• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Mrir

Izuna: galway har en egen flygplats. Annars kan man ta tåg från dublin. Jag och Sambon flög till dublin och betalade, för oss två inkl alla skatter 560:- tur och retur så står man ut med ryan air kan man hitta billiga resor.

Jag har försökt hitta vettiga hemsidor om galway men det är svårt. www.galway.net/ verkar vara den bästa.
    Dock, google har gott om fina bilder som man kan drömma till..

• Sommar 2010

Hoppar in en kort stund. Vi åker till London över midsommar för att hälsa på en kompis och rida en dag. Tyvärr blev flyget inte bokat förrän igår och för att inte ruinera oss får vi åka via Amsterdam.
    Hurra, inte jobba förrän på måndag.

Galway låter inte dumt. Har aldrig varit på Irland.

Inte helt stenkoll alla gånger i vården alltså. Hur kan man skicka ett papper så fel? Jag skulle få sparken för mindre.

Kram på er. Hinner nog säga hej innan vi far på onsdag.

• Izunia

Sommar hoppas ni får en trevlig semester!

Jag tror det lutar åt London ändå, för eftersom mannen ändå måsteresa vidare i England via London och vi bara har 3 dagar blir det minst stressigt så. Nu har jag bara svårt att hitta hotell... Vårt personalhotell i London är ju bra, måste bara kolla upp vad kostnaden blir med min rabatt. Här kan man också bli ruinerad för mindre..

• Gemma

Hej vänner. Förhoppningsis, låter som en helt underbar resa, och helt i er stil. Hann ju bara nosa på malaysias vackraste områden innan monsunen tvingade oss till Langkawi, men vid den här tiden på året borde det ju inte vara några problem. Kuala Lumpur var jag måttligt förtjust i, det var så stökig trafik och avsaknaden av gågator, charmiga gamla hus och mysiga torg gjorde att jag - faktiskt - saknade Shanghai. För mycket shoppingcentra för min smak, men helt klart en upplevelse och väldigt trevliga människor.

Sommar 2010: Var rider man i London? Hyde Park? Eller utanför stan?

Fru Fräken och Izunia: Usch, de där journalerna skulle jag nog inte vilja se, varken andras eller mina egna. Är fullt nöjd med att ha mina - antagligen förskönade - minnen av massager och liknande, i synnerhet nu när det börjar närma sig igen. Visst gjorde det stundtals ont och jag blev sydd en massa men jag skulle verkligen inte vilja ha en detaljerad, klinisk redovisning av de kirurgiska ingreppen i min hand.

Igår såg vi jordnöten för första gången! Vi gick och gjorde ett privat ultraljud och den var välväxt och riktigt fin tyckte sköterskan, hjärtat slog små ystra slag. Kändes aningen lättare för oss båda att få grepp om faktumet att det bor en minimänniska i min allt mer blekfeta mage. Och lättare att stå ut med det molande illamåendet från morgon till kväll. Och tröttheten. Och surheten. Jag är nu i vecka 9+2 eller nåt i den stilen. Fick också boka in ett privat KUB (fosterdiagnostik för att kolla den statistiska risken för downs). Det får vi ordna och pröjsa själva. Det är nämligen så att det inte finns tid att göra den typen av undersökningar under sommaren på grund av semestrar och liknande, detta trots att landstinget lovar alla oss över 33 en KUB-undersökning. Jag har inte blivit erbjuden någon KUB, det enda jag blivit erbjuden är som sagt att träffa en sköterska och bli informerad i grupp, i vecka tolv. På ett MVC i en annan del av stan, eftersom det här i Limhamn har - voilà! - semesterstängt. Återstår att punga ut med dryga 2000 kronor själv eftersom man haft den taskiga smaken att bli gravid i april och inte, säg, augusti. Jag tycker i och för sig att det är OK att betala för sjukvård, men då ska det gälla alla och inga utfästelser ska göras av landstinget om de ändå inte tänker hålla dem. Är måttligt imponerad av den svenska mödravården hittills, måste jag säga. Vid det här laget i Shanghai hade vi gjort två ultraljud och fått träffa en läkare tre gånger. Allt för att försäkra oss om att saker och ting stod rätt till i magen.
    Jag vet att det finns en privat förlossningsklinik i Stockholm, dessvärre inte här i Malmö så man är helt utlämnad till den uppenbarligen väldigt godtyckliga, lotteri-betonade sjukvården här.

Ringde nyss stadsarkitektkontoret för att få lite riktlinjer inför vår stundande renovering. Vi vill ju göra en tillbyggnad och tre kupor, om vi får. Ska försöka få så mycket info som möljigt innan vi lämnar vidare uppdraget till arkitekten, för att spara oss alla tid och pengar.

Har precis avverkat en 50-minuterspromenad och lämnat monstret på dagis. Det skrikande monstret. Hon har vaknat upp och insett att det är såhär det kommer att bli, och nu börjar hon gråta redan när vi öppnar grinden till gården. Trist. Att hon blev dunderförkyld och hostig nästan direkt (dagisbaciller) och att förkylningen tjocknat till sig i snart två veckors tid gör såklart inte saken värre. En stor del av tiden är hon riktigt ilsken, kastar saker omkring sig, slår vilt i luften och skriker hela tiden att hon vill ha nya saker (MER päron! ANNAN blomma!). Tråkigt och jobbigt. Ska hämta henne tidigt idag också, redan vid tolv. Så får hon sova hemma för det behöver hon. Igår blev det 3,5 timme. Språkligt har hon nu avancerat ytterligare, börjat böja ord i plural och genitiv, hon brukar till exempel ge mig mina kläder och säga: Mammas! Hon säger "EN kaka", "sitta där"; "hejdå mamma", "läsa bok" och lite annat smått och gott. Det är så gulligt. Och förra veckan när mannen passade henne pratade hon en hel del franska. Men bara med honom.

Den här veckan börjar jag jobba. Eller rättare sagt, NU börjar jag jobba.

Kram på er, G

• Lapinette

Undrade vart ni tagit vägen och varför ingen hade skrivit på flera dagar men nu är jag här. Ska försöka läsa ikapp för så mycket glamoröst har inte hänt här i helgen. Ösregn och renovering av hall ... som nu är jättefin .

• Lapinette

förhoppning - vad skönt att det såg bra ut med cellerna men läskigt med operation. Din semester låter superhärlig. Ska in och titta på alla länkar du givit och drömma mig bort. Solen har ju äntligen hittat till Stockholm men det är fortfarande kallt! Insåg imorse att det är exakt en månad tills vår semester i Kalifornien!! Nära men ändå så långt bort.

Iza - jag skulle kunna tipsa om massor med ställen för 3-4 dagarstripp i Europa men det verkar som ni har bestämt er för London. Säg till om ni ångrat er.

Gemma - härligt att du sett jordnöten. Trodde KUB gjordes automatiskt på alla som är över 35 år. Det är iallafall vad tjejerna säger på barntråden. Annars är jag inte alls bevandrad i allt det där som händer när man är gravid ... skummar bara igenom sådan läsning. Fick själv en liten blasto (5 dagarsodlat embryo) tillbaka i lördags så nu ruvar jag igen. Kanske för sista gången för alla mina 8 embryon gick åt för att få 1 långtidsodlat. Ja, ja... låg igår och läste Adoptionstidningen som kommit hem och tycker inte att 2,5 års kö till Sydkorea känns så långt bort. Vi har ju redan stått 1 år i kö.

Så inte så mycket glamour här inte. Försöker undvika träning och vin... som ni vet är glamour för mig (ja och så resor förstås). Svärmor kommer imorgon och stannar i 9 dagar så jag försöker hitta aktiviteter för henne. Just nu ser listan ut så här:
    - Arirang (koreansk restaurang)
    - Junibacken (för att jag själv vill dit)
    - Liljevalchs
    - Hagaparken (nära och bra och svärmor gillar att promenera)
    - Sigtuna/Skokloster (om vädret tillåter på söndag)
    - Wasahof (svärmor gillar fisk)
    Eftersom hon varit här så många gånger tidigare så har hon ju redan sett det mesta.

Och förresten (det här blev ett långt inlägg men jag har ju inte "pratat" med er på jättelänge ... känns det som) så har maken bokat en flygbiljett åt min pappa till Stockholm. Tror inte jag har sagt det tidigare (förlåt om jag har). Så min pappa kommer hit i slutet på aug/början av september!

• Sommar 2010

Hinner ju inte hänga här sedan m2b kom hem och imorgon far vi till London. Njut av livet, det ska vi!

• FruFräken

*Vinkar till Lapinette*

Jag håller tummarna så att det gör ont att det är er tur nu och att den lilla långtidsodlade vill stanna!!!!!!!

• FruFräken

Skåne visar sig från sin soliga, vackra, härliga sida idag och jag sitter otåligt vid datorn och väntar på att dottern ska sova färdigt sin middagslur så att vi kan gå ut och gunga och få fräknar på näsan! Jag tittar ut över havet och bron från mitt fönster och det är nästan vindstilla idag, och det ni, det är inte ofta. Här är det ofta rejäl vindstyrka och min frisyr brukar anpassas därefter. Tyvärr.

Izunia, London blir säkert toppen! Kul, häftigt och annorlunda att uppleva en sådan stad med en liten. Själv längtar jag till Berlin igen (min favoritstad såhär långt i livet) och skulle gärna ta med make och dotter dit. Kanske i höst?

• Lapinette

Lite glamour idag men sommarlunch på Villa Källhagen. Det enda som störde var helikoptrarna som bevakar Volvo Ocean race båtarna som var på väg in i stan. Även i Stockholm lyser solen idag men det är fortfarande kallt!

Fru Fräken - vi åker till Berlin i höst! Åker vartannat år med makens bror + fru (de väljer alltid resmål) och höstens resa går till Berlin. Har tidigare varit i Bryssel och Lyon.

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.