbildning* Har gärna stora halskedjor ofta i stål, Torshammare är ett troligt inslag liksom tumring i silver.* Barnen lystrar till de namn som tidigare nämnts i tråden* Okunniga och outbildade med noll och inga ambitioner* Tycker bilstereon är viktigare än bilen, fälgarna likaså* Baslådan är större än lägenheten* Flammor och skit utefter bilens sida (gärna en 740)* Oartiga och gapiga* Sannolika namnändelser är y eller ie* Är inte ostraffade Det jag orkade komma på just nu...
  • valkyriana

Kan så vara att namnet markerar en gruppering i sammhället- Det var inte det jag syftade på.
    Det är den nedvärderande tonen och att det verkar vara helt ok att dömma folk efter ett namn som jag upplever extremt inskränkt.
    Nu har jag ingen son som heter Kevin exempelvis. Men om jag hade döpt min son till Kevin, eller min dotter till Tindra så hade jag med det trångsynta perspektiv jag läser om här vara en extremt dålig mor? Dessutom dras paralleller från högutbildad - bra människa. Lågutbildat - dålig människa.
    Enligt mitt synsätt har en sådan person huvudet så långt upp i sin egen röv att han knappast kan se klart.

shakynose skrev 2009-06-30 23:14:30 följande:
    Självklart markerar namnet en viss tillhörighet och ofta är det ett medvetet val föräldrarna gör.Min kille är blatte men hans förnamn funkar både på svenska och modersmålet, medvetet val av föräldrarna! Jag har ett "fint" namn (kreddigt i övre medelklassen) mycket medvetet av föräldrarna. Och visst får man genast en bild av en människa när man ser namnet, så nog lönar det sig att tänka till.Men man måste även fundera lite över varifrån fördomarna kommer, och huruvida de är till hjälp eller stjälp egentligen.
Svar på tråden Fina och fräcka flicknamn?