• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • E11a

Förhoppningsis - Vad skönt att cellförändringarna var godartade! Ha en jättehärlig semester - bilderna var fantastiska!

Vi planerar att fly London till helgen. Vi tar tåget ner till Dorset kusten (hämtar ut en hyrbil där nere, har dåliga erfarenheter av helgtrafiken både in och ut ur London) vid lunchtid på fredag. Har bokat ett jättemysigt litet hotell som har fått fantastiska reviews och tydligen skall ha en mycket bra resturang. Vi ska utforska UNESCO listade Jurassic Coast och planerar att gå långa promenader, vila och äta på bra resturanger. Dorset är känt för bra ekologisk mat "locally sourced" är ledordet.

Vi har också ett byggprojekt på gång! Efter 2,5 års betänkande från vårat council, och ändrande av våra ritningar tusen ggr har vi i veckan fått bygglov för en takterass. Hurra! Vi bor i ett k-märkt område så det har varit ett himla hallå om vad vi får och inte får göra.

Lapinette - Lunch på Villa Källhagen låter härligt. Det är en så himla vacker promenad dit ut så här års. Sist men inte minst Lycka Till!

• Gemma

Ååå vilka fantastiska resor ni har framför er! Sitter här och suktar efter ett grinigt samtal med mannen. Känns sjukt frustrerande att mina första arbetsdagar har blivit helt slukade av samtal till banker, försäkringskassa, skatteverket och stadsbyggnadskontoret... och att det i de flesta fall inte blivit något resultat. Att försöka få några samtal överstökade medan dottern hänger mig i kjolarna är bara att glömma, hon är som ett argsint litet plåster efter sina tröttande dagisdagar. Mannen bara reser och reser, nu är han i Norge och kommer först fredag kväll. Ska fira midsommar med Fru Fräken, som också har danskanställd man (och därmed också är övergiven på midsommar).

Har utöver detta ägnat en stor del av eftermiddagen åt att tvätta, städa, diska, laga tråkmat samt torka bajs från en äkta matta, ingen kommentar.

Vill ha ayier, helst flera, och minst en sekreterare.

Buhuhu,

• Gemma

I morgon ska jag i alla fall festa loss med ett litet blodprov. Apropå egentid. Ser fram emot den sköna lounge-miljön i väntrummet på Emmas Ultraljudsklinik. Om man kisar kan man nästan inbilla sig att det är ett spa.

• Majs Sthlm

Wow! Läste en del här nu ikväll för första gången på länge. Här har det hänt grejer.

Jättegrattis Gemma till den väntade nr 2! Och till huset. Välkommen tillbaka till Sverige förresten, fast det kanske jag skrivit tidigare, på FB eller nåt.

Lapinette: jag känner inte dig men känner ändå med dig och tycker du verkar kämpa på så bra med IVF, adoptionsplaner och annat.

Izunia: grattis till barnet!

Jag tog tåget ner till Malmö ensam med barnen (stora V nu 2 år 3 mån samt lille H snart 9 mån) förra onsdagen. Ett stort projekt, som gick mycket över förväntan. Hälsade på far och "styvmor" samt ett par föräldralediga kompisar. Maken kom ner i fredags så jag skulle slippa två resor själv.

I lördags blev det Köpenhamn - zoo, en have-restaurant (typ bier-garten) och solig promenad ner mot centralstationen. Det var riktigt kul att komma lite utomlands... ja jag fick faktiskt riktig utlandskänsla!

Med V som bebis for vi och flängde rejält - Tyskland, Barcelona och Grekland och diverse Sverigetrippar till bl.a. såväl släkten som Arvikafestivalen gånger två.

Lille H har bara varit i vår sommarstuga i Sörmland samt en vecka i Trysil. Men nu: Malmö samt Köpenhamn!

Limhamn blev det dock ej.

• Majs Sthlm

Lapinette: det jag skrev till dig kom kanske inte ut så bra. Hoppas du förstår min tanke i alla fall.

• Lapinette

Majs Sthlm - det var himla länge sen sist!

E11a - området du beskriver har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna här eller på restråden hur det var. Är jättenyfiken!

Gemma - trist med midsommar utan maken eller känns det helt ok? Kommer inte ihåg men lite midsommarfirande blev det väl ändå fast ni var i Shanghai?

Svärmor har landat och ska för andra året fira midsommar traditionsenligt med oss ute på vårt (min mammas) landställe. Det blir som alltid sillunch för att sedan gå ned till badet och klä midsommarstången, kasta pil, dansa, ta lite lotter och hälsa på alla grannar som man inte har sett på ca 1 år. Sen brukar vi ha 5-kamp uppe hos oss och därefter är det grillning och en massa prat ända fram till småtimmarna. Så här ser alltid midsommar ut för mig.

• Gemma

Hej Majs, synd att du inte hann med Limhamn, då hade vi kunnat ha värsta sandlådekriget med monstret och Fru F:s dotter. Jättekul att höra av dig igen! Förstår såväl att det blir ett mycket större projekt att resa med två barn än med ett, bävar själv inför den där "tvåbarnschocken", hur var det nu Anders Lundin uttryckte sig på Familjeliv, det är 4,2 gånger jobbigare än att ha ett barn. Är det nåt du skulle instämma i?

Lapinette, vi firade midsommar och påsk och jul och nyår och valentines och kräftkalas och Ramadan och Thanksgiving och Chinese New Year och what have you i Shanghai, man passade på att riktigt frossa i alla högtider. Förra året har jag för mig att vi delade upp oss, mannen gick på party medan jag satt hemma och var tjurig martyr. I år blir det MYCKET bättre, i morgon dansar vi som sagt med våra små, sen kör jag och monstret upp till mamma och pappa där vi ska äta middag med mannen (och det lär inte bli korv med mos om man känner mamma rätt). På lördag var det tänkt att vi åter skulle gå och dansa runt en stång men sen fick jag ett oväntat samtal igår av en mycket gammal vän till familjen. Det är nämligen så att när mina föräldrar anlände som flyktingar 1956 blev de, tillsammans med alla andra flyktingar, inackorderade i välvilliga familjer i samma lilla by i nordvästskåne där de fortfarande bor. De hamnade hos ett par där han var flygkapten inom det militära, fick lära sig hur man gör köttbullar och alla andra nödvändiga svenska traditioner. De firade jul tillsammans fram till långt in på sjuttiotalet. Nu är frun död men de fyra barnen har i sin tur ungefär tre barn var, som i sin tur har fått ytterligare barn, så ni kan ju tänka er omfattningen på deras släktträffar. Av dessa är midsommarfesten den viktigaste och den har vi nu också blivit bjudna till. Allt på grund av att jag råkar ha min pappas mobil och att den gamle mannen råkade ringa fel nummer och hamnade hos mig. Så på lördag blir det spettekaka, jordgubbar och champagne.

Kom tillbaka från blodprovet nyss, det var riktigt mysigt. De är så trevliga på den där ultraljudskliniken, fasicken att de inte kan starta privat förlossningsklinik också men såna privilegier är bara er stockholmare förunnade.

Lapinette: Det var ett KUB-test och det är som sagt gratis för oss över 33 men på grund av semester och överbelastning så måste vi som prickat in just sommarmånaderna för vår graviditet pröjsa själva, 2000 kronor eller nåt sånt. Jag har för länge sedan släppt illusionen om att det är lika för alla i det här landet. Men vi tänker skicka fakturan till Landstinget.

Låter urmysigt med ert midsommarfirande med svärmor. Lever din svärfar än? Minns inte att du nånsin har nämnt honom. Har din man några syskon? Min man har en bror och en syster och vi brukar försöka träffas nån gång per år allihop, inte helt lätt när man är utspridda i tre länder men vi får ihop det någon gång då och då, och det är alltid lika trevligt numera.

Kram, G

• Lapinette

Gemma - låter som ett supermysigt midsommarfirande!

Visst är det inte lika för alla här i landet. Titta bara på IVF-köerna så skiftar det enormt beroende på vart i landet man bor. Vissa subventionerar 3 andra 2 och viktigast av allt, åtminstone när man är i min ålder, är köerna. I Stockholm är kön 1,5 år ... vem har tid med det? Nej, det är bara att betala femsiffrigt för lidandet om man vill ha det gjort.

Har tyvärr aldrig träffat svärfar men han är på något sätt med varje gång jag träffar svärmor för hon har alltid ett foto av honom med sig vart hon än åker, som hon ställer vid sängen. Han dog i cancer för ca 10 år sedan.

Makens bror + familj träffar vi så ofta vi kan dvs 3-4 ggr per år. Det var dem vi besökte i Strasbourg (kanske sett fotona på FB?) och förutom att vi kommer att ses i augusti igen så ska vi mötas upp i Berlin i höst. Vartannat år brukar vi göra en weekend tillsammans (utan barn). Först ut var Lyon, sedan Bryssel och nu i höst Berlin.

• Gemma

Just det Lapinette, du skrev ju precis om resorna med makens bror, låter supermysigt. Fick av nån anledning för mig att det var med DIN bror.

Usch ja, det kan bli dyrt med barn, och så kanske det inte ens ger nåt resultat. Har säkert berättat om kanadensiska väninnan som gjorde sju IVF:er i Kanada, medan hon bodde i Tyskland och Shanghai, snacka om dyrt! Och så fick hon ju en pojke sen, på naturlig väg. Men hon är rätt inställd på att det nog bara blir en, för det tog en sån förfärlig tid att få till honom. Vad kostar det att adoptera? Eller, är det olika beroende på land?

• Lapinette

Min bror har vi inte gjort några sådana resor med. Kanske för att vi ändå ser dem så mycket oftare. De var dock nere och hälsade på oss när vi bodde i Cannes och så var vi med dem upp i fjol och åkte skidor i Åre/Duved.

Det kostar ca 150-200 000 att adoptera och precis som du skrev så beror det mycket på vilket land man vill och kommer att adoptera från. Vi kommer troligen att dra igång själva kursen och utredning under hösten. Känner inte och har hela tiden sagt att jag inte vill göra fler IVF.

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.