Hej Majs, synd att du inte hann med Limhamn, då hade vi kunnat ha värsta sandlådekriget med monstret och Fru F:s dotter. Jättekul att höra av dig igen! Förstår såväl att det blir ett mycket större projekt att resa med två barn än med ett, bävar själv inför den där "tvåbarnschocken", hur var det nu Anders Lundin uttryckte sig på Familjeliv, det är 4,2 gånger jobbigare än att ha ett barn. Är det nåt du skulle instämma i?
Lapinette, vi firade midsommar och påsk och jul och nyår och valentines och kräftkalas och Ramadan och Thanksgiving och Chinese New Year och what have you i Shanghai, man passade på att riktigt frossa i alla högtider. Förra året har jag för mig att vi delade upp oss, mannen gick på party medan jag satt hemma och var tjurig martyr. I år blir det MYCKET bättre, i morgon dansar vi som sagt med våra små, sen kör jag och monstret upp till mamma och pappa där vi ska äta middag med mannen (och det lär inte bli korv med mos om man känner mamma rätt). På lördag var det tänkt att vi åter skulle gå och dansa runt en stång men sen fick jag ett oväntat samtal igår av en mycket gammal vän till familjen. Det är nämligen så att när mina föräldrar anlände som flyktingar 1956 blev de, tillsammans med alla andra flyktingar, inackorderade i välvilliga familjer i samma lilla by i nordvästskåne där de fortfarande bor. De hamnade hos ett par där han var flygkapten inom det militära, fick lära sig hur man gör köttbullar och alla andra nödvändiga svenska traditioner. De firade jul tillsammans fram till långt in på sjuttiotalet. Nu är frun död men de fyra barnen har i sin tur ungefär tre barn var, som i sin tur har fått ytterligare barn, så ni kan ju tänka er omfattningen på deras släktträffar. Av dessa är midsommarfesten den viktigaste och den har vi nu också blivit bjudna till. Allt på grund av att jag råkar ha min pappas mobil och att den gamle mannen råkade ringa fel nummer och hamnade hos mig. Så på lördag blir det spettekaka, jordgubbar och champagne.
Kom tillbaka från blodprovet nyss, det var riktigt mysigt. De är så trevliga på den där ultraljudskliniken, fasicken att de inte kan starta privat förlossningsklinik också men såna privilegier är bara er stockholmare förunnade.
Lapinette: Det var ett KUB-test och det är som sagt gratis för oss över 33 men på grund av semester och överbelastning så måste vi som prickat in just sommarmånaderna för vår graviditet pröjsa själva, 2000 kronor eller nåt sånt. Jag har för länge sedan släppt illusionen om att det är lika för alla i det här landet. Men vi tänker skicka fakturan till Landstinget.
Låter urmysigt med ert midsommarfirande med svärmor. Lever din svärfar än? Minns inte att du nånsin har nämnt honom. Har din man några syskon? Min man har en bror och en syster och vi brukar försöka träffas nån gång per år allihop, inte helt lätt när man är utspridda i tre länder men vi får ihop det någon gång då och då, och det är alltid lika trevligt numera.
Kram, G