Hej Izunia, känns just som om det landade ett skärt glittermoln över tråden när du gjorde entré. Du är härlig med dina blingblingskor till miss J, själv är jag väldigt tvärtom och kör Kavats bruna ekologiska range, ju mer skogsmulleaktiga, desto mer gillar jag dem.
Träffas jättegärna nästa vecka, mannen reser tisdag - fredag så jag kommer vara extra sällskapssjuk just de eftermiddagarna. Fru F, Izunia, hur skulle det funka för er? Jag hämtar monstret från dagis kl 15 och lättast vore att köra direkt till Lund, så kan vi träffas där vid 15.30. Eller också kan vi såklart ses i Malmö. Vilket ni vill.
På måndag ska vi på ultraljud! Främsta orsaken är såklart att kolla att det inte är nåt fel, men sånt där tänker vi inte alls på, däremot desto mer på att vi eventuellt kommer att få veta om det blir en bror eller en syster!
Idag har mannen repat vinbär från VÅR trädgård och fryst in, själv har jag tränat, storhandlat och gjort vår goda och enkla standardlördagslunch (broccoli stekt i olivolja och vitlök, färsk bandspaghetti, tomatbasilikasås, berg av parmesan och stekt kycklinglårfilé). Monstret behärskar nu både kniv och gaffel och åt så mycket att vi bara häpnade, efter en väldig frukost med välling, fruktfat, omelett, extralagrad västerbotten och rostat bröd! Hon är verkligen glad för mat och tar för sig av lite av varje, älskade fjällrödingen igår kväll men är mindre förtjust i potatis, bröd och annat som inte smakar så mycket. Hon är lång, frisk och aningen - men bara lite - knubbig och tar alltid väldigt god tid på sig att äta och tugga, så hon är på alla sätt ett föredöme för hela familjen. Känns så himla kul att ha ett barn som smälter in i vår matglada familj.
Apropå det så ska vi ha middag här med våra nya, trevliga limhamnsvänner. De har lämpat av ena tvillingdottern på mormor och kommer bara med den andra. Vi ska göra bovetecrèpes med egenkomponerad sås på fläskfilé, smörstekta äpplen, calvados, honung, grädde, buljong och schalottenlök. Lite förrätt med rosévin, patéer och cornichons som vi tog med från Frankrike, och till efterrätt Lejonet och Björnens glassar med varma hallon. Till middagen dricker vi en Cidre Brut de Normandie. Framför allt ser jag fram emot sällskapet, de är verkligen supertrevliga.
I morgon ska mannen fortsätta demolera huset och sen börjar simningen för monstret, har anmält henne till Swimmix och hon ska gå hela hösten och bara ha kul och eventuellt lära sig nåt, men det är mindre viktigt. Cyklade för övrigt förbi friluftsbadet i nordvästskåne förra helgen, där jag pinade mig igenom en hel sommar av simklasser i iskallt vatten bland mycket yngre barn (de i min ålder hade redan avancerat till den djupa 25m bassängen) och fasade för att få vatten i näsan och nej... jag lärde mig inte simma. Det skedde först två somrar senare i vänliga Donau i Ungern, under lekfullt delfinhoppande med lillkusinen.
Izunia: Monstrets trespråkiga bästis är 22 månader. Monstrets franska har också blivit mycket rikare sen vi var där på semester, det är med barn som med vuxna, att de uppskattar och förmår lära sig språk allra bäst "på plats", tror jag. Ni får väl ta en sväng till Australien..?
Kram, G