Oj ja Lapinette vilken drömresa. Vad har ni hyrt för bil om man får fråga?
Champagne-drickandet hos konsuln med utsikt från översta två etagen av Ribershus, var trevligare än någonsin. Tror det var femte gången eller nåt sånt för oss, varje gång har de det hemma och det blir alltid en massa snittar, unga och gamla fransmän (en hel del barn i olika åldrar) varav den äldsta damen alltid sjunger egna versioner av nationalsången. Strålande sol, värme och min röda Birkin-väska med matchande skor, gjorde det hela extra trevligt. Monstret var ljuvligt söt i sin rosmönstrade klänning och lilla filtblomma i håret. Kul också för oss att återse en massa vänner, somliga lärde mannen känna när han flyttade till Malmö i mitten av nittiotalet och höll på med teater.
Under hela dagen, eftermiddagen och kvällen har mannens föräldrar, syskon, vänner samt mina föräldrar ringt och pratat läääänge. Så nu vet vi bland annat att hans syster har halkat upp från plats sextio till plats TVÅ i adoptionskön till Lettland; efter att ha väntat i fyra år.
Middagen blev en stor succé. Hängmörad oxfilé med bearnaise och österlen-sparris, så enkelt och gott! Med timjanbakad klyftpotatis och en riktigt fin medoc från 2003. Förrätt, efterrätt. Och alltihop snodde jag ihop på en halvtimme. Fick god hjälp av Frödinge med flera, men ändå. Vi skrattade lite åt att jag en gång lade sju timmar på att laga en femrättersmiddag med diverse reduktioner och consomméer, och ändå hade vi inte lika trevligt, det hela var liksom lite mer inriktat på min egen prestation.
Vi åt på balkongen och tittade på måsarna och kaninerna i trädgården. Vi har en sån mysig utsikt över Limhamns takåsar, får passa på att njuta nu innan vi slutligen hamnar på marken. Having said that, utsikten från andra våningen i vårt lilla hus är hänförande, stockrosor, gränder, tinnar, torn och vår alldeles egen trädgård... Längtar. Men är fullt nöjd med situationen som den är.
I morgon blir det mer jobb och på kvällen skulle vi ha gått på middag men den har vi flyttat till på lördag pga snorigt monster. Kanske ska kila ner till den lokala saluhallen och trösta oss med lite färska korvar istället, att lägga på grillen? Shit tjejer vad man har blivit SVENSK. Det har gått förfärande fort.
Kram, G