• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Gemma

Lapinette, utsikt över Golden Gate Bridge - vill ha ditt liv! Låter som en saga.

Nyss tillbaka från en härlig middag hos våra nya Limhamnsvänner, det bjöds på rökgrillad, ungersk korv-fylld hel kyckling (vi fIck en HALV var!) med lavendeldoftande sallad och en klassisk jordgubbsgräddtårta. Monstret som ju varit förkyld hela veckan och på ett uselt humör, höll sig i skinnet hela kvällen och åt som en liten häst av allt det goda. Vi fick med andra ord prata ganska länge och ostört, trots att vi var hemma redan klockan nio. Då höll den lilla på att tuppa av. Njöt framför allt av att sitta i deras fantastiska trädgård som dignade av mogna fikon, stora tomatplantor, äppelträd, kryddväxter, dignande gurkbuskar, lekstuga, växthus och doftande lavendel. Huset är en stor sekelskiftsvilla som är otroligt fint renoverad med bara det bästa av allt, inspirerande men... not for us. Inte den här gången. Vi kommer behöva göra basic basic när det gäller det mesta. På tisdag får vi i alla fall vårt lilla hus! Lagom tills vi reser ifrån det.

I morgon stuvar vi in oss i mannens splitternya Volvo V70 (Japp, här står vuxenpoängen som spön i backen) och åker först till österlen, där fabulousväninnan och hennes make hänger under de varmaste sommarmånaderna, innan de åker tillbaka med lilla dottern till Shanghai. Därefter ska vi vidare norrut till mina föräldrar. På kvällen blir det middag ute igen, födelsedagspresent till mannen från mamma och pappa, och på måndag ska vi på spa! Yes! Med middag och övernattning! Bara vi två! Tisdag har vi bankmöte och på onsdag åker vi till Frankrike så... det är minst sagt hektiskt att ha semester. "Firade" min första dag med att jobba i tre timmar, skriva en krönika i tre versioner, varav en på engelska medan monstret sov middag. Mannen i sin tur har städat hela lägenheten och är just nu i full färd med att montera fast barnstolen i sin bil. Jag har också tränat och så har vi varit och storhandlat. Känns med andra ord som om vi är på god väg att få oss en typiskt svensk, överambitiös semester.

Hur mår nirå? Kram, G

• Gemma

Dignande fikonträd, dignande gurkbuskar och doftande lavendel... gaaaaah! Får allt se till att utöka min trädgårdsvokabulär en smula.

• Gemma

Oj, här har det inte hänt mycket... men kanske i verkligheten? Tillbaka från en njutningspackad helg. Vi började med att köra till Österlen och hälsa på våra Shanghai-vänner som har hus där. Promenerade längs stranden med döttrarna och åt lunch innan vi åkte vidare norrut till mina föräldrar. På kvällen gick vi ut och åt på mysiga kvarterskrogen. Som vanligt jättegod mat och monstret var på helt okej humör efter alla äventyr. Måndag morgon åkte vi till djurparken, åkte karusell, klappade bebisgetter som hade smitit från hagen och pratade med gamla klasskompisar som "blivit kvar", såna man inte sett på tjugo år och inte har så jättemycket gemensamt med, men det var trevligt ändå. På eftermiddagen åkte vi ett stenkast längs kusten till Torekov där vi checkade in på Spaet. Ägnade några timmar åt att hoppa mellan de olika poolerna inom- och utomhus och två olika bastuer, innan vi hasade in på rummet i badrockar för att piffa till oss inför middagen. Helt okej trerättersmeny, pilgrimsmusslor med rimmat sidfläsk och puylinser, lammracks med två sorters såser och en alldeles för stor vaniljpannacotta med rabarbersorbet. Har ärligt talat aldrig fattat detta med gelédesserter och gillar inte grädde. Det kändes också lite surt att behöva vänta 40 minuter på förrätten (när den kom var klockan närmare halv nio och vi var skithungriga) när det var halvtomt i lokalen och alla kom samtidigt och åt samma sak, och sen var maten inte ens riktigt varm när den kom. Sånt gör att man lätt tänker att "det är bäst hemma". Men på det hela taget en mysig kväll med mycket vin och champagne (eller, inte så mycket för mig men fullt tillräckligt).

Idag hade vi våra behandlingar, hot stone för mannen och rygg-nacke för mig, sen gick vi en promenad i det vindpinade naturreservatet längs havet. Och konstaterade än en gång att nordvästskåne spöar Österlens arsle varje gång. Blickade över havet mot Hallands väderö och tänkte att det är synd att jag inte har varit där sen vi sålde vår sista båt, för sisådär en tjugofem år sedan. Börjar bli dags igen. Kanske i augusti?

Åt sedan urgod lunch hos mamma och pappa, ungerska crèpes fyllda med kyckling-paprikastuvning, sen packade vi mannens nya bil full med diverse turistsängar, verktyg och monster. På vägen hem stannade vi vid banken i Lund och fick nycklar och skrev under tusen papper så nu är huset totalt fullständigt VÅRT! Fick också mail från brorsans fru - slash arkitekten som berättade att hon skissar för fullt på våra olika tänkta tillbyggnader och kupor.

Nu i eftermiddag har jag handlat lite delikatesser till de olika franska kompisar och familjer som vi ska våldgästa, i Tours och Bretagne. Nu ska jag sätta igång och packa enligt fet packlista för det är det enda som gäller när man är en familj på vift. I morgon åker vi! Och blir borta i en och en halv vecka! Känns som om de flesta av er redan har dragit iväg.

Kram, G

• FruFräken

Jag är här

Grattis Gemma till huset!!!!! Oj vad coolt med ett eget litet Casa Gemma! Låter extremt lyxigt att kunna renovera och fixa utan att behöva bo mitt i kaoset.

Jag lyssnar på gamla 80-talsdängor (just nu Trans X Living on video, det ni) och samlar kraft för att gåner och ta upp tvätt så snart dottern vaknar från sin middagslur. Dagarna just nu består mest av lekpark, strand och lekpark igen. Det är sand överallt och i förmiddags fick vi med oss inte mindre än TRE nyckelpigor in i lägenheten, genom att de liftat med dotterns vagn.... men snart är det hejdå mammaledighet och hej vardag för mig. Så jag njuter ändå av sanden och de lediga sköna dagarna med en go ett och ett halvt-åring som bara vill vinka till allt och alla och babblar oavbrutet (dock inte riktigt lika välartikulerat som Gemmas monster).

Lapinette, ha en helt underbar resa!!!! Ser fram emot att få höra hur ni hade det när du kommer hem igen.

Zua, vem vet, vi kanske kommer norrut hela högen! Hur har du det i värmen med din lille son?

• FruFräken

Förresten tjejer - rosé!! Ska det ju gärna vara på sommaren, på balkongen. Har ni några tips på goda sådana, gärna som finns på systemet så att man kan vara lite spontan och köpa hem....? I helgen blir det besök av en av mina allra finaste vänner, med sambo, och då skulle det sitta fint med lite rosé. Alla tips är välkomna!

/Törstiga FruFräken

• Lapinette

Vår favorit från i fjol (vi köpte hela lagret på Systembolaget) finns tyvärr inte i år och den vi alltid köpte i Frankrike finns inte här så tyvärr har jag inte tips. Vi är kräsna så sött slisk som smakar hallon faller inte oss i smaken.

Vi fortsätter vår resa genom Kalifornien och befinner oss just nu längst söderöver, i San Diego.

• Lapinette

FruFräken - hittade du någon sval och god rosé?

• FruFräken

Lapinette - det blev en finfin chilensk rosé som jag tyvärr inte minns namnet på! E... någonting? Det var cabernet s i alla fall. Men alla tips är fortfarande välkomna! Det är fortfarande mycket sommar kvar. Rosén satt perfekt igår till kallskuret, potatissallad och goda ostar. Mmmmm.

Hatar för övrigt kollektivtrafiken just nu, det är banarbete och enkelspår och förseningar mellan Lund och Malmö och en resa som i vanliga fall tar knappt en kvart tog i veckan över 45 minuter!!!! Izunia, jag fick dessutom ta BUSS tillbaka från Lund efter vår supertrevliga lekdejt i Lund pga förseningar och dessutom inställda tåg. Morr. Nu blir det bilen tills detta lugnat ner sig.

Ha en forsatt fin helg! Och... jag är fortfarande avis på alla som är ute och reser och far och ser fram emot att höra allt om era äventyr sen.
    /FruFräken

• Lapinette

Idag fortsätter vår resa till LA. Har bokat en superfin japansk restaurang ikväll som ska ligga högt upp i Hollywood med utsikt över hela stan. Fick tipset av några killar vi mötte uppe i bergen i Yosemite. Ni vet man säger hej, how are you och sen började de fråga vart vi kom ifrån etc. Här i San Diego har vi haft det ganska så slött. Inte alls gått upp lika tidigt som tidigare och slöat några timmar vid poolen/havet på eftermiddarna.

Snart dags för frukost, ned med väskorna i bilen och sen drar vi vidare!

• Izunia

Fru F Nej!! Fick ni ta bussen!?? Som jag sa på FB.. I hate public transportation.....

Rosé - Vi brukar som oftast köpa/beställa Chill out rosé på systemet, annars köper vi Kawarra (or something) från Australien. Både i baginbox. Vi dricker så mycket så annat vore omöjligt! haha.. låter som alkisar.Fast jag hickar nu! Men det beror kanske på en annan rosé som vi köpte. Casas Patronales. Inte så imponerad...

Miss J gårför fullt och har slutat krypa helt. Idag tog hon 107 steg (i sträck) - på shopping center så klart!
    Stackars barn är uppväxt i affärer. Men vad annars kan jag ge henne??

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.