Mlle M: Tack för jordnötsgrattis, det känns roligare och roligare. Pratade med mannen om det igår kväll, att när vi ser dem gå och hålla varann i händerna då kommer vi gråta bägge två. Fast troligare blir väl att de försöker lyfta varann i öronen eller nåt sånt.
Yes, håller med Izunia - supermysig, varierande och lyxig bröllopsresa! Och vilken underbar present till din man. Sniken, du? Eh... här har du en som alltid tar med sig grovbröd och räkost på tub "utifall att"; dels för att jag - eller rättare sagt min mage - inte tål de porösa, franska frukostarna, dels för att jag verkligen bara tänker betala en massa för hotellfrukost om det verkligen är värt det. Fast på senare år har vi blivit lite bekvämare av oss, kan hänga ihop med att vi gjort en ekonomisk kometkarriär från studentbudget till nån sorts... tja, bekvämlighetsbudget. Vilket inte hindrar oss från att med förtjusning sitta och småsnåla under hela vår förestående frankriketripp. Funderar som bäst på hur vi ska kånka med oss den elektriska kylväskan, för att kunna picnica oss fram genom Sydbretagne och trakterna av La Baule (där inte en utan TVÅ av våra vänner har hus... lägg därtill vännerna med hus i St Martin på Ile de Ré, samt min brors våning i Nice, plus ytterligare en väns medeltidshus i bergen ovanför Nice och farföräldrarna i Tours så förstår ni varför vi knappast har nån brådska att köpa oss nåt eget...). Denna gång ska vi alltså hyra bil och bo på ett litet anspråkslöst B&B en bit in från kusten. Vi hade för övrigt tur som hittade nåt rum över huvud taget, tre veckor före avresedagen... Men alltså picnic, hyrbil och billiga B&B var möjligtvis tidigare en ekonomisk fråga för oss; numera har det blivit det vi mest av allt längtar efter. Vi har ju varit ihop i 11 år och våra absolut bästa minnen har vi från just såna resor i Baskien, Ungern, Provence, Portugal, Martinique, Normandie, Jura-bergen, Drôme med mera med mera, där vi alltid valde att göra på samma sätt. Kolla lokaltidningen efter vilken marknad som är öppen just för dagen, och sen åker vi dit, handlar och sätter oss vid någon liten borg eller i en skog, eller för all del vid randen av ett stup (spanska baskien, på väg mot St Sebastian). Tycker att nostalgi blir en allt mer dominerande faktor ju längre tid man är ihop, vet inte om det är bra eller sorgligt, bara att det är så. Sen är det ju härligt att man numera kan varva med urlyxiga all inclusive-ställen. Fast sånt hade vi större behov av i Sydostasien; här känns allt så ordnat och tryggt i alla fall.
På frankrike-menyn står framför allt en väldig massa vänner, de flesta har barn i monstrets ålder eller lite äldre vilket såklart är jättekul. Och så en hel del familj också, i den mån vi står ut. Sen har vi inte planerat så mycket mer inför vår ensamresa, förutom att vi ska käka en massa fleur de sel-glass och ligga på stranden i La Baule, som lär vara en av Frankrikes bästa. Både jag och mannen är tokiga i Atlantkusten, plus att detta blir vår första riktiga resa i Europa på säkert tre år, så vi längtar jättemycket, som ni säkert kan förstå. Under Kinatiden var vi i England, Frankrike och Tyskland för att shoppa eller hälsa på vänner, men inget direkt freestylande.
Nu ska jag skriva ut och jobba lite mer. Har en hatkärlek till nya skrivaren, det blir så avslöjande när man ser saker på papper.
Kram på er, G