• Gemma

Summan av allt, blott och bart.

Och det omfattar bland annat - men långt ifrån bara - champagnebubblor, bröllop såklart, skidåkning, skogspromenader, trädgårdspyssel, skärgårdsmys, storstadskaos, resor, jobb, semestrar, en oerhörd massa god mat, ett och annat klädesplagg, träningspass, dagar, nätter, små hundar, stora hästar, bebisar, nya tapeter, nya hus och lägenheter samt en och annan man som befinner sig på resa, eller smyger omkring ute i kulisserna.

Men det bästa är ändå ni själva. Jag tror jag tar ett glas rosé och stannar här ett tag.
    Kram, G

• Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.
  • Izunia

Gemma - jo ja jag KAN väl knappast bli annat än positivt överraskad om det skulle blir fler barn i framtiden. Eller?? Det KAN faktiskt bli värre. Min kusin hade snäppet värre. Det finns ju grad 4 på skalan.. jag var "bara" grad 3. Kul tanke

Min graviditet var underbar och jag tyckte jag varväl omhändertagen då jag var specialfall med diabetes och allt och fick fler ul och undersökningar och konstant (varje vecka) kotrollerad under hela graviditeten. Jag kan bara drömma mig in i en värld av total pampering som du hade i Kina! VARFÖR finns det inte här?????? We want it!

"Äta mask" är väl en trevlig fras! Miss J kan nu även säga "eee-oooh" (hejdå) och sitt smeknamn! (jaaa-iii) hahaha! Det räknas väl?! Hon härmar melodin när man pratar. Igår var G´day ganska populärt!

• Lapinette

Gemma - vad gulligt "äta mask". Gör hon det bokstavligen också?

Så du har varit inne och läst om adoption på Adoptionscentrums hemsida. Jag har inte läst där på ett tag men får deras tidning hemskickad. Det är där jag såg att kön till Korea är ca 2 år för att få skicka iväg papprena och sedan 3-6 månader när det väl är gjort ... varpå jag då räknade ut att vi faktiskt skulle kunna bli föräldrar till nästa vinter. Vissa tycker det låter som en evighet men inte i mina öron. Inte när man försökt att bli gravid i 3 år.

Izunia - vi har inte helt pratat igenom det här eller gått vidare mot adoption än. Har sagt att det är något vi får diskutera och tänka igenom under sommaren. Först ska vi ju se att detta försök inte funkade.

Skönt att du har fått prata med någon gällande förlossningen.

Fru Fräken - vi bilade runt i Portugal förra sommaren and we loved it! Skulle faktiskt säga att det är vår näst bästa semester, efter Sydafrika. Stannade de sista nätterna i Lissabon.

• FruFräken

Lapinette - kul att ni gillade Portugal! Det är en liten dröm för mig att beöka Lissabon. Vet inte varför, jag har nog fått en fix idé där... Vad var det som var så härligt med just den semestern? Mat/boende/speciella resmål?

Här är det SOL och strålande varmt och vackert, och det lilla trollet bara sover och sover och jag väntar otåligt på att hon ska vakna så att vi kan gung-aaa. Imorgon tar jag ledigt från mitt mamma-jag och åker till Stockholm och Morrissey-konsert med en god vän. Det ska bli så kul!!! Både med konserten och besök hos vän+sambo och att få vara "bara jag" ett par dagar.

Hur är er soliga tisdag?

• Lapinette

Fru Fräken - vi bodde bra, åt gott och hade en lagom mix av tid i bil, vackra byar och lite slötid vid poolen. Hade inte förväntningar/förhoppningar utan blev istället positivt överraskad. Om du finns på FB så har jag foton upplagda där.

I Stockholm också strålande sol och vi ska iväg ut till ön ikväll och grilla hos min bror. Svärmor är kvar i ytterligare 2 nätter sen blir det bara jag och maken igen . Inget emot svärmor men åhhh så skönt att vara ensamma.

• Gemma

Nästan en hel vecka har gått sedan den gudomligt goda midsommarhelgen. Efter den har allt oundvikligen känt rätt blekgrått. Trots massa sol. Började i fredags morse med att åka till Folkets park med Fru Fräken och våra döttrar. En massa folk som satt och band kransar i gräset, en hel del picnic (framför allt små kubiska ostar med kossor på, min dotter är ju tokig i kossor, även i ostform), lite dans kring stången, en och annan glass och en massa prat. Plus det obligatoriska malmö-inslaget påtänd man som sprang omkring och antastade barnfamiljer och vrålade "din jävla fi**a" till mammorna. Myspys malmö-style. Nope, jag saknar inte stan. Men trevligt hade vi i alla fall, innan monstret och jag rullade vidare till mormor och morfar lite längre upp i norr, påhejade av ett dundrande åskväder. På kvällen anslöt sig mannen till vår varmrökta lax- och ljumma potatissalladsmiddag, följd av rabarberpaj.
    På lördagsmorgonen var det regnigt, vi åkte i alla fall in till Hembygdsparken och vågade oss på att klappa getter och mata grisar med leverpastejmackor (mannen var mycket upprörd över detta medan jag menade att det var synd att kasta dem, plus att grisar har en naturlig fäbless för kanibalism) och springa runt på lekplatsen. Efter lunch följde djup sömn för oss alla tre, sen vaknade vi till strålande sol och kunde promenera bort till farbror E som hade jättejättestort midsommarkalas för hela släkten och en del vänner. Berg av jordgubbar och smågodis och spettekaka (monstret åt tre jättebitar och var helt speedad på vägen hem, hon höll på att hoppa ur vagnen) och mousserande vin som jag dessvärre inte var sugen på.

På söndagsmorgonen var det åter strålande sol och mina föräldrar passade monstret så att mannen och jag kunde gå långpromenad i tallbarrsdoftande strandskog och längs sexkilometers sandstranden i min uppväxtort. På hemvägen passade vi på att storhandla. På kvällen passade mina föräldrar monstret så att vi kunde gå och äta på en riktigt schysst restaurang som ligger i en gammal stenvilla precis på stranden. Det blev citron- och ingefärsgravad lax med varm örtsås, gödkalv för mig och sejrygg för mannen, och efterrätt med rabarber i tre former. Mätta och nöjda promenerade vi hem genom småbåtshamnen i solnedgången och tog en massa foton på stranden bara för att.

Måndagsmorgon jobbade mannen hemma hos mina föräldrar medan jag och monstret promenerade ner till udden där rara pensionärer tog sig ett morgondopp i det iskalla vattnet. Det var mysigt att sitta i ljungen och småprata med främlingar, medan monstret samlade ihop så många stenar hon kunde få plats med i de små händerna. Efter lunch åkte vi tillbaka till malmö med nedvevade rutor för jag har ingen AC i den jäkla bilen (som annars rullar finfint). På eftermiddagen kom en väninna med hennes tioårige son och hälsade på, vi satt på vår gård och åt fruktfat och försökte gräva i den stenhårda sanden, och tumlade nerför rutchbanan, då och då på rätt håll. Sen var det tisdag. Och en alldeles vanlig jobbvecka, vilket för mannens del innebar att han reste iväg och inte kom hem förrän torsdag kväll. Själv mådde jag så illa att jag fakiskt kräktes just på tisdagen, det var hemskt! Hade varit och tränat och var nog egentligen hungrig på nåt mer än ett äpple, som gjorde en saltomortal i min mage. Så efter det har jag proppat mig full med mackor för att slippa uppleva samma sak.

I onsdags hade jag träff - den första - med min MVC-sköterska. Som var jättegullig och kommer att följa mig genom graviditeten. Resten var riktigt bedrövligt. De har stängt vårt Limhamns-MVC under sommaren och man fick åka ut till ett ghetto där väntrummet låg vägg i vägg med barn och ungdomspsyk och därför hade galler för fönstren; ja ni kan ju tänka er själva. Rätt långt från de puffiga sofforna på Shanghai united. Väl på plats fick jag informationen att det inte görs några KUB-tester under sommaren, trots att skåne län har garanterat alla oss över 33 en sådan test, kostadsfritt. Men det gäller alltså inte under semestertid. Fick också veta att man, om man föder i malmö, alltid måste dela rum och att pappan aldrig får stanna över natten. Vill man ha eget rum och att pappan ska stanna (vilket man ju vill, trots allt är man ju liksom TVÅ om ett barn), då får man vackert åka till ystad eller Lund. Så det lär vi nog göra även om det är lite rafflande... kan ju gå rätt snabbt andra gången.

Nåja, på det stora hela var jag nöjd med besöket och sköterskan avrådde mig från att gå på det inbokade gruppsamtalet om graviditeter i allmänhet... så jag kunde hämta tidigt på dagis. Under hösten kommer Limhamns MVC tack och lov att öppna igen, så detta var mitt enda besök på mardröms-stället. Då blir det även träffar med andra lika långt gångna mammor. Förhoppningsvis kan man sen fortsätta träffas efter att de små pluttarna är födda, då när man behöver det som mest.

Har sedan jobbat en del men inte tillnärmelsevis så mycket som jag borde. Har också bakat kakor, lekt en massa med monstret som sagt, kontaktat alla mina vänner förgäves för jag har insett att om man vill träffa nån i detta land så bör man - med få undantag - vara ute ungefär en månad i förväg och sen måste man ändå vara beredd på att de ställer in fem minuter innan. I HATE IT!! Läste med sorg i hjärtat igenom mina gamla kalendrar från Shanghai där mina jättebusy väninnor ändå hade plats att träffas både till lunch och middag, varför inte här?? Enda sättet att få folk att komma är tydligen att ordna en fest, så det ska vi göra om en och en halv vecka. Vi lär bli omkring tjugo personer som ska grilla och spela krocket, en hel del barn och en viss fabulousväninna från Shanghai. Längtar! Hoppas bara att vädret blir okej.

Idag ska jag jobba (ska sätta igång alldeles strax), sen ska jag och monstret möta upp mannen på nån lekplats i stan, sen börjar helgen med vildsvinsfilé och restaurangbesök och ett och annat inköp (monstret sitter fortfarande inpressat i sitt pyttelilla babyskydd i bilen men nu börjar det gränsa till barnmisshandel, hon skriker "ont! ont!" när man knölar ihop benen på henne så nu får vi vackert punga ut med sisådär en 4000 för ny bilbarnstol).

Nu vill jag höra allt om er. Kram, G

• Mlle M

Hej pa er,

oj vad jag har mycket att lasa ikapp. Ja, som jag skrev i mitt senaste inlagg var brollopet helt helt fantastiskt. Har lagt upp bilder pa Facebook. Brollopsresan fortjanar ocksa ett mega-inlagg men det hinner jag inte just nu. Hemkommen efter en tva veckors Sverigevistelse, - sa harligt! Igar kom jag dock hem eftersom vi skall pa min mans pappas 70 arskalas ikvall. Eftersom jag varit hemma ganska sporadiskt sedan borjan av maj finns enhel del att ta itu med........ Fortfarande brollopspresenter lite har och var, behover handla en mobel for att forvara vart nya fina Marie Dage-Limoge porslin, ( som for ovrigt fortfarande star kvar i butiken) sa var det ju det har med jobb.... har fortfarande inte hort ett knyst om fler timmar men helt arligt sa skulle jag mycket hellre hitta pa nagot eget igen aven om det ju var valdigt skont att jobba 9-5 och fa en lon i slutet av manaden! Vi far se.....
    Nu skall jag lasa lite om vad ni haft for er de senaste tva veckorna!! Skall bli sa spannande!!

• Izunia

Gemma - Jag tycker absolut ni ska säka er till Lund för förlossningen och inte till Ystad. Nu är det så (i värsta värsta fall) att det är säkrast att vara i Lund OM det nu skulle hända nåt under förlossningen. Lund har nog Sveriges bästa neonatal och jag vet att Ystad inte alls har verktyg i den utsträckningen in case of emergency.
    Om du har en helt normal förlossning och hamnar på patienthotellet efter får din man stanna där. Om du måste läggas in på 44:an (där jag låg i 4 dagar) får du snällt dela rum och din man får inte stanna över natten. Och du får inte ta emot besök....
    Dessutom hade jag turen att få dela rum med en vrålande bebis med snarkande mamma..Barnet var inga problem att sova sig igenom men snarkningar fixar jag inte. Jag fick öronproppar efter 3:e natten...

Vi köpte ny bilstol för ett par veckor sedan. En Britax Hi Way och den är vi jättenöjda med. Den är ganska smal och smidig (inte lika klumpig som alla andra) och kostar 2700. Köp ingen som är både fram och bakåtvänd då de ska sitta bakåtvända i 4 år och därefter vill man ju 'ändå köpa en mycket mindre stol som framåtvänd. Dessutom har du en böna som ska ta över stolen efter monstret.

Gemma och Fru F - det var så längesen vi träffades nu! Jag tänkte skicka er ett mail att det kunde vara trevligt om ni ville komma till Miss J´s ettårs kalas!?

Nu ska vi snart till poolen så fort miss J vaknar.

• Gemma

Izunia, tusen tack för alla tips! Får jag fråga varför du var tvungen att läggas in på specialavdelning?
    Och om bilstolar: Har ärligt talat - och helt olikt mitt vanliga researchgalna mig - inte ägnat bilstolarna en tanke. Och jag fick ju det där mailet som jag har svarat på... grrr. Och tack.

Ha det så skönt i poolen! Kram, G

• Gemma

Mlle M: Det står alltid ett moln av glitter och confetti runt dina inlägg! Ser fram emot rapport om bröllopsresan, även om jag vet att det kommer lämna mig matt av längtan. Funderar så smått på att försöka klämma in nån miniresa till Göteborg, innan vi åker till Frankrike. I år har vi bestämt oss för att vi pallar ungefär 5 dagar hos mannens föräldrar, därefter åker vi i hyrbil mot La Baule där våra vänner har hus, eventuellt hälsar vi på dem, annars blir det B&B samt utfärder i Bretagne.

Mina föräldrar är för övrigt på väg att packa inför en väldigt ambitiös bilresa mot norrland, de börjar med två herrgårdsnätter i Svartå och lär få strålande väder. Själv ska jag äta lite pasta och jobba lite mer, sen ska jag barnvagnspromenera till dagis och hämta mitt numera allt annat än stillsamma monster. Hon har myror i byxorna och önskar låtar hela dagen lång ("Sjunga bäbä..?" Sjunga "akta dig?" Sjunga "imse pinde?") Hon byter önskning i samma stund som man har tagit den första tonen så man känner sig som en zappande radio. En jättebra grej är att hon blivit en sån där duktig montessoritjej som absolut vill ställa sina skor i hyllan, hämta våra när vi ska gå ut och påminner mig om att sätta på henne "innekor!". Bäst var igår när jag hade snutit henne och hon bekymrat ropade: "slänga papper! Slänga papper!" Sen gav hon sig inte förrän jag ledsadgat henne enda fram till hushållsslasken, där hon kastade papperstussen och noga tryckte till den innan hon stängde luckan och bestämt utbrast: "Så!"

Jag ser fram emot fortsättningen.

• Gemma

Det känns lite tomt efter Michael J. Men skönt också på nåt sätt, att han äntligen har fått frid stackarn.

Svar på tråden Summan av allt, blott och bart.