• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Gemma

Idag gick det för övrigt lekande lätt att jobba, hann med en liten yster dammsugar-dans också, innan jag hämtade monstret och åkte iväg till en barnklädesaffär och köpte en massa underbart söta reaplagg! Vill att hon ska känna sig extra fin på Frankrikesemestern. Sen la jag en hel timme på att försöka tanka (ni vet hur lätt det är i mitten av en stad), därefter åkte vi ut till Västra hamnen och flanerade lite bland det knaperstekta köttet, men då var monstermåttet rågat rätt fort, hon ylade av trötthet och vi fick stuva in oss och åka hem medan svarta moln drog in över himlen. Vart de sedan begav sig vet jag inte, här är alltjämt kvällsturkost, men någonstans lär det i alla fall tokregna ikväll.

I morgon ska jag hämta tidigt och sen åker vi till stranden! playan! beachen! det blir för min del första badet i havet sedan Malaysia för nästan 2 år sedan, galet va? Vi ska träffa en väninna, aka Fabulousväninnan från Shanghai, hon är på besök med sin dotter. Hur kul som helst. Och i morgon kväll kommer mannen hem!

Hur mår ni i värmen? Monstret har små utslag över hela kroppen, själv mår jag förträffligt, känns inte jobbigt alls, bara behagligt. Man har ju blivit rätt härdad med åren. Så länge jag slipper avgaser och avloppsstank är jag nöjd och glad. Utom möjligtvis i min bil som SAKNAR AC, sjukt jobbigt!!

Kram, G

• Gemma

Stranden igår, stranden idag, så varmt, klart och långgrunt! Monstret var tokig av lycka och otroligt söt i sina rosablommiga bikinitrosor. Kan inte fatta att vi bor max tio minuter med bil ifrån lååånga stränder åt bägge håll, bara att välja. Så himla lyxigt! Eftermiddagen har vi lagt på att förbereda taboulé, potatissallad och clafoutis inför morgondagens grillfest. Hälften har tackat nej av olika skäl men vi blir ändå tio vuxna och sju barn. På måndag ska vi på del 2 av KUB-testet, jag oroar mig inte ett dugg inför resultatet, känner däremot att det blir kul att få se den lille/a live. Den senaste veckan har jag känt ett tryck i magen som för omväxlings skull inte är korv eller gaser (eh... sorry!) och idag när jag låg och vilade efter lunchen klämde jag lite grann för skojs skull och där var en aning av hårdhet under att det mjuka nytillskottet.
    Annars är allt OK. Mår inte särskilt illa även om mina matvanor är fortsatt överdrivna och märkliga. Dricker oerhörda mängder bubbelvatten (monstret är lika förtjust, hon pekar och säger: "ca pique! ca pique!", vilket innebär att hon vill ha det som sticks. Hon säger samma sak när mannen pussar henne, eller när hon känner, eh, på mina ben. Fast idag är de i alla fall nyrakade.

Hur är era helger? Kram, G

• Izunia

Här har vi också badat och badat hela veckan. Det är helt underbart och miss J älskar det! Det blir poolen för vår del, då det känns så mycket bekvämare med en liten knubbis som inte kan gå. Och dessutom inte käkar sand....

Imorgon är det stort kalas! Tänk att jag för ett år sedan åkte in på förlossningen i hopp om att föda..samma dag.. På måndag är riktiga födelsedagen men som sagt kalas imorgon så snälla snälla håll tummarna att vädret ska bli bra.. Vi ska ju vara utomhus och grilla..

Gemma ha det riktigt trevligt imorgon ni med!

• Gemma

Izunia, stort stort grattis till lilla miss J och ha en underbar födelsedagsfest! Det är så tråkigt att vi inte kan komma. Eftermiddagsdejt nästa vecka med Fru F i Lund..?

• Mlle M

Hej pa er, hoppas Ni haft en bra helg,

sjalv har jag haft nagra ganska lata dagar som inneburit god mat och lite shopping, sadar lagom totalt varldsligt...

I Torsdags lagade jag middag at mannen; till forratt Paron, Endive och Pecorino-sallad ( en gammal favvo ur Daphnes Restaurang i Londons kokbok, jag brukade alltid ata den forratten dar!!) till varmratt blev det Pasta ( inhandlad i Italien) med Bolognese som kokats laaange i Marslala-vin med massor av parmesan, till desert hemlagad jordgubbs & rabarber-paj och vaniljvisp fran IKEA. Saklart blev det en flaska vin ocksa....Lapinette, jag haller med Dig, sjalvfallet skall man fa dricka vin vilken dag som helst i veckan AVEN om man bor norr om alperna sa vi drack en flaska Brolio, Chianti.

Lordagen fordrevs i kop-lustans tecken, huh...men det ar ju sa fantastisk rea overallt, kom hem manga pasar senare och ganska manga kronor fattigare. Fast egentligen var det nog bara en sak som kanns onodig, ett par underbara flip-flops fran Bottega Veneta total lyx-konsumtion och sedan nar behover jag en sadan uppsattninge av flip-flops och tunikor egentligen, jag bor ju faktiskt inte langre vid Medelhavet....;-( Anyway, dom ar jattefina men storande nog sa trivs jag anda bast i Havaianas nar det galler flip flops eftersom dom ju ar sa mjuka och gang-vanliga. Men helt klart var inkopet otroligt snygga och coola men tja.... som sagt, strandluncherna och beachdagarna ar ju numer mer latt-raknade.

Pa Fredag bar det av till Svedala igen men till min forfaran har vadret visst blivit kyligare, hmm....Foljande helg reser jag till Berlin och moter upp mannen da vi skall pa en U2 konsert. Skall bli jatteskoj och ar ju verkligen ett fan av Berlin och vi ar ju alltid dar minst 3-4 ganger per ar och alltid upptacker man nagot nytt; faktiskt den stad i norra Europa som kanns mest stor-stad ja, forutom London da som ju alltid tycks forbli mitt riktmarke ( till mannens stora fortret... han delar inte alls min passion )

Pa tal om England sa funderar jag pa att aka och besoka en engelsk vaninna i slutet av Juli, hon har precis kopt ett litet hus i Surrey och det vore sa mysigt att bara "hanga-runt" och gora "girlie" weekend sadom dricka Pimms och gora sadar lagom lite. Hon ar for ovrigt den typiska engelskan med uringade kladesplagg i djarva farger, vardelos att laga mat och en liten te-kopp pa bricka med tva biscuits ar standard att hon levererar till dorren nar man overnattar hos henne en supergullig tjej sa det vore jatteskoj om jag hittar nagon bra biljett. Dessutom ar mannen anda bortrest sa jag funderar pa att gora weekenden ganska lang och hinna med en dag i London ocksa...bara darfor att lixom!!

Nej, nu har jag lite saker att ordna med och detta inlagg kanns onekligen av det mer "inte-fylla - mitt-liv - med-nagot-vettigt"-hallet men nu skall jag ta itu med nagra mindre glamourosa saker.

Gemma: Det ar ju precis dar i krokarna jag bor!! Hmmm...jag haller helt med dig, MYCKET speciellt men ja, det ar bara att gilla laget!! ( grrr...nu skall jag aterigen skaffa ett svenskt tangentbord, borjar ju snart inte ens sjalv se avsaknaden av vara svenska "prickar")

• Gemma

Izunia, hur har ni haft det? Är sååå nöjd med vår mysiga grillfest. Det var varmt men molnigt, perfekt väder. Alla barnen var jätteglada och partade i gräs och rabatter och i sandlådor tills de stupade. Vi grillade korvar i långa rader och åt härliga sallader och god dessert (det mesta var mannens verk denna gång) och njöt av våra 10 vuxna vänner och 7 barnsliga dito. Var lite orolig eftersom hälften hade tackat nej (svårt det här att ordna saker på sommaren) men det blev en jättebra blandning av folk. Var extra nöjd över mitt senaste lekplatsfynd, en supertrevlig mamma med tvillingflickor; var lite av ett wild card eftersom jag aldrig träffat hennes man men han visade sig vara kanontrevlig och min man var också jättenöjd. Bestämde mig redan i Shanghai för att jag inte skulle hålla på och fega när jag kom tillbaka till Sverige, träffar man någon som man gillar så är det bara att slå till.

Idag gjorde vi KUB-ultraljud, fick se den lille både i 2- och 3 D, den levde rövare inne i magen och såg hur fin ut som helst, jag hade jättebra värden så ingen anledning till fostervattensprov eller oro. Mirakulöst nog börjar mitt illamående ge med sig, även om jag inte vågar tro att det är mer än tillfälligt. Firade med en cappuccino i morgonsolen, tillsammans med mannen. Den gick ner, om än med viss möda. Jag är inte riktigt normal men vaknar heller inte och mår pyton, det är fantastiskt. En gudagåva. Åkte sedan och bytte vår åbäkiga bilbarnstol mot en sämre, fulare och billigare men betydligt smidigare. Ett trist köp, hur man än gör. Sen hämtade jag monstret en hel timme för sent på dagis, hon satt och demonterade de andra barnens legoskapelser och alla var mycket lättade över att jag kom.

Ikväll åt hon hela middagen själv, inklusive ett stort glas yoghurt (med gaffel). Det såg ut som ett slagfält efteråt och tog 45 minuter istället för de vanliga 30 men jag har slutligen tröttnat på att mata så nu sätter jag henne framför tallriken med olika verktyg så får hon klara sig bäst hon kan. Och efter badet pekade hon på de små fiskarna på tandborsten, sen räknade hon. "En, två, tre, fyra, fem, sex, åtta, nio, TIO fiskar!" Supergulligt.

Mlle M: Dina Bottega Veneta flipflops står sig slätt mot mitt fantastiska glamourinköp idag: Ett par svarta maternity-tights från Lindex. Det du! Behöver dem inte än, men garanterat i höst. Din urringade väninna låter absolut värd ett besök. Kan nästan se henne framför mig. Hoppas du åker och återvänder med fler målande beskrivningar. Vad härligt med U2! Har aldrig sett dem live, däremot tillbringat två timmar i enrum med Bono i en skivstudio i Dublin, vilket avslutades med att han gav mig en låt som han aldrig spelat för någon annan. Det kändes rätt mäktigt när man var 19 år och gillade dem mest i hela världen. Ack ja, den ljuva ungdomstiden. Men nutiden är inte så dum den heller, i all sin grötkletiga lågmäldhet.

...

Tog en liten paus för att prata med min bror i telefon; de kommer kanske hit och hälsar på i helgen. Och nu ska jag lägga mig med min väninnas splitternya, urbra och väldigt obehagliga novellsamling.

Kram, G

• FruFräken

Hej tjejer,

Åh vad härligt med en massa fina trådinlägg att läsa ikapp efter väldigt mycket frånvaro från tråden!! Fast först.... USCH vad tråkigt Lapinette, det finns inte ord.... Hoppas att ni får rätsida på känslorna och att den förestående adoptionen kommer att kännas både rätt och bra när det blir så dags.

Här har det varit full fart i sommarvärmen, mannen lyckades på sin 1,5 veckas semester pricka in högsäsongen, inte illa Vi har bland annat varit på ett fantastiskt trevligt och roligt bröllop (den rosa klänningen var perfekt i högsommarvärmen, inte alls för flicklig med stilettos till) och jag passade på att möta upp med en av mina allra goaste vänner för att se Morrissey i Stockholm för ett par veckor sedan. Han var på bra humör den gamle stofilen så det var riktigt roligt att se honom live. Premiär för mig. Och därefter krönte vi mannens semester med några dagar i Nordtyskland tillsammans med dotter och mina föräldrar - perfekt att semestera med barnvakter när man har en liten ambulerande böna! Det hade aldrig hänt annars, men saker blir ju annorlunda när man reser med barn. Och både lillbönan och hennes morföräldrar var jättelyckliga över lösningen. Fast det där med att bara i kalla Östersjön, det gillade hon inte. Och så slutligen, förstås - tack Gemma för en fantastiskt trevlig grilleftermiddag i helgen!!!! Gott och mysigt och supertrevliga, sköna människor. Bara SÅ typiskt att det krockade med Miss J's kalas... Hade ni också det bra Izunia? Visst är det en väldigt speciell känsla när ett helt ÅR har gått...? Snudd på lite overkligt. Jag vill jättegärna ses när du och Gemma kan - nästa vecka kanske?

Ikväll får jag besök av en väninna på jobbresa i Skåne och ser fram emot en kväll med vin och prat. Hon är en sådan där skön kompis som man både kan prata ytligt skvaller med och riktigt viktigt allvar - i samma andetag. Ännu en av mina saknade vänner här nere. Att man inte kan få allt, samtidigt....

Kram! /FruFräken

• Gemma

Oj, nästan en vecka och inte så mycket som en darrning på tråden. För oss beror det på att vi haft en härligt fullbokad vecka med besök av min bror med fru och tre små kusiner, lekdejter, lekparksbesök, stadspromenader med mannen och en hel del arbete för oss båda. Nu har monstret än en gång åkt på en dunderförkylning vilket förmörkar vår tillvaro väsentligt, vi jobbar omlott för att få henne att sova och göra åtminstone något vettigt av den här dagen. Hade sociala aktiviteter inplanerade nästan varje dag men nu har vi fått stryka eller skjuta fram de flesta. Ska försöka jobba lite, lite till innan monstret slutligen vaknar och mannen återvänder från byggmarknaden.

Vi har ännu inte fått vårt hus, fortfarande juridiskt trassel med de röriga säljarna som gör att vår bank inte vill bevilja vårt lån (vi har betalt handpenningen kontant samt skrivit på men det sista återstår som sagt), däremot fick vi låna nycklarna samt ritningar som vi kopierade upp för 1500 spänn så att arkitekten slash min brors fru kunde börja titta, fundera och på sikt rita upp några förslag. Ser fram emot att samarbeta med henne. Känner att hon på alla sätt är idealisk - småbarnsmor med känsla för gamla hus, samt obotligt sparsam. Vilket vi ju dessvärre också kommer tvingas vara. Mannen är just nu och - GAAAAH! - tittar på KLICKGOLV. Bye bye massiva plankor av ek eller björk.

Hur mår ni andra? Kramar, G

• Gemma

Fjortonde juli, Frankrikes nationaldag och mannens födelsedag. Har just ätit frukost, som vanligt bestod den mest av en kamp för att få ha sitt ägg i fred och få monstret att åtminstone smaka på smörgåsarna och inte bara kleta ut dem över bordet, men det är sol och ganska mysigt ändå. Mannen har kört monstret till dagis, sen ska han ha en mysig ensamfrukost med Le Monde inne i stan, medan jag sliter vidare med mitt projekt. I eftermiddag ska jag göra en blixtraid i Limhamns stormarknader och köttaffärer för att få ihop råmaterial till en middag som ska gå fort men smaka delikat. Jag har beställt hängmörad oxfilé och färdig bearnaise, lite ruccolasallad med chevretoast, färdig rabarberpaj med glass; Inget annat hinns med. Klockan fem ska vi vara hos konsuln på cocktailparty, klockan sju slutar det, klockan åtta är det läggning och därefter middag, som helst ska - som kommer! - vara färdig. På något vis får jag alltid ihop det, plus att jag har ganska roligt dessutom. Faktiskt måste det inte vara så märkvärdigt, har jag insett, i alla fall inte för att vi ska känna oss tillfredsställda. Och nästa vecka får mannen sin födelsedagspresent, en natt med hotell och meny och spabehandling i Torekov. Mina föräldrar ska passa monstret som vanligt.

Hur ska ni andra fira, eh, prinsessans födelsedag?

Kram, G

• zua

Hej girls!

Gemma - Det verkar som om ditt illamående har gått över. Skönt! Och att du trivs att vara tillbaks i Sverige. Din kära man kommer att bli så glad över sin födelsedagspresent. Och framförallt vad skönt att få lite egen tid;) När kommer ni att kunna flytta in huset ? Gud, vad härligt att få bo i ett hus som kommer att bli exakt så som vill ha det. Och vad kul att du har lyckas hitta några likasinnade i Limhamn.

Izunia - Gratta miss J från mig så här i efterskott. Otroligt vad tiden går.

Lapinette - Som sagt du kommer att bli mamma på ett el annat sätt. Blir det någon Kalifornien för er i sommar? Och om, hur ser er resa ut? Det är den mest fantastiska resa jag gjort.

Ego- Nu är lilllen 3 mån. Även fast tiden har gått fort känns det som om han har varit med oss mycket längre. Vårt sociala liv har ungefär sett ut så här...Bröllop, dop. dop. barnkalas, barnkalas, barnkalas, grilla, och landet. Vi har lyckas gå ut och äta middag 2 ggr. Det blev Ulla Winblad och vår kvarterskrog Wasahof och både gångerna sov han igenom nästan hela middan. Och jag vet att det kan vända snabbt som fan. Det blir tyvärr ingen Skåne för vår del utan vi kommer att åka ner till Marstrand i några dagar istället. Men ni kan väl komma upp?!
    Idag ska jag och lillen träffa en väninnan som är här och hälsar på från Italien. Den här veckan kommer nog att bli ganska lugn. Skönt. Kommer att lägga upp lite fler bilder på vår son på FB. Har lyckas övertala mannen. Det är nästan omöjligt att undvika FB ;)

Kram på er så länge

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.