Izunia, hur har ni haft det? Är sååå nöjd med vår mysiga grillfest. Det var varmt men molnigt, perfekt väder. Alla barnen var jätteglada och partade i gräs och rabatter och i sandlådor tills de stupade. Vi grillade korvar i långa rader och åt härliga sallader och god dessert (det mesta var mannens verk denna gång) och njöt av våra 10 vuxna vänner och 7 barnsliga dito. Var lite orolig eftersom hälften hade tackat nej (svårt det här att ordna saker på sommaren) men det blev en jättebra blandning av folk. Var extra nöjd över mitt senaste lekplatsfynd, en supertrevlig mamma med tvillingflickor; var lite av ett wild card eftersom jag aldrig träffat hennes man men han visade sig vara kanontrevlig och min man var också jättenöjd. Bestämde mig redan i Shanghai för att jag inte skulle hålla på och fega när jag kom tillbaka till Sverige, träffar man någon som man gillar så är det bara att slå till.
Idag gjorde vi KUB-ultraljud, fick se den lille både i 2- och 3 D, den levde rövare inne i magen och såg hur fin ut som helst, jag hade jättebra värden så ingen anledning till fostervattensprov eller oro. Mirakulöst nog börjar mitt illamående ge med sig, även om jag inte vågar tro att det är mer än tillfälligt. Firade med en cappuccino i morgonsolen, tillsammans med mannen. Den gick ner, om än med viss möda. Jag är inte riktigt normal men vaknar heller inte och mår pyton, det är fantastiskt. En gudagåva. Åkte sedan och bytte vår åbäkiga bilbarnstol mot en sämre, fulare och billigare men betydligt smidigare. Ett trist köp, hur man än gör. Sen hämtade jag monstret en hel timme för sent på dagis, hon satt och demonterade de andra barnens legoskapelser och alla var mycket lättade över att jag kom.
Ikväll åt hon hela middagen själv, inklusive ett stort glas yoghurt (med gaffel). Det såg ut som ett slagfält efteråt och tog 45 minuter istället för de vanliga 30 men jag har slutligen tröttnat på att mata så nu sätter jag henne framför tallriken med olika verktyg så får hon klara sig bäst hon kan. Och efter badet pekade hon på de små fiskarna på tandborsten, sen räknade hon. "En, två, tre, fyra, fem, sex, åtta, nio, TIO fiskar!" Supergulligt.
Mlle M: Dina Bottega Veneta flipflops står sig slätt mot mitt fantastiska glamourinköp idag: Ett par svarta maternity-tights från Lindex. Det du! Behöver dem inte än, men garanterat i höst. Din urringade väninna låter absolut värd ett besök. Kan nästan se henne framför mig. Hoppas du åker och återvänder med fler målande beskrivningar. Vad härligt med U2! Har aldrig sett dem live, däremot tillbringat två timmar i enrum med Bono i en skivstudio i Dublin, vilket avslutades med att han gav mig en låt som han aldrig spelat för någon annan. Det kändes rätt mäktigt när man var 19 år och gillade dem mest i hela världen. Ack ja, den ljuva ungdomstiden. Men nutiden är inte så dum den heller, i all sin grötkletiga lågmäldhet.
...
Tog en liten paus för att prata med min bror i telefon; de kommer kanske hit och hälsar på i helgen. Och nu ska jag lägga mig med min väninnas splitternya, urbra och väldigt obehagliga novellsamling.
Kram, G