• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Gemma

Izunia, vill bara varna och säga att det är Malmöfestival den här veckan... om det verkar jobbigt kommer vi gärna in till Lund. Hellre tisdag, onsdag eller torsdag för jag kom på att på fredag kommer ju monstrets gudmor och hennes dotter och hälsar på, men vi värsta fall kan fredag också funka. Fru F, hur har du det på fritidsfronten? Kram, G

• Gemma

Izunia, du är väldigt classy. Fast med humor. Apropå blingblingbling.

• Gemma

Izunia: Din dotter är social, då kommer språken som en konsekvens tror jag. Ingen av oss behöver oroa sig, inte fru fräken med sin pladdriga dotter heller.

Idag kom monstret in i mitt rum på morgonen och pekade uppfordrande på sängen och sa: Mamma sova! Sen kom hon med min bok och sa: Mamma läsa! Sen hämtade hon krämburken och sa: Mamma lite kräm! Och till sist hämtade hon glasögonen, räckte över dem och sa: Mamma ta på sig glasögonen!

Med absolut perfekt uttal. Hon är så duktig och, eh, nej, hon bossar ju inte alls runt med oss eller så. På dagis är de typ helt chockerade över vilken liten primadonna hon förvandlas till i samma ögonblick som jag uppenbarar mig. När jag INTE är där, beter hon sig däremot som en liten mönsterstudent. Det är som det ska vara. Men jag lär ganska snart tröttna på att behöva bära både muminmagen och henne hela tiden, hon är fullt kapabel att gå både rätt fram och uppför trappor, hon är bara lat. Eller smart.

Igårkväll hade vi supertrevlig och GOD crepesmiddag med våra vänner, fram till tiosnåret. Sen sov vi alla gott. Idag har jag varit en sväng på lekplatsen, sedan gick vi och hälsade på mannen som stod och demolerade övervåningen i vårt lilla hus. Trädgården svämmade över av vinbärsbuskar, lavendel, såna där växter som ser ut som orange små kinesiska lyktor, kissekatter, sniglar och - eh - spindlar. Det är otroligt mycket spindlar i Limhamn, både ute och inne. Men nyckelpigorna börjar så sakta lugna ner sig.

Sen åt vi en god lunch avslutad av hemlagad ostkaka och nu sussar monstret, mannen river vidare och jag ska lägga mig med kaffe och nya Elle. Om några timmar börjar simskolan. Kram på er, G

• FruFräken

Izunia - det var länge sedan! Kul att höra att du håller stilen med bling till lilldamen Och vad härligt det låter med resan. Åååh, precis det man behöver när höstmörkret börjar komma smygande och sommarbrännan bleknar...
    Mannen och jag pratade faktiskt resor senast igår och landade i att vi hemskt gärna vill resa i höst, antingen med dottern eller utan. Hon är ganska cool att ha med sig på olika ställen så vi lutar faktiskt åt en storstadsweekend och att vi reser alla tre. Det blir inom Europa - några förslag på resmål från er? Vad tror ni om Lissabon med en snackig liten 1,5-åring??? Annars har jag ju min favvostad Berlin som alltid dyker upp som första idé i mitt huvud.

Izunia och Gemma - jättegärna en fikadejt i veckan! Jag är med på vilket som - kanske i Limhamn framåt fredag eftermiddag om man vill hålla sig borta från Malmö city och festivalen?

Lapinette - jag drömmer om hus igen! Fast mannen och jag behöver samköra våra kravlistor innan vi kan enas om vilket hus och vad som ska prioriteras Tills vidare går vi på visningar och skaffar oss en bild av läget och trivs okej där vi bor - i en ganska ful men mycket praktisk lägenhet! Och så när jag en liten dröm om en bebis till, fast jag är skräckslagen för att inte räcka till om det skulle bli så. Jag har ju händerna fulla med den dotter jag har, och så vill jag verkligen inte "tappa" mitt och makens förhållande mitt i allt familjeliv. Fast bebisdrömmen finns där, ändå. Men det får allt vänta lite.

Gonatt på er!
    FruFräken

• FruFräken

Glömde - Gemma, tusen lycka till på ultraljudet imorgon!!!!! Magi på en liten dataskärm

• Izunia

Fru F storstadsweekend med lilltjejen låter bra! Tänk på att det kommer att bli lite kyligare framåt hösten så om ni vill ha värme så får ni åka mer söderut.
    Jag ser verkligen fram emot Turkietresan nu. Ska bli skönt!

Fikar gärna i veckan också Gemma, men jag kan inte tisdag och onsdag...

• Gemma

Hej igen, vad sägs om en fika på torsdag? Jag har inget emot lite festival-action eller Lund, skulle gärna lämna Limhamn, å andra sidan fattar jag om Fru F vill ta det lite lugnt under dagisinskolningen. Fredag kan jag definitivt inte nu, mannen har "dessvärre" bokat in en massage åt mig på eftermiddagen och ska passa monstret, medan jag ännu kan ligga på mage.

• Lapinette

FruFräken - Lissabon är en klar favorit så det rekommenderar jag varmt. Vi ska till Berlin i oktober för att fira makens brors födelsedag. Det blir en weekend vartannat år med makens bror + fru, senast var vi i Bryssel.

I helgen åker vi till Frankrike för att fira svärmors 60-års dag. Till present har jag föreslagit att hon ska få en resa med sina barn (maken + bror och så vi fruar förstås ). Tror hon skulle uppskatta det mycket då ingen av hennes söner bor kvar i den lilla by där de är uppväxta. Nu har denna resa som jag trodde skulle innefatta oss vuxna under en långhelg blivit en veckas semester inkluderat två barn. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och betydligt krångligare att arrangera men jag låter maken + bror ordna det hela ... dvs de har inte ordnat någonting alls.

Annars har helgen bestått av kräftor och blåbärspaj på altanen på landet. Lunch ute i blåsten (attans vad det blåste igår), storhandlat, tvätt av bil, städat lägenheten (inte gjort det på 1 mån... som ursäkt får jag tillägga att vi knappt har varit hemma!!) och så picnic i Vasaparken med vänner + barn. Har m a o haft en riktigt skön och händelserik helg.

• FruFräken

Gemma, Izunia - sorry, jag läser tydligen som en kratta.... Gemma hade ju redan skrivit att fredag var vikt åt gudmor. Torsdag funkar jättebra för min del som det ser ut nu! Dock med reservation för att om lillbönan är helt slut efter sin fjärde dag med dagisinskolning så får vi köra en kortis av det hela. Ser fram emot att träffa er!!

Lapinette - låter hääärligt med Frankrike! Och... känner igen det där med att inget blir ordnat om man släpper på ansvaret. Tyvärr. Fast ni får säkert en riktigt härlig semester ändå.

Nu blir det en liten middagslur för min del - dagisinskolning tar på krafterna både för dottern och mig!!

• Lapinette

Frufräken - resan blir av nästa år men det hade ju varit trevligt att kunna skriva i ett kort något mer konkret än bara ... ähum, en resa någonstans med oss.

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.